Ako sa vyrovnať s rasizmom

Rasizmus je škaredá, nešťastná realita v spoločnosti. Napriek všeobecnému presvedčeniu rasizmus nie je len záležitosťou vykrikovania nadávok a zverejňovania urážlivých komentárov na sociálnych sieťach – je to predpojatý typ myslenia, ktorý denne ubližuje mnohým ľuďom. Ak ste obeťou rasizmu, zamerajte sa na zachovanie svojho duševného zdravia, ktoré vám môže uľahčiť vyrovnať sa s toxickým jazykom a správaním. Ak sa osobne nestretávate s rasizmom, stále môžete zohrávať dôležitú úlohu tým, že budete brániť a obhajovať menšinové skupiny vo svojej komunite.

Metóda 1 z 2:Vyrovnávanie sa s rasizmom ako obeť


Postavte sa za seba. Vyžaduje si veľa odvahy, aby ste sa prejavili, najmä ak v rozhovore počujete náhodný rasizmus. Snažte sa svoje vyhlásenie nevnímať ako konfrontáciu – namiesto toho sa sústreďte na začatie nového rozhovoru s danou osobou. Svoju odpoveď môžete formulovať ako vtip alebo do rozhovoru vniesť svoj názor. Aj keď to môže byť ťažké, hovoriť nahlas môže mať v rozhovore veľký význam.[1]

  • Ak napríklad priateľ alebo spolupracovník urobí rasistický vtip, môžete povedať niečo také: „Prečo si musíš robiť srandu z niekoho iného kvôli tomu, aby si sa zasmial??“
  • Ak niekto začne propagovať protihnutie „Na všetkých životoch záleží“, môžete poukázať na to, ako to ubližuje a minimalizuje boj černochov.
  • Nie je tiež nič zlé na tom, ak sa niekoho priamo opýtate, čo mal na mysli určitou poznámkou.[2]
  • Nebojte sa tiež vyberať si svoje bitky. Možno sa neoplatí pustiť sa do toho s náhodným, nenávistným cudzincom, ale určite sa oplatí hovoriť s blízkym človekom, priateľom alebo spolupracovníkom.[3]
    Odborný zdroj
    Nancy Lin, PhD
    Licencovaný klinický psychológ
    Odborný pohovor. 27. mája 2021.
  • Je v poriadku, ak vám v danom momente nenapadne nič, čo by ste mohli povedať! Je úplne prirodzené, že v takejto situácii strácate slová.[4]
    Zdroj experta
    Nancy Lin, PhD
    Licencovaná klinická psychologička
    Rozhovor s odborníkom. 27. mája 2021.


Podeľte sa o svoje skúsenosti s inými dôveryhodnými osobami. Porozprávajte sa s niekým, kto vám potenciálne môže pomôcť podniknúť kroky proti rasistickým poznámkam alebo správaniu inej osoby, napríklad s pracovníkom oddelenia ľudských zdrojov, učiteľom alebo inou osobou v mocenskom postavení. Títo ľudia môžu byť schopní priamo osloviť rasistického jedinca alebo ponúknuť návrhy či iné zdroje, ktoré môžete využiť.[5]

  • Môžete si napríklad povedať niečo takéto: „Billy sedí vo vedľajšej kóji a počas našej obedňajšej prestávky urobil rasistický vtip namierený proti mne. Mohol by si s ním o tom niekto súkromne pohovoriť, alebo existuje školenie o rozmanitosti, ktoré by spoločnosť mohla preskúmať?“


Pripomeňte si, akí ste cenní a nenahraditeľní. Môže byť naozaj ťažké cítiť sa sebaisto a sebavedomo, keď sa stretávate s rasistickými poznámkami. V žiadnom prípade však nie ste so svojimi myšlienkami a pocitmi sami. Zamerajte sa na to, aby ste si pripomínali, že ste talentovaní a kvalifikovaní v tom, čo robíte, a že si zaslúžite všetky svoje úspechy.[6]

  • Tieto negatívne pocity, ktoré vyvolávajú pochybnosti o sebe samom, sú známe ako „fenomén podvodníka“, ktorý zažíva veľa ľudí z menšinových skupín.[7]


Oprite sa o svoju spiritualitu, aby ste sa vyrovnali s negativitou. Pridajte sa k miestnej cirkvi, chrámu alebo inej duchovnej organizácii, ktorá sa zhoduje s vašimi názormi. Hľadajte v učení svojho zvoleného náboženstva alebo duchovného učenia útechu a silu, najmä v ťažších dňoch.[8]

  • Ak máte problémy s dôsledkami rasizmu v každodennom živote, môžete sa poradiť aj s duchovným vodcom. Možno vám budú môcť ponúknuť nejaký náhľad alebo zdroje, ktoré môžu pomôcť.


