Ako sa vyrovnať so smrťou starej mamy: 14 krokov

Pre mnohých znamená strata starého rodiča stratu veľmi výnimočného člena rodiny, ktorý zohral v ich živote významnú úlohu. Ak ste nedávno stratili babičku, môžete pociťovať množstvo rôznych emócií. Strata milovanej osoby môže byť veľmi mätúca a desivá. Vaša babička môže byť dokonca prvou osobou vo vašom živote, ktorá kedy zomrela, čo môže vaše pocity ešte viac skomplikovať. Smrť je prirodzenou súčasťou života a všetci sa s ňou niekedy musíme vyrovnať. Naučte sa, ako sa uzavrieť, získať podporu a ísť ďalej po strate babičky.

1. časť z 3:Uzavretie vzťahu

Precíťte svoje emócie. Procesom prejdete oveľa ľahšie, ak sa nebudete snažiť bojovať alebo zadržiavať to, čo cítite. Neexistuje správny alebo nesprávny spôsob smútenia. Neexistuje časový rámec, v ktorom by sa smútok skončil. Skúste sa otvoriť hnevu, smútku, zmätku alebo pocitom opustenosti, ktoré vás prepadnú. Postupom času by ste sa mali začať uzdravovať a cítiť sa lepšie.

  • Niektorí vnuci môžu smrť babičky znášať ťažšie vzhľadom na dĺžku a blízkosť vzťahu, príčinu smrti alebo to, ako reagujú ostatní členovia rodiny. Dospelí by mali dbať na to, aby prejavili autentický smútok a aby všetky deti alebo dospievajúci vedeli, že je v poriadku plakať alebo byť smutný.

Premýšľajte o tom, čo ste sa naučili z jej poznania. Nájdite si nejaký čas pre seba, aby ste pochopili svoje myšlienky týkajúce sa smrti vašej babičky. Ak máte pocit, že vám to pomôže, zapisujte si ich do denníka. Spomeňte si na pekné spomienky a na to, aký vplyv mala na váš život. Požiadajte ostatných, aby sa podelili o príbehy o jej dlhom a plnohodnotnom živote. To by vám malo priniesť útechu, keď budete vedieť, že jej čas na zemi bol naplnený rodinou, láskou a zaujímavými zážitkami.

Zúčastnite sa smútočného obradu. Účasť na smútočnom obrade je skvelý spôsob, ako uzavrieť babičkinu smrť a ponúknuť podporu ostatným členom rodiny.

  • Ak ste neplnoletý, záleží na vašich rodičoch a vašom veku, či sa smiete zúčastniť pohrebu alebo smútočného obradu. Ak máš túžbu zúčastniť sa, vyjadri svoj názor rodičom.
  • Potom vám môžu vysvetliť, čo sa bude diať na obrade, a určiť, či sa budete cítiť dobre, keď sa ho zúčastníte. Mali by vedieť, že účasť na smútočnom obrade vám môže pomôcť uzavrieť sa a osláviť život vašej starej mamy.[1]

Vytvorte si spomienkovú schránku alebo knihu. Pri výrobe spomienkovej schránky alebo knihy môže byť užitočné spracovať svoje pocity súvisiace so smrťou babičky. Vyberte si niekoľko svojich obľúbených spomienok v podobe fotografií a spomienkových predmetov, ktoré ste zdieľali so svojou babičkou. Nápadov, čo do škatule zaradiť, je neúrekom – skúste použiť recepty, texty obľúbených piesní alebo zozbierajte krátke príbehy o jej živote, ktoré do nej vložíte. Vyzdobte si schránku/knihu podľa svojich predstáv.

  • Ak ste mladšia osoba, ktorej nebolo umožnené zúčastniť sa na smútočnom obrade, môže to byť tvorivá činnosť, ktorá vám prinesie uzavretie. Avšak aj v prípade, že ste sa zúčastnili na smútočnom obrade, môže byť užitočné spojiť sa so svojimi spomienkami a porozprávať sa o tom s niekým počas tejto tvorivej činnosti.

Pochopte smrť. Pýtajte sa otázky, aby ste dospeli k pochopeniu smrti svojej babičky. Uzavretie vám môže priniesť informácia, že po dlhej chorobe už vaša babička netrpí bolesťami. V závislosti od vášho veku sa vaša schopnosť porozumieť smrti bude líšiť.[2]

  • Naozaj malé deti, približne vo veku 5 alebo 6 rokov, často rozmýšľajú doslovne, takže keď poviete „babička išla spať“, môže to v nich vyvolať obavy, že sa im stane to isté, keď budú spať. Rodičia by mali deti ubezpečiť, že za smrť nie sú zodpovedné, pretože niektoré deti sa obávajú, že smrť nastala kvôli niečomu, čo urobili.[3]
    Dieťa si napríklad môže myslieť, že babička zomrela, pretože ju nenavštevovalo dostatočne často.
  • Staršie deti a dospievajúci nad 9 rokov často dokážu pochopiť konečnosť smrti a to, že každý nakoniec zomrie.

Druhá časť z 3: Získavanie podpory

Stráviť čas s rodinou. Proces smútenia sa len zintenzívni, keď sa od ostatných odtiahnete a izolujete. Pripomenúť si ľudí, ktorí sú stále tu a že aj oni stratili dôležitého člena rodiny. Bojujte s túžbou stiahnuť sa alebo sa tváriť silno a hľadajte útechu u blízkych, ktorí tiež smútia.[4]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

Obráťte sa na svoju vieru. Ak máte náboženské alebo duchovné presvedčenie, teraz je čas vyhľadať tie verše alebo citáty, ktoré vám pripomínajú, že čoskoro bude lepšie. Účasť na náboženských/duchovných aktivitách vám môže ďalej pomôcť nájsť uzavretie, spojiť sa s ostatnými a poskytnúť vám nádej do budúcnosti.

