Ako sa vyrovnať so smrťou človeka: 13 krokov

Strata priateľa alebo blízkeho človeka môže byť jednou z najťažších častí ľudského života. Môže byť ťažké pokračovať v živote bez prítomnosti tejto osoby. Prekonávanie smútku je jedinečný proces, pretože každý smúti inak. Naučte sa niekoľko tipov, ako spracovať svoju stratu a vyrovnať sa s ňou zdravým spôsobom.

Časť 1 z 3: Reakcia na úmrtie

Vedzte, že neexistuje správny alebo nesprávny spôsob smútenia. Hoci môžu existovať niektoré spoločné spôsoby, ktorými ľudia často reagujú na smrť, žiadni dvaja ľudia nebudú reagovať alebo sa naučia vyrovnať so smrťou presne rovnakým spôsobom alebo v rovnakom časovom rámci.[1]

  • Môžete si všimnúť, že niektorí ľudia vo vašom okolí sa buď zdajú byť oveľa viac ovplyvnení smrťou, alebo ich to netrápi. Dávajte pozor, aby ste nepredpokladali, že im na tom nezáleží. Člen rodiny môže nájsť útechu v tom, že zostane zaneprázdnený a sústredí sa na iné veci – to je len spôsob, akým sa vyrovnáva so smrťou.
  • Smútenie nie je o tom, kto je najviac rozrušený. Je to veľmi osobná vec. Možno tiež zistíte, že každý vo vašom okolí má nejaký návrh, ako ísť ďalej alebo ako to bude ľahšie. Tieto rady vám môžu, ale nemusia pomôcť. Len majte na pamäti, že to s vami myslia dobre a tiež sa snažia vyrovnať so smrťou a byť tu aj pre vás.

Uvedomte si bežné reakcie na smrť. Môžete sa stretnúť s fyzickými aj emocionálnymi reakciami na úmrtie, ktoré závisia od viacerých faktorov. Ich poznanie vám pomôže pochopiť, že smútenie môže vyzerať veľmi rôzne. Vaše pocity sú adekvátne a skutočné bez ohľadu na to, ako ich môžete vyjadriť.
[2]

  • Fyzické reakcie na smrť sa môžu prejaviť ako závraty, fyzické zvracanie alebo pocit, že sa na to chystáte, otupenosť, dezorientácia, bolesti hlavy alebo tela, neschopnosť spať alebo naopak, keď máte pocit, že jediné, čo môžete robiť, je spať.
  • Emočné reakcie môžu zahŕňať smútok, zmätok, popieranie toho, čo sa stalo, hnev a pocit viny.
  • Na to, ako budete smútiť za konkrétnou smrťou, môžu mať vplyv určité faktory. Patrí sem okrem iného vzťah, ktorý ste mali s osobou, ktorá zomrela, vek osoby, jej zdravotný stav v čase smrti a to, či ste smrť očakávali.

Predvídať jednotlivé štádiá smútku. Hoci väčšina ľudí prejde jednotlivými štádiami smútku, neexistuje žiadny časový rámec ani správny spôsob, ako to urobiť. Možno tiež zistíte, že neprechádzate všetkými fázami, a to je tiež v poriadku. Fázy smútku môžu vyzerať nasledovne: [3]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Popieranie – „To nemôže byť pravda. Práve som s ňou hovorila.“
  • Hnev – potreba vedieť, kto za to môže alebo ako sa to stalo
  • Vyjednávanie – „Vezmi si ma namiesto seba.“
  • Depresia – „Nemôžem ísť ďalej sám.“
  • Prijatie – „Viem, že už nemá bolesti.“
  • Mnohí ľudia predpokladajú, že je nesprávne cítiť hnev nad vecami alebo sa cítiť nemiestne, ak sa okolie cíti inak v súvislosti so smrťou. Snažte sa netrestať sa za to, ako sa cítite, len si uvedomte, že emócie môžu prísť a odísť.

