Ako si vybrať pohodlnú obuv

Väčšina obuvi na súčasnom trhu nie je ani pohodlná, ani dobrá pre nohy. Americká podiatrická lekárska asociácia (APMA) nedávno uviedla, že 50 % Američanov vo veku 18 – 60 rokov trpí nejakým ochorením nôh, z ktorých mnohé súvisia s nosením škodlivej obuvi. Kvôli móde nemusíte trpieť bolesťou. Pri výbere obuvi dodržiavajte správne opatrenia a hľadajte pohodlné vlastnosti, aby ste našli obuv, ktorá ponúka pohodlie potrebné pre zdravé nohy.

Časť 1 z 3:Výber pohodlných prvkov

Hľadajte topánky, ktoré majú dizajn vytvorený pre pohodlie. Niektoré topánky sa vzdávajú pohodlia v záujme štýlu. Hoci to môže byť v poriadku na príležitostné nosenie, pri hľadaní pohodlnej obuvi chcete hľadať tieto vlastnosti. Medzi tieto funkcie patrí:

  • Achillov výrez. Drážka sa nachádza v zadnej časti topánky, kde sa topánka stretáva s Achillovou šľachou. Tento zárez pomáha znižovať trenie a trenie v blízkosti päty, čím sa predchádza vzniku pľuzgierov a iných roztrhnutí kože na päte.
  • Golier na členok. Členkový golier je oblasť topánky, ktorá obopína členok (kde sa nachádza Achillov zárez). Límce na členky poskytujú oporu členku a zabraňujú treniu a odieraniu.
  • Medzipodrážka. Medzipodrážka je „podlahou“ topánky a pomáha absorbovať nárazy a pomáha kontrolovať pohyb nohy. Je dôležité vybrať si topánky, ktoré majú medzipodrážku, ktorá sa prispôsobí vášmu chodidlu.[1]
  • Vhodný priestor na prsty. Priestor na prsty je časť topánky, v ktorej sa nachádzajú prsty na nohách. Nosenie topánok, ktoré majú príliš malú špičku pre vaše nohy, môže viesť k vzniku otlakov a iných bolestí.
  • Rolovacia tyč. Niektoré topánky, najmä bežecká alebo turistická obuv, sú vybavené valčekom, ktorý pomáha zabrániť nadmernému pohybu v oblasti päty topánky. To môže pomôcť zabrániť treniu a náhodnému „pretočeniu“ členku.[2]

Vyberte si topánku, ktorá je flexibilná. Pružnosť je dôležitým faktorom pre pohodlie a je obzvlášť dôležitá pri obuvi na chôdzu a behanie. Bežecká obuv býva pevnejšia, pretože musí udržať hmotnosť a silu bežeckého kroku.

  • Pružnosť topánky otestujete tak, že ju zdvihnete a ohnete špičku smerom nahor. Obuv by sa mala ohýbať pod ploskou nohy, nie v polovici klenby (alebo inde).
  • Krútenie topánky je tiež dobrý spôsob, ako otestovať podporu. Pri krútení by mala topánka klásť mierny odpor.[3]

Vyberte si ľahkú obuv. Ťažké topánky vyžadujú viac námahy pri pohybe a zvyčajne sú vyrobené z menej pohodlného materiálu. Ťažšie topánky bývajú v dôsledku toho aj menej pružné, čo môže potlačiť váš prirodzený krok.

  • Obuv z ľahkého materiálu je vhodná najmä na turistiku alebo na nosenie v teplom a suchom počasí. Takýto materiál umožňuje nohe v takomto podnebí ľahšie dýchať.[4]

Vyberte si malý, široký podpätok. Udržiavanie širšej päty blízko pri zemi poskytuje najväčšiu oporu členkom a päte. To je dôležité najmä pri sandáloch alebo šatovej obuvi. Čokoľvek s výškou nad 2 palce zvyšuje riziko vyvrtnutia členka.

  • Čím väčší je sklon topánky, tým väčšia je záťaž pre vaše nohy.[5]

Vyberte si dobré odpruženie. Typ tlmenia v obuvi sa líši v závislosti od typu obuvi. Napríklad bežecká obuv bude mať viac odpruženia na päte, zatiaľ čo vychádzková obuv bude mať viac odpruženia na ploske nohy. Uistite sa, že kupujete obuv určenú na činnosť, na ktorú ju plánujete nosiť.[6]

  • Vyskúšajte obuv na tvrdom aj mäkkom povrchu. Úroveň pohodlia, ktorú vankúš poskytuje, sa môže líšiť pri chôdzi na tvrdšom povrchu. Je to dobrá príležitosť uistiť sa, že v priestore na prsty je dostatok miesta pre vaše prsty.

