Ako si urobiť prestávku od učenia (s obrázkami)

Štúdie ukazujú, že prestávka od štúdia pomáha zlepšiť vašu produktivitu, koncentráciu, energiu a kreativitu a omladzuje váš mozog, takže zo štúdia vyťažíte viac. Existuje niekoľko účinných spôsobov, ako si urobiť prestávku od štúdia, ktoré vychádzajú z vašich osobných preferencií a z toho, čo vám najlepšie vyhovuje.

Časť 1 z 3:Efektívne využívanie študijných prestávok


Naplánujte si krátke prestávky vo svojom existujúcom študijnom rozvrhu. Každých 50 až 90 minút si urobte jednu 15-minútovú prestávku, aby ste si oddýchli a načerpali nové sily. Váš mozog sa dokáže sústrediť maximálne 90 minút, kým potrebuje prestávku kvôli ultradiánnemu rytmu – prirodzenému cyklu sústredenia, ktorý ľudia zažívajú s prestávkami počas dňa.[1]

  • Presné výsledky sa môžu líšiť od človeka k človeku, pričom niektorým ľuďom sa darí najlepšie, ak majú prestávku každých 50 minút, a iní sú schopní ísť približne 90 minút, kým sa zrútia. Experimentujte s množstvom času v rámci tohto rozpätia, aby ste našli, čo vám najviac vyhovuje.
  • Dĺžka vašej prestávky sa tiež môže mierne líšiť od osoby k osobe, ale 15 minút je zvyčajne dobrý začiatok. Vyhnite sa prestávkam, ktoré sú kratšie ako 10 minút alebo dlhšie ako 25 minút, a pri určovaní času medzi prestávkami zohľadnite čas, ktorý si treba vziať. Napríklad 25-minútová prestávka môže byť vhodná, ak medzi jednotlivými prestávkami strávite 90 minút, ale vhodnejšia by bola 10 minútová prestávka, ak sa učíte len 50 minút v kuse.


Dodržiavajte plán prestávok. Možno budete musieť najprv experimentovať, aby ste určili, ako často a ako dlho by mali byť vaše prestávky, ale keď si stanovíte plán prestávok, je dôležité, aby ste sa ho držali. Študujte len dovtedy, kým nenájdete prirodzený bod zastavenia, a potom si urobte prestávku, aj keď ešte nie ste s materiálom úplne hotoví.

  • Ak napríklad čítate kapitolu v učebnici, prestaňte, keď sa dostanete na koniec strany, na ktorej ste, alebo na koniec podkapitoly (v prípade zložitejšieho materiálu), namiesto toho, aby ste čakali, kým sa dostanete na koniec kapitoly alebo jednotky.
  • Odkladanie prestávky môže znamenať, že budete pracovať mimo schopnosti vášho mozgu sústrediť sa, alebo ešte horšie, že ju neúmyselne úplne vynecháte.


Každú prestávku si načasujte pomocou časovača. Zabránite tak tomu, aby ste počas prestávok stratili prehľad o čase a mohli sa vrátiť k štúdiu podľa plánu. Nastavte si napríklad budík na telefóne, keď vyjdete von, alebo použite kuchynský časovač, ak si urobíte prestávku na jedlo.

  • V podobnom duchu môže byť dokonca prospešné nastaviť si na telefóne budík, ktorý vám pripomenie, kedy máte začať prestávku. Nastavenie budíkov by vám malo uľahčiť sústredenie, či už sa sústredíte na učebnú látku, alebo na činnosť počas prestávky.


Po prestávke zvážte zmenu pracovného režimu. Aj keď to nie je nevyhnutnosť, mohlo by byť prospešné meniť predmety alebo úlohy po každej prestávke, aby ste ešte viac stimulovali rôzne mozgové dráhy. Buď si vopred naplánujte svoj študijný rozvrh tak, aby ste sa tomu prispôsobili, alebo podľa potreby zmeňte program vždy, keď vaša 15-minútová prestávka nestačí na to, aby ste odstránili mozgovú hmlu z poslednej úlohy.

  • Ak ste sa napríklad pred prestávkou učili chémiu, po prestávke môžete prejsť na jazyky.

2. časť z 3:Praktizovanie zdravých aktivít počas študijnej prestávky


Cvičenie na čerstvom vzduchu. Čerstvý vonkajší vzduch pomáha vyčistiť myseľ, zatiaľ čo cvičenie podporuje prietok krvi a dodáva vám viac energie. Choďte na krátku prechádzku, urobte si niekoľko sérií klikov alebo drepov alebo sa venujte svojmu obľúbenému športu či fyzickej aktivite.

