Ako si precvičiť mozog (s obrázkami)

Či už sa snažíte dostať svoj mozog späť do formy, alebo si ho len chcete udržať taký silný, aký je teraz, existuje niekoľko vecí, ktoré môžete robiť na precvičenie svojho mozgu. Môžete používať rôzne stratégie na zlepšenie myslenia a slovných zručností, hrať hry, socializovať sa, zapojiť sa do celoživotného vzdelávania a starať sa o seba. Výsledky pravdepodobne neuvidíte zo dňa na deň, ale po niekoľkých mesiacoch používania týchto stratégií môžete zaznamenať veľký rozdiel vo svojich pamäťových schopnostiach.

1. časť z 5:Zlepšovanie myslenia a slovných zručností


PRICHÁDZA ČOSKORO
Čítajte čo najviac. Čítanie je skvelé cvičenie mozgu. Môžete čítať noviny, časopisy alebo knihy, ale majte na pamäti, že čím náročnejší je text, tým viac si mozog precvičíte. Ako pri každom cvičení, začnite s malými krokmi a postupne sa zlepšujte.

  • Skúste čítať knihy, ktoré vás naučia niečo nové, napríklad knihy o histórii alebo inom predmete, ktorý vás zaujíma.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Rozšírte si slovnú zásobu. Nové slovíčka sa môžete naučiť aj z kalendára alebo slovníka slovíčok na deň. Precvičíte si tak jazykovú časť mozgu.

  • Skúste si nové slovo napísať na miesto, kde ho budete často vidieť, napríklad na tabuľu v kuchyni alebo na lepiaci lístok na stole. Vyberte si slovo, ktoré je náročné na hláskovanie a používanie, aby ste z tohto každodenného cvičenia vyťažili čo najviac.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Napíšte niečo. Písanie si vyžaduje veľa premýšľania! Môžete písať vymyslené príbehy, zapisovať veci, ktoré sa vám stali, alebo písať články pre wikiHow na témy, ktoré poznáte a máte radi!


PRÍDE ČOSKORO
Naučte sa nový jazyk. Učenie sa jazykov je ako hackerský útok na váš mozog, ktorý vám otvorí rôzne cesty. Precvičíte si tak časť mozgu, ktorá ukladá jazykové informácie, a dokonca sa zlepšíte v hovorení vlastným jazykom.

  • Jazyky sú skvelým spôsobom, ako sa neustále učiť nové veci a ako si vyskúšať svoj mozog.[1]
    Aj keď sa naučíte len niekoľko nových slov alebo fráz v danom jazyku, precvičíte si tým mozog.


PRÍDE ČOSKORO
Riešenie po probléme. Zvážte rôzne možnosti, ako by sa niečo vo vašom dni mohlo stať, a preskúmajte dôsledky. Zlepšuje to kreativitu a robí vás to lepším riešiteľom problémov.


PRÍDE ČOSKORO
Vypnite televíziu. Televízia vám hovorí, čo si máte myslieť a ako si to máte myslieť, čím v podstate prepína váš mozog na autopilota. Preto je taká relaxačná! Ak chcete, aby váš mozog nestagnoval, prvá vec, ktorú musíte urobiť, je vypnúť televíziu. Ak sa chcete naozaj pozerať, používajte pri tom mozog. Vyberte si sledovanie vzdelávacích programov, a ak sledujete populárne programy, vyberte si také, ktoré majú zložité dejové línie alebo interakcie medzi postavami. Počas sledovania o nich premýšľajte a pokúste sa ich analyzovať alebo uhádnuť, čo sa stane ďalej.

  • Môžete dokonca zvážiť zrušenie káblovej alebo satelitnej služby a sledovať len veci online, ktoré sú vzdelávacie. Na internete a prostredníctvom predplatených služieb môžete nájsť mnoho vzdelávacích videí.


PRÍDE ČOSKORO
Používajte svoju nedominantnú ruku. Používajte ľavú ruku, ak ste pravák, alebo pravú ruku, ak ste ľavák. Pomôže vám to stimulovať časti mozgu, ktoré ovládajú vaše svaly.


PRÍDE ČOSKORO
Naučte sa hrať na hudobný nástroj. Učiť sa hrať na hudobný nástroj alebo sa učiť spievať je skvelý spôsob, ako postaviť svoj mozog pred výzvu, pretože vás to zapojí do dlhodobého učenia.[2]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Môžete chodiť na lekcie, používať videá, aby ste sa naučili sami, alebo sa pridať k skupine, ako je napríklad spevácky zbor, aby ste sa venovali hudbe.

  • Skúste sa naučiť hrať na ukulele. Tento nástroj sa dá ľahko naučiť a dokonca existujú kluby pre ľudí, ktorí hrajú.

