Ako si urýchliť pracovný deň

Nie nadarmo sa tomu hovorí „práca“, však?? Niektoré dni sa zdá, že všetky hodiny v celej budove prestali fungovať. Ako prekonať funky a získať čas na priblíženie? Pri správnej rutine v práci a doma môžete získať každú sekundu na svoju stranu.

1. časť z 3:Vytvorenie rutiny na trávenie času

Jedzte zdravé raňajky. Niekedy nejde o to, že by práca bola hrozná alebo strašne pomalá, ale len o to, že v nej nemáme hlavu. Ak chcete mať istotu, že deň začnete s energiou, ktorá vám vydrží do ďalších sekúnd, začnite zdravými raňajkami. Zahoďte šišku, z ktorej vám pred poludním padne cukor, a dajte si radšej niečo bielkovinové, napríklad vajcia, chudé mäso a celozrnný chlieb. To ráno vám prejde oveľa rýchlejšie, keď sa nebudete musieť trápiť.

  • Snažte sa vyhýbať aj prílišnému množstvu kofeínu. Ranná šálka kávy je v poriadku, ale po troch šálkach kávy si môžete popoludní alebo večer koliť o problémy. Nespanie je jednoznačný spôsob, ako si spríjemniť pracovný deň.
  • Snažte sa jesť niečo čerstvé, napríklad ovocie, zeleninu, bylinky a/alebo zeleninu.[1]
    Odborný zdroj
    Lucy Yeh
    Kariéra & Životný kouč
    Odborný rozhovor. 21. novembra 2019.

Vytvorte si ergonomické pracovisko. Ak máte kancelársku prácu od 9 do 5, čas vám neplynie rýchlo, ak vás sedenie pri počítači fyzicky bolí. Čím príjemnejšie sa budete cítiť; tým lepšie sa budete cítiť, tým viac budete schopní pracovať a tým menej budete mať chuť jednoducho povedať šéfovi, že idete domov. Keď je vaše telo šťastné, aj vaša myseľ je šťastná.

  • Ergonomická stolička a stôl je síce dobrý nápad, ale je to vyhadzovanie peňazí, ktoré nemusíte nevyhnutne vyhadzovať. Snažte sa sedieť rovno a mať počítač v správnej výške pre vaše ruky a zápästia. To je polovica vyhratej bitky práve tam.

Buďte spoločenskí. Môže existovať jeden obrovský dôvod, prečo vám čas neutečie: nemáte spolupracovníkov, ktorí by vás rozptyľovali. Ľudia sú od prírody spoločenské tvory a výmena jednej či dvoch vtipných poznámok s ľuďmi okolo vás môže zrýchliť čas, zlepšiť vašu morálku a dodať vám ten správny impulz, aby ste svoju prácu zvládli ešte rýchlejšie. Ako by s tým mohol váš šéf polemizovať?

  • Nie ste presvedčení, že to stojí za to? Nedávne štúdie ukázali, že ak sa priatelíte so svojimi spolupracovníkmi, môžete žiť dlhšie.[2]
    Pravdou je, že tí, ktorí sú šťastnejší a uvoľnenejší (a kus toho určujú spolupracovníci), sú vo všeobecnosti zdravší. Ak sa teda nechcete smiať na Richovom vtipe len kvôli priateľstvu, urobte to aspoň pre svoje zdravie.

Vymyslite si niekoľko pracovných rituálov. Práca, ktorá je len prácou, je receptom na katastrofu. V okamihu vyhoríte (hoci sa vám to bude zdať ako roky). Všetci sa potrebujeme počas dňa na niečo tešiť alebo si to jednoducho spestriť. Môže to byť niečo tak jednoduché, ako je šálka čaju o 15:00 alebo prechádzka okolo budovy o 11:00.

  • Osvojte si niektoré techniky na odbúravanie stresu. Tieto metódy sú skvelé nielen pre vaše fyzické zdravie, ale aj pre vaše duševné zdravie; vaša morálka sa pozdvihne, uvoľníte sa, čas vám ubehne ako voda a nakoniec budete mať o niečo menší odpor k práci. Len sa uistite, že si vyberáte pozitívne rutinné postupy, a nie ohováranie spolupracovníkov alebo škrabanie misky cukru.
  • Počas dňa si napríklad nacvičte nádych na počítanie do 4, zadržanie dychu na počítanie do 7 a výdych na počítanie do 8.[3]
    Odborný zdroj
    Lucy Yeh
    Kariéra & Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 21. novembra 2019.