Dajte si čas. Neexistuje žiadny pevný a rýchly časový rámec na návrat do „normálu“, preto sa nesnažte tlačiť do vecí, na ktoré nie ste pripravení. Zatiaľ čo niektoré rutinné postupy vám môžu pomôcť vyrovnať sa s touto situáciou, ako napríklad návrat do práce, aby ste sa zamestnali, iné rutinné postupy sa vám možno nikdy úplne nevrátia. Neexistuje správny alebo nesprávny spôsob, ako sa vyrovnať so zmenou.[4]

  • Pri hľadaní potrebného času majte na pamäti jednu vec: aj keď sa vám váš svet môže zdať prevrátený naruby, svet okolo vás stále pokračuje. Oslovte niekoho, kto vám pomôže, ak potrebujete, aby ste sa uistili, že zostávate v kontakte s prácou, ak do nej nemôžete chodiť, alebo udržiavate denné účty, aby ste nezabudli zaplatiť niečo dôležité, napríklad nájomné.

2. časť z 3: Získanie podpory

Stráviť čas s blízkymi, ktorí poznali danú osobu. Nebojte sa hovoriť o osobe a zdieľať všetky typy spomienok. Súčasťou podpory je aj to, že nemusíte o danej osobe stále hovoriť. Každý sa s ňou bude vyrovnávať po svojom, takže je tiež v poriadku nechať veci nevypovedané a len stráviť čas uisťovaním sa, že sú všetci v poriadku.[5]

  • Ak je to možné, zapojte do týchto skupín aj deti a mladších členov rodiny. Deti potrebujú vidieť, že nemusia svoje pocity zadržiavať. Plakať je v poriadku pred ostatnými, a to aj pred deťmi.

Hľadajte útechu vo svojej spiritualite. Spiritualita pre niektorých znamená obrátiť sa k náboženstvu, ale nemusí, ak to nie je pravidelnou súčasťou vášho života. Možno zistíte, že čokoľvek, čomu veríte, že nastane po smrti, je spôsob, ako nájsť pokoj pri smrti milovanej osoby. Nájdite si čas, ktorý potrebujete, aby ste sa o tom porozprávali s inými ľuďmi, ktorí zdieľajú vaše presvedčenie.
[6]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Môžete sa tiež rozhodnúť pre modlitbu, meditáciu alebo prechádzky v prírode, aby ste zmiernili svoj smútok.

Zúčastnite sa podpornej skupiny pre pozostalých. V mesiacoch po úmrtí zistíte, že okolie o tom hovorí menej, ale skupinové prostredie vám môže pomôcť cítiť, že o tom stále môžete pravidelne hovoriť s ľuďmi, ktorí to zažili. [7]

  • Ak chcete nájsť skupinu, môžete sa obrátiť na rôzne zdroje vrátane skupín špecifických pre daný typ úmrtia (napríklad skupina pozostalých po obetiach rakoviny alebo rodiny obetí trestných činov) alebo na skupiny, ktoré sú založené na náboženskom základe, ak máte pocit, že vám to vyhovuje. Mnohé nemocnice ponúkajú aj podporné skupiny.
  • Pravdepodobne zistíte, že skupinové prostredie vám buď naozaj pomôže, alebo nie. Môžete vyskúšať, ktorý typ vonkajšej podpory vám najlepšie vyhovuje. Ak to nepomôže, možno zistíte, že funguje individuálne poradenstvo s odborníkom na smútenie.

Starajte sa o seba po fyzickej stránke. Hoci sa po úmrtí očakávajú emocionálne reakcie, existujú aj fyzické príznaky smútku. Strata chuti do jedla, nevoľnosť a bolesti žalúdka, črevné ťažkosti a poruchy spánku/úbytok energie sa často prejavujú, keď niekto prežíva smútok.[8]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj
Starostlivosťou o svoje telo môžete tiež pomôcť uzdraviť svoju myseľ.

  • Urobte všetko pre to, aby ste mali dostatok spánku a správne sa stravovali. Cvičenie je dobrý spôsob, ako pomôcť zvýšiť schopnosť spánku a jedla. Okrem toho spôsobuje, že vaše telo produkuje endorfíny, ktoré vám pomôžu zlepšiť náladu.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
    Vyhnite sa užívaniu drog alebo alkoholu na „otupenie bolesti“.“[10]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
  • Ak bez ohľadu na to, ako veľmi sa snažíte, máte problémy s udržaním pravidelnej chuti do jedla a spánku, možno sa budete musieť poradiť s odborníkom. Niekedy sa u ľudí, ktorí smútia, objavujú príznaky depresie, ktoré je potrebné riešiť, aby sa úplne uzdravili.

