Ako sa vyrovnať s problémami: 15 krokov

Každý človek má problémy: aj ten najbohatší človek na svete má v živote problémy. Sú chvíle, keď sa vám zdá, že problémy sú zdrvujúce a že sa cez ne možno nedokážete preniesť. Ak však prevezmete zodpovednosť za svoje problémy a určíte si cestu k ich konštruktívnej náprave, môžete sa vysporiadať s akýmikoľvek problémami, ktoré vám prídu do cesty.

Časť 1 z 2:Nastavenie cesty k náprave problémov


Zostať čo najspokojnejší. Je bežné, že pri probléme reagujete prehnane, ale to môže spôsobiť, že urobíte zlé rozhodnutia.[1]
Skôr ako začnete riešiť svoje problémy, získajte kontrolu nad svojimi emóciami, čo vám môže pomôcť zachovať pokoj a efektívnejšie riešiť všetko, čomu čelíte.

  • Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite a pri nádychu si opakujte „nechajte“ a pri výdychu „choďte“. Môže vám to pomôcť kontrolovať srdcovú frekvenciu a umožniť vám uvoľniť sa.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    FamilyDoctor.org
    Stránka s lekárskymi radami zameranými na rodinu, ktorú prevádzkuje Americká akadémia rodinných lekárov
    Prejsť na zdroj
  • Opakujte si: „Dokážem to zvládnuť. Je to náročné, ale dokážem nájsť riešenie.“


Prijať zodpovednosť za problém. Vedome si priznajte problém a potom prijmite zodpovednosť za svoj podiel na ňom.[3]
To vám môže umožniť začať aktívne a konštruktívne riešiť akýkoľvek problém.[4]

  • Napíšte si alebo si urobte zoznam problémov a ich príčin. Môže vám to pomôcť ľahšie si problém predstaviť, prijať a dokonca sa s ním vyrovnať.
  • Ak ste napríklad zmeškali splátku hypotéky, prijmite, že za to nesiete určitú, ak nie celú zodpovednosť.[5]
    Podobne, ak máte zlé známky, priznajte si úlohu, ktorú ste zohrali pri ich získaní.


Predtým, ako začnete reagovať, zhodnoťte situáciu. Ak zistíte, že riešite problém a nie ste si istí, čo alebo kto ho spôsobil, chvíľu sa zamyslite, než začnete reagovať. Je ľahké obviňovať z problémov niekoho iného, najmä keď sa cítite byť vystavení výzvam alebo preťažení, ale obviňovanie iných je kontraproduktívne a môže dokonca spôsobiť ďalšie problémy.[6]
Venujte chvíľu času tomu, aby ste zistili, či problém spôsobili vonkajšie faktory (iní ľudia alebo veci, ktoré ste nemohli ovplyvniť), vnútorné faktory (niečo, čo ste urobili alebo neurobili), alebo ich kombinácia.

  • Vonkajšie faktory. Ak niekto narazí do vášho auta, keď je zaparkované na parkovisku, potom by to bol príklad problému spôsobeného vonkajšími faktormi. Nehodu ste nespôsobili a nemohli ste urobiť nič, aby ste jej zabránili.
  • Vnútorné faktory. Ak prídete neskoro do práce, pretože ste príliš často stlačili tlačidlo snooze na budíku, potom by to bol príklad vnútorného faktora. V tejto situácii by bolo dôležité priznať si svoju úlohu pri neskorom príchode do práce, aby ste sa v budúcnosti vyhli rovnakej chybe.
  • Zmes. Ak vaša skupina dostane zlú známku zo skupinovej prezentácie, je pravdepodobné, že niektoré veci ste mohli urobiť lepšie všetci, nielen jedna osoba. Pokúste sa identifikovať svoju úlohu v situácii a prevziať za ňu zodpovednosť.


Nájdite rýchle riešenie. Mnohé problémy si vyžadujú okamžité alebo rýchle riešenie. Ak zachováte pokoj a dáte si toľko času, koľko máte, môžete nájsť rýchle riešenie svojho problému.