Druhá časť z 3:Zhodnotenie tvaru vášho chodidla

Zmerajte si chodidlá. Zmeranie veľkosti chodidla je prvým krokom k získaniu najpohodlnejšej obuvi. Väčšina obchodov s obuvou má meracie zariadenia a predavači v týchto obchodoch vám radi pomôžu získať presné meranie.

  • Mnoho ľudí má nohy dvoch rôznych veľkostí. V tomto prípade noste veľkosť, ktorá vyhovuje vašej väčšej nohe.
  • Na konci večera je dobré zmerať si nohy. Vtedy sú vaše nohy najviac opuchnuté. Ak si vyberiete topánky, ktoré sa pohodlne prispôsobia vašim nohám na konci dňa, budú pohodlné aj počas celého dňa.[7]
    Odborný zdroj
    Miguel Cunha, DPM
    Certifikovaný podiater
    Rozhovor s odborníkom. 1. februára 2020.
  • Merajte si chodidlá každých niekoľko rokov! Vaše chodidlá v priebehu rokov menia tvar.
  • Na dosiahnutie najlepšieho pohodlia je potrebné, aby medzi najdlhším prstom a koncom topánky bolo približne pol centimetra.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Identifikujte svoj typ klenby. Väčšina chodidiel patrí do jednej z troch kategórií podľa tvaru klenby. Vyberte si obuv, ktorá sa prispôsobí tvaru vašej klenby, aby ste dosiahli čo najpohodlnejšie nosenie. Ak si nie ste istí tvarom svojich chodidiel, pozrite sa na odtlačok chodidla. Ak vidíte väčšinu odtlačku chodidla, pravdepodobne máte nízku klenbu. Ak vidíte veľmi málo, ide o vysokú klenbu.[9]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

Vyberte si pevnú medzipodrážku pre nohy s neutrálnym klenutím. Neutrálne klenuté nohy nie sú ani príliš, ani málo klenuté. Osoby s neutrálnou klenbou môžu vo všeobecnosti nosiť obuv podľa vlastného výberu, pretože nie je potrebné kompenzovať nedostatky spojené s klenbou. Obuv s pevnou medzipodrážkou a miernou stabilitou zadnej časti chodidla je silnou voľbou pre všestranné pohodlie a dlhú životnosť, pretože pomáha udržiavať prirodzený krok chodidla.[10]

Vyberte si rovnú obuv pre nízko postavené alebo ploché nohy. Nízka klenba spôsobuje svalové napätie a problémy s kĺbmi chodidiel a nôh. V dôsledku toho si nájdite topánku s rovnou špičkou (celkový tvar topánky) a silnou kontrolou pohybu, ktorá vám pomôže stabilizovať krok. Okrem toho hľadajte topánky s vyvýšenými stielkami alebo podperami, ktoré zmierňujú časť nadmerného tlaku vyvíjaného na chodidlá v mieste, kde zvyčajne spočíva klenba.

Nájdite si obuv s celkovou podporou klenby pre vysoko klenuté nohy. Vysoké klenby môžu spôsobovať namáhanie kĺbov a svalov a celkovú bolesť nôh (najmä na pätách), pretože zle tlmia nárazy. Hľadajte obuv s odpruženou oporou klenby, ktorá zmierni časť nárazov, ktoré vaša noha zažíva počas kroku.[11]

Uistite sa, že vám chodidlo sedí. Aj keď to znie ako samozrejmosť, topánka musí obsahovať dostatok priestoru, aby sa vaše chodidlo mohlo pohodlne oprieť. Týka sa to aj plosky nohy a oblasti prstov.

  • Hľadajte topánky s „falošnou prednou časťou“.“ Tieto topánky sú v oblasti prstov oveľa dlhšie, vďaka čomu majú prsty na nohách dostatok priestoru a nie sú stiesnené.
  • Oblasť prstov by mala byť tiež dostatočne široká, aby sa do nej zmestili vaše prsty.
  • Uistite sa, že sa vaša noha zmestí do akýchkoľvek sandálov, ktoré si vyberiete. Prsty na nohách by nemali presahovať cez okraj topánky!