2. časť z 5:Hranie hier na precvičenie mozgu


COMING SOON
Lúštite krížovky a hádanky každý deň. Jednoduché hádanky, ako napríklad krížovky, môžu pomôcť vášmu mozgu pri základnej práci.[3]
Odborný zdroj
Michael Lewis, MD, MPH, MBA, FACPM, FACN
Certifikovaný lekár pre zdravie mozgu
Rozhovor s odborníkom. 18. februára 2021.
Tieto sa dajú ľahko zaradiť do vášho dňa. Niektoré z nich môžete dokonca nájsť zadarmo na internete.


PRÍDE ČOSKORO
Pokračujte k angažovanejším hádankám. Veľké, komplexné hádanky dajú vášmu mozgu silnejší tréning. Ich dokončenie môže niekedy trvať niekoľko dní až týždeň, ale stojí to za námahu. To neznamená len puzzle v tradičnom zmysle slova. Pozrite si japonské vreckové hádanky, ktoré poriadne potrápia mozog a môžete ich riešiť pri zabíjaní času.


PRÍDE ČOSKORO
Zvážte hranie šachu. Šach je neuveriteľne strategická a taktická hra. Len málo hádaniek prekoná šach pri precvičovaní vášho mozgu.[4]
Odborný zdroj
Michael Lewis, MD, MPH, MBA, FACPM, FACN
Certifikovaný lekár pre zdravie mozgu
Rozhovor s odborníkom. 18. februára 2021.
Šach sa dá jednoducho naučiť a ľahko hrať.

  • Skúste sa pridať k šachovému klubu vo vašom okolí, aby ste získali viac príležitostí hrať a učiť sa od skúsenejších hráčov.


PRÍDE ČOSKORO
Hrajte videohry s mierou. Vedeli ste, že hranie videohier s mierou vás môže urobiť inteligentnejšími? Hry na riešenie hádaniek, ako sú Mario, Zelda, Scribblenauts a Myst, sú ako dobrý kardio tréning pre váš mozog, ktorý vám pomôže stať sa lepším, kreatívnejším riešiteľom problémov a rýchlejšie myslieť.[5]

3. časť z 5:Viac sa stretávajte v spoločnosti


COMING SOON
Rozprávajte sa s ľuďmi. Rozprávajte sa s ľuďmi o veciach, o ktorých viete vy alebo oni. Rozhovory o politike, náboženstve a iných náročných témach (skutočné diskusie, nielen hádky) môžu byť skvelým základným tréningom mozgu[6]
Odborný zdroj
Michael Lewis, MD, MPH, MBA, FACPM, FACN
Certifikovaný lekár pre zdravie mozgu
Rozhovor s expertom. 18. februára 2021.

  • Môžete dokonca zvážiť vstup do skupiny, ako je Toastmasters, pretože pokrývajú širokú škálu záujmov.


PRÍDE ČOSKORO
Pripojte sa k záujmovej skupine. Pridajte sa do skupiny alebo klubu ľudí s rovnakými záujmami ako vy. Môže to byť záujmový klub, politická skupina, diskusná skupina alebo čokoľvek podobné. Rozhovory s ľuďmi s podobnými záujmami vás prinútia používať mozog a svoje schopnosti.


PRÍDE ČOSKORO
Odložte telefón, keď sa rozprávate s ľuďmi. Telefóny môžu rozptyľovať pozornosť, keď sa s niekým rozprávate, preto si zvyknite odkladať ich, keď ste v spoločnosti. Skúste odložiť telefón do inej miestnosti alebo ho vypnúť, keď sa stretávate s priateľmi. Prinúti vás to sústrediť sa na rozhovor a pracovať na zlepšení vašich komunikačných zručností tvárou v tvár.


PRÍDE ČOSKORO
Dobrovoľníctvo. Dobrovoľnícka práca nielenže zlepší vaše sociálne kontakty, ale poskytne vám aj príležitosti na budovanie nových neurologických dráh.[7]
Skúste sa stať dobrovoľníkom v miestnej potravinovej banke, útulku pre zvieratá, nemocnici alebo domove dôchodcov.

4. časť z 5: Učenie sa na celý život


PRÍDE ČOSKORO
Vráťte sa do školy. Návrat do školy je skvelý spôsob, ako znovu naštartovať mozog, a ďalšie vzdelávanie má zjavné výhody. Dokonca ani nemusíte získať celý titul. Váš zamestnávateľ vám môže pomôcť s financovaním kurzov, ktoré prehĺbia vaše pracovné zručnosti, alebo môžete jednoducho absolvovať jeden kurz v predmete, ktorý vás zaujíma.