  • Výskum ukázal, že ľudia so silným duchovným presvedčením – vzhľadom na opísané princípy o ľudskom živote a ďalšej existencii – majú tendenciu vyriešiť svoj smútok skôr ako tí, ktorí ho nemajú.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
  • Ak ste neveriaci, svetské rituály, ako napríklad balenie babičkiných vecí alebo pravidelné navštevovanie jej hrobu, vám môžu pomôcť vyriešiť váš smútok a nájsť útechu.[6]

Pridajte sa k podpornej skupine. Podporná skupina pre pozostalých môže vám a ostatným členom rodiny pomôcť vyrovnať sa so stratou. V skupinách si budete môcť vypočuť a zdieľať svoje vlastné pocity a príbehy s ostatnými, ktorí tiež smútia. Tieto podporné skupiny poskytnú zdroje na zvládnutie smútku počas nasledujúcich týždňov a mesiacov po úmrtí.[7]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
[8]

  • Mnohé komunity majú bezplatné podporné skupiny pre ľudí, ktorí smútia. Môžu sa konať v miestnom kostole, nemocnici alebo hospici.[9]
    Odborný zdroj
    Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
    Licencovaný klinický sociálny pracovník & Certifikovaný jogový terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

Navštívte poradcu pre smútok. Ak zistíte, že naďalej ťažko oplakávate úmrtie a nedokážete fungovať v každodennom živote, možno budete musieť vyhľadať odbornú pomoc. Poradca pre smútok alebo smútenie vám môže účinne pomôcť spracovať stratu babičky a naučiť sa, ako sa s ňou správne vyrovnať.[10]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Poradenstvo pre smútok je obzvlášť užitočné, ak prežívate dlhotrvajúci smútok alebo ak bola smrť vašej babičky nejakým spôsobom obzvlášť traumatizujúca.[11]
    Odborný zdroj
    Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
    Licencovaný klinický sociálny pracovník & Certifikovaná terapeutka jogy
    Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

3. časť z 3:Po strate sa posúvame vpred

Znovu prežiť spomienky. Najlepší spôsob, ako sa cítiť lepšie po strate milovanej osoby, je spomenúť si na pekné chvíle, ktoré ste spolu prežili. Časy, keď ste sa spolu smiali, robili hlúposti, akékoľvek milé spomienky, ktoré máte na osobu, ktorá zomrela. Tiež môže byť užitočné vrátiť sa k svojej spomienkovej škatuľke alebo knihe, aby ste s odstupom času nezabudli na všetky krásne chvíle, ktoré ste prežili so svojou babičkou.

Starajte sa o seba. Keď smútime za milovanou osobou, ľahko sa stane, že zanedbáme samých seba v prospech celodenného ležania v posteli s krabicou vreckoviek. Snažte sa vstať a vyjsť von na čerstvý vzduch. Jedzte pravidelne, vyvážené jedlá a niekoľkokrát týždenne sa snažte o určitú fyzickú aktivitu. Aktivity zamerané na starostlivosť o seba znamenajú aj starostlivosť o telo a ducha. Dajte si masáž, relaxačný kúpeľ s vonnými olejmi, meditujte, píšte si do denníka alebo si ukradnite pár hodín na čítanie dobrej knihy.[12]

Podporte ostatných členov rodiny.[13]
Sústredenie sa na pomoc druhým vám môže pomôcť spracovať a prekonať vlastný smútok. Snažte sa byť tu pre svojich rodičov a súrodencov, keď to všetci prežívate. Jeden z vašich rodičov prišiel o mamu, čo je strašná strata, ktorú treba znášať. Pripomeňte im, že ich máte radi, a ponúknite im drobné veci, ktoré im prinášajú útechu, ako napríklad uvarenie čaju alebo zapálenie ohňa.

Preneste časť jej osobnosti do svojho života. Môže byť potešujúce vedieť, že vaša babička žije vo vašich spomienkach. Môžete pokračovať v oslave jej života tým, že si osvojíte nejakú jej činnosť alebo koníček a urobíte si ho vlastným. Zvážte, či sa nenaučíte šiť, ak v tom bola naozaj dobrá, alebo si nájdite čas na prípravu niektorých jej tradičných rodinných receptov, keď budete variť alebo piecť.

  • Skúste niekoho výnimočného vo svojom živote oboznámiť s činnosťou, ktorú ste s babičkou radi vykonávali, napríklad s pečením alebo remeslom. Môže to byť spôsob, ako osláviť jej život a zároveň sa posunúť vpred.[14]
    Odborný zdroj
    Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
    Licencovaný klinický sociálny pracovník & Certifikovaná terapeutka jogy
    Rozhovor s expertom. 24. apríla 2020.
  • Môžete tiež mať doma čerstvé kvety alebo každý deň zapáliť sviečku ako spomienku na ňu.[15]
    Odborný zdroj
    Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
    Licencovaný klinický sociálny pracovník & Certifikovaná terapeutka jogy
    Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.
  • Vedzte, že je v poriadku znovu sa usmievať. Môžete sa cítiť vinní za to, že ste sa po smrti svojej babičky zabávali alebo smiali. Možno si myslíte, že je to neúctivé voči jej pamiatke, keď sa tešíte. To nie je pravda. Dúfajme, že vaša babička žila pekný, plnohodnotný život a určite by si to isté želala aj pre vás. Proces smútenia sa môže zdať veľmi temný a pochmúrny; nebojte sa doň vpustiť trochu svetla prostredníctvom zábavných večerov s priateľmi alebo stolových hier s rodinou.[16]
  • Referencie