Ako sa zmieriť s tým, že vás nemajú radi: 14 krokov

Je ťažké vyhovieť všetkým a stále. Nech robíte čokoľvek a bez ohľadu na to, ako veľmi sa snažíte, vždy sa nájdu určití ľudia, ktorí vás nebudú mať radi. Niekedy môžete podniknúť kroky, aby vás ľudia mali radšej, ale inokedy nemôžete urobiť nič iné, len sa s tým naučiť vyrovnať. Môžete sa naučiť prijať neobľúbenosť ako bežnú súčasť života, ktorú zažíva každý, a tiež podniknúť kroky na zlepšenie seba samého a zvýšenie sebavedomia, aby vás neobľúbenosť v prvom rade toľko netrápila.

Časť 1 z 3:Udržanie si pozitívneho postoja


Uznajte, že vaše pocity sú normálne. Ak vás neobľúbenosť alebo odmietnutie bolí, buďte si istí, že nie ste príliš citliví ani si nevymýšľate; bolí, keď vás niekto nemá rád, aj keď človeka, ktorý vás nemá rád, nijako zvlášť nemusíte!

  • Je úplne normálne cítiť hnev, úzkosť, žiarlivosť alebo smútok, ak zažijete odmietnutie v spoločnosti. Pocity odmietnutia môžu dokonca vyústiť do fyzických príznakov, ako je neschopnosť spať a znížená imunitná reakcia, čo môže viesť k ochoreniu.[1]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj


Majte na to perspektívu. Iste, niektorí ľudia vás nemajú radi, ale iní ľudia vás majú radi. Zistiť, na názore ktorých ľudí by vám malo záležať, a naučiť sa ignorovať zvyšok, je pre mnohých ľudí celoživotnou výzvou.

  • Spýtajte sa sami seba: Kto sú ľudia, ktorí vás nemajú radi? Je to len jedna osoba, niekoľko ľudí alebo celá skupina ľudí? Urobili ste niečo, čím ste si zaslúžili, aby vás niekto nemal rád? Môže ísť o nedorozumenie alebo fámu, ktorá spôsobila, že vás ľudia nemajú radi?
  • Keď zistíte, kto vás nemá rád a prečo, môžete si položiť otázku: „Záleží na jeho názore na vás??“ Ak táto osoba nie je dôležitou súčasťou vášho života, uvedomte si, že každý má nejakých ľudí, ktorí ho nemajú zvlášť radi, a na názore tejto osoby na vás by nemalo záležať. Nie je vo vašom živote ústredným ani rozhodujúcim faktorom vášho šťastia.


Hľadajte prijatie inde. Ak vás niekto nemá rád, jedným zo spôsobov, ako sa s tým vyrovnať, je uistiť sa, že máte podporný systém, ktorý vás prijíma a miluje. Mať niekoľko ľudí, ktorí vás nemajú radi, nebude až taký veľký problém.[2]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Váš mozog totiž produkuje opioidy ako reakciu na pozitívne sociálne interakcie, takže mať niekoľko priateľov, na ktorých sa môžete spoľahnúť, môže pomôcť prekonať bolesť z odmietnutia zo strany tých, ktorí vás nemajú radi.[3]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Ak je pre vás ťažké nadväzovať priateľstvá, pozrite si tento užitočný článok wikiHow, v ktorom nájdete tipy na stretávanie a nadväzovanie nových priateľstiev.


Nehnevajte sa. Je bežné, že sa cítite nahnevaní, ak vás nemajú radi bezdôvodne alebo z dôvodov, ktoré nemôžete ovplyvniť, ale výpadmi sa situácia nezlepší. V skutočnosti je pravdepodobné, že sa to ešte zhorší.

  • Agresívni ľudia sú často vnímaní ako hrozba, čo môže spôsobiť ešte väčšie spoločenské odmietnutie.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Pokúste sa presmerovať pocity hnevu hlbokým dýchaním, sústredením sa na svoje okolie a nasmerovaním energie do iných aktivít, ako je joga, beh alebo posilňovanie.