  • Ak cvičíte alebo športujete, uistite sa, že sa po cvičení necítite príliš spotení, unavení alebo nepohodlní. Najlepšie je držať sa stredne energeticky náročnej činnosti namiesto intenzívnej. Môžete si napríklad vystreliť na niekoľko košov, ale nemuselo by byť vhodné hrať skutočný basketbal.
  • Ak nie je dobré počasie alebo ak sa vám nechce cvičiť vonku z iného dôvodu, zvážte zaradenie nejakej fyzickej aktivity v interiéri. Aj niekoľkominútový pochod alebo beh na mieste by vám mal rýchlo dodať energiu.


Upratujte a upratujte svoj študijný priestor. Neporiadok, ako sú voľne položené papiere, hrnčeky na kávu a odpadky, môže rozptyľovať vašu pozornosť a brániť vám v tom, aby ste sa mohli počas štúdia plne sústrediť a uvoľniť. Využite prestávku na vyhodenie odpadkov a odstránenie nepotrebných vecí zo stola.

  • Zároveň majte na pamäti, že by to mala byť prestávka. Ak sa vám zdá, že upratovanie študijného priestoru je dlhý alebo náročný proces – niečo, čoho sa bojíte – možno by bolo najlepšie túto činnosť počas prestávky vynechať a nechať si ju na čas po skončení tohto študijného sedenia alebo pred začiatkom zajtrajšieho sedenia.


Rozprávajte sa s niekým. Rozhovor s niekým osobne alebo po telefóne pomáha rozbiť monotónnosť tichého štúdia a odpúta vašu pozornosť od štúdia, keď potrebujete prestávku.

  • Len sa uistite, že ste schopní prestať hovoriť, keď váš čas vyprší. Vyberte si niekoho, kto bude mať pochopenie a bude ochotný ukončiť rozhovor skôr – napríklad rodiča alebo iného priateľa, ktorý môže koordinovať svoj študijný plán s vaším. Krátko vysvetlite, že máte časový limit, nastavte si časovač ako zvyčajne a vyhnite sa intenzívnym rozhovorom, ktoré by mohli presiahnuť čas prestávky.


Občerstvujte sa zdravými potravinami. Zdravé občerstvenie, ako sú orechy, ovocie a zelenina, je plné antioxidantov, vitamínov a minerálov, ktoré dodajú vášmu mozgu a telu potrebnú výživu, aby ste sa mohli vrátiť k štúdiu.

  • Zvážte možnosť občerstvenia hrsťou orechov alebo semienok, ktoré vám dodajú energiu a vitamín E, alebo si zahryznite do tabuľky horkej čokolády (ktorá tiež obsahuje antioxidanty a malú dávku kofeínu). Keďže však tieto potraviny majú tendenciu obsahovať veľa kalórií a tukov, mali by ste sa držať len jednej unce denne.[2]
  • Medzi ďalšie možnosti môže patriť celozrnný popcorn, krekry alebo čipsy, avokádo a čučoriedky.


Cvičte meditáciu a hlboké dýchanie. Tieto cvičenia vám prirodzene pomôžu cítiť sa pokojne a uvoľnene a účinne osviežia váš mozog, aby mohol absorbovať viac informácií.[3]

  • Po nastavení časovača si sadnite na pokojné a pohodlné miesto so zatvorenými očami alebo s pohľadom upretým na prázdne miesto (napríklad na nezdobenú stenu). Zhlboka sa nadýchnite – päť sekúnd vdychujte, päť sekúnd zadržte a päť sekúnd vydychujte – a sústreďte sa na to, ako sa vaše pľúca napĺňajú a vypúšťajú vzduch.
  • Existujú aj iné formy meditácie, s ktorými môžete začať. Môžete napríklad vyskúšať mantrickú meditáciu, pri ktorej si budete opakovať krátke upokojujúce slovo alebo zvuk – napríklad „om“ – aby ste si vyčistili myseľ a uvoľnili napätie.


Prečítajte si niečo uvoľňujúce. Prečítajte si príjemnú knihu, časopis alebo iný obsah, ktorý nesúvisí s vaším štúdiom. Pomôže vám to preorientovať mozog na inú tému, aby ste sa neskôr mohli vrátiť k štúdiu s novým pohľadom.[4]

  • Ako pri každej inej činnosti na prestávku, aj tu by ste sa mali uistiť, že ste si vybrali materiál na čítanie, od ktorého sa môžete ľahko odtrhnúť, keď sa spustí časovač. Toto nie je čas na to, aby ste si vzali do rúk pútavý román, ktorý sa vám už dlho chce čítať. Namiesto toho zvážte niečo ako antológiu poviedok alebo časopis.


Počúvajte svoju obľúbenú hudbu. Výskum ukázal, že počúvanie obľúbených melódií podporuje uvoľňovanie chemickej látky dopamínu, ktorá zlepšuje pocit pohody, vďaka čomu sa môžete cítiť odmenení po intenzívnom štúdiu.[5]

  • Ak ste tanečný typ, zvážte, či si pri počúvaní hudby aj zatancujete alebo zaspievate. Takáto činnosť by vám mohla poskytnúť aj určitú fyzickú aktivitu, ktorá rozprúdi krv spôsobom, ktorý dodá energiu mysli.


