Ako sa vyrovnať s výkyvmi nálad vášho spolubývajúceho: 11 krokov

Stalo sa vám niekedy, že na vás spolubývajúci bez zjavného dôvodu kričal? Bojíte sa povedať niečo, čo by mohlo zničiť vaše priateľstvo a skomplikovať životnú situáciu viac, ako už možno je? Tu je niekoľko krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste si udržali vzťah so spolubývajúcim bez ohľadu na to, s akými výkyvmi nálad sa môžete stretnúť.

Časť 1 z 3: Zvládanie napätia a starostlivosť o seba


Vykonávajte pravidelnú starostlivosť o seba, aby ste zvládli napätie. Vyhraďte si čas na aktivity mimo vášho bytu/domu/spoločenskej izby a na vlastnú päsť, aby ste sa zbavili stresu, ktorý sa hromadí v domácom prostredí. Možno je dokonca dobrý nápad nájsť si iných priateľov ako spolubývajúceho.[1]
Odborný zdroj
Allison Broennimann, PhD
Klinický psychológ
Odborný rozhovor. 11 december 2020.
Ak má zvyčajne zlú náladu, pravdepodobne nechcete byť na ňom závislí vo všetkých svojich spoločenských kontaktoch.[2]

  • Aktivity zamerané na starostlivosť o seba môžu zahŕňať prakticky čokoľvek, čo vás uvoľní a zbaví napätia. Môžete ísť do kúpeľov na masáž, počúvať hudbu počas prechádzky/behu po chodníkoch, a dokonca môžete ísť do knižnice, aby ste mali pokoj a mohli sa učiť. Naplánujte si niekoľko aktivít starostlivosti o seba každý týždeň, aby ste udržali hladinu stresu na nízkej úrovni.


Predvídať náladovosť a na chvíľu opustiť priestor. Spoznajte svojho spolubývajúceho a pochopte príznaky vznikajúceho problému. Prejdite sa, kým sa on alebo ona upokojí. Možno sa vám nepodarí vyhnúť všetkým náladám, ale môžete sa tak vyhnúť veľkému percentu výbuchov.[3]
Odborný zdroj
Allison Broennimannová, PhD
Klinický psychológ
Odborný rozhovor. 11. decembra 2020.
Potrebujete priestor, aby ste sa vyhli konfliktu, a je veľká pravdepodobnosť, že váš spolubývajúci potrebuje priestor v izbe, aby sa upokojil.[4]

  • Zvážte, ako často nakoniec odchádzate, aby ste sa uistili, že spolubývajúci nereaguje negatívne len preto, aby získal izbu pre seba.


Riešte problémy počas pokojných chvíľ, aby ste sa vyhli hádkam. Vyberte si pokojné chvíle na riešenie problémov, ktoré máte vy a váš spolubývajúci. Pomôže vám to vyhnúť sa konfliktu a znížiť pravdepodobnosť, že sa jeden z vás alebo obaja počas diskusie nahneváte. Využite tento čas na stanovenie alebo preberanie domácich pravidiel, na ktorých sa obaja zhodnete.[5]

  • Môže byť dobrým nápadom naplánovať si týždenné stretnutie alebo upratovanie, aby ste prediskutovali všetky problémy, ktoré sa v obytnom priestore dejú. Môžete povedať: „Hej, George, rada by som s tebou hovorila o platení nájomného. Dajte mi vedieť, kedy je vhodný čas na túto diskusiu.“


Ak sa situácia stane neznesiteľnou, zvážte presťahovanie. Neváhajte nahlásiť problém svojmu bytovému poradcovi, ak bývate na akademickej pôde, alebo prenajímateľovi v byte či ubytovacej jednotke. Môže to byť náročný proces, takže žiadosť o presun by sa nemala používať ako prvá obrana. Spolupracujte s poradcami v oblasti bývania, aby ste preskúmali všetky svoje možnosti.[6]

2. časť z 3:Hovoriť o náladovosti


V rozhovore upozornite na náladové správanie. Malo by sa to uskutočniť osobne a nie prostredníctvom e-mailu alebo sociálnych sietí. Rozhovor tvárou v tvár umožňuje druhej osobe nielen počuť, čo sa hovorí, ale aj vidieť, že sa vás to týka.[7]

  • Snažte sa dať pozor na to, aby ste správanie označili a nesúdili svojho spolubývajúceho. Keďže nálada môže mať niekedy veľmi reálnu a fyzickú príčinu, nie je fér sústrediť sa na to, že spolubývajúci je „zlý“ alebo „zlý“.“
  • Povedzte niečo ako: „Hej, všimol som si, že máš v poslednom čase často zlú náladu. Chceš sa o tom porozprávať?“
  • Diskutujte o pozorovaní správania namiesto hodnotenia spolubývajúceho. Môžete mu alebo jej povedať, že „na mojich hostí pôsobíš hrubo“ alebo „tvoje správanie spôsobuje napätie v obytnom prostredí“.“


Pomôžte spolubývajúcemu naučiť sa zvládať stres. Stanovte si jasné hranice, aby ste mohli byť nápomocní pri tomto procese, ale nechcete skončiť ako terapeut pre svojho spolubývajúceho. Pristupujte k problému ako k priateľovi, súcitným tónom hlasu.[8]

