Ako sa vyrovnať so stratou a bolesťou: 15 krokov

Keď stratíte niekoho alebo niečo, čo je pre vás veľmi cenné, smútok môže byť intenzívny. Bolesť, smutné spomienky a nezodpovedané otázky vás môžu prenasledovať. Možno máte dokonca pocit, že už nikdy nebudete takí ako predtým – že sa už nikdy nebudete smiať ani nebudete celiství. Vezmite si k srdcu – hoci neexistuje spôsob, ako smútiť bez bolesti, existujú zdravé spôsoby smútenia, ktoré vám umožnia konštruktívne napredovať. Neuspokojte sa so životom bez radosti – pracujte na svojej strate a pomaly, ale isto sa will sa zlepšiť.

1. časť z 2:Prežívanie smútku

Postavte sa tvárou v tvár strate. Po vážnej strate chceme niekedy urobiť niečo – čokoľvek – aby sme otupili bolesť. Podľahnutie škodlivému návyku, ako je užívanie drog, zneužívanie alkoholu, zaspávanie, nadmerné používanie internetu alebo nezmyselná promiskuita, ohrozuje vašu pohodu a robí vás zraniteľnými voči závislosti a ďalšej bolesti. Nikdy sa skutočne neuzdravíte, kým sa nestretnete so stratou. Ignorovanie bolesti spôsobenej stratou alebo upokojovanie sa rozptýlením bude fungovať len tak dlho – bez ohľadu na to, ako rýchlo pred ňou budete utekať, nakoniec vás smútok predsa len dobehne. konfrontovať sa so svojou stratou. Dovoľte si plakať alebo smútiť iným spôsobom, ktorý je pre vás prirodzený.[1]
Odborný zdroj
Moshe Ratson, MFT, PCC
Manželstvo & Rodinný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 7. augusta 2019.
Len keď si najprv priznáte svoj smútok, môžete ho začať prekonávať.[2]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Keď je strata vo vašej pamäti čerstvá, váš smútok si zaslúži vašu plnú pozornosť. Mali by ste však urobiť hrubú čiaru za dlhotrvajúcim smútkom. Dajte si čas – možno niekoľko dní až týždeň – na hlboký smútok. Vleklé utápanie sa v stratách vás nakoniec udrží zaseknutého v pocite straty, ochromí vás sebaľútosť a nedokážete sa pohnúť vpred.

Vypustite svoju bolesť von. Nechajte slzy tiecť. Nikdy sa nebojte plakať, aj keď to zvyčajne nerobíte. Uvedomte si, že neexistuje správny alebo nesprávny spôsob, ako cítiť bolesť alebo ako ju vyjadriť.[3]
Dôležité je, aby ste si uvedomili bolesť a pokúsili sa ju prekonať. Spôsob, akým to urobíte, závisí len od vás a bude sa líšiť od človeka k človeku.

  • Nájdite si východisko pre svoju bolesť. Ak ste počas smútenia nútení vykonávať určitú činnosť, urobte to (za predpokladu, že to nebude zahŕňať ubližovanie sebe alebo iným).) Plač, búchanie do vankúša, dlhý beh, vyhadzovanie vecí,krik z plných pľúc v lese alebo na inom osamelom mieste a kreslenie spomienok sú len niektoré zo spôsobov, ako rôzni ľudia nachádzajú východiská pre svoju bolesť. Všetky sú rovnako platné.
  • Vyvarujte sa všetkého, čo by mohlo mať za následok ublíženie sebe alebo iným. Strata nie je o spôsobení škody alebo zhoršení situácie. Strata je časom, keď sa môžete naučiť čerpať zo svojich vnútorných emocionálnych rezerv a naučiť sa, ako sa vyrovnať s bolesťou.

Podeľte sa o svoje pocity s ostatnými. Je zdravé vyhľadávať ľudí, ktorí sa o vás postarajú, keď trpíte. Ak nemôžete nájsť priateľa, oprite sa o súcitného cudzieho človeka alebo o kňaza, poradcu či terapeuta.[4]
Aj keď máte pocit, že bľabotáte, ste zmätení a neistí, rozhovor s niekým, komu dôverujete, je jednou z foriem, ako si dovoliť začať zo seba zhadzovať časť bolesti, ktorú prežívate. Rozhovor vnímajte ako formu „triedenia“ vašich emócií – vaše myšlienky nemusia byť ucelené ani odôvodnené. Musia sa len vyjadrovať.

