Ako sa vysporiadať s rodičmi so samovražednými sklonmi

Mať rodiča so samovražednými sklonmi je jedinečne ťažká skúsenosť. Ak váš rodič vyjadril myšlienky na samovraždu alebo ak máte podozrenie, že by mohol mať samovražedné sklony, môžete podniknúť kroky, ktoré mu poskytnú podporu a zvýšia šancu na uzdravenie všetkých zúčastnených. Nikdy by ste sa nemali považovať za zodpovedného za duševné zdravie svojich rodičov alebo prijať bremeno ich liečby – aj keď zo situácie obviňujú vás – ale existuje spôsoby, ako byť oporou.

1. časť z 3:Starostlivosť o rodiča

Uvedomte si, že nie ste zodpovední[1]
.
Hoci chcete svojmu rodičovi pomôcť, duševné zdravie vášho rodiča nie je vašou zodpovednosťou. Mať rodiča so samovražednými sklonmi je dosť stresujúce aj bez toho, aby ste si pridávali ďalšie bremeno zodpovednosti. Pomáhajte v rozsahu, v akom môžete, ale uvedomte si svoje limity. Môžete pomôcť pri zotavovaní, ale nie je vašou povinnosťou vyliečiť rodiča z jeho duševných problémov; to je úlohou terapeuta alebo poradcu.

  • Deti majú tendenciu obviňovať sa za duševné zdravie rodiča. Často majú pocit, že by mohli rodiča nejako zlepšiť, keby boli poslušnejšie, citlivejšie a/alebo vyspelejšie. Toto však nie je váš problém, je to boj vašich rodičov.
  • Ak zistíte, že ste preťažení, prevezmite menej aktívnu úlohu. Nehanbite sa za to, že sa potrebujete postarať aj o seba.

Berte svojho rodiča vážne. Hoci sa to môže zdať samozrejmé, je dôležité prejaviť záujem kladením otázok, ak váš rodič hovorí o samovražde. Kladením starostlivých otázok nespôsobíte ďalšiu škodu.

  • Mnohí ľudia, ktorí majú samovražedné sklony, prídu s konkrétnym plánom. Ak budete vedieť, ako, kedy a kde to plánujú urobiť, získate kľúčové informácie, ktoré môžete odovzdať odbornému poskytovateľovi duševného zdravia.

Uistite sa, že váš rodič má podporu. Izolácia je pre ľudí, ktorí majú samovražedné sklony, lákavá, ale môže situáciu ešte zhoršiť. Podporujte svojho rodiča, ako najlepšie viete, tým, že mu budete pomáhať v domácnosti, variť jedlo, upratovať a byť mu oporou. Okrem toho zabezpečte primeranú sociálnu a odbornú podporu.

  • Má váš rodič starostlivých priateľov, s ktorými sa môže porozprávať? Ostatní členovia rodiny? Manželský partner?
  • Má váš rodič podporné spoločenstvo, napríklad cirkev alebo inú sociálnu skupinu?
  • Ak všetko ostatné zlyhá, existujú krízové linky, na ktoré môže váš rodič zavolať, aby sa mal s kým porozprávať. Národné číslo linky prevencie samovrážd je 1 (800) 273-8255[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná linka prevencie samovrážd
    Sieť prevencie samovrážd prevádzkujúca bezplatnú nepretržitú linku pre každého, kto prežíva samovražedné myšlienky alebo emocionálne utrpenie
    Prejsť na zdroj
    . Táto služba je voľne dostupná 24 hodín denne, 7 dní v týždni a je dôverná.

Povzbudzujte svojho rodiča, aby pokračoval v terapii. Bez ohľadu na to, či je príčinou pocitu samovraždy duševné ochorenie alebo niečo iné, vstup do terapie môže vášmu rodičovi poskytnúť vzťah a bezpečný priestor potrebný na spracovanie týchto problematických pocitov.

