Ako sa vyrovnať s ľuďmi, ktorí vás podceňujú: 15 krokov

Viete, ako reagovať, keď vás niekto podceňuje? Vyvoláva vo vás pocit nedocenenia alebo menejcennosti? Ak máte problém vedieť, čo v týchto situáciách povedať a urobiť, existujú kroky, ktoré môžete podniknúť, aby ste sa stali efektívnejšími a asertívnejšími v reakcii na tento druh kritiky. Naučte sa hovoriť s ľuďmi, ktorí vás podceňujú, dokázať im, že sa mýlia, a pochopiť, čo sa deje, keď sa to stane.

1. časť z 3:Rozhovor s ľuďmi, ktorí vás podceňujú


Buďte asertívni.[1]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Asertívna komunikácia vám pomôže jasne sa vyjadriť a zachovať si sebaúctu; môže vám pomôcť cítiť sa pozitívnejšie o sebe a svojich schopnostiach, tiež. Tento štýl komunikácie vám môže dokonca pomôcť pri vnímaní vlastného ja, pretože navonok opisujete svoje myšlienky a vyjadrujete, ako sa cítite. Konečne to môže pomôcť iné Ľudia vám lepšie rozumejú, pretože ich nenechávate v nevedomosti a nenechávate ich hádať, čo si myslíte alebo cítite. Ak vás niekto podceňuje, asertivita je skvelý spôsob, ako ju zastaviť v jej snahe. Tu je niekoľko tipov na asertívnejšiu komunikáciu:

  • Používajte výroky „ja“. Je to skvelý spôsob, ako dať najavo svoje pocity bez toho, aby ste obviňovali niekoho iného. Môžete napríklad povedať: „Myslím si, že som úplne schopný zvládnuť tieto nové pracovné povinnosti“, a nie: „Mýlite sa v mojich schopnostiach“.“ Tým sa dosiahne skvelá rovnováha medzi vyjadrovaním sa a zároveň nie prílišným škriepením alebo konfrontáciou.
  • Vopred si nacvičte, čo chcete povedať. Vďaka nácviku budete vo svojej komunikácii sebavedomejší, pretože viete, že ste sa na danú situáciu pripravili.
  • Vyskúšajte si nové zručnosti najprv v malom meradle. Vyhnite sa tomu, aby ste hneď išli za šéfom a povedali mu, ako sa cítite. Skúste byť asertívni voči svojim priateľom, rodine a rovesníkom, keď je to vhodné.


Spýtajte sa prečo. Hoci by ste nemali vždy počúvať ľudí, ktorí vás podceňujú, môže byť užitočné vypočuť si ich, keď ide o ich kritiku. Môžete využiť ich kritiku konštruktívne, či už je to tak myslené, alebo nie. Ak sa dokážete vyhnúť tomu, aby kritika zraňovala vaše sebavedomie, môže vás nakoniec motivovať a byť cenným zdrojom informácií.[2]

  • Môžete napríklad povedať: „Počujem, čo hovoríš. Prečo si myslíte, že nie som schopný dobre vykonávať túto pracovnú pozíciu? Rád by som počul vaše názory, aby som sa mohol zlepšiť.“
  • Táto stratégia je najlepšia pre ľudí, ktorí vás podceňujú, ale nesnažia sa byť na vás zlí, napríklad v prípadoch, keď váš šéf môže pochybovať o tom, či ste schopní vykonať úlohu, pretože vás už predtým videl, ako ste v nej zlyhali. Nemusíte jej veriť ani s ňou súhlasiť, pokiaľ ide o vaše schopnosti, ale môžete kritiku využiť konštruktívne.


Cvičte hlboké dýchanie. Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite, aby sa vám rozšíril žalúdok, zatiaľ čo hrudník zostane na mieste. Toto je rýchly a jednoduchý spôsob, ako sa upokojiť, ktorý si nevyžaduje veľké úsilie. Môžete to urobiť tesne pred tým, ako budete reagovať na ľudí, ktorí vás podceňujú, aby ste ich kritiku svojich schopností zvládli s menším napätím a pokojnejším sebavedomím.[3]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Hlboké dýchanie stimuluje parasympatický nervový systém vo vašom tele (vetva „odpočinku a trávenia“), ktorý má na starosti to, aby ste sa cítili pokojne.
  • Je tiež v poriadku sa na chvíľu pozbierať, ak sa cítite preťažení! Možno si na chvíľu odskočíte do kúpeľne, aby ste sa zorientovali.[4]
    Odborný zdroj
    Nancy Lin, PhD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 27. mája 2021.


