Ako sa vyrovnať so šikanou a obťažovaním na pracovisku (s obrázkami)

Šikanovanie na pracovisku sa vzťahuje na akékoľvek opakované, úmyselné správanie zamerané na zamestnanca, ktorého cieľom je ponížiť, znemožniť, zahanbiť alebo inak podkopať jeho výkon. Môže pochádzať od kolegov, nadriadených alebo vedenia a predstavuje skutočný problém pre pracovníkov na všetkých úrovniach. Nejde o žart. Ak sa naučíte rozpoznať a riešiť šikanózne správanie na pracovisku, môžete pomôcť vytvoriť zdravšie a produktívnejšie prostredie pre seba a svojich kolegov. Čítajte ďalej po skoku a dozviete sa viac.

Časť 1 zo 4:Pochopenie šikanovania na pracovisku


Zistite, čo je šikana a čo robí šikanujúci. Rovnako ako ich nedospelí mladší bratia a sestry na školskom dvore, aj šikanujúci na pracovisku používajú rovnaké nástroje zastrašovania a manipulácie, aby vás zničili. Naučiť sa rozpoznať ich správanie je prvým krokom k tomu, aby ste ho zastavili a vrátili sa k práci v príjemnom prostredí.[1]

  • Šikanujúci získava potešenie z trápenia druhých. V práci nemusíte vždy vychádzať s každým, ale to neznamená, že máte na krku šikanovateľa, rovnako ako to, že ste šikanovaný vy sám. Rozlišujte medzi týmito dvoma znakmi tak, že rozpoznáte túto vlastnosť – zdá sa, že táto osoba vynakladá osobitné úsilie na to, aby si s vami zahrávala, podrážala vám nohy alebo vás zrážala k zemi? Zdá sa, že si to užíva? Ak je odpoveď áno, môže to naznačovať, že šikanujúci.
  • Šikanujúci majú často hlboko zakorenené psychické problémy súvisiace s kontrolou. Vedzte, že šikanovanie nesúvisí ani tak s vaším výkonom a vašou osobnosťou, ako skôr s neistotou šikanujúceho.[2]


Rozpoznajte šikanujúce správanie. Dávajte si pozor na isté znaky šikanovania, ktoré znamenajú viac než len obyčajné nedorozumenie alebo osobný nesúhlas. Šikanovanie na pracovisku môže zahŕňať: [3]

  • Krik, či už v súkromí, pred kolegami alebo pred zákazníkmi
  • Nadávanie na meno
  • Znevažujúce alebo neúctivé poznámky
  • Nadmerné sledovanie, kritizovanie alebo hnidopišské hodnotenie niečej práce
  • Zámerné preťažovanie niekoho prácou
  • Podkopávanie niečej práce tým, že ju nastavíte na neúspech
  • Zámerné zatajovanie informácií potrebných na efektívne vykonávanie práce
  • Aktívne vylúčenie niekoho z bežnej konverzácie na pracovisku/zamestnaneckej miestnosti a vyvolanie pocitu nevítanosti


Venujte pozornosť znakom mimo práce, ktoré naznačujú, že ste obeťou šikanovania.[4]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Možno trpíte šikanou, ak doma trpíte nasledujúcimi spôsobmi:

  • Máte problémy so spánkom alebo bojujete s nevoľnosťou a zvracaním, pretože sa bojíte ísť do práce
  • Vaša rodina je frustrovaná z toho, ako veľa hovoríte a ste posadnutí pracovnými problémami
  • Dni voľna trávite obavami, či sa vrátite do práce
  • Váš lekár si všimne zdravotné problémy, ako je krvný tlak a iné problémy súvisiace so stresom
  • Cítite sa vinní za to, že ste vyprovokovali problémy na pracovisku


Neignorujte pocit, že ste šikanovaní. Ak sa cítite vyčlenení nespravodlivo alebo akoby si vás neprimerane doberali, môže byť lákavé vymýšľať výhovorky. „Takto sa zaobchádza s každým“ alebo „Zaslúžim si to“ sú bežné výčitky svedomia, ktoré na vás pomáhajú uvaliť tyrani. Ak máte pocit, že ste šikanovaní, neupadnite do pasce sebaľútosti. Vytvorte si plán, ako zastaviť šikanovanie a získať späť svoje pracovisko.[5]

