Ako si vyskúšať turistické topánky: 14 krokov

Pri turistike je pohodlie vašej obuvi rozhodujúce pre to, ako si užijete samotnú túru. Bohužiaľ, úplne nový pár turistických topánok bude spočiatku príliš tuhý na to, aby poskytoval toto pohodlie. Postupne si topánky dobre vyskúšajte, než ich začnete nosiť na vážnejšie túry.

Časť 1 z 3:Nákup správnych topánok pre vás

Choďte nakupovať aspoň mesiac pred vašou túrou.[1]
Ak si v blízkej budúcnosti naplánujete konkrétnu cestu, pracujte spätne od tohto dátumu. Keďže riadne zacvičenie nového páru topánok môže trvať aj niekoľko týždňov, nechajte si od kúpy do prvej celodennej túry v nich aspoň mesiac. Od dátumu nákupu sa vráťte ďalej v čase, aby ste mohli počítať s primeranou sumou na porovnávacie nákupy a skúšobnú montáž podľa vašich možností.

Urobte si niekoľko porovnávacích nákupov. Použite internet na preskúmanie produktov alebo sa poraďte s predajcami, aby ste našli tú správnu topánku pre vás. Zvážte, aký typ turistiky plánujete vykonávať. Hľadáte napríklad univerzálny pár topánok, ktoré si môžete obuť kedykoľvek, alebo plánujete konkrétnu túru napríklad po Appalačskom chodníku? Spresnite svoje hľadanie zohľadnením nasledujúcich faktorov:

  • Akú vzdialenosť v priemere prekonáte na túre?
  • V akom teréne chodíte na túry?
  • Akým klimatickým a poveternostným podmienkam budete čeliť?

Pred kúpou si topánky osobne vyskúšajte. Keď ste zoznam zúžili na niekoľko obľúbených, navštívte obchody so športovými potrebami, predajne obuvi, obchodné domy alebo akékoľvek iné miesta, kde sa tieto topánky predávajú, aj keď plánujete konečný nákup uskutočniť online. Do obchodu si obujte rovnaké ponožky, aké používate na turistiku. Ak nosíte aj vložky, vezmite si ich so sebou, aby ste mohli každú topánku poriadne otestovať.[2]

Uistite sa, že pevne obopínajú vaše nohy. Nájdite si čas na správne zašnurovanie. Prechádzajte sa po obchode tak dlho, ako je potrebné, aby ste posúdili, ako vám sedia. Keďže sa nové topánky pri vyzúvaní uvoľnia, mali by spočiatku pevne držať na nohách, ale nie natoľko, aby vás tlačili tak, že by spôsobovali bolesť, obmedzovali pohyb alebo bránili krvnému obehu.

  • Ideálny pár topánok by mal dobre sedieť na všetkých miestach, okrem špičky topánky, ktorá by mala vpredu poskytovať trochu priestoru navyše, aby sa vaše vlastné prsty pri zostupe z kopca netlačili o vnútornú časť topánky. Všetky ostatné časti topánky by mali pevne držať nohu tak, aby päta zostala v topánke pevne na svojom mieste. [3]

Ponechajte si potvrdenie. Ak nakupujete v obchode, uschovajte si účtenku pre prípad, že budete musieť topánky vrátiť. Ak na internete nájdete lacnejšie topánky za rovnakú cenu, pred dokončením nákupu sa oboznámte s pravidlami vrátenia tovaru u predajcu. Tak či onak, keďže aj ten „najdokonalejší“ pár turistických topánok bude s najväčšou pravdepodobnosťou do určitej miery nepohodlný, keď budú úplne nové, uschovajte si všetky doklady potrebné na vrátenie v prípade, že topánky nebudú vykazovať žiadne známky zlepšenia, keď ich začnete skúšať.

2. časť z 3:Postupné osvojovanie si topánok

Noste správne ponožky. Pri skúšaní topánok si neobúvajte ponožky len preto, že sú práve po ruke. noste ponožky vhodné na turistiku, aby sa topánky prispôsobili vašim nohám presne tak, ako budú oblečené, keď sa skutočne vydáte na túru. Ak ich ešte nemáte, kúpte si pár hrubých ponožiek z vlny alebo syntetických vlákien, pretože hrubšie ponožky vydržia dlhšie a tieto materiály nezadržiavajú toľko potu alebo vlhkosti ako bavlna.[4]

  • Noste aj akékoľvek vložky alebo podpery klenby, ktoré môžete používať pri turistike.

noste topánky v domácnosti. Prvých niekoľko dní po kúpe sa k novým turistickým topánkam správajte ako k domácim papučiam. Podrážajte sa v dome, keď varíte jedlo, robíte domáce práce alebo jednoducho chodíte z miestnosti do miestnosti. Nechoďte von ani nerobte nič mimoriadne špinavé alebo fyzicky náročné. Udržiavajte topánky v čo najčistejšom stave pre prípad, že by ste ich museli vrátiť, ak by po prvých dňoch naďalej spôsobovali výrazné nepohodlie.