Prejavte sa svojimi činmi. Jedným z najlepších spôsobov, ako čeliť kritikom, ktorí vás podceňujú, je, aby videli, že ste uspeli v tom, v čom vás podceňujú. Ak vás niekto podceňuje, skúste to ignorovať a sústreďte sa len na zvládnutie úlohy, na ktorej pracujete. Toto je skvelý spôsob, ako využiť ich podceňovanie vás ako motiváciu. Pamätajte však, že ak nedosiahnete svoj cieľ, dôležité je, ako sa pri tom cítite vy, nie ostatní.

  • Môžete napríklad povedať: „Určite máte právo na svoj názor, ale radšej nechám výsledok hovoriť sám za seba, než aby ste rozhodovali o tom, či to dokážem alebo nie.“


Vyhnite sa reakciám na hrubosť. Ak vás niekto naozaj tvrdo podceňuje, vyhnite sa tomu, aby ste jej poskytli uspokojenie v podobe reakcie.

  • Ak vám napríklad niekto povie, že nikdy nič nedosiahnete, jednoducho túto poznámku ignorujte alebo odíďte. Z komunikácie s ľuďmi, ktorí hovoria takéto veci, nič nezískate. Svojimi činmi jej môžete dokázať, že sa mýli, ale nemusíte s ňou o tom hovoriť.

Druhá časť z 3: Dokážte im, že sa mýlia


Zamerajte sa na svoje ciele. Je ľahké nechať sa strhnúť bolestnou skúsenosťou podceňovania, ale najlepší spôsob, ako dokázať svojim kritikom, že sa mýlia, je sústrediť sa na to, čo chcete dosiahnuť. Namiesto toho, aby ste boli posadnutí tým, čo niekto hovorí, využite hnev alebo smútok ako motiváciu k tomu, aby ste oveľa viac pracovali na realizácii svojich záujmov a povinností.

  • Vyhnite sa tomu, aby ste to brali tak osobne, že to negatívne ovplyvní váš výkon. Zamerajte sa radšej na svoj vlastný život a jej kritiku odsuňte na vedľajšiu koľaj. Zameranie pozornosti na pozitívne ciele a sny vám pomôže byť kreatívnejší a otvorenejší novým nápadom, čo vám pomôže dokázať, že sa mýli každý, kto vás podceňuje. [5]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejsť na zdroj


Udržujte svoje ciele primerané. Jednou z najväčších výziev na ceste k úspechu je zistiť, ako si stanoviť ciele, ktoré sú skutočne dosiahnuteľné. Často si stanovujeme ciele, ktoré sú naopak nedosiahnuteľné. Mnohé novoročné predsavzatia patria do tejto kategórie, napríklad chodiť každý deň do posilňovne alebo už nikdy neurobiť chybu v práci. Takéto vysoké ciele môžu v skutočnosti spôsobiť, že sa vám nepodarí dosiahnuť latku, pretože keď sa vám to nepodarí, pravdepodobne budete frustrovaní a vzdáte to. Stanovenie menších, konkrétnejších cieľov vám môže pomôcť dosiahnuť pokrok bez toho, aby ste sa toľko zameriavali na dokonalosť.[6]

  • Stanovte si konkrétne ciele, ako napríklad „prejsť 1 míľu (1.6 km)“ alebo „snažte sa v práci urobiť menej ako 3 chyby za deň.“ Takéto ciele vám pomôžu pocítiť uspokojenie z dosiahnutých cieľov a zároveň sa dopracovať k väčším veciam.
  • Odmeňte sa, keď splníte cieľ. Je to dôležité najmä pri činnostiach, ktoré nezahŕňajú vlastnú bezprostrednú odmenu, napríklad pri písaní a publikovaní eseje alebo beletristického diela. Mnohé ciele majú oneskorenú odmenu, čo znamená, že si ich nemusíte spájať s pozitívnymi pocitmi, ktoré neskôr získate. Hneď sa odmeňte čokoládou, filmom alebo stretnutím s priateľmi.


Usilovne pracujte na oblastiach, ktoré sú pre vás náročné. Niekedy je lepšie zamerať sa na zlepšenie svojich slabých stránok než na dosiahnutie úspechov v oblastiach, v ktorých ste už kompetentní. Ak niekto označil niečo, v čom by ste sa mohli oprávnene zlepšiť, berte to vážne a pracujte na tom, aby ste sa stali lepšími, ako ste boli predtým.

  • Ak napríklad pracujete v maloobchode a ste úžasní v obsluhe zákazníkov, ale pri pokladni sa necítite úplne sebaisto, venujte čas tomu, aby ste sa naučili zákutia spojené s prácou pri pokladni.