Starajte sa o seba aj mimo práce. Poznáte ľudí, ktorí sú v práci nabití energiou, a to pravdepodobne neustále? Pravdepodobne nielen v práci prekypujú pozitivizmom; je to voľba ich životného štýlu. Aby ste boli čo najlepší v práci, musíte byť čo najlepší aj doma. To znamená zdravo jesť, cvičiť, relaxovať a dostatočne spať. Ak sa o seba nebudete starať, bude vám až príliš jasné, prečo sa tomu hovorí práca.“

  • Nedávna štúdia totiž prirovnala nedostatok spánku k opitosti v práci.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
    Viete si predstaviť, ako pomaly by vám ubiehali sekundy, keby ste nasledujúcich 8 hodín museli stráviť opití, a pritom stále pracovať?

2. časť z 3:Pracujte inteligentnejšie, aby vám ubiehal čas

Sústreďte sa na službu, ktorú poskytujete. Hoci to môže znieť trochu gýčovo, veľa z toho, ako premýšľame o čase a práci, je naše myslenie. Ak si hovoríte: „Toto je 35 098 509. sendvič, ktorý som dnes musel urobiť,“ práca bude smrdieť. Tieto sekundy vám budú v januári pripadať, akoby tikali melasou. Ale namiesto toho si predstavte, že by ste si mysleli: „Toto je 35 098 509. človek, ktorého som dnes nakŕmil.“ Oveľa lepšie, čo??

  • Aj keď to bude vyžadovať určité sústredenie a koncentráciu, myslite na to, že robíte dobre a že odvádzate dobrú prácu; buďte na svoju prácu hrdí. Aj keď je to v malom meradle, na vašej práci záleží. Niekomu na tom záleží, aj keď tou osobou nie ste vy. S pozitívnejším prístupom môžu byť hodiny na vašej strane.

Stanovte si ciele. Existuje dôvod, prečo existuje termín „go postal“ (v preklade „choď na poštu“). Pred časom došlo k sérii vrážd poštových zamestnancov. Jedným z argumentov je, že monotónnosť práce spôsobila, že pracovníci „prepadli.“ Prečo je to dôležitý faktor? Každý potrebuje ciele a niečo, na čom môže pracovať. Ak robíte svoj už niekoľkonásobný sendvič alebo doručujete svoju už niekoľkonásobnú poštu, ľahko sa vám môže stať, že máte pocit, že sa potácate a nič nerobíte. Váš šéf vám nemusí dávať ciele, ale vy si ich môžete stanoviť. Aký je váš cieľ na tento deň?[5]

  • Ak je to najjednoduchšie, myslite len na dnešok. Keď sa vám to podarí, stanovte si cieľ na týždeň. To vám môže dodať chuť robiť veci. Čím viac vecí urobíte a čím viac budete zaneprázdnení a rozptýlení, tým rýchlejšie vám bude plynúť čas.
  • Skúste si vybrať naozaj motivujúci cieľ – môže vás to povzbudiť k tvrdšej práci.[6]
    Odborný zdroj
    Lucy Yeh
    Kariéra & Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 21. novembra 2019.

Požiadajte svojho šéfa, aby pracoval na niečom, čo vás viac baví. V práci máte pravdepodobne rad povinností, ktoré musíte splniť. Je viac ako pravdepodobné, že niektoré sa vám páčia a niektoré nie. Možno sa niektorých aj bojíte. Urobte si láskavosť a požiadajte svojho šéfa, či sa môžete sústrediť na úlohy, ktoré vás bavia. Čas vám bude plynúť oveľa ľahšie, keď sa budete viac baviť.

  • Je to dobré aj pre vášho šéfa. Šťastnejší pracovník, ktorý má radosť z toho, čo robí, urobí viac práce a je pravdepodobnejšie, že v nej zotrvá aj dlhodobo.

Robte si prestávky. Možno si myslíte, že je to flákanie, ale je to práve naopak: prestávky môžu zvýšiť schopnosť vášho mozgu sústrediť sa a urobiť viac práce.[7]
Ak vám váš šéf dáva za pravdu, ukážte mu to na vedeckých údajoch. Hovorí sa, že ľudia dosahujú najlepšie výsledky, keď majú približne každú hodinu 5 alebo 10 minút prestávku. Váš mozog potrebuje tento čas na dobitie energie; prečo ho nevyužiť?

  • Ak počas dňa sedíte, nezabudnite počas prestávky vstať a hýbať sa. Choďte na toaletu, navštívte vodný chladič alebo sa len pretiahnite. Rozprúdi vám to krv a krv sa dostane aj do mozgu.

Úlohy vykonávajte s ohľadom na svoje telo. Na začiatku každého dňa si urobte zoznam úloh. Napíšte si, ktoré úlohy sú ťažké a ktoré ľahké. Akonáhle to urobíte, myslite na svoje telo. Kedy ste najenergickejší a kedy by ste si najradšej zdriemli? Snažte sa robiť ťažké úlohy v čase, keď ste na vrchole síl, a ľahké úlohy, keď sa vám už chce ísť domov. S touto metódou bude čas viac na vašej strane.