  • Ak sa obávate, že ostatní, ktorí vás počúvajú, môžu byť zmätení alebo rozrušení tým, čo hovoríte, jednoduché upozornenie vopred môže tieto obavy zmierniť. Dajte im najavo, že sa cítite smutní, rozrušení, zmätení atď., A že hoci niektoré slová, ktoré poviete, nebudú dávať zmysel, oceníte, keď vás niekto vypočuje. Starostlivému priateľovi alebo podporovateľovi to nebude vadiť.

Dištancujte sa od ľudí, ktorí nie sú súcitní. Žiaľ, nie každý, s kým sa počas smútenia rozprávate, vám bude nápomocný. Ignorujte ľudí, ktorí hovoria veci ako „prekonaj to“, „prestaň byť taký citlivý“, „I rýchlo som sa s tým vyrovnal, keď sa mi to stalo“ atď. Nevedia, ako sa cítite, preto ich odmietavým poznámkam nevenujte pozornosť. Povedzte im: „Nemusíte byť pri mne, keď to budem prežívať, ak je to pre vás priveľa na znášanie. Ale ja si tým potrebujem prejsť bez ohľadu na to, ako sa cítite, preto mi, prosím, dajte trochu priestoru.“

  • Niektorí z ľudí, ktorí odmietajú váš smútok, môžu byť dokonca priatelia s dobrými (ale nesprávnymi) úmyslami. Znovu sa spojte s týmito ľuďmi, keď sa budete cítiť silnejší. Dovtedy sa od ich netrpezlivosti dištancujte – citové zotavenie nemôžete urýchliť.

Prístav bez výčitiek. Po tom, čo ste niekoho stratili, sa môžete cítiť vinní. Možno vás zamestnávajú myšlienky typu: „Škoda, že som sa s ním nerozlúčil naposledy,“ alebo „Škoda, že som sa k tomuto človeku nesprával lepšie.“ Možno sa vám zdá, že ste sa.“ Nedovoľte, aby vás pohltil pocit viny. Vy nemôže zmeniť minulosť tým, že nad ňou budete znova a znova premýšľať. Nie je to vaša vina, že ste stratili niekoho, koho ste milovali. Namiesto toho, aby ste sa zaoberali tým, čo ste môže urobili alebo by mala urobiť, sústrediť sa na to, čo ste môže robiť – spracujte svoje emócie a posuňte sa vpred.

  • Ak sa po strate cítite vinní, porozprávajte sa s inými ľuďmi, ktorí danú osobu alebo zvieratko poznali. Takmer vždy vám pomôžu presvedčiť sa, že strata nie je vašou vinou.[5]

Uložte si veci, ktoré vám pripomínajú vašu milovanú osobu. To, že osoba alebo domáce zviera odišlo, neznamená, že by ste si ich nemali stále pripomínať. Útechou vám môže byť vedomie, že aj keď tu človek alebo domáce zviera už nie sú, priateľstvo, láska a osobné väzby, ktoré vás s nimi spájajú, stále existujú. Nikto vám ich nikdy nebude môcť vziať a vzťah, ktorý s nimi máte, bude vždy vašou súčasťou. Niektoré spomienky sa vždy oplatí uchovávať, aby vám pripomínali vašu vlastnú odvahu, húževnatosť a schopnosť predstaviť si lepšiu budúcnosť.

  • Spomienkové predmety, ktoré vám pripomínajú danú osobu alebo domáce zviera, si uložte do krabice na odľahlom mieste. Vytiahnite ich, keď budete potrebovať hmatateľnú spomienku. Zvyčajne nie je dobrý nápad nechať pamiatku ležať na otvorenom priestranstve. Neustále pripomínanie, že niekto odišiel, môže spôsobiť, že bude ťažké ísť ďalej.

Vyhľadajte pomoc. V našej spoločnosti máme voči ľuďom, ktorí hľadajú pomoc s emocionálnymi problémami, nesmierne škodlivú stigmu. Návšteva terapeuta alebo poradcu robí nie robí vás slabými alebo patetickými. Je to skôr znak sily. Tým, že vyhľadáte pomoc, ktorú potrebujete, preukážete obdivuhodnú túžbu pohnúť sa vpred a prekonať svoj žiaľ. Neváhajte a dohodnite si stretnutie s odborníkom – v roku 2004 viac ako štvrtina dospelých Američanov navštívila v priebehu predchádzajúcich dvoch rokov terapeuta.