  • Kognitívno-behaviorálna terapia je liečba založená na dôkazoch, ktorá môže vášmu rodičovi pomôcť preskúmať a zmeniť základné presvedčenia/myšlienky, ktoré môžu viesť k samovražedným emóciám.
  • Interpersonálna terapia je liečba založená na dôkazoch, ktorá môže pomôcť pri zvládaní osobných vzťahov a pomôcť posúdiť a pracovať na osobnostných problémoch, čo znižuje túžbu uniknúť spáchaním samovraždy.[3]
  • Povedzte rodičovi o terapeutickom spojenectve alebo o dôležitosti dobrého vzťahu medzi pacientom a terapeutom. Výskum ukazuje, že „fit“ je jedným z najdôležitejších aspektov zotavenia pacienta. Povzbudzujte ich, aby si hľadali vhodného terapeuta, aj keď to znamená, že sa budú „obzerať“.“
  • Vyhľadajte terapeuta vo svojom okolí: kliknite sem.

Porozprávajte sa s rodičom o psychiatrických liekoch. Na mnohé z primárnych príčin samovrážd, ako sú depresie a poruchy nálady, existujú lieky na predpis. Nech sa opýtajú svojho zdravotníckeho pracovníka na možnosti liečby.

  • Antidepresíva môžu pomôcť pri depresii, hoci môže existovať aj nebezpečenstvo zvýšenia samovražedných myšlienok, preto sa uistite, že váš rodič toto rozhodnutie prediskutoval s lekárom[4]
    .
  • Uistite sa, že váš rodič dodržiava pokyny lekára, pokiaľ ide o všetky lieky, ktoré už má predpísané. Ukončenie užívania psychiatrických liekov je delikátny proces, ktorý by mal byť koordinovaný s odborníkom na zdravotnú starostlivosť. Nedôslednosť v užívaní liekov alebo snaha prestať užívať lieky „za studena“ môže spôsobiť problémy, ako sú úzkosť, podráždenosť, únava, bolesti hlavy, nevoľnosť a závraty[5]
    Dôveryhodný zdroj
    FamilyDoctor.org
    Stránka s lekárskym poradenstvom zameraná na rodinu, ktorú prevádzkuje Americká akadémia rodinných lekárov
    Prejsť na zdroj
    .

Zasiahnite, ak existuje bezprostredné nebezpečenstvo. Ak si myslíte, že vášmu rodičovi hrozí bezprostredné nebezpečenstvo v dôsledku samovražedných sklonov, zavolajte záchrannú službu, odborníka na duševné zdravie alebo to povedzte niekomu blízkemu (napríklad členovi rodiny alebo dospelému priateľovi).

  • Majte zapísané a ľahko dostupné čísla tiesňového volania. Toto si môžete uložiť do telefónu, do zápisníka alebo dokonca vyvesiť na chladničku. Môže vám to tiež pomôcť získať pokoj v duši.
  • Ak je to možné, odstráňte z domu nebezpečné predmety. Ak jeden z rodičov vlastní zbraň, porozprávajte sa s dospelým (tetou, strýkom, druhým rodičom) o tom, aby ste sa uistili, že je v bezpečí, aby sa k nej rodič so samovražednými sklonmi nemohol ľahko dostať.

Časť 2 z 3: Starostlivosť o seba

Rozpoznať svoje emócie. Vyrovnávanie sa so samovražedným rodičom môže byť psychicky vyčerpávajúce a emocionálne stresujúce. Výsledkom môže byť zložitý rad emócií. Aby ste pochopili, čo cítite, a našli spôsob, ako sa s tým vyrovnať, sledujte tieto bežné reakcie[6]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Šok. Rodič so samovražednými sklonmi môže byť silným prekvapením. Nikto neočakáva, že sa veci tak zhoršia, najmä u osoby, ktorá sa má o vás starať.
  • Hnev. Rodičia sú vaše opatrovateľov, takže sa vám môže zdať nespravodlivé, že sa musíte vyrovnať so všetkým týmto emocionálnym stresom. Je normálne cítiť hnev.
  • Pocit viny. Môžete sa obviňovať z toho, čo sa deje, jednoducho preto, že ste svojmu rodičovi blízki a skutočné príčiny môžu byť menej viditeľné.
  • Zmätenosť. Nemusíte vedieť, ako reagovať, takže môžete upadnúť do stavu zmätku z toho, čo sa deje a ako sa vyrovnať so situáciou.