  • Pre každého to bude iné. Niektorí ľudia potrebujú 4 hodiny na to, aby sa skutočne prebudili, zatiaľ čo iní začnú plní energie a potom to už ide len dolu vodou. Len vy viete, kedy ste v najlepšej forme.

3. časť z 3:Udržujte sa v zaneprázdnenosti

Počúvajte hudbu. Ak môžete, počúvajte pri práci hudbu, aby ste sa rozptýlili a čas vám rýchlejšie ubiehal. Pomôže vám to zapojiť aj viac častí mozgu. Len sa uistite, že počúvate hudbu, ktorá zodpovedá nálade; príliš pomalá a mohla by vás uspať.[8]

  • Každý človek má svoj vlastný get-jazzykový druh hudby. Trochu experimentujte s internetovými rádiami; možno zistíte, že hudba v pracovnej zóne je iná ako hudba, ktorú radšej počúvate vo voľnom čase.

Využite svoju obedňajšiu prestávku naplno. Ak je to možné, odíďte z kancelárie. Urobte si krátku prechádzku alebo si zájdite na jedlo a namiesto v konferenčnej miestnosti sa najedzte vonku. Ďalším dobrým nápadom je presvedčiť ostatných, aby išli s vami. Táto dlhá spoločenská prestávka môže byť tým, čo potrebujete, aby ste sa dokázali presadiť cez popoludnie.[9]

  • Vyhnite sa návšteve toalety alebo iným činnostiam, ktoré sa dajú vykonať pred/po obede, aby ste z obeda vyťažili čo najviac času.
  • Skúste občas ísť na obed na nové miesto a priberte spolupracovníkov. Takto sa budete mať na čo tešiť počas dopoludnia.

Usporiadajte si pracovný priestor. Neporiadok v priestore znamená neporiadok v mysli. Preplnená myseľ vedie k pomalšiemu a horšiemu rozhodovaniu. Venujte päť minút tomu, aby ste si jednoducho usporiadali všetko, čo máte na stole alebo vo svojom priestore. Keď je čistejšie, nielenže ste zabili trochu času, ale aj sa vám ľahšie dýcha.[10]

  • Počas voľného dňa je dôležité sa zamestnať. Ak nemáte vlastný priestor na upratovanie, zvážte organizáciu spoločného priestoru. Ako by mohol váš šéf povedať nie?

Naplánujte si večer alebo víkend. Keď prídeme z práce domov, je príliš jednoduché sadnúť si na celé hodiny pred televíziu a prejsť na autopilota. Teoreticky je to skvelé, ale potom, keď sa na druhý deň ráno objaví práca, je to, akoby sa to nikdy nestalo. Ešte horšie je, keď vám to zaberie celý víkend. Počas prestávok v práci si pripravte plán. Ak sa vás šéf opýta, práve si precvičujete time management.

  • Nielenže vás to teraz zamestná, ale máte sa aj na čo tešiť. A potom, keď príde ten čas, bude to dobre strávený čas. Budete nabití energiou a práca sa vám nebude zdať taká zlá, keďže ste mali kvalitné voľno.

Požiadajte o niečo na spestrenie dňa (alebo to vymyslite sami). Ak je v práci voľný deň, možno potrebujete len ďalšiu novú úlohu, o ktorú sa môžete postarať. A vďaka tomu, že je nová, čas ubehne oveľa rýchlejšie. Spýtajte sa šéfa, či môžete ísť všetkým doniesť obed alebo sa postarať o vnútro mikrovlnnej rúry, o ktorom všetci vedia, ale nikto ho otvorene nepriznáva.

  • Ak sa cítite obzvlášť ambiciózne, začnite pracovať na projekte, ktorý má byť dokončený až o nejaký čas. Takto, keď príde čas, ten deň v budúcnosti prejde oveľa rýchlejšie. Využívate práve teraz na to, aby ste sa postarali o svoju budúcnosť, čo je výhra pre obe strany.
  • Nevyčítajte si, že ste si našli pár minút pre seba. Existujú tony vedeckých údajov, ktoré hovoria, že prestávky sú pre vás dobré a na váš pracovný výkon. V skutočnosti už dvojminútová prestávka môže zvýšiť vašu produktivitu o 11 %. Môže vás to doslova udržať v strehu. Necíťte sa teda vinní, keď si na chvíľu prezriete Facebook, skontrolujete e-mail alebo pošlete tú správu či Tweet. Z dlhodobého hľadiska vám to prinesie lepší výkon.[11]

    • Len sa uistite, že to nezačne negatívne ovplyvňovať váš výkon. Pár minút na Facebooku je dobré, ale hodina nie. Prestávky sú prestávkami len vtedy, keď sú vložené medzi obdobia pracovného času!
  • Referencie