  • Na rozdiel od šikanujúcich osôb na školskom dvore, ktoré si zvyčajne vyberajú obete, ktoré považujú za osamelé alebo slabé, šikanujúce osoby na pracovisku si zvyčajne vyberajú zamestnancov, ktorých považujú za ohrozujúcich ich kariéru. Ak vaša prítomnosť spôsobuje, že niekto iný vyzerá natoľko zle, že cíti potrebu zlikvidovať vás, berte to ako zvrátený kompliment. Ste dobrý v tom, čo robíte. Viete to. Nenechajte sa nimi zmiasť.

Časť 2 zo 4: Prijatie opatrení


Povedzte šikanujúcemu, aby prestal. Je to, samozrejme, ťažšie, ako sa zdá, ale môžete si zapamätať niekoľko jednoduchých gest a vyhlásení, ktoré môžete predviesť, keď sa budete cítiť šikanovaní.[6]
[7]
Odborný zdroj
William Gardner, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 26. marca 2021.

  • Dajte ruky hore, čím vytvoríte bariéru medzi sebou a tyranom, ako keď policajt dáva rukou znamenie na zastavenie.
  • Povedzte niečo krátke, čo vyjadruje vašu frustráciu, napr: „Prosím, prestaňte a nechajte ma pracovať“ alebo „Prestaňte hovoriť, prosím“.“ Pomôže vám to postaviť sa proti správaniu a poskytne vám to muníciu pre vašu správu, ak bude správanie pokračovať.
  • Nikdy šikanovanie nestupňujte. Vykrikovanie protiotázok alebo opätovanie kriku môže skončiť tým, že sa dostanete do problémov alebo situáciu ešte zhoršíte. Použite pokojný, vyrovnaný tón hlasu a povedzte osobe, aby prestala, ako keby ste hovorili so psom, ktorý žuje papuču.[8]


Zaznamenávajte si všetky udalosti súvisiace so šikanovaním. Zaznamenajte si meno svojho trýzniteľa a spôsob šikanovania. Zaznamenajte si konkrétne časy, dátumy, miesta a mená všetkých svedkov udalostí. Poskytnite a zhromaždite čo najviac informácií. Zhromažďovanie dokumentácie je najdôležitejším a najkonkrétnejším spôsobom, ako dosiahnuť, aby šikanovanie prestalo, keď sa s problémom obrátiš na svojich nadriadených alebo právny tím.[9]

  • Aj keď si nie ste istí, či ste šikanovaní, písanie denníka o svojich pocitoch vám môže pomôcť dostať svoje pocity von a zistiť, s čím bojujete. Výsledkom zapisovania vašich pocitov a frustrácie môže byť rozhodnutie, že tyrana nemáte, alebo že ho určite máte a musíte konať.


Získajte svedkov. Vždy, keď sa cítite šikanovaní, poraďte sa so svojimi kolegami a uistite sa, že vás podporia potvrdením vašich dôkazov. Nechajte si ich zapísať pre budúce použitie. Vyberte si niekoho, kto pracuje v rovnakom čase ako vy alebo kto má stôl v blízkosti vášho.

  • Ak sa šikanovanie zvykne diať v určitom čase alebo na určitých miestach, nechajte svojho svedka zdržiavať sa v danej oblasti, ak máte podozrenie, že vás bude šikanovať. Priveďte partnerov na stretnutie s nadriadeným, ktorý vás podľa vás šikanuje. Budete mať zálohu pre prípad, že by sa veci zvrtli, a budete mať dôkazy na neskôr.
  • Ak ste šikanovaní vy, je veľká pravdepodobnosť, že aj ostatní. Spojte sa a pomôžte si navzájom vysporiadať sa so spoločným nepriateľom.


