Ako sa vyrovnať so smrťou starého rodiča

Vyrovnanie sa so smrťou starého rodiča môže byť jednou z najťažších vecí, ktoré ste kedy museli urobiť. Môže to byť dvojnásobne ťažké, pretože to môže byť vaša prvá skúsenosť so stratou milovanej osoby. Hoci bolesť v srdci zázračne nezmizne, môžete podniknúť kroky, aby ste prijali svoje pocity a naučili sa vyrovnať so stratou blízkeho človeka tým, že o nej budete hovoriť, využijete svoju rodinu ako oporu a vrátite sa do svojho života. Spomienky na vášho drahého starého rodiča vám zostanú dlho po jeho smrti a vy si budete môcť vždy uctiť pamiatku milovanej osoby. Ak chcete vedieť, ako sa vyrovnať so smrťou starého rodiča, pozrite si Krok 1, aby ste mohli začať.

Časť 1 z 3:Prijatie svojich pocitov

Venujte si toľko času, koľko potrebujete. Nepočúvajte ľudí, ktorí vám hovoria, že smútok má svoju časovú os. Niektorým ľuďom trvá oveľa kratšie ako iným, keď príde na to, aby sa po odchode blízkej osoby pohli ďalej, a nemali by ste sa cítiť skleslo, ak máte pocit, že ste v smútku už dlho. Dôležité je, aby ste si našli čas na úplné spracovanie svojich pocitov namiesto toho, aby ste sa hneď pohli ďalej a potlačili to, čo skutočne cítite.[1]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejdite na zdroj

  • Vedzte, že neexistuje pevná hranica, ktorú prekročíte od smútenia k „posunu ďalej“, a že posun ďalej neznamená, že ste na starého rodiča zabudli a už vás strata nemrzí. Každý človek by si mal vziať toľko času, koľko potrebuje.[2]
    Zdroj experta
    Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
    Licencovaný klinický sociálny pracovník
    Odborný rozhovor. 24. apríla 2020.
  • Samozrejme, ak uplynulo veľa, veľa mesiacov alebo dokonca rok či dva a vy máte pocit, že ste stále tak hlboko v smútku, že je pre vás ťažké fungovať, potom by mohlo byť vyhľadanie odbornej pomoci spôsobom, ako sa pohnúť vpred.[3]
    Odborný zdroj
    Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
    Licencovaný klinický sociálny pracovník
    Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

Dajte priechod svojim emóciám. Ďalším spôsobom, ako prijať svoje pocity, je plakať, kričať, hnevať sa alebo jednoducho robiť čokoľvek, čo potrebujete, aby ste dostali svoje pocity von. Nechcete zadržiavať slzy ani potláčať svoje emócie, pretože to povedie k tomu, že sa s tým budete neskôr ťažšie vyrovnávať. Možno sa obávate prejavovať svoje emócie, najmä ak vás smútiaci rodič alebo váš druhý starý rodič potrebuje ako oporu, ale mali by ste dať týmto pocitom niekedy priechod, či už s priateľom, chápajúcim členom rodiny alebo sami.[4]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Nájsť si čas len tak si poplakať môže byť veľmi terapeutické. Napriek tomu sa necíťte previnilo alebo zmätene, ak nie ste plačúci typ a neviete nájsť slzy, hoci ste hlboko smutní.
  • Toto môže byť tiež vhodný čas na to, aby ste si do denníka napísali, ako sa cítite. Môže vám to pomôcť usmerniť vaše pocity organizovanejším a pokojnejším spôsobom.

Uchovajte si milovaného starého rodiča vo svojom srdci a v spomienkach. Nemyslite si, že príde chvíľa, keď na svojho milovaného starého rodiča prestanete myslieť úplne. Vždy si ho alebo ju môžete uchovať vo svojom srdci a pamäti. Dovoľte si myslieť na pekné chvíle, ktoré ste spolu prežili, na rozhovory, ktoré ste viedli, a na spoločné výlety. A ak ste mali nejaké nezhody alebo zlé spoločné chvíle, môžete myslieť aj na to. Nejde o to, aby ste si vážili len dobré časy a zabudli na tie zlé, ale aby ste si uctili celého človeka.