Zachovajte si svoju integritu. Ak vás niekto nemá rád, nedovoľte mu, aby sa k vám dostal a zmenil to, kým ste. Zachovajte si integritu tým, že budete reagovať s rešpektom, úprimnosťou a trpezlivosťou.[5]

  • Súcit s ostatnými je kľúčový. Pamätajte, že môže existovať milión dôvodov, prečo vás niekto nemá rád, ktoré s vami nemajú nič spoločné! Možno danej osobe pripomínate niekoho, kto jej v minulosti ublížil.
  • Sociológovia v skutočnosti zistili, že niektorí ľudia sú jednoducho predurčení na to, aby boli „nenávistní.“ Ak osoba, ktorá vás nemá rada, pôsobí aj všeobecne negatívne voči ostatným, táto osoba môže mať len typ osobnosti, ktorý sa vyžíva v negativite.


Ak sa necítite lepšie, vyhľadajte pomoc. Je normálne byť smutný alebo zranený, ak vás niekto nemá rád alebo vás odmieta, ale niekedy sa tieto pocity časom namiesto toho, aby sa zlepšili, zintenzívnia. Niektorí ľudia, ktorí zažili odmietnutie, môžu skončiť s pocitom depresie alebo dokonca samovraždy.

  • Je dôležité mať niekoho, komu môžete dôverovať a koho môžete požiadať o pomoc, ak sa začnete cítiť zdrvení alebo zničení tým, že vás niekto nemá rád. Ak potrebujete pomoc, obráťte sa na blízkeho priateľa, člena rodiny, duchovného alebo poradcu.
  • Môžete tiež zavolať na Národnú linku prevencie samovrážd (v Spojených štátoch) na číslo 1 (800) 273-8255 kedykoľvek počas dňa alebo noci. Na rozhovor s poradcom nemusíte mať skutočne samovražedné sklony; poradcovia pomáhajú každému, kto prechádza krízou. Ak sa nenachádzate v Spojených štátoch, obráťte sa na úrady vo vašej oblasti.

2. časť z 3: Zlepšovanie seba samého


Budujte si sebadôveru. Najlepšou obranou proti ľuďom, ktorí vás nemajú radi, je mať rád sám seba. Keď ste si istí sami sebou, táto dôverčivosť vyžaruje a ostatní ľudia si to všimnú. Sebavedomie vychádza z vedomia, že ste dostatočne dobrí (sebaúcta) a že ste schopní (sebaúčinnosť).

  • Urobte si inventúru, aby ste zistili, v čom ste si istí, a v čom ste neistí alebo si nie ste istí sami sebou. Môžete začať tým, že si urobíte zoznam všetkých vecí, v ktorých ste dobrí, a zoznam vecí, s ktorými máte problémy. Zvážte všetky typy vecí, napríklad rozosmievanie ľudí, varenie, dodržiavanie rozvrhu, plnenie sľubov, tanec atď. Tieto veci môžete rozdeliť do skupín ako „sociálne“, „emocionálne“, „fyzické“, „kognitívne“ alebo iné, ktoré sú pre vás dôležité.
  • Zamerajte sa na zlepšenie negatívnych myšlienok a negatívnych „samomluv“ (vecí, ktoré si hovoríte v duchu), najmä na oblasti, v ktorých máte pocit, že nie ste dobrí. Keď zistíte, že pochybujete o svojich schopnostiach alebo myslíte negatívne, preformulujte to. Namiesto toho, aby ste si mysleli: „Som taký zlý v matematike,“ premýšľajte o tom, ako dobre dokážete hľadať detaily a riešiť problémy, a povedzte si: „Tento matematický problém dokážem zdolať.“ Ak sa vám to podarí, môžete si!“[6]


Identifikujte koreň toho, prečo vás nemajú radi. Pojem „neobľúbený“ nie je veľmi špecifický. Ak myslíte na niekoho alebo niečo, čo „nemáte radi“, možno v skutočnosti pociťujete emócie, ako je rozpoltenosť, znechutenie, nedôvera, strach, bolesť, odpor, žiarlivosť alebo akékoľvek nespočetné množstvo kombinácií týchto alebo iných negatívnych emócií.