Rozpoznajte a vyvráťte negatívne sebavedomie. [7]
Je ľahké sabotovať sa starými presvedčeniami, ktoré si nesieme z čias, keď sme boli mladší. Niekedy naďalej preberáme negatívne názory, ktoré sme sa o sebe naučili od rodičov, súrodencov, rovesníkov alebo niekoho iného; niekedy si ani nemusíme byť vedomí, že tieto názory zastávame.[8]

  • Preskúmajte pravdivosť týchto správ. Ak vám napríklad niekto povedal, že vám matematika prirodzene nejde, skúste si vyhľadať objektívne informácie, ktoré môžu naznačiť, či je to pravda alebo nie. Boli ste zlí v matematike predtým, ako vám ľudia začali hovoriť, čoho ste schopní? Naozaj si myslíte, že ste neschopní, alebo toto presvedčenie ovplyvňuje to, ako sa správate k matematike?
  • Odolajte lži. Ak vám niekto povedal, že ste zlý v matematike, ale vy si myslíte, že to nemusí byť pravda, choďte von a dokážte, že sa mýli. Zapíšte sa na mimoškolský kurz matematiky, aby ste sa mohli doučiť a stať sa matematickým mágom. Prípadne si vypracujte niekoľko hodín matematiky online alebo si najmite súkromného učiteľa. Vyhnite sa tomu, aby vám tieto druhy posolstiev, ktoré ste dostali na začiatku života, diktovali, ako budete žiť teraz.


Zostaňte odhodlaní. Aj keď urobíte chyby a v úlohe zlyháte, nevzdávajte sa. Chyby sú často nevyhnutné a dokonca nevyhnutné na ceste k tomu, aby ste boli v niečom dobrí. Chyby môžu viesť k hlbšiemu poznaniu seba samého a svojho života.[9]
Mnohí z najúspešnejších ľudí na svete neboli úspešní okamžite, napríklad Michael Jordan, Stephen King a Albert Einstein.

  • Ak chcete zostať odhodlaní plniť úlohu, majte na pamäti konečný cieľ. Premýšľajte o tom, ako bude váš život alebo život vašej rodiny lepší, ak uspejete. Zamyslite sa nad ľuďmi
  • Pripomínajte si, že chyby sú príležitosťou na učenie, vďaka čomu sa môžete pri prvom neúspechu menej vzdávať.
  • Ujasnite si svoje ciele. Nech už vás podceňujú v čomkoľvek, vyjadrite to jednoznačne, aby to malo jasnú odpoveď. Nejasné ciele sa spájajú s nedostatočnou angažovanosťou.[10]
    Ak vás napríklad niekto podceňuje v oblasti matematických zručností, stanovte si konkrétne ciele, ako sa zlepšiť, napríklad vyriešiť denne 10 matematických úloh z učebnice. Toto poskytne jednoznačnejší, akcieschopnejší a konkrétnejší spôsob, ako zostať odhodlaný, keď vás niekto podceňuje, než niečo neurčité, napríklad „byť dobrý v matematike“.

3. časť z 3:Prehodnotenie podceňovania


Pochopte, čo s vami môže urobiť podceňovanie a kritika. Podceňovanie a kritika v nás môžu vyvolať zlý pocit zo seba samých. Výsledný smútok nás môže uzavrieť pred videním dostupných možností, čo v konečnom dôsledku spôsobí, že náš výkon utrpí. Majte to na pamäti, keď reagujete na to, že vás niekto podceňuje. Ak máte pocit, že nezvládate to, čo vám niekto hovorí, a dostáva vás to na dno, reagujte primerane, napríklad odmietnite sa s ňou baviť. Môže sa zdať, že by ste mali byť schopní kontrolovať, ako sa cítite v súvislosti s tým, čo vám hovorí, ale nie je to vždy také jednoduché.[11]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Niekedy vás môže kritika zamrzieť, najmä ak ste boli v detstve kritizovaní alebo karhaní. Tento inštinkt ustrnúť vás môže sprevádzať aj v dospelosti.[12]
    Odborný zdroj
    Nancy Lin, PhD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 27. mája 2021.


