Ako si otestovať IQ (s obrázkami)

Najlepší spôsob, ako si otestovať svoje IQ, je absolvovať hodnotenie, ktoré vykonáva odborník (napríklad psychológ alebo vyškolený administrátor). Hoci testy IQ zvyčajne merajú vaše hrubé schopnosti, absolvovanie cvičných testov a nácvik taktík na odbúranie stresu vám môže pomôcť pripraviť sa na test. Po vyhodnotení vášho IQ preskúmajte, čo výsledky znamenajú, aby ste čo najlepšie interpretovali svoje skóre IQ.

Časť 1 zo 4:Výber testu IQ


Urobte si test Wechslerovej škály inteligencie dospelých (WAIS), aby ste si otestovali svoje verbálne a výkonové IQ. WAIS je vhodným hodnotením IQ pre osoby staršie ako 16 rokov. Ide o základné hodnotenie, ktoré odborníci používajú na meranie kognitívnych schopností. V súčasnosti test zahŕňa meranie IQ na štyroch stupniciach: verbálne porozumenie, perpetuálne uvažovanie, pracovná pamäť a rýchlosť spracovania.[1]

  • Wechslerova inteligenčná škála pre deti (WISC) je k dispozícii pre deti vo veku od 6 do 16 rokov a Wechslerova predškolská a primárna inteligenčná škála (WPPSI) je presné hodnotenie IQ pre deti vo veku 2 – 7 rokov.[2]
  • WAIS sa nepovažuje za presné meranie IQ v prípade extrémne vysokého alebo nízkeho IQ (nad 160 alebo pod 40).[3]


Ak ste dieťa alebo dospievajúci, urobte si Stanford-Binetovu inteligenčnú škálu. Hoci Stanford-Binetov test možno použiť pre dospelých, toto hodnotenie IQ bolo pôvodne vyvinuté pre deti. Otázky určené podľa veku sú najvhodnejšie pre malé deti, dospievajúcich a mladých dospelých.[4]

  • Nie je zriedkavé, že deti v predškolskom veku získajú v hodnotení Stanford-Binet nízke skóre nie kvôli svojej inteligencii, ale kvôli neochote spolupracovať.


Ak máte obmedzený rozpočet, urobte si vstupný test Mensy. Mensa International ponúka členstvo vo svojej komunite pre osoby s vysokým IQ zaznamenaným na základe vlastných alebo iných autorizovaných IQ testov. Prijímací test Mensa je jedným z najrozšírenejších meraní IQ a zároveň cenovo najdostupnejším. Test sa vykonáva v stanovených termínoch počas roka a stojí 40 USD.

  • Hodnotenie Mensy trvá vo všeobecnosti približne dve hodiny.


Uistite sa, že ste absolvovali akreditovaný test IQ. Okrem vstupných testov WAIS, Stanford-Binet a Mensa existujú aj iné autentické testy IQ. Ak chcete získať najdôveryhodnejšie testy, obráťte sa na licencovaného psychológa, ktorý vám môže test spraviť alebo vás nasmerovať do oficiálneho testovacieho centra.


Urobte si online testy pre zábavné, ale nespoľahlivé skóre. Oficiálne testy IQ, ako napríklad WAIS alebo Stanford-Binetova škála, sú vedeckým meraním inteligencie. Neautorizované testy na internete sú zvyčajne bezplatné a lacnejšie, ale sú veľmi nepresné. Väčšina z nich vám poskytne nadhodnotené alebo náhodné, a teda bezvýznamné skóre.[5]

Druhá časť zo 4:Príprava na test


Vykonajte online cvičné testy na posúdenie svojich slabých stránok. Štúdium na IQ test môže byť náročné, najmä preto, že väčšina z nich je určená na meranie hrubého intelektuálneho potenciálu. Oboznámenie sa so vzorovými otázkami a jednotlivými časťami testu IQ by vám však mohlo pomôcť urobiť to najlepšie.[6]

  • Spoločnosť Mensa International ponúka bezplatný „cvičný tréning“ online.


