Ako sa zbaviť výčitiek pred smrťou: 15 krokov (s obrázkami)

Obdobie konca života môže vyvolať mnohé pocity a hlboký pocit zamyslenia. Nie je prekvapujúce, že sa môže objaviť ľútosť a naplniť vás pocitom viny za určité rozhodnutia, ktoré ste v živote urobili. Možno pociťujete naliehavosť vyrovnať sa s týmito pocitmi a napraviť veci skôr, než sa pominie. Tým, že budete pozorní a pokorní, môžete svoju ľútosť odstrániť ešte pred svojím odchodom.

Časť 1 z 3:Zdravý prístup k ľútosti


Preskúmajte svoje emócie. Premýšľajte o svojich výčitkách a o tom, prečo ich ľutujete. Čo sa stalo zle, že došlo k týmto výčitkám, a kde preberáte zodpovednosť?[1]
Aké emócie vyvoláva ľútosť (hnev, smútok, žiaľ, osamelosť)? Sú pre vás dôležité, aby ste sa s nimi vyrovnali pred smrťou? Ak áno, ako sa rozhodnete s týmito emóciami vysporiadať?

  • Rozhodnite sa, ako chcete vyriešiť svoje pocity a prečo je to dôležité. Musíte prijať opatrenia? Ako tak?
  • Môžete napríklad ľutovať, že žijete ďaleko od svojej rodiny a cítite sa osamelí a smutní. Môžete sa rozhodnúť konať a pozvať rodinu na návštevu alebo sa vybrať na výlet, aby ste ich navštívili pred odchodom.


Využite výhody ľútosti. Prostredníctvom ľútosti sa môžete dozvedieť, ako vaše správanie prinieslo negatívne dôsledky. Pocity ľútosti vás môžu viesť k tomu, aby ste začali konať.[2]
Môže to platiť najmä vtedy, ak sa blížite k smrti, pretože si uvedomujete, že váš čas sa kráti. Ak prežívate ľútosť, urobte všetko pre to, aby ste našli naplnenie.

  • Môžete napríklad ľutovať, že ste necestovali do rôznych krajín. Využite to ako pohonnú hmotu a začnite cestovať hneď teraz. Možno nie ste schopní precestovať celý svet, ale môžete vidieť veci, ktoré ste nikdy nevideli, a získať nové skúsenosti.
  • Ak je váš čas blízko, využite príležitosť vyčistiť si vzduch s tými, ktorých máte radi, a dajte im najavo, ako sa cítite. Ak napríklad ľutujete, že ste netrávili dostatok času so svojimi vnúčatami, zanechajte im odkaz. Píšte listy, nahrávajte zvukové správy alebo posielajte pohľadnice, aby vás spoznali, keď vyrastú.


Preformulujte svoje skúsenosti. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na negatívne stránky ľútosti, sústreďte sa na ponaučenia, ktoré ste sa naučili, a na to, ako tieto ponaučenia prispeli k vášmu životu.[3]
Nehoda na motorke, pri ktorej ste utrpeli vážne zranenia, vás možno naučila, že život je vzácny, alebo veľká hádka s priateľom vám možno pomohla uvedomiť si, ako sa emocionálne spúšťate alebo ako veľa pre vás tento priateľ znamená. Nech už sú vaše výčitky akékoľvek, preskúmajte, ako ovplyvnili vás a vašu životnú dráhu.

  • Aj keď vás ľútosť môže hlboko zasiahnuť, skúste sa pozrieť, aké pozitívne účinky mohli mať tieto životné skúsenosti na vás.
  • V skutočnosti sa môžete pokúsiť byť za tieto momenty vďační. Premýšľajte o tom, že tieto chvíle, nech už boli akokoľvek ťažké, vám dali príležitosť učiť sa, meniť sa a rásť.


Nechajte to tak. Nedovoľte, aby vaša ľútosť ovplyvnila vaše sebavedomie alebo prerástla do depresie. Ak je niečo, s čím nemôžete nič urobiť, nenechajte sa tým zničiť.[4]
Pripomeňte si, že bez ohľadu na to, ako veľmi chcete, nemôžete vrátiť čas. Prijmite to, čo je, a nechajte to ísť.

  • Ak sa vám stáva, že si hovoríte: „Keby…“ Pripomeňte si, že nemôžete prežiť minulosť. Môžete však v prítomnosti podniknúť kroky na prijatie týchto vecí a možno aj na nápravu.
  • Ak si napríklad želáte, aby ste niečo urobili inak (napríklad nepracovali tak tvrdo), uznajte, že ste urobili to najlepšie, čo ste v danom čase mohli. Prijmite, ako ste žili svoj život a že ste urobili chyby.
  • Ak si želáte, aby ste strávili viac času so svojou rodinou, môžete sa pokúsiť ju teraz osloviť a stráviť s ňou čas.


