Ako si rozbiť softbalovú pálku: 7 krokov

Kompozitné pálky na rýchly softbal sú vyrobené z uhlíkových vlákien a vystužené plastom. V záujme maximalizácie výkonu odborníci odporúčajú pre každú novú kompozitnú pálku obdobie lámania, aby sa posilnili a stlačili vlákna. Hoci existuje viacero nepovolených metód zacvičovania kompozitnej softbalovej pálky, metóda schválená Americkou softbalovou asociáciou zahŕňa odpalovanie polovičnou rýchlosťou z odpaliska a postupné prepracovanie sa k švihom plnou rýchlosťou v celkovom počte 200 opakovaní.

Časť 1 z 2: Príprava vybavenia

Uistite sa, že vaša pálka musí byť rozbitá. Softbalové pálky na rýchle nadhadzovanie, ktoré sú zo 100 % zliatiny alebo ktoré majú zliatinový valec, sú vhodné na okamžité použitie, bez potreby prestávky.[1]
Kompozitné pálky majú uhlíkové vlákna, ktoré sa však musia uvoľniť, kým pálka dosiahne optimálny výkon. Vlákna sa dajú uvoľniť len počas jednej prestávky, ktorá trvá približne hodinu.

  • Mnohí hráči rýchlych odpalov váhajú, či uprostred sezóny použiť novú kompozitnú pálku, pretože si myslia, že proces odpaľovania je príliš zdĺhavý. Zaúčanie novej pálky by však nemalo trvať dlhšie ako bežný tréning.
  • Nenechajte sa zlákať k tomu, aby ste vynechali proces zacvičenia kompozitnej pálky, pretože čerstvá pálka nebude fungovať tak dobre ako tá, ktorá bola zacvičená správne.[2]

Používajte softbalové loptičky z pravej kože. Je dôležité používať kvalitné softbalové loptičky regulárnej veľkosti s koženou kožou a dobrým prešitím, aby ste si pálku rozbili. Ak ju lámete v pálkarskej klietke, choďte do klietky, kde sa používajú skutočné loptičky namiesto gumových (na ktorých sa zvyčajne vytvorili škvrny). Puknuté loptičky môžu poškodiť vašu pálku, čo bráni jej dobrému výkonu.

  • Nezavádzajte pálku počas veľmi chladného počasia. Mäkké loptičky by mali mať veľkosť aspoň 60℉ (15 ℃). Studená loptička môže poškodiť pálku skôr, ako sa poriadne rozbije.

Proces začnite odpalovaním loptičiek z odpaľovacieho odpaliska. Prelomenie pálky si vyžaduje odpálenie určitého počtu loptičiek s polovičnou maximálnou silou úderu predtým, ako prejdete k plnohodnotnému rýchlemu odpalu.[3]
Najjednoduchší spôsob, ako odpaľovať na polovičnej rýchlosti, je odpaľovať z odpaliska, namiesto toho, aby vám niekto nadhadzoval. Ak ešte nemáte odpalište, kúpte si ho v obchode so športovými potrebami a majte ho ako súčasť tréningového vybavenia.

  • Alternatívou k používaniu odpalov by bolo odpalovanie polovičnou rýchlosťou alebo pomalými odpalmi. Takto by sa pálka účinne zlomila, ale nemuselo by to byť dobré pre vašu pálkarskú formu. Odpalovanie polovičných nadhodov, najmä ak majú oblúk, môže narušiť vašu formu a načasovanie.

2. časť z 2:Zaúčanie sa do hry s pálkou

Otočte pálku o 1⁄4 palca (0.6 cm) medzi švihmi. Otáčanie pálky medzi švihmi zabezpečí, že sa rozbije celá hlaveň.[4]
Mnohé kompozitné pálky sú označené po obvode priemeru, takže presne viete, ako veľmi máte pálku otočiť. Je dôležité pálku počas celého procesu lámania otáčať, aby sa nepoškodila alebo nezanedbala v niektorej oblasti.

Urobte 100 švihov z odpaliska. Správnou formou odpáľte z odpaliska približne 100 loptičiek. Loptičku budete odpaľovať približne polovičnou silou, než je vaša bežná sila. Týchto prvých 100 švihov s polovičnou silou začne prácu na postupnom zlomení vašej pálky.

  • Ak chcete, aby tento proces prebehol rýchlejšie, požiadajte niekoho, aby vám pomohol tým, že pred každým švihom nastaví nové loptičky na odpalisko.
  • Ak chcete, môžete urobiť viac ako 100 švihov. Nevykonávajte však menej ako 100 úchopov, pretože pálka sa musí postupne rozbiť. Príliš rýchly prechod do plnej rýchlosti švihu by mohol poškodiť palicu.
  • Namiesto náhodných úderov rôznymi časťami pálky sa snažte nastaviť pálku tak, aby názov značky smeroval k vám. Po tom, čo ste urobili niekoľko opakovaní s týmto nastavením, vymeňte strany[5]
    Odborný zdroj
    Haley Snyder
    Hráč softbalu
    Rozhovor s odborníkom. 23. júna 2021.
  • Čím častejšie udriete pálkou do 1 miesta, tým rýchlejšie sa zlomí.[6]
    Zdroj experta
    Haley Snyder
    Hráč softbalu
    Rozhovor s expertom. 23. júna 2021.

Odpáľte 50 krátkych lôpt. Nechajte niekoho lobovať nadhadzovačmi z krátkej vzdialenosti a snažte sa takto urobiť približne 50 švihov. Odpal krátkym lobom si bude vyžadovať o niečo vyššiu rýchlosť a tvrdší kontakt, čím sa bude pokračovať v postupnom procese lámania pálky.

  • Krátke loby sa často používajú na to, aby pomohli pálkari pracovať na svojej forme. Spolupracujte so svojím trénerom alebo priateľom a takto švihnite 50-krát.
  • Ak nie je k dispozícii nikto, kto by nadhadzoval krátke loptičky, môžete použiť nadhadzovací stroj. Nastavte si ho tak, aby ste nadhadzovali pomaly a bez oblúka, aby ste nemuseli meniť svoju formu, aby ste dosiahli kontakt.
  • Opakovania odpalov sú skvelým spôsobom, ako si pálku zlomiť.[7]
    Zdroj experta
    Haley Snyder
    Softbalista
    Rozhovor s odborníkom. 23. júna 2021.
  • Odpal 50 rýchlych nadhodov. Ak chcete dokončiť lámanie pálky, odpalte 50 bežných rýchlych úderov plnou rýchlosťou. Spočiatku si všimnete, že vaše údery neletia tak ďaleko alebo tak rýchlo, ale ako si postupne pálku rozbijete, budete môcť odpaľovať naplno. Pokračujte v odpaľovaní rýchlych nadhodov, kým nebudete spokojní s tým, ako vaša pálka funguje.[8]

    • Po 50 nadhodoch by mala byť vaša pálka rozbitá. Ak ho však nie ste celkom ochotní použiť v hre, použite ho niekoľkokrát počas tréningu odpaľovania, aby ste si zvykli na spôsob odpaľovania.
  • Referencie