Pred kúpou si pozrite podrobnosti o výrobku. Pred kúpou si pozrite podrobnosti o produkte akejkoľvek obuvi, o ktorú máte záujem. Podrobnosti o výrobku sa nachádzajú na krabici topánky alebo v blízkosti miesta, kde je topánka vystavená, a uvádzajú mnohé podrobnosti potrebné na výber správnej topánky pre správnu nohu, napríklad typ medzipodrážky, podporu klenby a ďalšie.

  • Ak nevidíte informácie o výrobku alebo potrebujete pomôcť s výberom správnej obuvi, požiadajte o pomoc zamestnanca v obchode. Po vysvetlení vašich potrieb vám môžu pomôcť vybrať správnu obuv so správnymi funkciami.
  • Na webovej stránke výrobcu obuvi môžu byť uvedené aj vlastnosti výrobku, ktoré vám môžu pomôcť pri správnom rozhodovaní.

Časť 3 z 3:Úprava obuvi podľa potreby

Pridajte vložku. Ak vaša obuv nemá dostatočné odpruženie, zakúpte si vložku a vložte ju do topánky. Dodávajú sa v rôznych hrúbkach a sú vyrobené z rôznych pohodlných materiálov.

  • Hoci mäkké gélové vložky môžu byť príjemné, nemusia dlho vydržať a môžu narušiť prirodzený pohyb vášho kroku pri chôdzi. Nájdite si vložku, ktorá poskytuje pohodlie, ale je dostatočne „tvrdá“, aby podporila vaše nohy tam, kde to najviac potrebujú.
  • Niektoré obchody s obuvou majú skenery, ktoré dokážu určiť, kde potrebujete podporu. Skúste si na jednej z nich stáť, aby ste získali lepšiu predstavu o tom, čo hľadať vo vložke. Vždy môžete požiadať predavača o pomoc pri obsluhe zariadenia.[12]

Rozbaľovanie topánok. Niektoré topánky sú tým pohodlnejšie a „rozbitejšie“, čím viac sa nosia. Ak máte pár spoločenských topánok, ktoré plánujete používať na dlhé spoločenské udalosti, strávte v nich niekoľko večerov pred takýmito udalosťami, aby ste si ich vyskúšali a aby boli na tieto výnimočné príležitosti pohodlnejšie.

  • Obuv sa dá tiež natiahnuť, aby poskytovala viac priestoru na pohyb. Vezmite svoje topánky k miestnemu obuvníkovi, aby zistil, či sa vaše topánky dajú roztiahnuť bez poškodenia topánky.
  • V mnohých obchodoch s obuvou si môžete zakúpiť aj súpravu na samorozťahovanie.[13]

Naneste moleskin. Na chodidlá si prilepte moleskin alebo inú ochrannú náplasť, aby ste ich chránili pred odieraním, kým si obuv vyskúšate. Takéto náplasti môžete aplikovať aj priamo na topánku v oblastiach, ktoré vám robia problémy.

  • Vankúšiky z moleskínu pomôžu roztiahnuť aj tesné topánky, pretože pridávajú nohe ďalší objem.

Doplňte pätové vložky alebo vložky do podrážky. V prípade príliš voľných topánok vám môže pomôcť udržať topánku pevne na nohe vložka na päte. Podobne, pridaním podložky na priehlavok môžete zabrániť skĺznutiu nohy do priehlavku, čím udržíte topánku v tesnej polohe. Je to užitočné najmä pri vysokých podpätkoch a iných topánkach, ktoré majú sklon.[14]

  • Noste špecializované ponožky. Ak je vaša obuv príliš voľná, nosenie hrubšieho páru ponožiek (alebo viacerých ponožiek) môže pomôcť vyplniť medzeru. K dispozícii sú aj rôzne ponožky prispôsobené na pohodlie, ktoré môžu nahradiť niektoré vložky do topánok (alebo sa s nimi dobre kombinujú).

    • Obchody so športovými potrebami ponúkajú rôzne ponožky na rôzne aktivity, s rôznym polstrovaním v závislosti od aktivity.[15]
    • Ortopedické ponožky nájdete v miestnej lekárni. Povedzte svojmu lekárovi o svojich potrebách a zistite, či vás môže odporučiť na konkrétnu značku, ktorá vám pomôže vyriešiť vaše problémy s pohodlím.
  • Odkazy