  • Nadvoďte tému tým, že poviete niečo ako: „Hej, všimol som si, že si v poslednom čase veľmi vystresovaná. Aj ja som niekedy v strese. Čo keby sme si premysleli nejaké spôsoby, ako môžeme obaja zvládať stresové situácie alebo im predchádzať??“
  • Spolupracujte so svojím spolubývajúcim, aby ste zistili, čo spôsobuje väčšinu jeho stresu, a ponúknite mu pomoc s možnými riešeniami. Váš spolubývajúci môže byť v čase záverečných skúšok náladový, pretože odkladá štúdium. V takom prípade ponúknite tipy na štúdium alebo pomoc s lepším manažmentom času na začiatku semestra.


Vymyslite si signál. Môžete spolupracovať so svojím spolubývajúcim a dať mu najavo, že potrebujete prestávku alebo čas na oddych. Nezabudnite, že sa nemusíte stať najlepšími priateľmi, ale musíte si stanoviť nejaké základné pravidlá, ktoré vám umožnia pokojné spolužitie.[9]

  • Môžete napríklad povedať svojmu spolubývajúcemu, že sa rozčuľuje, tým, že mu poviete, že vidíte, že jeho myseľ „pracuje míľovými krokmi“ alebo inou kľúčovou frázou, na ktorej sa dohodnete. To ich podnieti k tomu, aby sa zamysleli nad tým, čo sa práve deje, a urobili si prestávku na vykonanie starostlivosti o seba.
  • Mať signál, ktorý nie je zrejmý pre okolie, môže byť užitočné, aby ste na nálady svojho spolubývajúceho neupozorňovali mimo svojej izby.

Časť 3 z 3:Prísť na koreň správaniu


Identifikujte vzorce náladovosti. Výkyvy nálad môžu byť neškodné ako všeobecné rozčúlenie alebo natoľko závažné, že priateľovi nedajú spať celú noc. Robte si poznámky do denníka, ktoré vám pomôžu identifikovať vzorce. Možno budete môcť odhaliť aj iné faktory, ktoré môžu prispievať k výkyvom nálad.[10]


Vykonajte nejaký výskum. Niektoré duševné ochorenia majú ako príznak zmeny nálady. Váš spolubývajúci môže mať nediagnostikovanú psychickú poruchu. Výkyvy nálad môžu byť príznakom alebo dokonca dôsledkom bipolárnej poruchy, hraničnej poruchy osobnosti, ADHD alebo dokonca úzkosti. Vyhľadajte si príznaky každého z nich a porovnajte správanie svojho spolubývajúceho, aby ste zistili, či niečo sedí.[11]
[12]

  • Mnohokrát sa stáva, že ľudia majú výkyvy nálad, keď majú potrebu, ktorá nie je riešená.[13]
    Odborný zdroj
    Allison Broennimann, PhD
    Klinická psychologička
    Rozhovor s odborníkom. 11. decembra 2020.
  • Majte na pamäti, že vaším cieľom nie je diagnostikovať vášho spolubývajúceho. Jednoducho sa snažíte dozvedieť viac o jeho alebo jej správaní, aby ste mu alebo jej mohli lepšie porozumieť.


Porozprávajte sa s priateľmi a rodinou vášho spolubývajúceho. Zistite, či si toto správanie všimli. Urobte to diskrétne. Môžete začať tým, že sa spýtate ostatných kamarátov, či vidia náladovosť, keď nie ste nablízku. Zistenie vám môže pomôcť pochopiť, či sa to deje stále, alebo len doma. Ak je to výlučne doma, možno budete chcieť zvážiť, či sa k sebe dobre hodíte, ak sa takto správa len vo vašej prítomnosti.

  • Ak ste zmeny nálad videli aj u iných ľudí, požiadajte ich o návrhy, ako to zvládli. „Takže hovoríte, že aj Terry je pri vás občas náladový, čo?? Čo robíte, keď sa to stane?“
  • Preskúmajte, koľko ľudí v rodine vášho spolubývajúceho má podobné problémy, a zistite, či existuje nejaký vzorec, pokiaľ ide o problémy s duševným zdravím, ktoré sa vyskytujú v rodine.

  • Navrhnite spolubývajúcemu, aby navštívil lekára alebo poradcu. Ak výkyvy nálady zasahujú do jeho života, môže to byť príznak väčšieho problému. Môže byť užitočné pripomenúť spolubývajúcemu, aký vplyv majú jeho výkyvy nálad na život vás oboch. Váš spolubývajúci si nemusí všimnúť problém na dennej báze, preto buďte pripravení.[14]
    [15]
    Odborný zdroj
    Allison Broennimann, PhD
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 11 December 2020.

    • Mohli by ste prejaviť súcit tým, že poviete: „Vidím, že ťa tvoja nálada v niektoré dni privádza na dno. Spôsobuje to aj napätie medzi nami. Premýšľali ste o návšteve poradcu alebo niekoho, s kým sa môžete odborne porozprávať?“
    • Dobrovoľne choďte so svojím spolubývajúcim k lekárovi, aby ste mu poskytli emocionálnu podporu.
  • Odkazy