3. časť z 3:Hľadanie uzavretia

Zúčastnite sa na smútočnom obrade. Môže sa zdať, že premýšľanie o odchode je zdrvujúce, ale účasť na rituáloch spojených s prejavením úcty je často liečivá a pomôže vám spojiť sa s ostatnými, ktorí sa tiež vyrovnávajú s úmrtím. [11]

  • Mnohí ľudia sú takmer posadnutí „dokonalým“ pohrebom a majú pocit, že svoju úctu môžu vzdať len tak, že usporiadajú honosný obrad. Uctiť si osobu najlepším možným spôsobom a vedieť, že na malé veci, ktoré sa nepodarili, si naozaj nebudete pamätať.
  • Ak je obrad nepríjemný kvôli odlišnému náboženskému presvedčeniu, pokúste sa aspoň čiastočne zúčastniť na obradoch, či už ide o obrad pri hrobe mimo kostola, alebo súkromný obrad. Mnohé pohrebiská ponúkajú flexibilné možnosti zúčastniť sa buď na väčšom obrade, alebo sa zúčastniť na súkromnej prehliadke tela bez náboženského obradu.

Pripomeňte si život danej osoby. Pozrite si fotografie. Zdieľajte a rozprávajte si zábavné príbehy. Je v poriadku smiať sa aj po tom, čo niekto zomrel. Vezmite si veselé spomienky spolu so všetkými ostatnými spomienkami. Zistíte, že mnohí členovia rodiny sa radi len tak zasmejete a podelíte sa o históriu.[12]

Naplánujte si samostatný výlet na miesto pohrebu. Dajte si počas tohto času o samote príležitosť plakať, koľko potrebujete, rozprávať sa so svojím milovaným, ak chcete, a robiť čokoľvek, čo v danom momente cítite ako správne. Na rozdiel od pohrebného obradu sa nikto nepozerá, takže je to váš čas na rozlúčku alebo spomienku na vášho blízkeho.[13]

  • Navštevujte ho tak často, ako cítite, že chcete. Niektorí ľudia sa cítia pohodlne pri pravidelných návštevách len preto, aby sa porozprávali s milovanou osobou, zatiaľ čo iní nemusia cítiť spojenie s hrobom. Neexistuje správny alebo nesprávny spôsob, ako zvládnuť návštevy.

Napíšte list na rozlúčku. Ak odchod nebol očakávaný, môžete mať pocit, že zostali nevypovedané veci – povedzte ich.[14]
Nezamýšľajte sa nad tým, čo urobiť s listom po jeho napísaní. Nájdete riešenie, ktoré sa vám bude zdať vhodné. Zamerajte sa na to, aby ste svoje myšlienky preniesli na papier a uzavreli ich. Potom sa môžete rozhodnúť, že sa oň podelíte s iným blízkym alebo ho dokonca prečítate nahlas na mieste hrobu.

  • Využite svoj smútok na uskutočnenie zmeny. Niekedy môžete nájsť uzavretie tým, že po smrti niečo zmeníte. Podnikajte nejaké kroky, aby ste pomohli iným ľuďom, ktorí sa raz môžu ocitnúť na vašom mieste.

    • Ak napríklad váš blízky zomrel na rakovinu, môžete založiť nadáciu na šírenie osvety. Ak zomrel po nehode, môžete svoju energiu využiť na prevenciu budúcich nehôd rovnakého druhu.
    • Posuňte tento čin zmeny o krok ďalej a uctite si meno svojho blízkeho založením štipendia na jeho pamiatku alebo pomenujte nadáciu po tom, kto zomrel. Zahrňte životný príbeh vášho blízkeho do príbehu nadácie. Je to úžasný spôsob, ako zachovať jeho alebo jej dedičstvo s pozitívnym prínosom pre spoločnosť.
  • Odkazy