Používajte stránku pozitívnu vizualizáciu predstaviť si, že sa vám v teste darí. Zdravé myslenie je pri príprave na test veľmi dôležité. Ak sa v dňoch pred testom cítite nervózni, predstavujte si, že test IQ robíte pokojní a oddýchnutí. Predstavte si, že robíte to najlepšie, čo dokážete, a cíťte sa spokojní. Vizualizácia vám môže dodať sebadôveru, ktorú potrebujete, aby ste zo seba vydali to najlepšie.

  • Nepredstavujte si, že vám to pôjde dobre bez toho, aby ste na tom pracovali. Uskutočnite svoje predstavy tým, že budete cvičiť a pripravovať sa čo najlepšie.


Cvičte sa na stránke techniky na odbúranie stresu. Test IQ zvládnete najlepšie, ak sa budete cítiť uvoľnene a budete dôverovať svojim mentálnym schopnostiam. Pomôcť vám môže aj zbavenie sa zbytočného stresu. Rôzni ľudia nachádzajú úľavu od stresu rôznymi spôsobmi, preto pred testom zistite, čo vám vyhovuje. Meditácia, dýchacie techniky a preformulovanie negatívnych myšlienok sú skvelé spôsoby, ako zostať pokojný.

  • Vyhnite sa pitiu kofeínu v deň IQ testu, pretože môže spôsobiť rozrušenie.
  • Malý stres môže byť pozitívny, pretože je to spôsob, ako vám telo hovorí, aby ste sa sústredili. Nadmerný stres je však škodlivý a môže obmedziť vaše kognitívne funkcie.


Dajte si pred skúškou 24-hodinovú prestávku. Nadmerné učenie tesne pred skúškou by mohlo vyčerpať váš mozog. Deň pred testom si zachovajte energiu. Pustite si zábavný film alebo sa choďte prejsť, aby ste si vyčistili myseľ. Ak sa musíte učiť, pripravte si vopred kartičky s bleskami a cvičte nenútene so zdravým občerstvením.[7]


Noc pred skúškou si dobre oddýchnite. Ak budete celú noc študovať cvičné testy, s najväčšou pravdepodobnosťou to zníži váš výkon pri testovaní. Noc pred testovaním sa poriadne vyspite (7-8 hodín), aby ste na miesto testovania vstúpili pripravení podať dobrý výkon. Ak nemôžete spať od nervov, vyskúšajte techniku na odbúranie stresu.[8]


Pred odchodom zjedzte výživné raňajky. To, čo budete jesť v deň testu, vám môže pomôcť dosiahnuť duševnú pohotovosť. Dajte si raňajky bohaté na bielkoviny: vajcia, jogurt, orechy a surová zelenina sú skvelou voľbou. Vyhýbajte sa potravinám z bielej múky alebo rafinovaného cukru, ktorých trávenie vyžaduje viac energie.[9]

  • Zostaňte tiež hydratovaní. Pred skúškou vypite veľa vody a pred vstupom do skúšobnej miestnosti si so sebou vezmite fľašu s vodou na pitie.

Časť 3 zo 4:Vykonávanie hodnotenia


Na test si oblečte pohodlné oblečenie. Svrbiace svetre, visačka na košeli, ktorá vás pichá do kože, alebo nepohodlné topánky by vás mohli rozptyľovať od otázok. Vyhnite sa tomu, aby ste si na test IQ obliekli nové alebo príliš formálne oblečenie. Nechajte si to najlepšie z nedele na tanečné zábavy alebo pracovné pohovory a na hodnotenie si oblečte oblečenie, ktoré sa vám páči.[10]

  • Príchod v pyžame sa môže zdať lákavý, ale zvoľte si rovnováhu medzi pohodlím a štýlom. lichotivé oblečenie vám pomôže cítiť sa sebavedomo a byť pripravení podať čo najlepší výkon.