  • Zapíšte si všetko, čo si o svojom starom rodičovi pamätáte. To vám pomôže navždy si ho udržať vo svojom srdci.
  • Pozrite si fotografie, na ktorých ste so starým rodičom, aby ste sa cítili pokojne.

Uvedomte si svoje spúšťače. Samozrejme, v niektorých ročných obdobiach alebo na niektorých miestach sa so stratou starého rodiča vyrovnávate ťažšie. Možno by ste sa mali na nejaký čas vyhýbať jazeru, kam ste chodievali so starým otcom na ryby, alebo bistru, kam vás babička vždy brávala na zmrzlinu, kým sa nebudete cítiť pripravení čeliť svojim obľúbeným miestam. Možno bude pre vás Deň vďakyvzdania alebo Vianoce obzvlášť ťažký, pretože si tieto sviatky spájate s časom stráveným so starými rodičmi. Ak viete, aké sú tieto spúšťače, môže vám to pomôcť buď sa im vyhnúť, alebo nájsť dodatočnú podporu, ak sa vám to nepodarí.

  • To neznamená, že by ste mali navždy prestať robiť všetky veci, ktoré ste radi robili so svojím starým rodičom. Znamená to len, že možno budete potrebovať trochu času od týchto vecí, kým sa nebudete cítiť stabilnejšie a pokojnejšie.
  • Bohužiaľ, niektoré veci, ako napríklad sviatky, môžu byť vždy o niečo ťažšie. Ale s odstupom času, ako aj s podporou vašej rodiny, si ich budete môcť opäť užívať a zároveň myslieť na svojho starého rodiča.

Podporujte sa a získajte podporu od ostatných členov rodiny. Jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste prijali svoje pocity, je porozprávať sa o strate s ostatnými členmi rodiny. Vaši rodičia môžu naozaj potrebovať vašu podporu a vy by ste im mali byť k dispozícii. Ak máte ďalšieho žijúceho starého rodiča, mali by ste byť v tomto ťažkom období nablízku aj jemu alebo jej. Obaja môžete zdieľať svoje vlastné pocity a zároveň podporovať svojich blízkych a nemali by ste cítiť tlak, aby ste boli stále silní. Najdôležitejšie je, aby ste boli prítomní.[5]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia, ktorej cieľom je poskytovať bezplatné, na dôkazoch založené zdroje v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Nebojte sa zdieľať svoje pocity. Trávte viac času v kruhu svojich rodinných príslušníkov ako zvyčajne namiesto toho, aby ste sa so svojím smútkom zatvárali vo svojej izbe. Aj keď si vašu spoločnosť možno nebudú žiadať, ocenia ju.[6]
    Odborný zdroj
    Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
    Licencovaný klinický sociálny pracovník
    Odborný rozhovor. 24. apríla 2020.

Nezabudnite sa postarať o seba. Jednou z dôležitých vecí, ktoré by ste mali mať na pamäti, keď sa vyrovnávate so stratou starého rodiča, je, že by ste nemali zabúdať na starostlivosť o seba. Dbajte na to, aby ste si dostatočne oddýchli – bez toho, aby ste celý deň strávili v posteli -, jedzte tri zdravé jedlá denne a nájdite si čas na prechádzky vonku a na spoločenské aktivity. Starostlivosť o ostatných členov rodiny môže byť dôležitá, ale nemali by ste pri tom úplne obetovať vlastnú pohodu. Pravidelné sprchovanie a udržiavanie hygieny vám tiež môže pomôcť cítiť sa viac pod kontrolou svojho života. Hoci sa stále budete cítiť nespokojní, dodržiavanie zdravého režimu môže priniesť veľký rozdiel.

