Ako sa vyrovnať so zlým trénerom: 15 krokov (s obrázkami)

Zlý tréner môže zmeniť šport, ktorý milujete, na činnosť, ktorej sa bojíte. Ak váš tréner neustále kričí alebo vás znevažuje, zosmiešňuje a uráža, existujú rôzne spôsoby, ako situáciu riešiť. Skúste najprv zmeniť svoj vlastný postoj k tomu, a ak to nepomôže, porozprávajte sa s trénerom a zapojte do toho rodičov.

Časť 1 z 3:Pozitívny prístup


Definujte, čo robí vášho trénera „zlým“.“ Nazvať niekoho zlým môže byť vnútorná reakcia založená na tom, ako ste sa cítili. Ale zistite, aký typ správania vám skutočne vadí. Niektorí môžu prekročiť hranicu, zatiaľ čo iných musíte jednoducho nechať ísť.[1]

  • Kričí váš tréner veľa? Ak ste v stredoškolskom veku alebo starší, je to celkom štandardné. Na žiakov základných a stredných škôl by sa to však vzťahovať nemalo.
  • Nadávajú vám nevhodnými menami? Urážajú vašu inteligenciu, vzhľad alebo hodnotu ako človeka? Toto je správanie, ktoré by ste mali nahlásiť.


Zhlboka sa nadýchnite, keď je na vás tréner zlý. Ak na trénera vyletíte alebo mu odvrknete, situáciu len zhoršíte, preto sa zhlboka nadýchnite vždy, keď tréner urobí alebo povie niečo, čo vás rozčúli. Buďte trpezliví a chvíľu počkajte, než zareagujete.[2]

  • Ak necháte svoj vlastný temperament vychladnúť, lepšie sa pripravíte na reakciu na temperament trénera.
  • Môžete tiež skúsiť počítať do desiatich, aby ste trochu upokojili svoju myseľ.


Pozrite sa na ich prácu z ich perspektívy. Aj keď neexistuje žiadna výhovorka, aby vás tréner znevažoval alebo urážal, je užitočné pochopiť, prečo sa správa tak, ako sa správa. Tréneri často riskujú stratu zamestnania, ak nedokážu neustále vyhrávať zápasy. Takže keď na vás kričia, ich frustrácia pravdepodobne vychádza z ich stresu a tlaku, aby boli úspešní.[3]


Priznajte, keď sa mýlite. Ľahko sa môže stať, že sa vám niekto tak znepáči, že budete ignorovať svoje vlastné chyby. Možno sa k tebe tréner správal naozaj hrubo, keď si prišiel na tréning o pár minút neskôr, ale mal si prísť načas, tak si priznaj svoju chybu.

  • Nesnažte sa pôsobiť nonšalantne, vtipne alebo sarkasticky, keď urobíte niečo zlé. Ponúknite úprimné, ale rýchle ospravedlnenie a potom sa vráťte k tomu, čo máte robiť.


Príďte skôr a zostaňte neskoro. Aj keď sa vám možno nebude chcieť tráviť s trénerom čas navyše, vynaložením určitého úsilia navyše mu ukážete, že to so športom myslíte vážne. Príďte na tréning o tridsať minút skôr, aby ste sa mohli začať rozcvičovať, a potom zostaňte, aby ste pomohli vyzdvihnúť vybavenie. Tréner si vás možno prestane doberať, ak uvidí, že pracujete tvrdšie ako niektorí vaši spoluhráči.[4]

2. časť z 3:Rozhovor s trénerom


Ak uvažujete o ukončení, porozprávajte sa so svojím trénerom. Tréneri by mali podporovať vašu lásku k športu, nie ju potláčať. Ak sa ich správanie zhoršilo natoľko, že vás núti uvažovať o úplnom ukončení športu, je načase, aby ste si s trénerom pohovorili.[5]


Naplánujte si čas na rozhovor. Je pravdepodobné, že ak bez varovania prídete priamo k trénerovi a začnete hovoriť o vážnych problémoch, buď nebude mať čas, alebo sa do toho nebude chcieť púšťať, keď budú okolo ostatní hráči. Spýtajte sa, či si môžete dohodnúť čas na posedenie a rozhovor, buď po škole, alebo po tréningu.[6]

  • Navrhnite stretnutie v ich kancelárii, aby ste sa nachádzali v priestore odlišnom od telocvične alebo ihriska, kde sa odohralo mnoho vašich negatívnych skúseností s trénerom.