2. časť z 2:Práca na šťastí

Presuňte pozornosť od smútku. Pokúste sa spomenúť si na dobré časy a najlepšie spomienky, ktoré ste zdieľali s osobou alebo domácim miláčikom, ktorého ste stratili. Zameranie sa na negatívne myšlienky alebo ľútosť nezmení to, čo sa stalo. Len sa budete cítiť ešte horšie. Buďte si istí, že nikto, kto vám priniesol šťastie, by nikdy nechcel, aby ste sa utápali v smútku. Snažte sa spomenúť si na veci, ako napríklad spôsob, akým táto osoba hovorila, drobné nepredvídateľné spôsoby, časy, ktoré ste spolu strávili smiechom, a veci, ktoré vás táto osoba naučila o živote a o vás samých.

  • Ak ste prišli o domáce zviera, spomeňte si na krásne chvíle, ktoré ste spolu strávili, na šťastný život, ktorý ste svojmu zvieraťu dopriali, a na zvláštne vlastnosti, ktoré vaše zviera malo.
  • Zakaždým, keď pocítite pokušenie ešte viac zosmutnieť, nahnevať sa alebo sa ľutovať, vezmite si denník a zapíšte si dobré veci, na ktoré si spomeniete v súvislosti so stratenou osobou alebo domácim miláčikom. Vo chvíľach smútku môžete nahliadnuť do tohto denníka, aby ste si pripomenuli šťastie, ktoré ste mali.

Rozptýľte sa. Tým, že sa zamestnáte a budete sa venovať úlohám, ktoré si vyžadujú špecializované zameranie, si dáte pauzu od neustáleho prežívania straty. To vám tiež dáva priestor uvedomiť si, že na vašom svete stále existujú dobré veci.

  • Aj keď práca alebo štúdium môžu poskytnúť určitú úľavu od neustálych myšlienok na stratu, nespoliehajte sa len na svoju rutinu, aby ste sa rozptýlili, inak riskujete, že budete mať pocit, že existuje len práca a smútok a nič medzi tým. Pomôžte si znovu sa zoznámiť so šťastnejšími aktivitami tým, že budete robiť niečo, čo vám dodá pokoj. Existujú najrôznejšie možnosti, napríklad záhradkárčenie, varenie, rybárčenie, počúvanie obľúbenej hudby, prechádzky, kreslenie, maľovanie, písanie atď. Vyberte si to, čo vás upokojuje a dáva vám pocit radostného úspechu (nie niečo, čo vám každodenná práca alebo štúdium môžu vždy sľúbiť).
  • Zvážte zapojenie sa do sociálnej práce. Presuňte svoju pozornosť z vlastných problémov na problémy iných. Zvážte dobrovoľnícku činnosť ako jednu z možností. Ak máte radi deti, pomoc s malými deťmi, ktoré prejavujú veľa spontánnosti a smiechu, vám môže uľahčiť život.[6]

Nájdite potešenie v krásnych dňoch. Častým príznakom smútku je zostať doma a zanedbávať svoj vonkajší život. Keď ste sa preniesli cez počiatočný smútok, využite príležitosť prijať slnečné dni. Strávte nejaký čas prechádzkami, rozjímaním a jednoduchým vnímaním prírodných krás okolo seba. Nesnažte sa naháňať konkrétne pocity – nechajte sa len obmývať teplom slnka a nechajte cez seba prúdiť zvuky sveta. Obdivujte krásu stromov a architektúry, ktorú vidíte. Nech vám životný zhon pripomína, že svet je krásny. Život ide ďalej – zaslúžite si byť jeho súčasťou a nakoniec sa opäť zapojiť do každodennej rutiny.

  • Existujú určité vedecké dôkazy, ktoré naznačujú, že slnečné svetlo má prirodzené antidepresívne vlastnosti.[7]
    Vyjsť z domu vám môže pomôcť dostať sa z emocionálnej nepohody.

Vráťte sa späť nápad toho, čo ste stratili. Keď niekoho stratíte, je nešťastnou skutočnosťou, že sa už nikdy nebudete tešiť z jeho fyzickej prítomnosti. To však neznamená, že osoba alebo domáce zviera, ktoré ste stratili, stále neexistujú vo svete ako myšlienka alebo symbol. Vedzte, že osoba alebo domáce zviera, ktoré ste stratili, žije ďalej vo vašich myšlienkach, slovách a činoch. Keď povieme, urobíme alebo si myslíme niečo, čo je ovplyvnené spomienkou na niekoho, kto odišiel, žije ďalej.