Vyhnite sa obviňovaniu seba samého. Ak máte pocit, že sa obviňujete z výčitiek, ktoré máte, buďte na seba mierni. Zvážte všetky faktory, ktoré viedli k vašim rozhodnutiam: možno ste mali obmedzené vedomosti, boli ste pod stresom alebo ste cítili tlak a urobili ste zlé rozhodnutie. Priznajte si, že ste urobili zlé rozhodnutie alebo ste niečo nezvládli. Obviňovanie sa nie je pozitívny spôsob riešenia situácie a môže vám zhoršiť náladu.[5]

  • Ak máte napríklad zlý vzťah so súrodencom, môžete pociťovať ľútosť a obviňovať sa, že ste neboli lepším bratom alebo sestrou. Hoci môže byť pravda, že ste sa mohli zachovať lepšie, povedzte si: „Vtedy som nevedel, ako sa budem cítiť teraz. Viem, že som urobil chyby, ale nemôžem všetku vinu hodiť na seba, pretože to bola predchádzajúca verzia mňa samého, uzavretá v okolnostiach.“

Časť 2 z 3:Náprava vzťahov


Vyjadrite svoje pocity. Ak ste predtým nechali niektoré veci nevypovedané a stále si želáte, aby boli otvorené, povedzte ich teraz. Môžete ľutovať, že ste dostatočne nepovedali „milujem ťa“ alebo ste sa neospravedlnili, keď ste sa potrebovali ospravedlniť. Hoci sa nemôžete vrátiť späť a vrátiť svoje činy späť, práve teraz máte možnosť podeliť sa s ľuďmi o svoje úprimné pocity.[6]

  • Zraniteľnosť má schopnosť postaviť vás pred výzvu a zmeniť váš život.[7]
    Ak ste mali problém byť zraniteľní a zdieľať svoje pocity, nie je neskoro začať teraz. Otvorte sa a povedzte: „Správal som sa k tebe zle a veľmi ma to mrzí. Viem, že som ťa sklamal. Bolí ma, keď viem, ako veľmi som vám ublížil.“


Povedzte: „Je mi to ľúto. Priznajte svoje chyby a nedostatky ľuďom, ktorí to potrebujú počuť. Pred odchodom môže byť zmysluplné vyčistiť si vzduch s priateľmi a členmi rodiny. Ak si nie ste istí, kde začať, začnite týmto vzorcom: vyjadrite svoju ľútosť, vysvetlite, čo sa stalo zle alebo aká spoločenská norma bola porušená, prevezmite zodpovednosť, povedzte „je mi to ľúto“, ponúknite nápravu a požiadajte o odpustenie.[8]

  • Napríklad povedzte: „Ľutujem, že som s tebou netrávil viac času, keď si bol dieťa. Viem, že si ma chcel mať vo svojom živote a bol si smutný, že tam nie som. Bola to moja chyba, že som vám nedávala prednosť, a za to sa vám ospravedlňujem. Viem, že sa nemôžeme vrátiť v čase, ale chcem s tebou tráviť čas teraz a oceniť, kým si sa stal. Prosím, odpusť mi.“


Odpusťte si. Priznajte si svoju chybu a prevezmite za ňu zodpovednosť. Možno sa budete cítiť vinní, a to je v poriadku. Nezabudnite však, že to, že robíte zlé veci, z vás nerobí zlého človeka.[9]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Uznajte všetky pravdy o situácii a potom sa rozhodnite odpustiť si.

  • Môžete napríklad ľutovať, že príliš veľa pracujete a netrávite čas so svojimi blízkymi. Priznajte si, že ste urobili rozhodnutia, ktoré mali negatívny vplyv na vašich blízkych, a tieto rozhodnutia vás mrzia. Napriek tomu ste pravdepodobne urobili niekoľko dobrých rozhodnutí aj vo svojich vzťahoch. Vidieť dobré aj so zlým a povedať si: „Urobil som rozhodnutia, ktoré ľutujem a cítim sa kvôli nim zle. Uznávam ich ako chyby a rozhodol som sa odpustiť si.“


Buďte zhovievaví. Aj keď sa ľudia rozhodli neodpustiť vám vaše chyby, odpustite im ich chyby. Uznajte rozhodnutia a voľby iných ľudí, aj keď vás zraňujú, a rozhodnite sa im odpustiť. Odpusťte veci, ktoré vám ľudia urobili. Nechajte odísť svoj hnev a zášť bez pocitu, že musíte minimalizovať svoj negatívny zážitok.[10]