PRÍDE ČOSKORO
Navštevujte bezplatné kurzy. Ak jednoducho nemáte peniaze alebo čas, existuje aj množstvo bezplatných kurzov dostupných online. Niektoré sú dokonca zo špičkových univerzít, napríklad z Harvardu. Vyskúšajte Coursera, Khan Academy alebo dokonca len Ted Talks, aby ste získali skúsenosti z univerzity, ale bez ceny.

  • Možno budete mať dokonca nárok na bezplatný kurz na miestnej vysokej škole alebo univerzite. Niektoré vysoké školy a univerzity ponúkajú bezplatné kurzy pre dospelých študentov.


ČOSKORO PRÍDE
Často využívajte zručnosti, ktoré ste už získali. S mozgom, podobne ako so svalmi, je to tak trochu „použi ho, alebo ho stratíš“. Čím dlhšie nepoužívate informácie a zručnosti, tým sú rezavejšie. Často používajte základné zručnosti, ako je napríklad počítanie, aby ste si tieto zručnosti udržali čerstvé a pripravené na použitie.

  • Skúste využiť zručnosti, ktoré ste už dlho nepoužívali, napríklad prácu s drevom, pletenie, šitie alebo domáce opravy.


PRÍDE ČOSKORO
Začni sa venovať novému koníčku. Naučiť sa novú zručnosť je tiež skvelý spôsob, ako si precvičiť mozog.[8]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Najmä tvorivé zručnosti, ako napríklad hudba, tanec a výtvarné umenie, precvičia rôzne časti vášho mozgu a všetky majú neuveriteľné výhody.


PRÍDE ČOSKORO
Stavajte veci. Či už staviate robotov alebo novú lavičku do predsiene, používať mozog na to, aby ste prišli na to, ako niečo vyrobiť (najmä od nuly bez návodu), je skvelý tréning. Získajte základné staviteľské zručnosti a potom rozhýbte svoj mozog praktickou tvorivosťou.

  • Skúste sa pustiť do projektu „urob si sám“, aby ste sa naučili nové zručnosti a niečo si pritom vyrobili.

Časť 5 z 5:Udržiavanie zdravia


COMING SOON
Dobre sa stravujte a cvičte. Strava a cvičenie v skutočnosti tiež zohrávajú úlohu v zdraví vášho mozgu.[9]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Ak chcete udržať svoj mozog v špičkovej kondícii, jedzte zdravú stravu bohatú na bielkoviny a omega 3 mastné kyseliny, aby ste svoj mozog fyzicky vyživovali. Pite čo najviac vody. Fyzické cvičenie môže tiež udržať vaše telo zdravé, znížiť pravdepodobnosť mozgovej príhody a zvýšiť úroveň nasýtenia kyslíkom.


PRÍDE ČOSKORO
Športujte. Naučte sa cvičenia alebo ako hrať nové hry, aby ste zlepšili koordináciu rúk a očí a tela. Tai-či a pinball sú toho príkladom.


PRÍĎTE ČOSKORO
Dobre sa vyspi. Vedci skutočne zisťujú, že spánok zohráva absolútne zásadnú úlohu pri udržiavaní zdravého mozgu. Kým spíte, vaše telo čistí mozog od toxínov (okrem toho, že vykonáva opravy). [10]
Ak chcete chrániť svoj mozog, dbajte na čo najpravidelnejší spánok.


COMING SOON
Zmeňte svoju rutinu. Skúste dochádzať do práce po rôznorodých trasách, aby ste zabránili pocitu, že mozog je v dôsledku monotónneho dňa príliš zanedbaný. Môžete tiež zmeniť spôsob, akým pracujete, a to zavedením lopty na cvičenie alebo iného faktora do spôsobu práce.

Mozgové cvičenia a zdroje


Pracovný list s krížovkami a hádankami na precvičenie mozgu

Podporte wikiHow a odomknite všetky ukážky.


Online zdroje na precvičovanie mozgu

Podpora wikiHow a odomknite všetky vzorky.

Odkazy

    https://www.everydayhealth.com/longevity/mental-fitness/brain-exercises-for-memory.aspx

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4154531/

    Michael Lewis, MD, MPH, MBA, FACPM, FACN. Certifikovaný lekár pre zdravie mozgu. Rozhovor s odborníkom. 18. februára 2021.

    Michael Lewis, MD, MPH, MBA, FACPM, FACN. Certifikovaný lekár pre zdravie mozgu. Rozhovor s odborníkom. 18. februára 2021.

    http://www.huffingtonpost.com/2013/11/07/video-games-good-for-us_n_4164723.html

    Michael Lewis, MD, MPH, MBA, FACPM, FACN. Certifikovaný lekár pre zdravie mozgu. Rozhovor s odborníkom. 18. februára 2021.

    https://www.prevencia.com/health/healthy-living/how-volunteering-helps-your-brain

    Rahti Gorfien, PCC. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.

    Rahti Gorfien, PCC. Tréner života. Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.