  • Nezabudnite sa zhlboka nadýchnuť, než začnete reagovať.
  • Čo najrýchlejšie zhodnoťte alebo posúdte situáciu a všetky informácie o nej.[7]
    Ak vám napríklad preteká toaleta, môžete skontrolovať nádržku alebo misu, aby ste zistili, v čom je problém. Podobne, ak na vás niekto kričí a zdá sa, že by mohol byť agresívny, môžete rýchlo zistiť, že bude najlepšie, ak sa zo situácie odstránite.
  • Dajte si toľko času, koľko si myslíte, že máte, aby ste problém rozobrali a reagovali naň riešením. Ak napríklad zistíte, že vám vypršala platnosť poistenia a nedostali ste oznámenie o jeho obnovení, zavolajte do poisťovne a opýtajte sa na možnosti, ako čo najskôr získať poistenie.[8]
  • Premyslite si rôzne riešenia problému a potom sa rozhodnite, ktoré je najvhodnejšie.[9]
    Napríklad, ak vám pretečie toaleta, môžete buď okamžite zavolať inštalatéra, alebo sa pokúsiť zastaviť tečúcu vodu. Mohli by ste sa však tiež pokúsiť zastaviť vodu zatvorením ventilu na nádrži a následným zavolaním inštalatéra alebo vytopením toalety.
  • Ak sa problém týka inej osoby alebo iných osôb, zvážte iné perspektívy.[10]


Identifikujte problematické vzorce. Keď si sadnete a priznáte svoje problémy, najmä bez obviňovania ostatných, môžete rozpoznať niektoré vzorce svojho správania, ktoré vedú k problémom. Identifikácia akýchkoľvek vzorcov, ktoré vedú k problémom, vám môže pomôcť efektívnejšie ich riešiť.

  • Uveďte všetko, čo vám spôsobuje problémy. Napríklad „platiť účty načas“ alebo „vynikať v práci/škole“.“
  • Zistite, čo máte možnosť zmeniť, čo vám môže pomôcť začať riešiť problém.


Stanovte si ciele na vyriešenie problémov. Súčasťou riešenia akéhokoľvek problému je stanovenie cieľa na jeho prekonanie. Stanovte si ciele na riešenie svojich problémov, ktoré môžete dosiahnuť.[11]

  • Na stanovenie cieľov smerujúcich k riešeniu vašich problémov použite metódu SMART. SMART znamená: konkrétne, merateľné, dosiahnuteľné, realistické, včasné. Možno chcete napríklad riešiť svoju hypotéku v omeškaní. Váš cieľ môže znieť: „Chcem vyriešiť svoj problém s hypotékou v banke v priebehu nasledujúcich dvoch mesiacov. Obrátim sa na svojho veriteľa a porozprávam sa o problémoch týkajúcich sa môjho omeškania a opýtam sa na možnosti, ktoré sú k dispozícii, aby som mal na mysli obnovenie dobrého stavu svojho účtu.“
  • Napíšte si svoj problém a plánovaný cieľ jeho riešenia na papier. Vizuálne podnety môžu posilniť vašu ochotu riešiť problémy. Môžete si napríklad napísať nasledujúce: „Nerozumne som míňal peniaze a nemohol som splácať hypotéku. Potrebujem sledovať svoje zvyky pri míňaní a dostať svoj účet späť do dobrého stavu.“


Udržujte svoje očakávania realistické. Udržiavanie očakávaní výsledkov problémov v rozumných medziach vám môže pomôcť efektívnejšie sa s nimi vysporiadať.[12]
Dôveryhodný zdroj
FamilyDoctor.org
Stránka s lekárskymi radami zameranými na rodinu, ktorú prevádzkuje Americká akadémia rodinných lekárov
Prejsť na zdroj
Viazanie sa na nereálne riešenie vás môže pripraviť o ďalšie problémy a stres.[13]