  • Aj keď sa cítite úplne hrozne, už len sprcha a čisté oblečenie vám môžu pomôcť cítiť sa lepšie, ako keď strávite celý deň v posteli bez toho, aby ste sa upravili.
  • Dostatočný odpočinok vám môže pomôcť cítiť sa viac pod kontrolou svojich emócií. Ak ste vyčerpaní z nedostatočného spánku alebo sa cítite vykoľajení z príliš dlhého spánku, bude pre vás ťažšie vyrovnať sa s tým.

2. časť z 3:Uctenie si pamiatky milovaného starého rodiča

Zistite viac o svojom starom rodičovi. Keď budú vaši rodičia alebo iní členovia rodiny pripravení, nehanbite sa ich opýtať na všetko, čo ste o svojom starom rodičovi nevedeli. Porozprávajte sa s nimi o tom, kde vyrastal, aká bola jeho práca, aké príbehy ste o ňom možno nepočuli, alebo jednoducho o akýchkoľvek iných detailoch, ktoré vám napadnú, keď sa spomenie váš milovaný starý rodič. Mnohé vnúčatá majú tendenciu myslieť na svojich starých rodičov ako na milých starých ľudí namiesto ľudí s bohatou históriou a zázemím, najmä ak ich stratia v mladom veku; mať pocit, že ste stratili celého človeka, vám môže pomôcť cítiť, že máte nad situáciou väčšiu kontrolu.

  • Ak je váš rodič ochotný o tom hovoriť, opýtajte sa ho, aké to bolo, keď vyrastal v dome so starým rodičom, a o aké spomienky z detstva sa môže podeliť.

Zapíšte si príbehy, ktoré váš starý rodič rozprával. Hoci nie všetci starí rodičia radi spomínajú na svoj život, mnohí z nich sa radi podelia o príbehy zo svojho detstva, práce, rodného mesta alebo krajiny, alebo o tom, aký bol svet v minulosti. Dajte sa dokopy so svojimi blízkymi a zistite, koľko príbehov si pamätáte, ktoré ste počuli od svojho milovaného starého rodiča. Zapísanie všetkých vám pomôže získať predstavu o celej osobe a môže vám dať niečo, čo si budete môcť navždy uchovať.

  • Môžete si dokonca rozdať zošit a nechať každého napísať príbeh, ktorý si pamätá. Hoci nie je možné získať úplnú predstavu o osobe, ktorú ste stratili, môžete nájsť útechu v spomienke na tieto príbehy.

Pozrite si fotografie zo života vášho starého rodiča. Hoci váš milovaný starý rodič nemusel mať účet na Facebooku, ktorý by zaznamenával jeho život od narodenia až po posledné roky života, prezeranie rodinného albumu vám môže pomôcť nájsť pokoj a lepšie pochopiť, akým človekom váš starý rodič bol. Nemusí byť k dispozícii milión fotografií, takže by ste sa mali zdržiavať naozaj nad každou fotografiou a spomienkou, ktorú si váš starý rodič vytvoril. Prejdite si album s členom rodiny, ktorý vám môže pomôcť poskytnúť určité súvislosti, a potešte sa tým, že váš starý rodič prežil plnohodnotný a bohatý život.

  • Ak fotografie nie sú usporiadané vo fotoalbume, ale ležia v krabici, môžete z nich dokonca urobiť projekt a vytvoriť fotoalbum, ktorý chronologicky uctí pamiatku vášho starého rodiča.
  • Samozrejme, táto činnosť povedie k ďalším slzám. Predtým, ako to urobíte, sa uistite, že ste pripravení.

Vážte si pamiatky, ktoré vám dali vaši starí rodičia. Pozrite si darčeky, fotografie, svetre, knihy, šperky alebo iné cenné pamiatky, ktoré vám dal váš starý rodič. Ak je to niečo, čo môžete nosiť, noste to nejaký čas. Ak nie, vystavte ho na viditeľnom mieste. Nemyslite si, že sa musíte týchto predmetov zbaviť alebo ich odložiť z dohľadu, aby ste sa „vyrovnali“ so stratou starého rodiča. Môžete si ich ponechať v blízkosti svojho srdca a uctiť si pamiatku osoby, ktorú ste milovali.