Vydajte sa von na krátke prechádzky. Ak vycpávanie okolo domu nespôsobuje nadmerné otlaky, odieranie alebo inú bolesť, rozšírte si obzory. Vezmite si topánky von na krátke výlety. Noste si ich každý večer, keď potrebujete niečo vyzdvihnúť alebo sa prejsť okolo bloku, do obchodu na rohu. Kamkoľvek pôjdete, nezabudnite, že na začiatku to bude krátke, aby ste si topánky postupne zacvičili.

Venujte pozornosť akejkoľvek bolesti. Vaše topánky potrebujú čas na zacvičenie, preto sa spočiatku venujte kratším prechádzkam, aby ste mohli lepšie identifikovať zdroje bolesti. Príliš skoré odváženie sa môže spôsobiť pľuzgiere, ktoré sa nemusia objaviť neskôr, keď sa topánky poriadne zabehnú. Zatiaľ si všímajte, kde vás topánky najviac tlačia alebo trú nohy. V nasledujúcich dňoch venujte pozornosť týmto oblastiam, aby ste mali prehľad o tom, ako veľmi alebo málo sa situácia zlepšuje.

Časť 3 z 3:Zvýšenie počtu najazdených kilometrov

Ohýbajte podrážky. Keď sa na hornej časti každej topánky začne tvoriť záhyb, približne v mieste, kde sa prsty spájajú s guľami chodidla, po prechádzkach si topánky vyzujte. Každý deň na chvíľu ohýbajte špičky topánok hore a dole. Zvýšte pružnosť podrážky, aby ste znížili stuhnutosť a umožnili nohám väčší rozsah pohybu. Buďte však pri tom opatrní, aby ste podrážky príliš nenatiahli a neroztrhli ich![5]

  • K uvoľneniu podrážok pomôže aj vykonávanie drepov počas nosenia topánok.

Absolvujte dlhšie prechádzky. Keď sa krátke výlety do obchodu alebo na iné miesto stanú vo vašich topánkach pohodlnejšími, postupne predlžujte dĺžku vašich výletov. Každý večer sa 20 alebo 30 minút prechádzajte po okolí. Ak sa vaše nohy koncom týždňa cítia dobre, využite víkend na dlhšiu túru po blízkom parku. Nasledujúci týždeň pridajte k nočnej prechádzke ďalších 10 alebo 15 minút. Dávajte pozor, aby ste postupne predlžovali trvanie každej prechádzky, aby ste neskončili zakrpatení uprostred ničoho.

Simulujte túry. Keďže chodníky zvyčajne nie sú také rovné alebo hladké ako chodníky, vezmite si topánky do terénu. Nájdite si krátke kopce, aby ste ich naučili stúpať. Keď vaše topánky stratia svoju tuhosť, prechádzajte sa po drsnejšom teréne, aby ste otestovali, ako zvládajú nerovný povrch. Ak počas turistiky zvyčajne nosíte batohy, noste ich teraz s typickým množstvom váhy, ktoré na túrach nosíte.[6]

Pokračujte, kým ich nebudete nosiť celý deň. Postupne zvyšujte mieru používania topánok každý deň, až kým ich nebudete pohodlne nosiť celý deň. V tejto chvíli ich považujte za rozbité! Odložte si ich len na turistiku, aby ste ich neopotrebovali z bežného používania.

  • V prípade potreby si topánky prispôsobte. Ak naďalej pociťujete rovnakú bolesť v tej istej oblasti bez náznaku zlepšenia, prineste svoje topánky do obchodu, ktorý sa špecializuje na turistické vybavenie. Vyhľadajte pomoc u ich obuvníkov. Opíšte bolesť a opýtajte sa, aké metódy a/alebo úpravy by sa dali urobiť na jej zmiernenie.[7]
    Zistite hlavné faktory, ktoré spôsobili bolesť na začiatku, aby ste vedeli, na čo si dávať pozor pri kúpe budúcich párov.
  • Odkazy