Ako sa vyrovnať s tým, ak sa váš manželský partner ukáže ako transrodový: 13 krokov

Rodová inkongruencia je klinický termín pre človeka, ktorý má pocit, že sa narodil s nesprávnym pohlavím.[1]
Ľudia, ktorí sú transrodoví, si často želajú žiť ako druhé pohlavie a nie ako to, ktoré im bolo biologicky priradené. Ak sa váš manželský partner prizná k transrodovej orientácii, pravdepodobne sa budete cítiť v šoku, zmätení, možno aj zradení. Zistiť, ako postupovať ďalej, môže byť ťažké a pravdepodobne budete mať viac následných diskusií. Dovoľte si vyjadriť svoje pocity a premýšľať o veciach. Vyhľadajte podporu tým, že sa prihlásite do podpornej skupiny alebo navštívite terapiu.

Časť 1 z 3:Rozhovor s manželským partnerom


Rešpektujte ich slová a činy. Nezáleží na vás, či je váš manželský partner transrodový alebo nie. Váš manželský partner urobil veľký krok, keď vám odhalil veľké tajomstvo, a je veľmi nepravdepodobné, že by mohol alebo chcel zmeniť názor. Namiesto toho, aby ste sa s nimi hádali alebo hovorili svoje názory, rešpektujte to, čo hovoria, a prijmite to ako pravdu.[2]
Odborný zdroj
Inge Hansen, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 19 november 2019.
To, či s ich konaním súhlasíte alebo nie, neznamená, že váš názor niečo zmení. Pozorne počúvajte, čo hovoria, a odolajte nutkaniu skákať im do reči alebo hneď reagovať.

  • Váš manželský partner chce byť vypočutý a pochopený, nie sa s ním hádať. Urobte všetko pre to, aby ste počúvali a prijali to, čo hovoria.
  • Ak potrebujete čas na spracovanie informácií, požiadajte oň.
  • Takisto, ak pociťujete hnev, nezabudnite vyjadriť, že váš hnev nie je namierený proti nim, ale že vaše emócie sa týkajú situácie, v ktorej sa teraz nachádzate.
  • Povedzte: „Je toho veľa, ale rešpektujem to, čo hovoríš, aj keď sa tomu snažím porozumieť.“


Porozprávajte sa o ich rozhodnutiach. Niektorí ľudia vyjadrujú svoju transrodovosť ako cross-dressing a iní chcú zmeniť pohlavie. Spýtajte sa svojho manžela/manželky, ako sa chce vyjadrovať. Viac informácií o ich potrebách a túžbach vám pomôže pochopiť, čo chcú a ako sa chcú vyjadriť.[3]
Odborný zdroj
Inge Hansen, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 19. novembra 2019.

  • Spýtajte sa svojho manžela/manželky: „Čo chceš robiť v dôsledku toho, že si transrodová osoba?? Ako sa chcete vyjadriť? Ako ma to ovplyvní?“


Položte niekoľko otázok. Možno sa cítite zmätení a máte veľa otázok. Spýtajte sa svojho manžela/manželky na svoje otázky alebo si urobte nejaký internetový prieskum. Ak ste príliš šokovaní alebo prekvapení, keď sa váš manželský partner na začiatku prizná, strávte niekoľko dní alebo týždňov písaním zoznamu otázok, na ktoré by ste chceli dostať odpovede. Ak nepoznáte pojmy, ako napríklad transgender, venujte nejaký čas vzdelávaniu a lepšie pochopte, čo znamenajú.

  • Môžete sa napríklad pýtať: „Je môj manžel homosexuál??“ Zistite rozdiel medzi rodovou identitou a sexuálnou orientáciou tak, že sa spýtate svojho manžela/manželky alebo sa o týchto pojmoch dozviete viac. Väčšina ľudí, ktorí sú transrodoví, sa neidentifikuje ako homosexuáli.
  • Zapojenie sa do online komunity alebo vyhľadávanie na internete môže pomôcť zodpovedať vaše konkrétne otázky.
  • Môže to byť aj vhodný čas na to, aby ste sa obrátili na poradcu, ktorý sa špecializuje na otázky rodovej identity. Táto osoba môže byť objektívnym zdrojom, ktorý vám odpovie na vaše otázky a poskytne poradenstvo.


Nadviažte na diskusiu. Je nepravdepodobné, že budete mať jasnú predstavu o tom, čo váš manželský partner chce a ako vás to ovplyvní, keď sa prvýkrát zdôverí. Usilujte sa o tom ďalej hovoriť, aj keď je to nepríjemné. Možno budete potrebovať zhodnotiť váš vzťah, prediskutovať, čo povedať deťom, a rozhodnúť sa, ako veci oznámiť priateľom a rodine.