  • Ak vám starý rodič daroval niečo špeciálne, napríklad prívesok, figúrku alebo napísaný list, môžete ho dokonca nejaký čas nosiť pri sebe a obracať sa k nemu pre útechu. Hoci sa to môže zdať hlúpe a symbolické, môže vám to pomôcť pri smútku.

Navštívte hrob svojho starého rodiča, ak ste na to pripravení. Ak si myslíte, že návšteva hrobu vášho starého rodiča vám pomôže smútiť a v pokoji sa porozprávať s tým, ktorého ste stratili, mali by ste sa tam vybrať, keď sa budete cítiť pripravení, buď sami, alebo s rodinnými príslušníkmi. Ak ste naozaj mladí a ešte ste neboli na hrobe, mali by ste sa o tom porozprávať s rodičmi a zistiť, či ste na to pripravení. Ak ste starší a myslíte si, že vám to pomôže uctiť si pamiatku osoby, ktorú ste stratili, mali by ste tento krok urobiť, ak môžete.

  • Priniesť kvety alebo čokoľvek, čo je vo vašej kultúre vhodné, vám môže pomôcť vzdať hold osobe, ktorú ste stratili.

Porozprávajte sa s inými ľuďmi, ktorí stratili starého rodiča. Spomienku na starého rodiča si môžete uctiť aj tak, že sa porozprávate s inými ľuďmi, ktorí zažili podobnú stratu. Ak máte pocit, že členovia vašej rodiny sú možno príliš emocionálne vyčerpaní na to, aby o tom hovorili, môžete sa porozprávať s priateľmi, ktorí zažili podobnú bolesť a ktorí vám môžu pomôcť prekonať toto ťažké obdobie. Hoci žiadne dva procesy smútenia nie sú úplne rovnaké, mať niekoho, s kým sa môžete porozprávať, vám môže pomôcť cítiť sa menej osamelo.[7]
Odborný zdroj
Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
Licencovaný klinický sociálny pracovník
Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

3. časť z 3:Pohyb vpred

Vedzte, že sa nikdy úplne „neposuniete ďalej.“ Nemali by ste si myslieť, že s pojmom „posunúť sa ďalej“ sa spája negatívna konotácia alebo že to znamená, že budete môcť zahodiť myšlienky na svojho milovaného starého rodiča a spokojne pokračovať vo svojom živote. Znamená to len to, že hoci budete mať pre svojho starého rodiča v srdci vždy osobitné miesto, že nebudete mať pocit, že vás bolesť úplne brzdí v živote.

  • Nepozerajte sa na to, že sa sťahujete, akoby ste boli k svojmu milovanému starému rodičovi nejako nelojálni. Vnímajte to ako pozitívny vývoj, ktorý vám pomôže žiť zdravý život.

Zmeňte svoju rutinu. Jedna vec, ktorú môžete urobiť, ak máte pocit, že ste sa ocitli v rutine, je trochu zmeniť veci. Ak robíte všetky tie isté veci, ktoré ste robili vždy, keď váš starý rodič žil, môže byť pre vás trochu ťažšie ísť ďalej, ako keby ste veci trochu zmenili. Môžete tráviť viac času s priateľmi a rodinou, venovať sa novým koníčkom alebo objaviť lásku k dobrovoľníctvu či čítaniu, o ktorej ste nikdy netušili.

  • Hoci by ste sa v čase smútku mali vyhýbať drastickým zmenám alebo veľkým životným rozhodnutiam, malé zmeny, ktoré sem-tam urobíte, vám môžu pomôcť, aby ste sa dostali do nového a pozitívneho rytmu.