Sústreďte sa na seba, aby ste sa vyhli zbytočným obavám. V stresovej situácii, akou je test IQ, sa môžete cítiť zastrašení ľuďmi okolo vás. Ak sa vám zdá, že ľudia skončili skôr ako vy, alebo sa tvária pokojnejšie, keď odpovedajú na otázky, môžete stratiť sebadôveru. Sústreďte sa na seba, aby ste predišli nadmerným obavám.


Pozorne si prečítajte pokyny. Jednou z častých chýb, ktorých sa ľudia dopúšťajú pri hodnotení IQ, je nesprávna interpretácia pokynov. Neprehliadajte rýchlo otázky a nepredpokladajte, že ste ich prečítali správne. Preštudujte si každé slovo a prečítajte si ho aspoň raz. Pozrite sa na každú otázku predtým, ako na ňu odpoviete.


Využívajte svoj čas rozumne. Testy IQ sú spravidla časovo obmedzené. Ak sú v miestnosti hodiny, sledujte, koľko času vám približne zostáva. Dodržiavajte tempo. Ak je niektorá otázka príliš ťažká, prejdite na ďalšiu a vráťte sa, ak môžete.

  • Ak si môžete vybrať, na ktoré otázky budete odpovedať ako prvé, venujte svoj čas najľahším otázkam. Posilní to vaše sebavedomie a umožní vám to odpovedať na čo najviac otázok.
  • Rozdeľte si časový limit na jednotlivé otázky alebo časti, aby ste si mohli naplánovať riešenie každej otázky.[11]

Časť 4 zo 4:Interpretácia výsledkov


Pozrite sa, ako sa vaše skóre porovnáva s priemerom. Priemerný výsledok IQ je približne 100. Čokoľvek pod 80 znamená potenciálny nedostatok a čokoľvek nad 120 sa považuje za vysokú inteligenciu. 68 % populácie spadá do rozmedzia 85-115 rokov.

  • Skóre medzi WAIS a Stanford-Binetovou škálou sa líši o niekoľko bodov.


Pozrite sa na svoj percentil. Percentil IQ vám poskytne presnú predstavu o tom, aké je vaše IQ v porovnaní s bežnou populáciou. Ak je vaše skóre napríklad na 70. percentile, znamená to, že ste dosiahli vyššie skóre ako 70 % ostatných vo vašom veku.[12]

  • Čítajte svoje skóre ako škálové, nie lineárne. Napríklad skóre IQ 50 nie je o polovicu nižšie ako skóre 100.

Zohľadnite svoj vek. Konkrétne porovnajte svoj vek s vekovým rozpätím podávaného testu. Napríklad test WISC-III je určený pre deti vo veku 6-16 rokov. Z tohto dôvodu pätnásťročný chlapec dosiahne vyššie skóre ako rovnako inteligentný šesťročný chlapec. Tento rozdiel nie je veľký, ale je významný.

  • IQ-testy sú navrhnuté s ohľadom na vek, takže ak si urobíte správny test pre svoj vek, získanie vysokého skóre v mladosti nie je viac alebo menej pôsobivé ako získanie vyššieho skóre vo vyššom veku. Inými slovami, dvanásťročný človek s IQ 143 nie je „lepší“ ako tridsaťročný človek s IQ 143.
  • IQ sa počas života všeobecne znižuje.


Overte si, či spĺňate podmienky pre členstvo v organizácii Mensa International. Mensa je najstaršia a najväčšia spoločnosť s vysokým IQ, najmä v Spojených štátoch a Anglicku. Výsledky na 98. percentile alebo vyššie oprávňujú na vstup do Mensy. V teste WAIS budete potrebovať 130 bodov alebo viac alebo v teste Stanford-Binet aspoň 132 bodov.[13]


  • Nestotožňujte svoje IQ so svojím potenciálom. Inteligencia je oveľa viacvrstvová, ako by mohol zmerať jeden test. IQ testy merajú len verbálny a akademický potenciál. Inteligencia má mnoho ďalších aspektov (napríklad sociálnych alebo umeleckých), ktoré sa nedajú zmerať testom IQ. Svoje skóre v IQ teste vnímajte ako aspekt svojich schopností, nie ako ich úplný odraz.[14]
  • Odkazy