  • Hovorte o týchto rozhodnutiach spoločne, najmä preto, že sa týkajú vás oboch.
  • Povedzte: „Pokračujme v diskusii o tom. Viem, že budem mať ďalšie otázky a chcem, aby naša komunikácia zostala otvorená.“ Uistite sa, že ste prediskutovali, ako to budete robiť. Budete sa stretávať každý týždeň? Budete klásť otázky, keď sa objavia? Je konštruktívnejšia osobná alebo elektronická komunikácia?

2. časť z 3:Vyjadrenie svojich myšlienok a pocitov


Priznajte si svoje myšlienky a pocity. Keď sa váš manželský partner prizná, že je transsexuál, môžete sa cítiť prekvapení, nahnevaní, zranení, sklamaní, šokovaní alebo pociťovať akýkoľvek iný druh emócií. Nech už cítite čokoľvek, je v poriadku vyjadriť tieto emócie. Vedzte, že každá emócia, ktorú prežívate, je nevyhnutnou súčasťou vášho uzdravenia. Posaďte sa so svojimi vlastnými pocitmi. Možno sa budete cítiť zmiešane, keď sa budete cítiť zranení alebo nahnevaní, ale zároveň budete chcieť svojho manžela/manželku podporiť. Dajte si nejaký čas na to, aby ste si svoje emócie utriedili.[4]

  • Zvážte možnosť zapisovania svojich pocitov a myšlienok do denníka. Ako spôsob, ako spracovať svoje pocity, môžete tiež maľovať, kresliť, ísť na prechádzku alebo počúvať hudbu.


Prijmite túto situáciu. Praktizujte radikálne prijatie tým, že si uvedomíte, že je to súčasť vašej reality. Ak zistíte, že si hovoríte: „Prečo práve ja??“ alebo „Nemalo by to tak byť!“ Zhlboka sa nadýchnite a uvedomte si, že toto je vaša súčasná realita. Pocit, že sa cítite zle alebo žijete v popieraní, má tendenciu zvyšovať negatívne pocity, ale je normálne, že sa tak cítite, a aby ste sa pohli vpred, budete si musieť tieto pocity priznať.[5]

  • Radikálne prijatie neznamená, že niečo schvaľujete alebo podporujete, znamená to, že to dokážete uznať bez toho, aby ste sa tvárili, že to neexistuje alebo že sa vás to netýka. Hoci táto skúsenosť môže byť bolestivá, neznamená to, že musíte trpieť.
  • Povedzte si: „Je ťažké to pochopiť, ale nebudem z tejto situácie utekať. Viem, že to dokážem zvládnuť.“


Zostaňte prítomní. Vaša myseľ sa môže upierať k budúcnosti a k tomu, čo sa stane s vami, s vašimi deťmi a s vaším manželským partnerom. Je ľahké nechať sa ohromiť veľkými správami a tým, ako môžu ovplyvniť váš život. Ak sa cítite zahltení myšlienkami na budúcnosť, zostaňte v prítomnosti. Udržujte svoje myšlienky tu a teraz.[6]

  • Jedným zo spôsobov, ako sa vrátiť do prítomnosti, je používať svoj dych. Sústreďte sa na svoje dýchanie počítaním vdychov a výdychov a pamätajte, že váš dych vás spája s prítomným okamihom.
  • Skúste použiť aj cvičenia na mentálne uzemnenie. Môžete napríklad robiť také veci, ako je vyslovenie svojho mena, miesta, kde sa nachádzate, a toho, čo práve robíte. Alebo si skúste urobiť šálku čaju a cítiť teplú šálku v rukách.[7]


Buďte flexibilní. Ak sa cítite zmätení z vlastných pocitov a neviete, ako reagovať na svojho manžela, buďte ochotní prijať možnosti. Nemusíte sa práve teraz rozhodovať, či budete svojho manžela podporovať, alebo sa rozídete. Keď váš manželský partner vyjde von, využite tento kritický čas a buďte otvorení tomu, čo sa môže alebo nemusí stať, bez toho, aby ste uzatvárali akékoľvek možnosti.