Zachovajte pokoj a chvíľu počkajte. Uistite sa, že ste zhromaždili dôkazy a že ste pokojní a profesionálni. Utekanie za šéfom v návale emočného rozruchu môže spôsobiť, že budete pôsobiť ufňukane alebo akoby ste prehnane reagovali, hoci ide o väčší problém. Ak budete pokojní, budete sa vyjadrovať zrozumiteľnejšie, budete lepšie prezentovať svoje argumenty a budete mať väčšiu šancu zmeniť svoje pracovisko k lepšiemu.[10]

  • Medzi situáciou šikanovania a nahlásením veci šéfovi počkajte cez noc. Ak vás medzitým šikanujú alebo ak musíte chvíľu počkať, kým sa rozprávate so šéfom, urobte všetko pre to, aby ste sa vyhli šikanujúcemu. Zachovajte pokoj a pokračujte v ceste. Ak očakávate, že k šikanovaniu môže dôjsť, budete pripravení, keď k nemu dôjde.


Dohodnite si stretnutie so svojím nadriadeným alebo zástupcom personálneho oddelenia. Prineste si písomné dôkazy, svedkov a čo najpokojnejšie prezentujte svoj prípad. Precvičte si, čo sa chystáte povedať, skôr než tam prídete a budete to musieť povedať. Sťažnosť podávajte krátko a stručne a vyplňte všetky dokumenty, ktoré vám poskytli nadriadení.[11]

  • Nenavrhujte postup, pokiaľ o to nepožiada váš šéf. Inými slovami, nie je vhodné hovoriť so svojím šéfom a povedať: „Bruce musí dostať výpoveď, pretože ma šikanuje.“ Vyložte svoj prípad čo najdôraznejšie a s čo najväčším množstvom usvedčujúcich dôkazov: „Som frustrovaný z tohto správania a došli mi možnosti, preto som si myslel, že by ste to mali vedieť.“ Nechajte nadriadených, aby sami dospeli k záveru o ďalšom postupe.
  • Ak vás šikanuje váš nadriadený, obráťte sa na personálne oddelenie alebo na nadriadených vášho nadriadeného. Nie je to armáda a neexistuje tu „reťaz velenia“.“ Porozprávajte sa s niekým, kto môže niečo zmeniť.


Pokračujte. Ak šikanovanie pokračuje a stále sa nevyriešilo a nič sa nerobí na jeho zastavenie, máte právo ísť ďalej a ísť vyššie, a to rozhovorom s vyšším vedením, personalistom a dokonca aj HR (Human Resources).[12]
Odborný zdroj
William Gardner, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 26. marca 2021.
Pokračujte, kým sa vaša sťažnosť nebude brať vážne a situácia sa nenapraví tak, aby ste mohli pracovať v príjemnom prostredí.

  • Bolo by užitočné vymyslieť rôzne alternatívy, ktoré by vám pomohli zlepšiť situáciu. Ak nadriadený vášho šéfa nie je ochotný vyhodiť vášho šéfa, ale uznáva, že došlo k šikanovaniu, ste ochotní ho preložiť? Ste ochotní pracovať z domu? Čo by podľa vás situáciu „napravilo“? Vážne sa zamyslite nad niektorými alternatívami pre prípad, že by ste museli predložiť prípad pre seba.
  • Ak predložíte dôkazy a nič sa nezmení alebo sa situácia zhorší, poraďte sa s právnikom a zvážte právne kroky. Poskytnite im dokumentáciu a snažte sa podniknúť právne kroky.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Komisia USA pre rovnosť príležitostí v zamestnaní
    U.S. Vládny orgán, ktorý presadzuje občianske práva na pracovisku
    Prejsť na zdroj

Tretia časť zo 4:Zotavenie sa zo šikanovania


Urobte si zo zlepšovania sa prioritu. Nebudete dobrý ako pracovník a nebudete šťastný ako človek, ak si nevyhradíte čas na zotavenie sa zo skúseností so šikanou. Vezmite si voľno a chvíľu ignorujte prácu.

  • Ak ste predložili dobré dôkazy v svoj prospech, mali by ste byť vhodným kandidátom na platenú dovolenku. Využite túto príležitosť.


