Ako sa vyrovnať so smrťou súrodenca: 11 krokov

Strata člena rodiny je pravdepodobne jedným z najťažších emocionálnych zážitkov, aké kedy musíme prežiť. Smrť brata alebo sestry so sebou prináša jedinečný súbor myšlienok a pocitov. Niekedy to môže byť mätúce a skľučujúce, bez ohľadu na váš vek. Ako sa najlepšie vyrovnať s takouto udalosťou?

Kroky

Prijmite, že neexistuje „správny“ alebo „nesprávny“ spôsob, ako sa s tým vyrovnať. Môžete sa nejaký čas cítiť otupení alebo neveriaci. Môžete mať pocit, že by ste sa mali cítiť smutnejšie. Môžete mať pocit, že ste sa nikdy nemohli cítiť smutnejšie ako teraz. Možno budete chcieť kričať a kričať. Možno sa budete chcieť zamknúť sami. Všetky tieto pocity sú normálne a je úplne v poriadku, že sa tak cítite.[1]
Odborný zdroj
Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
Licencovaný klinický sociálny pracovník
Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.
Netlačte na seba, aby ste sa cítili určitým spôsobom.[2]

Pokračujte v rozprávaní o tom, ako sa cítite, tak často, ako je to len možné. Nemusí byť vždy ľahké vyjadriť to slovami, ale pokúste sa vysvetliť ostatným vo svojom okolí, ako sa cítite. Blízki priatelia a rodina vám budú chcieť čo najviac pomôcť, ale nie vždy budú vedieť ako, takže keď im poviete, ako sa cítite a ako potrebujete, aby sa pri vás správali, pomôže im to zistiť, ako vám čo najlepšie pomôcť.[3]

Tiež si uvedomte, že môžete potrebovať čas pre seba. Hoci je dobré, aby ste sa s ostatnými čo najviac rozprávali, možno budete potrebovať aj nejaký čas pre seba, aby ste spracovali svoje vlastné myšlienky a pocity. To je úplne v poriadku. Možno zistíte, že vám pomáha sústrediť sa na určité miesto – môže to byť miesto, ktoré bolo pre vášho súrodenca výnimočné, miesto odpočinku vášho brata alebo sestry, tichý park alebo dokonca vaša vlastná izba. Možno zistíte, že zapisovanie vašich myšlienok a pocitov vám tiež pomôže urovnať si veci v hlave.[4]

Vytvorte spomienkové predmety alebo predmety na oslavu a spomienku na brata alebo sestru. Mohlo by to zahŕňať zapojenie sa do prípravy ich pohrebu tým, že pomôžete vybrať piesne alebo čítania. Možno si budete chcieť aj sami niečo prečítať. Možno sa necítite na to, aby ste veľmi prispeli k obradu, a možno až neskôr budete mať pocit, že môžete začať spomínať na svojho brata alebo sestru bez toho, aby vám to pripadalo príliš bolestivé. Existuje veľa nápadov na predmety, ktoré si môžete vyrobiť, aby ste si zachovali ich pamiatku; albumy, krabičky na spomienky, fotoalbumy, básne, zoznamy skladieb. Čím sú osobnejšie, tým lepšie budú pre vás, keď budete chcieť stráviť nejaký čas spomínaním na svojho súrodenca a na pekné chvíle, ktoré ste spolu prežili.[5]
Odborný zdroj
Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
Licencovaný klinický sociálny pracovník
Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.
Možno tiež zistíte, že čas strávený realizáciou projektov s ostatnými členmi rodiny vám môže pomôcť vyrovnať sa s touto situáciou – tieto projekty nemusia mať žiadnu súvislosť s vaším bratom alebo sestrou, ale môžu vám pomôcť sústrediť sa na niečo iné a zároveň byť v prostredí, kde ste stále obklopený inými ľuďmi, ktorí vedia, čím prechádzate.[6]

