Ako sa vyrovnať s problémom bez matky (tínedžerky): 12 krokov

Neprítomnosť matky vo vašom živote môže byť pre každého ťažká. Ako dospievajúce dievča sa však nachádzate na zvláštnom prechodnom mieste, kde neprítomnosť vašej matky môžete pociťovať ešte hlbšie. Či už vaša matka zomrela, opustila vás, alebo je prítomná vo vašom živote, ale zanedbáva vás, pravdepodobne jej stratu pociťujete denne. Naučte sa, ako sa vyrovnať s tým, že ste dospievajúce dievča bez matky.

Časť 1 z 3:Budovanie podporných vzťahov

Snažte sa dôverovať druhým napriek svojim obavám. Dôvera sa skladá z hlavných stavebných kameňov každého vzťahu.[1]
Skutočnosť, že vaša matka nie je vo vašom živote, však môže spôsobiť, že začnete nedôverovať iným. Môže to byť veľmi ťažké, pretože ste vyrastali bez puta s matkou, a práve tam sa často učíme dôverovať iným. [2]

  • Vynaložte skutočné úsilie dôverovať druhým a otvorte sa, aby ste boli zraniteľnejší. Nemusí sa to stať naraz, ale uzavretie sa do seba môže poškodiť budúce vzťahy. Buďte otvorení voči ostatným o svojich obavách a strachu, pomôže im to vedieť, čoho sa obávate a ako pomôcť zmierniť vaše pocity. Možno budete prekvapení, ako ďaleko druhí zájdu, aby vám pomohli, ak o to len požiadate.
  • Robte malé kroky. Zdieľajte niečo mierne intímne s niekým, s kým máte nadviazaný vzťah. Zhodnoťte reakciu danej osoby. Ak si daná osoba zachová vašu dôveru a bude vám oporou, môžete sa s ňou postupne zdieľať viac a viac. Vyskúšajte túto metódu s niekoľkými ľuďmi vo vašom živote, napríklad s členmi rodiny, blízkymi priateľmi a obľúbenými učiteľmi.

Pokúste sa posilniť väzby s ostatnými členmi rodiny. Kvôli pocitom straty v súvislosti s vašou mamou sa môžete pokúsiť odstrčiť ostatných členov rodiny. Uvedomte si, že to môžete urobiť, a snažte sa odolať vytláčaniu týchto ľudí. Hoci vám otec, stará mama alebo teta nemôžu nahradiť mamu, títo príbuzní vám môžu poskytnúť pocit rodiny.[3]

  • Budovanie vzťahov s babičkou, staršou sestrou, strýkom alebo iným opatrovníkom neznamená, že ste zabudli na svoju matku. To vám však môže poskytnúť určitú formu výchovy a podpory, ktorá vám chýba.

Buďte otvorení mentorovaniu. Dajte si záväzok, že do svojho života pustíte aj ostatných ľudí okolo seba. Môže sa stať, že sa nájde učiteľ alebo tréner, ktorý sa pokúsi prevziať rodičovskú úlohu v tej či onej forme. Alebo si môžete nájsť mentora z externého zdroja, ako napríklad Big Brothers Big Sisters alebo komunitnej organizácie, napríklad cirkevnej skupiny. Prijmite mentora a pomaly sa snažte vybudovať si k tejto osobe dôveru.

  • Vytvorenie silných, zdravých väzieb s ostatnými ľuďmi počas dospievania môže znížiť riziko, že sa zapojíte do nezdravého správania, a pomôže vám rozvinúť lepšie sociálne zručnosti.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj

Pridajte sa k podpornej skupine iných ľudí, ktorí vás chápu. Bez ohľadu na to, či ste stratili matku smrťou alebo nie je emocionálne dostupná, existuje mnoho podporných skupín ľudí v podobných situáciách.[5]

  • Podporná skupina vám pomôže pochopiť, že s vami nie je nič v poriadku a že nie ste sami, kto vstupuje do dospelosti bez matky. Ak vaša matka odišla z domu, môžete mať pocit, že s vami bolo niečo v neporiadku, takže vás nemohla mať rada. Rozhovor s inými ľuďmi v rovnakej situácii pomôže ukázať, že ide o bežnú mylnú predstavu.

2. časť z 3:Dozrievanie ako žena

Dovoľte iným, aby vám pomohli. Mladá žena, ktorá stratila matku, sa môže rýchlo osamostatniť. Hoci to môže byť pozitívna vlastnosť, musíte byť tiež ochotní uvoľniť opraty a nechať ostatných, aby vám pomohli.

  • Môže sa vám zdať, že je ťažké dôverovať iným, ak vaša matka porušila vašu dôveru tým, že odišla. Snažte sa umožniť ostatným, aby vám pomohli, a nevnucujte im odmietnutie zo strany vašej matky. Môže sa tiež stať, že vás to bude ťahať k deštruktívnemu vzťahu, pretože ste v ňom vyrastali.
  • Rozpoznajte tento nezdravý vzorec a podniknite kroky na jeho prekonanie, aby jej neprítomnosť nezanechala negatívnu stopu na vašom vývoji.[6]

Nečakajte, že vás všetci, ktorých máte radi, opustia. Nie je nezvyčajné, že ste vo svojich pocitoch príliš citliví a dokonca sa vyhýbate zblíženiu s inými, pretože sa obávate, že jednoducho odídu alebo zomrú. Navonok môžete pôsobiť tvrdo, ale vo vnútri ste plní obáv z opustenia.[7]

  • Vyhýbanie sa je veľkým problémom pri snahe vyrovnať sa s pocitmi straty. To znamená, že môžete mať pocit, že je lepšie nemať priateľov alebo nerandiť, pretože viete, že ľudia, s ktorými sa zblížite, vás sklamú. Skúste sa s niekým porozprávať o týchto pocitoch (napr.g. súrodenec, najlepší priateľ, teta atď.) a pochopte, že sa neprenášajú na všetkých ostatných vo vašom živote.