Vyhnite sa obviňovaniu seba samého. Sebaobviňovanie je normálnou reakciou na samovražedné sklony rodiča, ale v skutočnosti pramení z nepochopenia zložitosti samovražedných emócií[7]

  • Túžba spáchať samovraždu vyplýva z viacerých rôznych faktorov, o ktorých táto príručka hovorila v predchádzajúcej časti. Vy nie ste príčinou a nikdy ste ňou neboli. V skutočnosti je nepravdepodobné, že by existoval jeden jediný dôvod toho, ako sa váš rodič cíti. Samovražda nie je jednoduchá, racionálna voľba.

Odolajte ilúzii kontroly. l[8]
. Existujú veci, ktoré môžete urobiť, aby ste pomohli sebe a svojmu rodičovi, ale nikdy nemáte konečnú kontrolu nad tým, čo sa deje v súčasnosti, ani nad tým, čo sa stalo v minulosti.

  • Nešťastná realita je taká, že niekedy k samovražde dôjde aj vtedy, keď rodina a rozšírená podporná sieť urobili všetko pre to, aby vám boli oporou a poskytli starostlivé prostredie. To však neznamená, že by ste sa nemali snažiť, pretože tieto snahy môže všetko zmeniť, ale ide o to, že niektoré veci existujú mimo našej kontroly. Robte všetko, čo môžete, ale s vedomím, že nemôžete urobiť všetko[9]
    .

Vyhľadajte terapeutickú pomoc. Terapia nie je určená len pre vášho rodiča so samovražednými myšlienkami. Rodič so samovražednými sklonmi je mimoriadne zaťažujúce bremeno, preto sa necíťte zle, ak potrebujete pomoc zvonka.

  • Kognitívno-behaviorálna terapia vám môže pomôcť vyrovnať sa s emóciami a myšlienkami, ktoré sa môžu objaviť ako reakcia na vašu situáciu.
  • Vyhľadajte terapeuta vo svojom okolí: kliknite sem.
  • Určite si nájdite terapeuta, ktorému môžete dôverovať a ktorému sa môžete zveriť. Ak takého človeka nenájdete na prvý pokus, neuspokojte sa! Terapeutické spojenectvo je jedným z najdôležitejších faktorov úspešnej terapie.

Zamerajte sa na svoj vlastný život[10]
.
Obsedantné premýšľanie a obavy o svojho rodiča nepomôžu ani jemu, ani vám. Vypracujte si účinné stratégie zvládania, aby ste zostali zdraví a nespadli do rovnakých problémov ako váš rodič. Hoci väčšina výskumov v tejto oblasti sa zaoberá smútkom po skutočnej strate, niektoré z nich sa vzťahujú aj na potenciálnu stratu:

  • Smútok a obavy nestačia, je potrebná nepretržitá aktivita, aby ste tieto ťažké emócie spracovali a udržali si pozitívny život. Šport, iné koníčky a trávenie času s priateľmi môžu v tejto situácii pôsobiť ako vakcína proti zúfalstvu.

Majte vlastnú podpornú sieť[11]
.
Okrem odbornej pomoci a udržiavania aktívneho životného štýlu nezabudnite udržiavať kontakt s vlastnými priateľmi a ostatnými členmi rodiny! Sociálna podpora je nevyhnutná pre vašu schopnosť vyrovnať sa s vysokými emocionálnymi nárokmi rodiča, ktorý má samovražedné sklony.