  • Ak je vaším cieľom znížiť negatívne pocity, ktoré voči vám niekto má, musíte identifikovať, prečo vás niekto nemá rád. Potom môžete pracovať na zlepšení tejto konkrétnej oblasti pre danú osobu. Napríklad, ak vás niekto nemá rád, pretože má pocit, že vystupujete príliš dôrazne, môžete sa pokúsiť v blízkosti tejto osoby zmierniť. Alebo ak vás niekto nemá rád, pretože často porušujete svoje záväzky, môžete pracovať na tom, aby ste boli dôslednejší a dodržiavali svoje slovo.
  • Určenie dôvodu, prečo vás ľudia nemajú radi, môže odhaliť aj jednoduchú pravdu: často sa stáva, že vás ľudia nemajú radi z dôvodov, ktoré s vami nemajú nič spoločné. Je to úplne nespravodlivé, ale úplne normálne. Osoba vás môže nemať rada, pretože jej niekoho pripomínate, pretože je jednoducho negatívna, alebo pretože na vás žiarli – alebo z mnohých iných dôvodov! Niekedy vám uvedomenie si, že dôvody, pre ktoré vás niekto nemá rád, sú povrchné, absurdné alebo pre vás jednoducho nepodstatné, pomôže prijať to, že vás niekto nemá rád, tak ako to naozaj je.


Opýtajte sa niekoho, komu dôverujete. Ak vás ostatní nemajú radi v škole, v práci, v kostole, doma alebo na akomkoľvek inom konkrétnom mieste a vy sami nedokážete prísť na to, prečo, môžete zvážiť, či by ste nemali požiadať niekoho, komu dôverujete, aby vám pomohol zistiť, prečo.

  • Najlepšie je, ak vás má niekto rád, ale bude k vám úprimný! Dajte im najavo, že sa snažíte pochopiť, prečo vás ostatní nemajú radi, a že potrebujete spätnú väzbu od niekoho, kto vás dobre pozná.
  • Váš dôveryhodný priateľ vám môže pomôcť rozpoznať dôvody (alebo nedostatok dôvodov), prečo vás ostatní môžu mať neradi, a potom vám pomôže sústrediť sa na vlastné prijatie situácie.

3. časť z 3:Ako sa vyrovnať s nepriateľstvom


Rozhodnite sa, kedy je čas niekoho konfrontovať. Ak vás niekto nemá rád, často sa stáva, že to môžete prehliadnuť a pokračovať vo svojom živote. Niekedy však negatívne pocity človeka voči vám môžu ovplyvniť vaše známky, prácu alebo vašu schopnosť stretávať sa a vychádzať s inými ľuďmi. V týchto situáciách je možno načase konfrontovať osobu, ktorá vás nemá rada:

  • Ak vás osoba diskriminuje alebo s vami zaobchádza nespravodlivo a má nad vami mocenskú pozíciu (napríklad učiteľ, šéf alebo rodič), môžete sa rozhodnúť, že je čas s touto osobou hovoriť alebo podniknúť právne kroky.
  • Ak daná osoba šíri klebety, poškodzuje vašu povesť alebo vám sťažuje život, možno sa s ňou budete musieť porozprávať a zistiť, či existuje spôsob, ako ju presvedčiť, aby prestala.
  • Ak daná osoba sabotuje vaše vzťahy, možno sa budete musieť konfrontovať s ňou, ako aj s ľuďmi, do ktorých zasiahla. Ak máte napríklad svokra, ktorý vás nemá rád, môže spôsobiť, že vás nebudú mať radi iní ľudia, prípadne aj váš vlastný manželský partner.
  • Ak vás osoba, ktorá vás nemá rada, akýmkoľvek spôsobom zneužíva, vrátane fyzického, sexuálneho, emocionálneho alebo psychologického, je čas vyhľadať pomoc. Je normálne, že ľudia nemajú radi iných ľudí, ale nikdy nie je v poriadku, ak sa neláska zmení na zlé zaobchádzanie alebo zneužívanie.


Spýtajte sa samotnej osoby. Môže to byť nepríjemné, ale niekedy je jediným spôsobom, ako zistiť, čo sa deje alebo prečo má niekto s vami problém, otvorený rozhovor s ňou. Ak neviete prísť na to, prečo vás nemá rád, a pokúšali ste sa požiadať o pomoc priateľa, zvážte možnosť konfrontovať sa s danou osobou priamo.