  • Skontrolujte, či sú vaše očakávania realistické, a to tak, že sa pozriete na ciele, ktoré ste si stanovili na vyriešenie problému.
  • Napríklad v závislosti od toho, koľko stojí vaša hypotéka a ako veľmi ste v omeškaní so splátkami, nemusíte byť schopní splatiť celú sumu za dva alebo tri mesiace. Nezabudnite, že musíte jesť a platiť iné účty. Zvážte, či sa neporozprávate so svojím veriteľom, partnerom alebo finančným plánovačom o stratégiách účinného riešenia problému.
  • Udržiavanie realistických riešení minimalizuje stres, ktorý by mohol sťažiť účinné riešenie problému.[14]


Verte si. Byť negatívny a zaoberať sa svojimi problémami nie je konštruktívne. Verte v seba a svoju schopnosť riešiť problémy konštruktívnym spôsobom, čo vám môže pomôcť efektívnejšie sa s nimi vyrovnať.[15]
Využite svoje minulé víťazstvá, ktoré vám pomôžu inšpirovať sa a posilnia vašu silu v čase problémov.

  • Dajte si šancu zamerať sa na to, čo je vo vašom živote pozitívne. To môže dať vašim problémom perspektívu a ukázať vám, že sa dokážete vyrovnať s každou výzvou, ktorú vám život pripraví.[16]
  • Povedzte si pozitívnu afirmáciu. Napríklad: „Viem, že mám celkovo problém so známkami, ale na hodinách chémie som naozaj dobrý. Svoje zručnosti z tejto hodiny môžem uplatniť na iných hodinách.“
  • Obklopte sa osobami, ktoré tiež veria vo vaše schopnosti a podporujú vašu ochotu riešiť problémy rýchlo a efektívne.

2. časť z 2: Zvládanie výziev


Podnikajte kroky. Najlepší spôsob, ako sa vysporiadať s problémom, je konať čo najskôr. Keď si priznáte svoje problémy a stanovíte si nejaké konštruktívne ciele na ich zvládnutie, podniknite kroky na splnenie týchto cieľov.[17]

  • Prejavte iniciatívu pri riešení problému. Ak napríklad viete, že nemôžete uhradiť splátku, zavolajte veriteľovi alebo spoločnosti a vysvetlite svoju situáciu. Spýtajte sa, či môžete nájsť riešenie, ktoré bude vyhovovať obom stranám. Podobne, ak ste dostali zlé hodnotenie v práci, dohodnite si stretnutie so svojím šéfom, aby ste zistili, ako sa môžete čo najlepšie zlepšiť.
  • Vyhnite sa impulzívnosti, keď konáte. Ak napríklad kamarátka o vás šíri klebety, napíšte e-mail, v ktorom sa budete venovať jej správaniu. Nechajte e-mail odložiť na noc, aby ste nenapísali nič, čo by ste neskôr mohli ľutovať.


Podporte svoje ciele a činy. Zachovajte si pozitívne správanie aj pri riešení problémov. To vám môže pomôcť účinnejšie podporiť ciele a činnosti, ktoré sledujete pri zvládaní problémov.

  • Pripomeňte si, že sa chcete vysporiadať so svojimi problémami tým, že si prečítate zoznam problémov a cieľov, ktorý ste si napísali.
  • Hovorte s priateľmi, rodinou a inými osobami, ktorých sa problémy týkajú, aby vám pomohli pripomenúť, že ich chcete úspešne vyriešiť.
  • Naplánujte si stretnutie s poradcom alebo odborníkom na duševné zdravie. Ak zistíte, že vaše problémy vám spôsobujú značný stres alebo máte pocit, že vás natoľko zahlcujú, že si neviete poradiť, ako sa s nimi vysporiadať, môže vám pomôcť rozhovor s odborníkom.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    FamilyDoctor.org
    Stránka s lekárskym poradenstvom zameraná na rodinu, ktorú prevádzkuje Americká akadémia rodinných lekárov
    Prejsť na zdroj


Zbavte sa negativity. Uvedomte si, že negatívny postoj môže brániť vašej schopnosti vyrovnať sa s problémom. Preformulujte problém a negativitu na niečo pozitívne, čo vám môže pomôcť efektívnejšie riešiť situáciu.[19]

  • Využite problém ako skúsenosť na učenie. Ak ste napríklad nemohli splácať hypotéku, pretože ste peniaze minuli na zábavu, naučte sa, že impulzívne míňanie môže mať pre vás vážne dôsledky.
  • Preformulujte svoj negatívny postoj v súvislosti s problémami tak, že ich uvidíte v inom svetle. Ak sa vám napríklad nedarí na hodine dejepisu, ale je tesne pred vašou obľúbenou hodinou, pozerajte sa na hodinu dejepisu ako na krok bližšie k vašej obľúbenej hodine. Môže to pomôcť zlepšiť váš celkový postoj, pomôcť vám dávať pozor a zlepšiť si známku.