Časť 3 z 3: Pochopenie samovraždy

Pozorujte príznaky samovražedného správania. Ak sa obávate, že váš rodič môže uvažovať o samovražde, sledujte tieto vonkajšie príznaky a rizikové faktory, aby ste mohli problém zachytiť skôr, ako bude neskoro:

  • Predchádzajúce pokusy o samovraždu. Je to jeden z najväčších rizikových faktorov skutočnej samovraždy.
  • Výbuchy hnevu. Hoci to môže signalizovať aj iné veci, je to častý náznak samovražedného úmyslu.
  • Zvýšené rizikové správanie, ako napríklad pitie alkoholu a šoférovanie. Rodič, ktorý sa cíti byť samovrahom, sa môže začať menej starať o svoju bezpečnosť.

Počúvajte samovražedné myšlienky a nápady. Správanie nie je jediným znakom samovraždy; v tom, o čom hovorí, môžete vyčítať aj príznaky.

  • Hovoriť o samovražednom úmysle. Váš rodič môže výslovne uviesť, ako sa cíti.
  • Nenávisť voči sebe. Toto je silná zložka samovražedného myslenia.
  • Byť záťažou. Keďže mnohí rodičia so samovražedným úmyslom sa cítia vinní, je pravdepodobné, že budú mať pocit, že zaťažujú svojich blízkych vrátane vás.

Prečítajte si o príčinách samovrážd. Napriek tomu, čo si niektorí ľudia myslia, samovražda nie je ani tak voľbou, ako skôr kombináciou prirodzených síl a faktorov. Niektoré z týchto síl sú:

  • Duševné ochorenie. 90 % alebo viac ľudí, ktorí spáchali samovraždu, malo v čase svojej smrti duševnú chorobu. Najčastejšie sa vyskytujúce ochorenia sú depresia a iné poruchy nálady, porucha závislosti od návykových látok, schizofrénia a poruchy osobnosti, ako je hraničná.
  • Vážne zdravotné problémy. Rakovina, HIV a iné ochorenia môžu u ľudí vyvolať pocit beznádeje a iné zúfalé emócie, ktoré niekedy vyústia do samovraždy.
  • Biologické faktory. Výskum ukazuje, že ľudia, ktorí spáchali samovraždu, majú často rozdiely v štruktúre mozgu, najmä v oblastiach mozgu súvisiacich s náladou, myslením a reakciou na stres.
  • Stres z prostredia. Veci ako dlhodobé šikanovanie sú spojené so zvýšeným rizikom samovraždy.
  • Pochopte stav mysle pri samovražde[12]
    .
    Samovražda sa často považuje za riešenie problému. Rodič so samovražednými sklonmi sa snaží uniknúť pred rôznymi problémami a bolestivou realitou.

    • Presvedčenie, že ľuďom v ich živote je bez nich lepšie[13]
      .
    • Neschopnosť žiť podľa osobných noriem. Mnohí ľudia, ktorí chcú spáchať samovraždu, zápasia s nerealisticky vysokými štandardmi pre seba a svoj život.
    • Sebaobviňovanie. Títo ľudia sa obviňujú z toho, že nezvládajú životné úlohy, nereálne alebo nie.
    • Vysoké povedomie o zlyhaní, aby si neustále a bolestne uvedomovali, ako veľmi sa im nedarí vyrovnať sa svojmu ideálnemu ja.
    • Úzkosť a bolesť vyplývajú z týchto problémov. Stav mysle, ktorý niekedy končí samovraždou, je mimoriadne bolestivý a ťažko znesiteľný.
    • „Kognitívna dekonštrukcia“, ktorá sa týka toho, ako ľudia premýšľajú o svojom živote ako o jednoduchom, nemennom zážitku smútku a bolesti.
    • A napokon rozladenie alebo posledný krok, ktorý nastáva, keď si človek myslí, že na prekonanie svojej súčasnej ťažkej situácie je potrebné drastické opatrenie, akým je samovražda.
  • Odkazy