Trávte viac času s členmi svojej rodiny. Ďalším spôsobom, ako sa cítiť útešnejšie a posunúť sa vpred, je tráviť viac času s blízkymi členmi rodiny. Nie je to klišé, že úmrtie v rodine môže skutočne zblížiť blízkych a mali by ste to využiť ako príležitosť tráviť viac času s tými, na ktorých vám záleží, a robiť viac rodinných plánov. Môže vám to pomôcť v procese smútenia a môže vám to priniesť aj útechu a stabilitu.

  • Možno bežne nechodíte domov na sviatky alebo nie ste typ, ktorý by telefonoval s rodičmi niekoľkokrát do týždňa. Pokúste sa zvýšiť množstvo času, ktorý strávite komunikáciou so svojou rodinou, a uvidíte, že vám to v tomto ťažkom období prinesie silu.

Vráťte sa k veciam, ktoré ste so starým rodičom radi robili spolu. Aj keď je prirodzené, že sa možno budete chcieť vyhnúť niektorým činnostiam, ktoré ste robili so svojím milovaným starým rodičom, ako je napríklad turistika v obľúbenej lesnej oblasti, výroba zákuskov alebo len sledovanie bejzbalu, po čase by vám návrat k týmto činnostiam mal pripadať prirodzený a mal by vás dokonca tešiť. Nevyhýbajte sa navždy činnostiam, ktoré ste kedysi milovali, inak sa vám môže stať, že nikdy nebudete mať pocit, že so svojím smútkom napredujete. Keď sa budete cítiť pripravení, odvážte sa robiť veci, ktoré ste radi robili sami alebo s iným členom rodiny či priateľom.

  • Aj keď to nebude rovnaké, ako keď budete vykonávať činnosť so starým rodičom, je to spôsob, ako nasmerovať milú spomienku, ktorú máte na to, že ste boli s tým, koho ste milovali.

Vyhľadajte ďalšiu pomoc, ak ju potrebujete. Ak máte po mnohých mesiacoch pocit, že stále smútite a cítite sa rovnako zle ako v čase, keď ste sa dozvedeli smutnú správu, možno budete musieť vyhľadať ďalšiu pomoc. Ak máte pocit, že nič nezaberá, môžete navštíviť poradcu pre smútok, ísť na skupinovú terapiu alebo sa dokonca porozprávať s lekárom. Nie je hanba priznať si, že potrebujete viac pomoci pri prekonávaní tohto ťažkého obdobia, a bude len dobré, ak prijmete čo najviac opatrení, aby ste sa posunuli vpred.[8]
Odborný zdroj
Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
Licencovaný klinický sociálny pracovník
Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

  • Pamätajte, že váš starý rodič by chcel, aby ste si užívali zvyšok života. Aj keď to môže znieť ako otrepaná rada, keď ste v ťažkom smútku, nakoniec nie je nič pravdivejšie. Váš starý rodič vás veľmi miluje a chcel by, aby ste pokračovali v šťastnom a zmysluplnom živote a zároveň si pripomínali všetky úžasné chvíle, ktoré ste spolu prežili. Možno máte pocit, že ste sa ocitli v rutine, alebo sa môžete cítiť vinní za to, že prežívate radosť, ale najlepšie, čo môžete urobiť, je pokračovať v užívaní si života a zároveň myslieť na starého rodiča s láskou.

    • Vplyv vášho starého rodiča na váš život bude pokračovať ešte dlho po jeho smrti. Najlepšia vec, ktorú môžete urobiť pre seba a pre všetkých okolo seba, je naďalej si užívať každodenný život a zároveň si v srdci a v pamäti udržať starého rodiča.
  • Odkazy

      http://www.helpguide.org/mental/grief_loss.htm

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Odborný rozhovor. 24. apríla 2020.

      http://www.helpguide.org/mental/grief_loss.htm

      http://www.helpguide.org/mental/grief_loss.htm

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Odborný rozhovor. 24 apríla 2020.

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

    1. http://www.helpguide.org/mental/grief_loss.htm