Venujte sa zmysluplným a napĺňajúcim činnostiam mimo práce. Nie nadarmo sa tomu hovorí práca, nie super-veselý čas. Každá práca, dokonca aj tá na zdravom pracovisku, ktorá vás baví, vás môže po čase omrzieť a spôsobiť, že budete potrebovať dovolenku, ktorá omladí vašu pracovnú morálku a vášho ducha. Ak ste sa stali obeťou šikanovania a chcete sa začať cítiť lepšie, môžete:

  • Venujte čas starým koníčkom
  • Čítajte viac
  • Začnite sa stretávať
  • Stretávať sa s priateľmi a rodinou


Porozprávajte sa so svojím lekárom alebo psychiatrom. Môže sa stať, že budete potrebovať výraznejšiu starostlivosť, než akú dokážete poskytnúť sami. Terapia alebo lieky by mohli byť na mieste, ak ste strávili dlhší čas v zajatí tyrana na pracovisku.[14]


Zmeňte pracovné miesto. Môže sa stať, že aj keď sa so šikanujúcim pracovníkom dohodnete, bude pre vás pohodlnejšie hľadať nové príležitosti inde. Berte celú túto skúsenosť skôr ako príležitosť než ako neúspech. Ak ste boli na svojom pracovisku nešťastní, možno by vám rozvoj zručností v novej profesii, presun do iného prostredia alebo len preloženie do novej pobočky mohlo poskytnúť nový pohľad na život a prácu.

Časť 4 zo 4:Prevencia šikanovania ako zamestnávateľ


Zavedenie politiky nulovej tolerancie šikanovania vo vašej firme. Každá politika zdravia a wellness musí zahŕňať protokoly proti šikanovaniu. Uistite sa, že je to pokryté a podporované vedením a že sa to berie vážne na všetkých úrovniach podniku.[15]

  • Spojte to s politikou otvorených dverí a organizujte časté informačné stretnutia týkajúce sa šikanovania na pracovisku a uistite sa, že zamestnanci na všetkých úrovniach sú na takéto správanie upozornení.


Okamžite riešiť šikanujúce správanie. Je ľahké sedieť bokom a dúfať v to najlepšie v domnení, že vaši zamestnanci si to medzi sebou dokážu vyriešiť. Nebude to. Ak chcete mať produktívne, zdravé a efektívne pracovné prostredie, nedovoľte, aby sa problém medzi zamestnancami rozmohol.[16]
Odborný zdroj
William Gardner, PsyD
Klinický psychológ
Odborný rozhovor. 26. marca 2021.

  • Vážne a úplne prešetrite všetky sťažnosti. Aj keď sa zdá, že sťažnosti pochádzajú od príliš citlivých zamestnancov a ukáže sa, že sú výsledkom jednoduchého nedorozumenia, sú hodné vašej pozornosti.


Odstráňte konkurenciu. Šikanovanie sa často vyvíja z pocitu súťaživosti na pracovisku, čo vedie zamestnancov, ktorí sa cítia ohrození schopnosťami iných zamestnancov, k tomu, že sa ich pokúšajú potopiť alebo sabotovať ich úsilie tým, že sa zapájajú do psychologickej vojny. Je to nebezpečná a problematická dynamika na pracovisku, ktorú treba nechať vyhnívať.[17]

  • Súťaž na pracovisku je založená na presvedčení, že zamestnanci chcú byť najlepší a budú pracovať tvrdšie, keď budú za úspechy odmenení. Je síce pravda, že konkurencia v niektorých obchodných modeloch môže zvýšiť produktivitu, ale zároveň zvyšuje fluktuáciu zamestnancov a môže vytvárať nepriateľské a nevľúdne prostredie.


Podporujte interakciu medzi vedením a zamestnancami. Čím viac sú vaši zamestnanci na všetkých úrovniach zapojení sami do seba, tým menšia je pravdepodobnosť, že zamestnanci na najnižšej úrovni vezmú veci do vlastných rúk. Predstavte si to ako Pána múch – nedovoľte, aby rodičia chýbali na ostrove, a deti budú v poriadku.[18]

Vzorový e-mail pre spolupracovníkov


Ukážka e-mailu o zlom správaní spolupracovníka

Podporte wikiHow a odomknite všetky vzorky.


Ukážka e-mailu o nezhodách medzi spolupracovníkmi

Podporte wikiHow a odomknúť všetky vzorky.


Vzorový e-mail spolupracovníkovi o konflikte

Podpora wikiHow a odomknite všetky ukážky.


Vzorový e-mail personálnemu oddeleniu o konflikte

Podporte wikiHow a odomknúť všetky ukážky.

Odkazy