  • Ak ste požiadali o odpustenie niekoho, kto vám ho nie je ochotný dať, pochopte a odpustite tejto osobe, že voči vám stále prechováva negatívne pocity.
  • Ak vám niekto ublížil alebo vás urazil, teraz je vhodný čas odpustiť a nechať to tak. Napíšte list a povedzte: „Naozaj si mi ublížil a ja som ti to mal za zlé. Nie, vidím, že je dôležité, aby som to nechal ísť a odpustil ti.“

3. časť z 3:Odstránenie prekážok z minulosti


Dovoľte si byť šťastní. Niekedy si ľudia až do konca života neuvedomujú, že si môžete vybrať, či chcete byť šťastní. Možno ste väčšinu svojho života strávili nešťastní, ale od dnešného dňa sa rozhodnite, že si vyberiete šťastie.[11]
Aj keď nemôžete zmeniť minulosť, môžete urobiť každý deň šťastným.

  • Naplňte svoje dni aktivitami, ktoré vás bavia. Začnite nové aktivity, ktoré ste vždy chceli robiť. Snažte sa nájsť šťastie v čo najväčšom počte okamihov.


Oslovte priateľov. Možno budete ľutovať, že ste ľudí vylúčili zo svojho života alebo že ste počas svojho života nedávali väčší dôraz na vzťahy. Využite čas, ktorý máte, a zavolajte si ľudí, s ktorými chcete tráviť čas, a vzťahy, na ktorých vám záleží.[12]

  • Ak ste netrávili kvalitný čas s rodinou a priateľmi, teraz je ten správny čas to urobiť. Namiesto toho, aby ste sa obracali do minulosti, pozerajte sa na prítomnosť a budúcnosť, ktorá vám prinesie naplnenie.


Urobte nápravu s ostatnými, ktorí odišli. Môžete ľutovať činy alebo pocity, ktoré máte voči niekomu, kto už zomrel. Teraz môžete jasnejšie pochopiť ich situáciu a naliehavosť. Môžete ľutovať spôsob, akým ste sa správali k niekomu, kto odišiel, a teraz si uvedomujete, že by ste to chceli urobiť znova. Aj keď možno nemáte možnosť vyriešiť veci tvárou v tvár, zvážte napísanie listu danej osobe. Uveďte, čo sa stalo, čo by ste si priali, aby sa stalo, prečo si želáte, aby to bolo inak, a pripojte ospravedlnenie. Potom zistite, či existuje spôsob, ako si uctiť život alebo smrť tejto osoby.

  • Môžete napríklad ľutovať, že ste sa opili, šoférovali a niekoho zabili. Napíšte list tejto osobe a staňte sa darcom orgánov, aby ste si uctili jej život.

Zamerajte sa na prítomnosť. Využite svoj zostávajúci čas zmysluplným spôsobom. Skúste si položiť otázku – Čo som sa naučil? Čo môžem naučiť ostatných? Zvážte použitie tvorivého vyjadrovania, aby ste preskúmali, kde sa nachádzate v prítomnosti, a odpútali sa od minulosti. Skúste maľovať, písať listy, písať denník, prešívať, hrať hudbu, hrať divadlo alebo iné formy umenia, aby ste vyjadrili svoje emócie. Kontakt s vašou umeleckou stránkou vám môže pomôcť komunikovať a uvoľniť emócie a výčitky, čo vám umožní byť prítomní a užívať si čas, ktorý vám zostáva.

Dovoľte si premýšľať o veciach, ktoré ste urobili správne. Keď sa objavia myšlienky na ľútosť, pripomeňte si, aby ste sa znovu sústredili na to, na čo ste hrdí, na veci, ktoré vás urobili šťastnými, a na to, čo urobilo váš život plnším. Ak napríklad ľutujete, že ste nešli na medicínu, keď ste mali možnosť, pretože ste boli príliš zaneprázdnení rodinou. Myslite na svoju rodinu a na radosť, ktorú ste s ňou pociťovali. Pripomeňte si, že ste si ich dali za prioritu, pretože to bolo pre vás najdôležitejšie. Buďte za to vďační.


  • Spolupracujte s terapeutom. Ak sa vám nedarí vyrovnať sa s výčitkami a hľadáte nejaké usmernenie, zvážte možnosť terapie. Terapeut vám môže pomôcť spracovať vaše pocity a použiť špecifické techniky, ktoré vám pomôžu zvládnuť. Pomocou kognitívno-behaviorálneho prístupu môžete začať meniť svoje vzorce myslenia, aby ste znížili pocity ľútosti.

    • Môžete sa naučiť nahradiť negatívne myšlienky pozitívnejšími myšlienkami, ktoré vám pomôžu posunúť sa vpred a nebudú vás držať zaseknuté v minulosti.[13]
  • Referencie