Pamätajte, že nie ste jediná osoba, ktorá smúti, a konanie ostatných ľudí bude ovplyvnené týmto. Ostatní súrodenci, vaši rodičia, bratranci a sesternice, starí rodičia, priatelia, tety a strýkovia – všetkých sa smrť vášho brata alebo sestry dotkne rôznym spôsobom. Pamätajte na to a správajte sa k ich želaniam a emóciám s rovnakou úctou, ako chcete, aby sa správali k vašim. Možno sa vás budú často pýtať, ako to zvládajú vaši rodičia, a to sa vám môže zdať zraňujúce a neúctivé, ak máte pocit, že ľudia ignorujú vaše pocity namiesto pocitov vašich rodičov. Títo ľudia sa vám len snažia pomôcť a nemusí im byť príjemné pýtať sa vás priamo, ako sa cítite. Vždy však pamätajte na to, že vaše emócie a vaše spôsoby smútenia a vyrovnávania sa s nimi sú rovnako platné ako emócie kohokoľvek iného.

Vyhľadajte poradenstvo alebo inú odbornú pomoc. Je to vážna udalosť, ktorá sa stane vo vašom živote, a nie je hanbou vyhľadať pomoc zvonka. Existuje veľa podpory a mnohí ľudia nachádzajú útechu v rozhovoroch s ľuďmi mimo rodiny a priateľov. Ak máte pocit, že potrebujete pomoc, môžete sa obrátiť na rôzne miesta – od skupinových stretnutí až po individuálne sedenia, telefonické linky a internetové fóra.[7]
Odborný zdroj
Ken Breniman, LCSW, C-IAYT
Licencovaný klinický sociálny pracovník
Odborný rozhovor. 24 apríla 2020.
Váš lekár vás bude vedieť nasmerovať najlepším smerom.[8]

Konkrétne sa nepýtajte na súcit. Súcitný pohľad z času na čas je v poriadku, ale väčšina ľudí, ktorí práve prešli takýmto utrpením, neocení súcit, ako si väčšina ľudí mylne myslí. Ak to dáte hneď najavo, ľudia sa budú snažiť vyhnúť tomu, aby urobili niečo, čo by vás nepotešilo, najmä v čase utrpenia.

Vždy, keď sa s niekým rozprávate, nechovajte sa nezvyčajne a nevyťahujte túto tému. To vedie k ľútosti, čo je niečo, čo rozhodne nechcete.

Smúťte, ale nie príliš. Patrí sem aj to, že sa nebudete utápať v sebaľútosti.

Ak vám niekto dá darček, ktorý vám pripomína vášho zosnulého súrodenca, nechajte si ho. Nevyhadzujte ho ani sa ho nezbavujte iným spôsobom. Neskôr, keď smútok trochu viac opadne, budete túžiť po spomienkach a darček, ktorý vám pripomenie vášho súrodenca, by bol ideálnou vecou, ktorú by ste mohli práve vtedy vytiahnuť.[9]

  • Urobte si malý „spomienkový darček“. Patria sem albumy, fotoalbumy, webové stránky s venovaním atď. Majte svojho zosnulého súrodenca neustále v srdci.[10]
  • Odkazy

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Odborný rozhovor. 24. apríla 2020.

      http://www.mentalhealthamerica.net/podmienky/vyrovnávanie sa so stratou-života-a-smútkom

      http://www.mentalhealthamerica.net/conditions/coping-loss-bereavement-and-grief

      https://caps.ucsc.edu/pdf/čo-potrebujete-počas-smútku.pdf

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

      https://www.rakovina.net/coping-with-cancer/managing-emotions/grief-and-loss/grieving-loss-sibling

      Ken Breniman, LCSW, C-IAYT. Licencovaný klinický sociálny pracovník. Rozhovor s odborníkom. 24. apríla 2020.

      https://www.psychguides.com/guides/how-to-find-help-treating-a-grief-management-problem/

      http://www.washington.edu/counseling/resources-for-students/healthy-grieving/