Vyjadrite vďačnosť. Ak vás zaplavujú pocity obáv a stresu, zastavte sa a venujte chvíľu vďačnosti. Možno máte pocit, že sa vám celý svet obrátil naruby a vy sa môžete sústrediť len na to, že váš manželský partner sa priznal k transrodovej orientácii. Zastavte sa na chvíľu a vyjadrite vďačnosť. Povedzte nahlas sebe alebo iným, za čo ste vďační, zapíšte si to a prečítajte si to. Čím viac spôsobov, ako môžete svoj mozog prinútiť, aby spracoval vašu vďačnosť, tým lepšie. Môžete oceniť veci, ktoré si ceníte alebo ktoré považujete za zmysluplné, či už sú to vaše deti, slnečný svit, vypraná bielizeň alebo donáška jedla.[8]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Nájdite veci, na ktoré môžete myslieť pozitívne a za ktoré môžete byť vďační, aby ste si zachovali určitý pocit pozitivity, aj keď máte pocit, že sa na vás všetko rúca.

3. časť z 3: Získanie podpory


Využite svoju podpornú sieť. Či už hovoríte s priateľmi alebo rodinnými príslušníkmi, obráťte sa na svojich najbližších. Možno sa budete chcieť porozprávať o coming oute vášho manžela/manželky alebo o vašich reakciách na túto správu. Aj keď vaši priatelia nemôžu nič zmeniť alebo vyriešiť, môže byť užitočné podeliť sa o svoje myšlienky a pocity v bezpečnom prostredí. Hovorte s niekým, kto vám dá pocit, že vás chápe.[9]
Odborný zdroj
Lauren Urban, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.

  • Keďže ide o citlivú tému, buďte opatrní, komu sa rozhodnete zveriť. Vyberte si niekoho, kto vás podporí a bude mať pochopenie, nie niekoho, kto vás bude súdiť alebo poučovať.
  • Dajte si kávu s priateľom alebo oslovte kolegu.
  • Povedzte: „Toto je pre mňa a moju rodinu ťažké obdobie a bol by som vďačný za vašu podporu.“


Pripojte sa k podpornej komunite.[10]
Odborný zdroj
Inge Hansen, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s expertom. 19. novembra 2019.
V tomto období môže byť ťažké cítiť podporu, pretože mnoho ľudí sa obráti na vášho manžela/manželku. Možno sa budete cítiť nepríjemne, keď budete o svojej skúsenosti hovoriť s blízkymi priateľmi alebo rodinou, preto zvážte možnosť zapojiť sa do podpornej skupiny. Podporná skupina vám môže pomôcť uvedomiť si, že nie ste jediný, kto tým prechádza, a že aj iní ľudia majú podobnú skúsenosť ako vy. Môžete požiadať o radu a podporu, vypočuť si príbehy iných ľudí a učiť sa od ľudí v rôznych štádiách manželského coming outu.[11]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.

  • Pridajte sa k podpornej skupine v komunite alebo vyhľadajte skupinu na internete. Bez ohľadu na to, či sú ľudia blízko alebo ďaleko, môže byť upokojujúce poznať iných ľudí, ktorí „tam boli“ alebo prechádzajú tým, čím prechádzate vy.


Absolvujte terapiu. Ak sa ťažko vyrovnávate so správou a potrebujete podporu, terapeut vám môže pomôcť vyrovnať sa s ňou. Terapia je bezpečné miesto, kde môžete vyjadriť svoje myšlienky a pocity bez odsudzovania. Terapeut vám môže pomôcť naučiť sa a precvičovať zručnosti zvládania. Môžu vám tiež pomôcť vedieť, ako v tomto období efektívnejšie komunikovať s manželským partnerom.[12]
Odborný zdroj
Inge Hansen, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 19. novembra 2019.

  • Je dôležité postarať sa o svoje potreby a starať sa o seba. Ak máte pocit, že potrebujete lepšie porozumieť svojim pocitom, terapeut vám môže pomôcť.

  • Choďte na párové poradenstvo. Ak si nie ste istí, ako ďalej s manželom, zvážte návštevu párového terapeuta. Môže byť pre vás jednoduchšie diskutovať o zmenách a o tom, ako sa cítite, v terapii namiesto doma. Terapeut vám môže pomôcť, aby ste si navzájom vysvetlili svoje pocity, želania a potreby. Ak sa jeden z vás alebo obaja vyhýbate diskusii o zmenách, terapia môže pomôcť vytvoriť bezpečie okolo rozprávania o veciach, ktoré sú nepríjemné.[13]

    • Bez ohľadu na to, aké rozhodnutia ako pár urobíte, terapia vám môže pomôcť uľahčiť tieto zmeny a pomôcť každému z vás vyrovnať sa s nimi.
  • Odkazy