Zistite, čo si ceníte, a podľa toho žite. Vyrastanie bez matky môže zmeniť váš vzťah k rodine, ale nespadnite do pasce, že si budete myslieť, že raz nemôžete byť dobrou mamou, pretože vaša mama odišla.[8]

  • Ak vaša matka odišla v dôsledku negatívneho správania, ako je drogová závislosť, alebo faktorov, ako sú problémy s duševným zdravím, uvedomte si, že tento cyklus je potrebné prerušiť, aby ste sa vyhli rovnakej chybe. Mnohokrát sa napríklad stane, že matka tínedžerky sa veľmi skoro stane babičkou, pretože je pravdepodobnejšie, že jej dcéra sa stane rodičom tínedžerov. Môžete prerušiť cyklus negatívneho správania.
  • Nájdite si čas na premyslenie presvedčení a hodnôt, ktoré sú pre vás v živote dôležité. Možno si ceníte rodinu, úprimnosť, vernosť a mnoho ďalších vecí. Snažte sa vytvoriť si život, ktorý vám umožní tieto hodnoty dodržiavať.

Navštívte terapeuta, aby ste sa vyrovnali s problémami s identitou alebo sebaúctou. Váš pocit vlastnej hodnoty by mohol byť vážne ovplyvnený tým, že ste nemali vo svojom živote matku. Pretože tu nie je vaša matka, ktorá by vás usmerňovala, môžete byť k sebe príliš kritickí, žiarliť na iné dievčatá vo vašom veku alebo sa úplne stiahnuť zo spoločenských situácií. Otvorenosť hovoriť o týchto pocitoch a nedovoliť im, aby ovládli váš život, môže pomôcť.

  • Profesionálny poradca alebo terapeut vám môže vytvoriť podporné prostredie na diskusiu o týchto otázkach a pomôcť vám vybudovať si silnejšie sebavedomie a vyriešiť problémy s vašou identitou.[9]

3. časť z 3:Vyrovnávanie sa s jej neprítomnosťou

Vedzte, že vám nikdy neprestane chýbať. Môžete pociťovať rôzne emócie v závislosti od toho, prečo vaša matka nie je vo vašom živote. Aj keď vás matka opustila a vy ste z toho nahnevaní alebo smutní, pravdepodobne vám tiež nikdy neprestane chýbať.[10]

  • Môžete prežívať rôzne emócie a určité spúšťače ich vynesú do popredia. Veci ako narodeniny, výročia alebo dokonca Deň matiek môžu vyvolať pocity. Nebuďte prekvapení, ak tieto dátumy vyvolajú oveľa silnejšiu reakciu, než očakávate, možno sa nikdy úplne neprenesiete cez to, že nemáte matku.

Uvedomte si, že váš zmysel pre identitu sa zmenil. Nemať matku zrazu znamená mať vo svojom živote dieru tam, kde bývala ona. Ak ste vyrastali bez matky, možno ste si neužili výchovný vzťah, ktorý môžu mať mnohé mladé dievčatá s mamami. Očakávajte, že takáto významná osoba, ktorá vám v živote chýba, zmení alebo zmenila mnoho vecí o tom, kto ste a ako vnímate svet.

  • Nájdite si čas na to, aby ste zistili, ako sa identifikujete bez svojej matky. Ak zomrela, pravdepodobne bude pokračovať diskusia s rodinou o nej. Môže to byť iné, ak odišla z iných dôvodov; môžu o nej jednoducho prestať hovoriť úplne.
  • Smrť rodiča a stratu rodiča v dôsledku jeho odchodu pravdepodobne pociťujete veľmi odlišne, hoci v oboch prípadoch smútite.

Oslávte čas, ktorý ste s ňou mohli stráviť, ak zomrela. Po jej odchode budete pravdepodobne ešte nejaký čas smutní, ale nebojte sa byť aj šťastní, keď si spomeniete na čas, ktorý ste spolu prežili.[11]

  • Mnohí ľudia si radi píšu denník, do ktorého si zaznamenávajú spomienky alebo drobné udalosti, na ktoré si môžeš spomenúť počas svojho každodenného života. Okolo vás budú veci, ktoré vám ju budú pripomínať, zapíšte si tieto šťastné spomienky, aby ste sa z nich mohli neskôr tešiť.
  • Môžete tiež navštíviť jej hrob a hovoriť s ňou týmto spôsobom. Ďalšou možnosťou je osláviť jej život prezeraním fotografií s mnohými spomienkami.
  • Udržujte s ňou vzťah prostredníctvom listov. Nemôžete požiadať svoju matku o radu, cítiť jej teplo v objatí alebo dokonca vidieť jej nesúhlas s rozhodnutím, ktoré ste urobili. Ale môžete sa s ňou podeliť o skúšky a trápenia svojho života. Vytvorte si pravidelný zvyk písať jej vždy, keď vám najviac chýba.

    • Tieto listy môžu byť užitočné pre matku, ktorá zomrela, aj v prípade, že vaša matka ešte žije, ale nezúčastňuje sa. Musíte mať pocit, že ste sa s ňou podelili o určité veci bez ohľadu na to, prečo tam nie je.
  • Odkazy