Vítajte pozitívne zmeny. Ak ste si priznali svoje problémy a sformulovali ste ciele na ich riešenie, pravdepodobne ste začali robiť pozitívne zmeny vo svojom živote. Privítajte tieto zmeny a spôsoby, ktoré vám pomôžu zvládnuť vaše problémy.[20]

  • Nájdite na svojich problémoch pozitíva, ktoré môžu zmeniť vaše myslenie a pomôcť vám efektívnejšie ich riešiť. Napríklad: „Moje zlé známky ma prinútili uvedomiť si, že naozaj chcem ísť na vysokú školu a musím zlepšiť svoj výkon v škole, aby ma prijali.“
  • Vyhnite sa strachu zo zmien a pripomeňte si, že to robíte preto, aby ste si pomohli riešiť problémy.[21]
  • Používajte pozitívny jazyk. Napríklad: „Svoje problémy riešim konštruktívnym spôsobom. Riešenie bude chvíľu trvať, ale som na správnej ceste.“


Prijať neúspechy. Ak sa aktívne snažíte riešiť problémy, je pravdepodobné, že budete mať neúspech alebo dva.[22]
Priznajte si neúspech, prijmite potrebné opatrenia a potom pokračujte v riešení svojich problémov.

  • Snažte sa nepreberať zodpovednosť za výsledok, ak výsledok závisí od iných ľudí. Ak napríklad vaša kamarátka šíri klebety, môžete jej napísať a riešiť tento problém, ale nemôžete očakávať, že sa ospravedlní.[23]
  • Kontrolujte len to, čo môžete. Napríklad nemôžete ovplyvniť, či sa vaša kamarátka po prečítaní listu ospravedlní. Rovnako nemôžete ovplyvniť, ako bude veriteľ reagovať, ak navrhnete iné riešenie splácania vašej hypotéky v omeškaní.[24]
    Dôveryhodný zdroj
    FamilyDoctor.org
    Stránka s lekárskym poradenstvom zameraná na rodinu, ktorú prevádzkuje Americká akadémia rodinných lekárov
    Prejsť na zdroj


Pokračujte v napredovaní. Niekedy riešenie problémov trvá o niečo dlhšie, ako ste predpokladali. Neustále smerujte k svojim riešeniam a cieľom, ktoré vám môžu pomôcť riešiť problém konštruktívnym spôsobom.[25]

  • Zostaňte pozitívny. Existujú dôkazy, že pozitívny prístup podporuje pokrok. Držať sa svojich plánov a pozitívneho prístupu k riešeniu problémov, čo vám môže pomôcť aktívne sa s nimi vyrovnať.[26]
  • Ak napríklad naďalej dostávate zlé známky, snažte sa naďalej. Každý pokrok v známkach je dobrý pokrok.

  • Nájdite rovnováhu. Riešenie problémov vás môže fyzicky a psychicky vyčerpať. Dajte si šancu oddýchnuť si a sústrediť sa na iné veci. Snaha o rovnováhu vo vašom živote vám môže pomôcť efektívnejšie sa vyrovnať s problémami.[27]

    • Počas dňa si robte krátke prestávky na prechádzku alebo beh. To môže odvrátiť vašu pozornosť od problémov a môže vám to pomôcť lepšie sa s nimi vyrovnať.[28]
    • Doprajte si čas osamote alebo s ľuďmi, ktorých máte radi. Môže vám to pomôcť pripomenúť, že máte podporu a prečo sa zaoberáte svojimi problémami.[29]
  • Odkazy