Spýtajte sa sami seba, prečo vás niekto podceňuje. Jednoduchým spôsobom, ako sa zbaviť niekoho kritiky na vašu adresu, je pochopiť jej základnú motiváciu, ktorá ju k tomu vedie. Niekedy ľudia veria, že ostatní niečo nedokážu, aby ochránili svoj vlastný nedostatok sebadôvery. Ak si to nemyslí ona to dokáže, potom by mohlo mať zmysel, aby si myslela, že vy ani to nedokážem. Dávajte si pozor na ten typ ľudí, ktorí znevažujú ostatných kvôli vlastnému pocitu nedostatočnosti. Vyhnite sa tomu, aby ste si to brali osobne, keď na nich narazíte a pocítite ich neistotu.


Buďte na seba mierni. Ak máte problém nebrať si to osobne, majte trochu súcitu so sebou samým. Možno ste v minulosti nemali dostatok ľudí, ktorí by vám verili. Mali ste kritického rodiča alebo priateľa, ktorý vás zrážal a hovoril vám, že nemôžete dosiahnuť svoje ciele? Je ťažké zotaviť sa z takýchto skúseností, ale vďaka odhodlaniu a súcitu so sebou môžete začať veriť sami sebe.[13]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Napríklad si povedzte: „Chápem, prečo som na seba prísny. Nie je to moja chyba. Viem, že sa môžem stať súcitnejším voči sebe samému.“
  • Predstierajte, že sa rozprávate s blízkym priateľom. Povedali by ste im takéto negatívne poznámky?[14]
    Odborný zdroj
    Nancy Lin, PhD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 27. mája 2021.


Vyhnite sa príliš rýchlemu vyvodzovaniu záverov. Mnohí ľudia sa rýchlo vrhajú na niekoho „slabé stránky“ bez toho, aby ho skutočne dlhodobo pozorovali. To, že urobíte jednu chybu, v skutočnosti neposkytuje toľko informácií o tom, či ste v niečom zlý. V skutočnosti to, že urobíte chybu alebo inak urobíte niečo, čo nie je až také inteligentné, veľmi nesvedčí o vašich schopnostiach. Faktom je, že inteligentní ľudia robia stále hlúpe, neinteligentné veci, ale neinteligentní ľudia málokedy robia skutočne inteligentné veci; to znamená, že, urobiť chybu nie je až taká diagnostika vašich schopností.

  • Tiež nerobte z molocha horu a sledujte, či to robia aj iní ľudia vám. Možno jej dokonca budete chcieť povedať, napríklad: „Videli ste ma vykonávať túto úlohu len raz alebo dvakrát. Nemyslím si, že by ste teraz mohli poskytnúť spravodlivé hodnotenie.“

  • Neočakávajte od seba dokonalosť. Ak ľudia kritizujú vaše schopnosti, môže byť dobré brať to ako výzvu a pracovať na tom, aby ste sa zlepšili, ale tiež majte na pamäti, že nikto nie je dokonalý. Prirodzene budú existovať oblasti, v ktorých vynikáte, a oblasti, ktoré pre vás predstavujú väčšiu výzvu. To neznamená, že by ste sa nemali snažiť zlepšovať, ale v určitom momente môže byť užitočné prijať to, kde sa nachádzate, namiesto toho, aby ste sa snažili 24 hodín denne 7 dní v týždni.

    • Snažte sa nájsť rovnováhu medzi prácou na zlepšovaní svojich schopností a prijatím seba samého takého, aký ste. Dokonalosť spôsobuje, že ľudia sú zahľadení do seba a môže dokonca viesť k problémom s úzkosťou alebo depresiou.
    • Ak chcete čeliť perfekcionizmu, pomôže vám najprv rozpoznať ho u seba. Položte si nasledujúce otázky: „Často sa mi nedarí splniť svoje vlastné štandardy??“, „Mám často depresiu, úzkosť alebo frustráciu, keď sa snažím splniť svoje normy?“, „Niekto mi povedal, že moje normy sú príliš vysoké?“, „Prekážajú mi normy, ktoré si stanovujem, v iných častiach môjho života, napríklad v spoločenskom živote?“ Ak ste na niektorú z týchto otázok odpovedali áno, možno máte problémy s perfekcionizmom.[15]
    • Bojujte proti perfekcionizmu tým, že vyskúšate pozitívne realistické myslenie. Keď napríklad pracujete na nejakej úlohe, skúste si povedať: „nikto nie je dokonalý“ alebo „môžem urobiť všetko, čo je v mojich silách, nič viac“, alebo „nevadí, ak ma nemajú všetci radi“.[16]
    • Môžete sa tiež pokúsiť pozrieť na celkový obraz ako na spôsob, ako spochybniť perfekcionizmus. Skúste si položiť otázku: „Čo najhoršie sa môže stať??“ alebo „bude to mať význam aj zajtra? Za tri mesiace? O rok odteraz?“[17]
  • Odkazy