Ako si rozcvičiť hlas: 8 krokov (s obrázkami)

Rozcvička zohráva najdôležitejšiu úlohu pre každého profesionálneho speváka a tiež pre každého človeka, ktorý má záujem o zachovanie zdravého hlasu. Rozcvičku si môžete predstaviť ako magické naladenie hlasiviek, ktoré zahŕňa akýkoľvek druh hlasovej produkcie a hlasového zneužívania.

Metóda 1 z 2: Taktika celého tela


Udržujte si dobré držanie tela. Na to, aby ste dosiahli čo najlepšie prúdenie vzduchu, a teda aj najlepší zvuk, musíte mať správne držanie tela. To platí, keď sedíte aj stojíte. Predstavte si čiaru na vrchu hlavy, cez váš chrbát, ktorá vás drží hore.[1]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak stojíte, majte nohy rovno na podlahe, na šírku ramien. Rovnováha na oboch nohách. Hlavu držte hore a ramená vzadu. Každá časť vášho tela by mala byť v rovnakej línii.
  • Ak sedíte, postupujte podľa rovnakých odporúčaní ako pri státí, ale tiež sa držte chrbtom od stoličky a sedajte si smerom k okraju sedadla.


Dýchajte zhlboka.[2]
Odborný zdroj
Patrick Muñoz
Hlas & Tréner reči
Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.
Väčšina ľudí má zlozvyk používať len hornú časť pľúc. Pri tomto počínaní však nezamestnávate bránicu a neumožňuje vám využiť plný výkon.[3]

  • Ak ste pri dýchaní napätí, prejaví sa to vo svaloch vašich hlasiviek. Dýchajte normálne, ale dbajte na to, aby ste mali ramená nízko a hrudník uvoľnený. Sústreďte sa na dýchanie nižšie zostaňte uvoľnení v celom jadre. Ak potrebujete, položte si ruku na brucho, aby ste si pripomenuli, že ktorý je časť, ktorá by sa mala pohybovať hore a dole — nie váš hrudník a ramená. Pri výdychu držte zvuk „s“ (ako sykot), aby ste kontrolovali množstvo vzduchu, ktoré môžete vypustiť.


Uvoľnite čeľusť. Akékoľvek napätie vám bráni v tom, aby ste dosiahli svoj najlepší zvuk. Vaša čeľusť je nástroj, z ktorého vychádza váš hlas – aj o ňu sa musíte starať.[4]
Odborný zdroj
Patrick Muñoz
Hlas & Rečový tréner
Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.
Najlepším miestom na spievanie je bránica, preto sa snažte dýchať práve tam.[5]

  • Masírujte si líca pätou každej ruky. Zatlačte dovnútra a nadol tesne pod lícnu kosť a otáčajte ju v smere hodinových ručičiek. Vaša čeľusť by sa mala otvoriť bez toho, aby ste na to mysleli, a mala by byť nútená sa uvoľniť. Urobte to niekoľkokrát.


Pite teplé tekutiny. Ľadovo studená voda obmedzí funkciu svalov v hrdle, zatiaľ čo veľmi horúca voda môže spôsobiť prílišné uvoľnenie týchto svalov a opuch sliznice v hltane. Najlepšie je vyhnúť sa aj kofeínu a nikotínu. Všetky tieto veci zužujú vaše hrdlo a bránia vám znieť čo najlepšie.

  • Teplé čaje alebo voda izbovej teploty sú vašou najlepšou voľbou. Určite chcete, aby vaše hlasivky zostali premazané, ale nechcete ich zamraziť alebo spáliť! Ak si vyberiete čaj, uistite sa, že nie je horúci.

Metóda 2 z 2:Predtým, ako začnete spievať


Robiť stupnice. Neubehli by ste 5 míľ (8.0 km) z brány, takže neočakávajte, že vaše hlasivky budú schopné stúpať a klesať aj o 3 oktávy. Robenie váh pomaly zahrieva váš hlas a rozširuje ho do horných a dolných rozsahov. A je to celkom jednoduché, dokonca aj samostatne.

  • Ak správne dýchate a správne sa držíte, bude ľahšie trafiť tieto tóny vo vašom vysokom registri. Buďte však trpezliví a pracujte postupne. Ak začnete príliš nízko alebo príliš vysoko, hlasu ublížite a prinútite ho robiť veci, ktoré v skutočnosti nechce.


Pracujte na trilkoch pier a jazyka.[6]
Odborný zdroj
Patrick Muñoz
Hlas & Tréner reči
Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.
Ďalšou bežnou metódou na rozcvičenie okrem stupníc sú trilky. Uvoľňujú pery a jazyk, zapájajú dýchanie a odstraňujú napätie.[7]

  • Pre trilkovanie pier jednoducho vytvorte malinový zvuk voľným priložením pier k sebe. Experimentujte s rôznymi spoluhláskami, napríklad „h“ a „b.“ Choďte pomaly nahor a nadol, ale nerobte nič, čo je nepríjemné alebo ťažké na udržanie.
  • Pre trilkovanie jazyka si spomeňte na španielske „r“.“ Umiestnite jazyk za horné zuby a silno vydychujte. Držte zvuk a vzduch stabilne a pri trilkovaní meňte výšku tónu. Opäť, nerobte nič, čo váš hlas nechce, aby ste robili. Budete vedieť.


Pridajte sirény a kazo. Medzi zábavnejšie rozcvičky patria sirény a kazuámy. Keď robíte sirénu (ktorá by mala začínať nízko a ísť vysoko), použite ruku a hádžte ňou krúživým pohybom, pričom s výškou tónu stúpajte a klesajte.[8]

  • Kazoos zamerajte na zvuk a zdravým, kontrolovaným spôsobom roztiahnite hlasivkové záhyby. Predstierajte, že nasávate špagety – je to také jednoduché. Pri výdychu urobte zvuk „woo“; vyjde to ako bzučanie. Držte zvuk stabilne, prejdite nahor a nadol do krajných oblastí svojho rozsahu. Urobte to niekoľkokrát.
  • Vyskúšajte niekoľko jazykových twistrov, ktoré idú hore a dole v melódiách.[9]
    Odborný zdroj
    Patrick Muñoz
    Hlas & Rečový tréner
    Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.
    Pripravujete tak svoj hlas na zložité piesne. Dobrá je „Sedem slaných námorníkov sa plavili po siedmich moriach (opakujte si hore v Do Re Me.)

  • Bzučanie. Brnkanie v skutočnosti pomáha aj pri ochladení hlasu, čo je často zabúdaná, hoci dôležitá technika. Zahreje váš hlas bez toho, aby ho namáhal, ako to dokáže spev.[10]

    • Uvoľnite čeľusť a uvoľnite ramená. Normálne sa nadýchnite a vydýchnite na „bzučanie.“ Prejsť z vysokého na nízke, ako vzdychajúci polosirén. Ak cítite šteklenie okolo nosa a pier, dobrá práca.
  • Odkazy

      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29032127

      Patrick Muñoz. Hlas & Tréner reči. Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.

      http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/rehabilitacion/dechové_cvičenia_pre.pdf

      Patrick Muñoz. Hlas & Speech Coach (tréner reči). Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.

      http://www.voicecouncil.com/how-to-end-jaw-tension-for-singing/

      Patrick Muñoz. Hlas & Tréner reči. Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.

      https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/viewFile/27174/21804

      https://nafme.org/top-7-tips-for-a-healthy-voice-box-with-longevity/

      Patrick Muñoz. Hlas & Tréner reči. Rozhovor s odborníkom. 12. novembra 2019.