Obklopte sa ľuďmi, ktorí riešia podobné problémy. Zverte sa priateľom a kolegom, ktorí sa tiež pravidelne stretávajú s rasizmom. Podeľte sa o svoje frustrácie a obavy s touto podpornou skupinou vždy, keď máte ťažké obdobie. Môže byť skutočne potvrdzujúce mať vo svojom živote ľudí, ktorí skutočne chápu a spájajú sa s tým, čím prechádzate.[9]

  • Môžete napríklad vytvoriť skupinovú správu s niekoľkými priateľmi alebo osloviť svojich priateľov individuálne.
  • Priatelia a spojenci môžu byť skvelým zdrojom útechy a uzdravenia po bolestivých, nepríjemných situáciách.[10]
    Odborný zdroj
    Nancy Lin, PhD
    Licencovaná klinická psychologička
    Rozhovor s odborníkom. 27. mája 2021.


Oslavujte svoju vlastnú kultúru. Aj keď je to ťažké, nedovoľte, aby ignorantskí, nenávistní ľudia znížili vašu hrdosť na vlastnú identitu a kultúru. Nájdite si počas roka čas na oslavu miesta, odkiaľ pochádzate, buď sami, alebo so skupinou priateľov. Ak sa chcete naozaj vžiť do atmosféry, pridajte sa k nejakému klubu alebo organizácii, ktorá sa venuje multikultúrnym aktivitám, napríklad k multikultúrnemu klubu na univerzitnej pôde.[11]

  • Ak si zachováte pozitívny postoj k svojej identite, môžete sa cítiť oveľa lepšie vybavení, keď príde na riešenie rasizmu.


Ak potrebujete ďalšiu podporu, stretnite sa s odborníkom na duševné zdravie. Nie je absolútne nič zlé na tom, ak požiadate o pomoc, najmä ak prežívate veľa úzkosti, depresie a iných negatívnych pocitov v dôsledku rasizmu. Porozprávajte sa so svojím poskytovateľom zdravotnej starostlivosti o svojich možnostiach a zistite, či sa môžete stretnúť s poradcom, aby ste prediskutovali niektoré negatívne vplyvy rasizmu na váš každodenný život.[12]

  • Existuje aj niekoľko spôsobov, ako môžete získať pomoc zadarmo.

Metóda 2 z 2: Upozornenie na rasizmus ako okoloidúci


Zaviažte sa byť antirasistický. Napriek všeobecnému presvedčeniu, „nebyť rasistom“ nie je ten najprospešnejší postoj, ktorý môžete zaujať. Namiesto toho sa zamerajte na „antirasistické správanie“, pri ktorom sa aktívne zasadzujete za menšinové skupiny. Môžete byť antirasistickí tým, že budete požadovať spravodlivejšie postupy prijímania zamestnancov na pracovisku alebo tým, že niekoho v rozhovore jednoducho opravíte. Pochopenie rozdielu medzi „antirasizmom“ a jednoduchým „nehovorením rasistických vecí“ je naozaj dôležitým a užitočným krokom, ktorý môžete urobiť pri riešení rasizmu vo svojom živote.[13]

  • Rasizmus sa vyskytuje na rôznych úrovniach spoločnosti. Existuje napríklad „individuálny rasizmus“ alebo rasistické konanie a postoje, ktoré sa vyskytujú medzi jednotlivými osobami. Existuje aj „inštitucionálny rasizmus“ a „štrukturálny rasizmus“, ktoré sa udržiavajú prostredníctvom organizácií, resp. vlád.


Dávajte si pozor na rasistické správanie. Majte oči a uši otvorené každý deň, či už ste na verejnosti, alebo relaxujete doma s rodinou. Rasizmus sa môže prejavovať rôznymi spôsobmi a neobmedzuje sa len na kruté urážky a zlé poznámky. V bežnej konverzácii si všímajte, či ste si nevšimli známky náhodného rasizmu alebo rasovej mikroagresie (RMA).[14]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Rasové mikroagresie sú nenápadné druhy rasizmu, ktoré sa prejavujú v rozhovore alebo v každodennom správaní človeka. Ľudia si mnohokrát neuvedomujú, že sa podieľajú na RMA. Mikropoškodzovanie, mikropoškodzovanie a mikropoškodzovanie sú všetky formy RMA.
  • Mikrovalidácia odvádza pozornosť od boja iných ľudí. Dobrým príkladom je povedať niečo ako „To znie tvrdo, ale ja to mám tiež ťažké“.
  • Mikroútok je cielenejší jazyk, napríklad rasistický vtip.
  • Mikrourážky sú jemnejšie údery, ako napríklad otázka na osobu inej farby pleti, ako sa kvalifikovala na určitú prácu.


Podporte obete rasizmu, ak sa v danej chvíli nemôžete ozvať. V závislosti od situácie môže byť príliš riskantné alebo nebezpečné verejne vystúpiť na obranu niekoho. V tomto prípade si nájdite čas na rozhovor s obeťou a zistite, či je v poriadku. Ak máte pocit, že je niekto vo fyzickom ohrození, zavolajte na pomoc miestnu políciu.

  • Ak napríklad niekto chrlí urážky a vyhráža sa násilím, možno by bolo najlepšie nechať ho odísť skôr, ako sa priblížite k obeti.