Povedzte im konkrétne slová, ktoré použili a ktoré sa vám nepáčili. Majte pripravené príklady, keď hovoríte o určitom type správania. Možno ťa napríklad nazvali hlupákom, keď si počas hry netrafil loptu. Upozornite radšej na tento konkrétny moment, než aby ste používali zovšeobecnenia typu: „Vždy mi hovoríš, že som hlúpy.“[7]

  • Skúste používať frázy ako „…keď si ma včera nazval idiotom po tom, čo som netrafil tú strelu,“ aby ste presne určili moment, keď sa niečo stalo.


Povedzte, ako ste sa kvôli správaniu cítili. Je možné, že váš tréner nevie, že si jeho slová beriete osobne. Úprimne povedzte, či ste sa cítili zranení, ponížení alebo vystrašení. Povedz im, ak v tebe opakované správanie vyvoláva pocit strachu, keď myslíš na to, že prídeš na tréning.[8]

  • Skúste povedať niečo ako: „Bolo to také zraňujúce, keď si ma v pondelok nazval bezcenným. Mal som problém sústrediť sa po zvyšok tréningu.“


Dajte svojmu koučovi šancu zmeniť sa. Váš tréner môže, ale nemusí upraviť svoje správanie, ale je dôležité, aby ste mu dali príležitosť zlepšiť sa. Vždy sa s nimi najprv porozprávajte, potom im dajte týždeň alebo viac času na úpravu správania, než prejdete k rozhovoru s ich nadriadeným.

Časť 3 z 3:Požiadanie o pomoc


Porozprávajte sa s rodičmi. Rodičia by mali byť vaším najlepším advokátom, ak máte pocit, že problém nedokážete vyriešiť sami. Povedzte im o akomkoľvek správaní, ktoré považujete za nevhodné, a úprimne povedzte, ako veľmi vás to zaťažuje. Dajte jasne najavo, že sa nechcete len vyžalovať z náročného tréningu – skutočne potrebujete jeho pomoc.[9]

  • Skúste povedať: „Chvíľu som o tom premýšľal,“ aby ste ukázali, že to myslíte vážne a nie ste len vrtkavý.
  • Povedzte im niečo ako: „Dostalo sa to do bodu, keď sa cítim zle, keď pomyslím na to, že idem na tréning.“


Naplánujte si stretnutie so šéfom trénera. Vaši rodičia môžu zavolať do školy alebo organizácie a dohodnúť to a v závislosti od toho, ako to chce riaditeľ alebo koordinátor riešiť, bude na stretnutie pravdepodobne pozvaný aj tréner. Snažte sa, aby počas tohto stretnutia hovorili iba vaši rodičia. Je dôležité, aby ste sa vyjadrili aj vy.[10]


Buďte úprimní o svojich pocitoch. Hoci je to pred väčšou skupinou ťažšie, nezdržujte sa rozprávaním o svojich pocitoch počas stretnutia. Povedzte každému o konkrétnom správaní alebo jazyku a o tom, ako vás ovplyvnili. Spomeňte, či sa to zhoršilo natoľko, že chcete odísť.


Získajte podporu od spoluhráčov. Ak máte pocit, že nadriadení trénera sa o vaše sťažnosti nezaujímajú, zistite, či môžete zmobilizovať svojich spoluhráčov. Je pravdepodobné, že sú aj iní, ktorí sa správaním trénera cítia zastrašení, v rozpakoch alebo frustrovaní. Spýtajte sa ich, či by boli ochotní porozprávať sa s rodičmi a dohodnúť si stretnutia aj s riaditeľom.[11]


  • Požiadajte rodičov, aby vám našli nový tím alebo program. Ak sa po mnohých stretnutiach a sťažnostiach nič nezlepší, možno je čas prejsť k inému tímu. Ak hráte za školský tím, zistite, či existuje miestny klubový tím, ku ktorému by ste sa mohli pridať. Preskúmajte okolité štvrte a mestá, či tam nie sú nejaké klubové tímy a programy.[12]

    • Zmena tímu si môže vyžadovať viac cestovania alebo viac peňazí, preto rodičom jasne povedzte, že v stávke je vaše šťastie.
    • Zistite, či sa môžete zúčastniť tréningu alebo súboja, aby ste spoznali štýl nového trénera a aby ste sa nakoniec nezapísali k trénerovi podobnému tomu predchádzajúcemu.
  • Referencie