Dajte si sprchu. Sprchovanie osvieži a povzbudí vaše telo a myseľ a pomôže vám cítiť sa pokojnejšie a uvoľnenejšie. Ak sa cítite frustrovaní alebo unavení, dajte si rýchlu sprchu, aby ste zresetovali svoj mozog.

  • V závislosti od toho, ako dlho trvá vaša bežná „kozmetická rutina“, si ju možno budete chcieť nechať na prestávku, ktorá sa udeje neskôr v noci, keď môžete túto rutinu vynechať bez toho, aby ste sa obávali, že vyjdete z domu a uvidia vás s ešte neupravenými vlasmi a pokrčeným oblečením.


V škole sa držte nenáročných aktivít počas prestávky. Keď sa učíte v škole alebo na mieste, ako je knižnica, nie je práve jednoduché ani vhodné ísť von na prechádzku alebo vstať a tancovať, preto si nájdite veci, ktoré môžete robiť a ktoré nebudú rušiť ostatných. Môžete sa trochu ponaťahovať, oddýchnuť si, vstať, aby ste si orezali ceruzku, alebo požiadať učiteľa, aby ste si odskočili na toaletu alebo sa napili vody. Môžete si vyhradiť nejaký čas na čmáranie alebo usporiadanie batohu či študijných materiálov.

  • O tom, čo je vhodné robiť počas prestávky, sa rozhodujte podľa vlastného uváženia a ak si nie ste niečím istí, opýtajte sa učiteľa. Ak sa zdá, že váš učiteľ nerozumie, skúste mu vysvetliť, že sa vám lepšie učí, ak si môžete urobiť prestávku na učenie.

3. časť z 3:Vyhýbanie sa negatívnym aktivitám počas študijnej prestávky


Počas štúdia sa vyhýbajte nezdravým nezdravým jedlám. Potraviny, ktoré nemajú dostatočnú výživu, ako sú jedlá z rýchleho občerstvenia a občerstvenie z automatov, sú síce pohodlné, ale počas štúdia môžu vášmu mozgu a telu ubrať energiu. Obzvlášť zlé sú vyprážané jedlá a jedlá s vysokým obsahom spracovaných cukrov. Dodržiavajte zdravé občerstvenie a jedlá, aby ste zostali energickí a čulí.

  • Obmedzte aj príjem kofeínu. Kofeín ponúka dočasné účinky ako stimulant a môže spôsobiť, že po odznení jeho účinkov sa budete cítiť viac unavení. Obmedzte sa len na jednu alebo dve šálky kávy alebo čaju a spoliehajte sa na zdravé jedlo, cvičenie a rýchle zdriemnutie, aby ste získali príval energie.[6]


Vyhnite sa zdriemnutiu, ktoré trvá dlhšie ako 20 minút. Krátke zdriemnutie vám môže pomôcť osviežiť sa, ale zdriemnutie, ktoré trvá dlhšie ako 20 minút, môže spôsobiť, že sa budete cítiť viac unavení, pomalí a bez motivácie. Pri zdriemnutí si vždy nastavte budík, aby ste neprekročili limit.

  • Pri dlhších študijných sedeniach, ktoré si vyžadujú viac ako jednu prestávku (napr.g., štvorhodinového štúdia, počas ktorého budete mať tri prestávky), obmedzte driemanie len na jednu prestávku a snažte sa ho vyvážiť niekoľkominútovým cvičením počas jednej z ostatných prestávok.


Vynechajte digitálne rozptýlenie. Vyhnite sa tráveniu času na počítači, mobilnom zariadení alebo televízii počas prestávok. Prezeranie sociálnych médií, hranie videohier a sledovanie televízie sa môže zdať ako činnosti, ktoré vám pomôžu relaxovať; tieto činnosti však môžu znížiť vašu produktivitu a spôsobiť, že sa budete cítiť unavení. Venujte sa činnostiam, ktoré si nevyžadujú, aby ste sa počas prestávky pozerali na obrazovky.

  • Pozeranie na umelo osvetlenú obrazovku môže vyčerpať vaše oči, čo spôsobí ich únavu a v konečnom dôsledku aj únavu vášho mozgu. Ak sa počas prestávky potrebujete stretnúť, vynechajte písanie správ a radšej si zavolajte.

  • Prestaňte myslieť na štúdium. Bez ohľadu na to, čo robíte počas prestávky na štúdium, nezabudnite: má to byť prestávka! Nebudete schopní efektívne si oddýchnuť a načerpať nové sily, ak budete stále fixovaní na materiál, ktorý ste študovali, preto sa uistite, že činnosti, ktoré si vyberiete počas prestávok, sú dostatočne pútavé na to, aby vás rozptýlili, a vyhnite sa premýšľaniu nad materiálom, ktorý ste práve dokončili, alebo nad materiálom, ktorý sa chystáte začať študovať.
  • Odkazy