  • Mnohé náboženstvá učia, že duša alebo podstata človeka zostáva aj po smrti jeho fyzického tela. Iné náboženstvá učia, že podstata osoby sa transformuje do inej formy alebo sa prerozdelí do zeme. Ak ste veriaci, upokojte sa tým, že osoba, ktorú ste stratili, v duchovnom zmysle stále existuje.

Trávte čas s dobrými ľuďmi. Po strate môže byť ťažké motivovať sa, aby ste vyšli von a trávili čas s priateľmi. Takéto konanie však môže spôsobiť výrazné zlepšenie vašej nálady. Je dobré vyhľadávať spoločnosť priateľov, ktorí budú mať pochopenie pre váš emocionálny stav, aj keď ste sa ešte na 100 % nezotavili. Nájdite si priateľov alebo známych, ktorí sú zábavní, ale zároveň milí a citliví. Pomôžu vám uľahčiť návrat do vašej bežnej spoločenskej role, čo vám zasa pomôže zostať zamestnaným, keď sa pohnete zo svojho smútku.

  • Prvé posedenie po veľkej strate môže byť trochu utlmené alebo trápne jednoducho preto, že vaši priatelia majú obavy, ako sa k téme postaviť. Nedovoľte, aby vás to položilo – vy mal aby ste sa v určitom okamihu vrátili do normálneho spoločenského života. Buďte vytrvalí – hoci môže trvať týždne alebo mesiace, kým sa veci budú zdať úplne „normálne“, tráviť čas s milými priateľmi je takmer vždy dobrý nápad.

Nepredstierajte šťastie. Keď sa vrátite do bežného života, môžete mať pocit, že určité kariérne a spoločenské situácie si vyžadujú, aby ste boli šťastnejší, než v skutočnosti sú. Hoci by ste sa mali snažiť vyhnúť utápaniu sa v smútku, mali by ste sa tiež snažiť vyhnúť „vnucovaniu“ vlastného šťastia. „Nútené“ šťastie je hrozné – je to absolútna záťaž nosiť úsmev, keď sa vám nechce. Nerobte si zo šťastia povinnosť! Je v poriadku vystupovať a správať sa seriózne v spoločenskom živote a v práci za predpokladu, že nerobíte nič, čo by bránilo šťastiu iných. Nechajte si úsmev na chvíľu, keď bude vaše šťastie skutočné – bude oveľa sladšie.

Doprajte si čas na uzdravenie. Čas zahojí všetky rany. Vaše emocionálne zotavenie môže trvať mesiace alebo roky – to je v poriadku. V pravý čas si nakoniec môžete začať ctiť osobu, ktorú ste stratili, prostredníctvom obnoveného odhodlania užívať si život naplno.[8]
Odborný zdroj
Moshe Ratson, MFT, PCC
Manželstvo & Rodinný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 7. augusta 2019.

  • Nebojte sa – nikdy nezabudnete na tých, ktorých ste milovali. Nebudete strácať ani vnútornú silu, ktorá vás poháňala k hľadaniu stratených cieľov alebo úspechov. Čo sa môže zmeniť, je to, ako od tohto momentu pristupujete k svojmu životu – môže dôjsť k zostreniu pozornosti, novému pocitu hodnoty alebo k úplne zmenenému pohľadu na niektoré aspekty vášho života. Tento pokrok však nebude možný, ak si nedáte čas na uzdravenie.
  • Hoci by ste si mali dať dostatok času na uzdravenie, zároveň je dôležité si uvedomiť, že váš život je vzácny a že ste zodpovední za to, aby ste svoj čas tu strávený využili čo najlepšie. Cieľom vášho života je byť šťastný, nie smutný. Neutekajte od smútku, ale neuspokojte sa ani s čiastočným zotavením. Urobte zo svojej cesty k zotaveniu cestu postupného zlepšovania. Dlžíte to sami sebe – Pokračujte vpred, bez ohľadu na to, ako dlho to trvá.
  • Neodsudzujte svoje šťastie. Necíťte sa zle, keď sa cítite dobre! Na zotavenie sa zo straty nie je stanovený čas. Ak sa vám šťastie vráti skôr ako neskôr, necíťte sa vinní za to, že ste „málo smútili.“ Ak máte pocit, že ste sa zo straty zotavili pravdepodobne máte. Nestanovujte si termíny na smútenie, ale neodkladajte ani svoje šťastie. Nikdy sa nenúťte byť smutnejší, ako potrebujete.
  • Odkazy