  • Snažte sa diskusiu formulovať pomocou výrazov „ja“.“ „Ja-výrazy“ sa zameriavajú na pocity hovoriaceho namiesto toho, aby sa predpokladalo, že vie, čo druhá osoba cíti. Používanie „ja-výrazov“ pomáha zabrániť tomu, aby sa druhá osoba začala brániť.[7]
    To znamená, že namiesto toho, aby ste povedali: „Prečo ma nemáš rád?“ Zamerajte sa na svoje vlastné pocity a povedzte niečo ako: „Mám pocit, že medzi nami je určité napätie. Je niečo, čo som urobil alebo čo môžem urobiť, aby som pomohol?“
  • Počúvajte, čo daná osoba hovorí, a snažte sa ju pochopiť z jej pohľadu. Snažte sa nestať defenzívnym. Premýšľajte o tom, či sú jej tvrdenia opodstatnené a prečo sa môže cítiť tak, ako sa cíti. Potom sa zamyslite nad tým, či by ste sa mali pokúsiť zlepšiť alebo zmeniť svoje správanie voči nej, alebo či sú jej problémy neprimerané a nestojí to za námahu.


Ospravedlňte sa a napravte to. Ak ste urobili niečo, čím ste niekoho zranili alebo urazili, a to je dôvod, prečo vás táto osoba nemá rada, najlepším postupom je pokúsiť sa to napraviť. Existujú tri zložky účinnej a úprimnej ospravedlnenky:[8]

  • Povedzte, že ľutujete, čo sa stalo. Musíte jasne vysloviť slová: „Je mi to ľúto.“ Dbajte na to, aby ste nehovorili: „Je mi ľúto, že ste sa urazili“ alebo „Je mi ľúto, že ste sa tak cítili“ alebo čokoľvek iné, čo prenáša vinu na druhú osobu za to, že si zle vysvetlila vaše úmysly. Namiesto toho buďte pokorní a priznajte si skutočnosť, že ste niekomu ublížili.[9]
  • Ponúknite, že to napravíte. Psychológovia to nazývajú „ponuka kompenzácie“ [10]
    a niekedy to doslova znamená kompenzáciu (napríklad ak niekomu rozbijete auto, musíte ho opraviť alebo vymeniť!). Ale inokedy kompenzácia znamená zmenu vášho správania v budúcnosti, trávenie viac času spolu, viac práce v kancelárii alebo v domácnosti alebo iné spôsoby, ako sa vyrovnať s vlastnou nečinnosťou a zlepšiť svoje správanie vo vzťahu.
  • Dajte osobe najavo, že si uvedomujete, že to, čo ste urobili, bolo zlé. Okrem toho, že sa ospravedlníte, musíte povedať, že ste porušili spoločenské normy alebo očakávania. Môžete napríklad povedať: „Viem, že manžel by to nemal robiť“ alebo „Nebol som dobrý priateľ, keď som to urobil“.“[11]
  • Pamätajte, že ospravedlnenie je rovnako o pomoci sebe samému ako o náprave krivdy. Ak ste sa previnili, ospravedlnenie vám pomôže získať nadhľad a môže dokonca znížiť úroveň stresu a úzkosti.[12]
    Len nezabudnite, že ospravedlnenie je užitočné len vtedy, ak ste sa previnili a ak vás to úprimne mrzí.


Postavte sa vyššie. Ak nie ste na vine a daná osoba vám sťažuje život alebo sa k vám správa nespravodlivo, možno budete musieť hovoriť s niekým, kto má autoritu a môže vám pomôcť. Môže ísť o nadriadeného, rodiča, učiteľa alebo riaditeľa.

  • V niektorých prípadoch, napríklad v prípade diskriminácie v práci v dôsledku šéfa, ktorý vás nemá rád, možno budete musieť zvážiť najatie právnika. Hoci nie je nezákonné, ak vás šéf nemá rád, môže to byť nezákonné, ak to nie je len kvôli vašej osobnosti, ale aj preto, že ste chránená menšina (napríklad ak ste žena, homosexuál alebo osoba inej farby pleti), alebo ak s vami zaobchádza nespravodlivo, pretože vás nemá rád.

  • Naučte sa odpútať. Nakoniec, ak ste urobili všetko, čo ste mohli, a stále vás nemajú radi, musíte si dať povolenie byť s tým v poriadku. Nakoniec sa musíte rozhodnúť, že nedovolíte, aby vás osoba, ktorá vás nemá rada, ovplyvňovala alebo vás dostala na dno. Je v poriadku byť neobľúbený.

    • Pamätajte, že aj tie najpopulárnejšie a najobľúbenejšie celebrity na svete sú niektorým ľuďom nesympatické!
  • Odkazy