Venujte sa toxickému jazyku namiesto konkrétnej osoby. Venujte čas náprave rasizmu, keď si ho všimnete. Vyhnite sa však útokom na jednotlivca – zvyčajne, keď je niekto nazvaný rasistom, jeho prvým inštinktom je uzavrieť sa do seba a brániť sa. Namiesto toho sa pokúste oddeliť ich toxický jazyk od skutočného hovoriaceho a zdôraznite, prečo a ako je ich jazyk škodlivý.[15]

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Chápem, odkiaľ prichádzaš, ale tvrdenie, že na všetkých životoch záleží, naozaj znevažuje boje, ktorými teraz prechádza černošská komunita.“
  • Môžete povedať aj niečo také: „Chápem, že epidémia COVID-19 je desivá, ale nie je dôvod zameriavať sa na osoby z ázijsko-americkej komunity alebo ich obviňovať.“[16]


Rasistické poznámky blízkej osoby riešte pokojne a slušne. Rasizmus je ťažké riešiť v každom prípade, ale ešte ťažšie je, keď pochádza od príbuzného alebo blízkeho priateľa. Namiesto útokov na blízkeho človeka sa pokúste o úctivý rozhovor, v ktorom môžete obaja otvorene hovoriť o svojich presvedčeniach. Používajte výroky „ja“, ktoré vám umožnia vysvetliť vaše vlastné emócie a názory, namiesto používania výrokov „ty“, ktoré môžu vyznieť ako osobný útok.[17]

  • Napríklad namiesto toho, aby ste si povedali: „Váš názor je rasistický a nespravodlivý,“ skúste povedať niečo také: „Chápem, z čoho vychádzate, ale myslím si, že neberiete do úvahy všetky fakty.“


Zaznamenávajte agresívne prejavy rasizmu, ak sa dejú na verejnosti. Dávajte si pozor na otvorené prejavy rasizmu a xenofóbie na verejných priestranstvách, napríklad v obchode s potravinami alebo v reštaurácii. Ak to situácia umožňuje, nahrajte si incident telefónom, aby ste ho v prípade potreby mohli nahlásiť orgánom činným v trestnom konaní.[18]

  • Ak napríklad niekto spôsobuje výtržnosti tým, že niekoho uráža a znevažuje, môžete ho nahlásiť na polícii za neprístojné správanie.
  • Zábery môžete dať polícii a uvidíte, či podnikne kroky na základe výtržníctva. Ak bol spáchaný trestný čin z nenávisti, orgány činné v trestnom konaní budú určite môcť konať.


Odstúpte od sociálnych médií, ak ovplyvňujú vaše duševné zdravie. Orientácia v sociálnych médiách môže byť naozaj zložitá, najmä ak sa priatelíte s ľuďmi z rôznych politických kruhov alebo ich sledujete. Pozorne si vyberajte svoje bitky – hoci nie je nič zlé na tom, keď sa rasizmus rieši na sociálnych sieťach, konverzácia môže prerásť do toxickej diskusie. Predtým, ako sa s niekým začnete baviť online, uprednostnite svoje duševné zdravie a pohodu pred čímkoľvek iným.[19]

  • Ak sa rozhodnete riešiť rasistickú poznámku online, môžete povedať niečo také: „Neviem, či si to uvedomujete, ale takýto postoj je naozaj škodlivý voči menšinám.“
  • Nie je absolútne nič zlé na tom, ak si v záujme svojho duševného zdravia zrušíte priateľstvo, odpojíte sledovanie alebo niekoho zablokujete na sociálnych sieťach.


Nahláste akúkoľvek rasistickú propagandu, ktorú vidíte online. Rasistické poznámky sú, žiaľ, v digitálnom priestore, ako sú online fóra a sociálne médiá, celkom bežné. Dávajte si pozor na akékoľvek zraňujúce alebo inak rasistické komentáre a čo najskôr ich nahláste.

  • Nahlasovanie je vždy najlepším postupom, ale ak sa na to cítite, môžete odpovedať aj na nenávistné komentáre. Môžete povedať niečo ako: „Čo vám dáva právo povedať niečo také kruté a zraňujúce??“

  • Prijmite skutočnosť, že ako spojenec budete robiť chyby. Rasizmus, žiaľ, v dohľadnej dobe pravdepodobne nezmizne. Môžete sa stať súčasťou riešenia tým, že sa rozhodnete byť spojencom, ale na tejto ceste môžete naraziť na určité výzvy a ťažkosti. Byť spojencom je predovšetkým učenie sa a niekedy môžete povedať alebo urobiť nesprávnu vec, aj keď sú vaše úmysly čisté. Buďte k sebe trpezliví a buďte ochotní počúvať a rásť na tejto ceste.[20]

    • Ak máte priateľov, ktorí pochádzajú z menšinového prostredia, spýtajte sa ich, či by boli ochotní vás opraviť, ak a keď poviete niečo nesprávne.
  • Odkazy