Ako si vytvoriť denník svojho života: 9 krokov (s obrázkami)

V priebehu histórie ľudia zo všetkých spoločenských vrstiev považovali vedenie denníka za obohacujúce. Môžete si zaznamenávať svoje rozhovory a činnosti z každého dňa alebo si môžete zapisovať myšlienky a príbehy na metaúrovni, ktoré prebiehajú v pozadí vašej každodennej existencie. Môžete si písať denný, týždenný, mesačný alebo nelineárny denník. Dôležité je, aby ste napísali svoju pravdu. Použite svoj denník na to, aby ste lepšie porozumeli sami sebe.

Časť 1 z 3:Začiatok písania denníka


Zaobstarajte si zápisník alebo denník. Môžete použiť fyzický zápisník alebo si môžete písať denník na počítači. Vyberte si médium, ktoré vám vyhovuje – niečo, čo vás inšpiruje k písaniu.

  • Používajte jednoduchý zápisník viazaný v papieri, ktorý môžete nosiť so sebou. Skúste si nájsť niečo, čo sa vám zmestí do tašky alebo do vrecka.
  • Ak chcete svojim myšlienkam dodať váhu, použite krajší zápisník s koženou väzbou. Môže to byť skvelý spôsob, ako svoj denník ozvláštniť.
  • Udržujte textový dokument v počítači alebo si vytvorte priečinok pre jednotlivé dokumenty so zápismi. Zvážte vedenie svojho denníka online ako súkromného alebo verejného blogu.


Predstavte si typ denníka, ktorý si chcete viesť. Niektorí ľudia si vedú podrobný denník o všetkom, čo sa počas každého dňa stane. Ďalší ľudia zaznamenávajú svoje myšlienky a vízie vo forme sporadických poznámok a poézie. Iní si svoje zážitky radšej kreslia, vytvárajú si „myšlienkové mapy“ alebo si vedú denníky snov. Premýšľajte o tom, prečo to robíte.

  • Neexistuje správny alebo nesprávny spôsob, ako si viesť denník svojho života. Je to váš život a je to váš denník! Môže vám pomôcť, ak si necháte poradiť od iných autorov denníkov, ale nakoniec si svoj vlastný štýl vytvoríte praxou.[1]
    Odborný zdroj
    Grant Faulkner, MA
    Odborný spisovateľ
    Rozhovor s odborníkom. 8. januára 2019.


Napíšte svoj prvý záznam do denníka. Nájdite si tiché, pokojné miesto, kde si môžete sadnúť a sústrediť sa na svoj denník. Dajte si 10-15 minút na voľné písanie bez zábran, bez toho, aby ste príliš premýšľali o tom, prečo píšete to, čo píšete.[2]
Odborný zdroj
Grant Faulkner, MA
Profesionálny pisateľ
Rozhovor s odborníkom. 8. januára 2019.
Nechajte slová plynúť z hlavy a nečítajte si, čo ste práve napísali.

  • Píšte o tom, čo ste dnes robili alebo čo plánujete robiť zajtra. Spomeňte miesta, ktoré ste navštívili, rozhovory, ktoré ste viedli, veci, ktoré ste sa naučili, a veci, ktoré zamestnávali vašu myseľ. Je to priestor na zapísanie akýchkoľvek praktických detailov alebo informácií, ktoré si chcete zapamätať.
  • Píšte o niekom, kto vám leží na srdci. Píšte o veciach, ktoré vás stresujú alebo vzrušujú. Píšte o svojich snoch, plánoch, obavách, neistote.
  • Skúste si uvedomiť skutočnosť, že si začínate písať denník. Ak vás nenapadá nič iné, o čom by ste mohli písať, napíšte o tom, že je to váš prvý zápis do denníka. Napíšte stránku o tom, prečo ste sa rozhodli viesť si tento denník, čo dúfate, že sa o sebe dozviete, a aký je to pocit, keď si svoje myšlienky zapisujete na papier.

2. časť z 3:Vedenie denníka


Píšte pravidelne. Niektorí ľudia si píšu denník denne, iní uprednostňujú písanie raz za týždeň alebo dokonca raz za mesiac. Začnite tým, že si stanovíte časový plán, aby ste si zvykli písať.[3]
Zaviažte sa, že každé ráno alebo každý večer strávite desať minút písaním do svojho denníka.[4]

  • Skúste písať „Ranné stránky“, nástroj na tvorivosť, ktorý spopularizovala Julia Cameronová vo svojej knihe Cesta umelca. Každé ráno, skôr než začnete robiť čokoľvek iné, napíšte do zápisníka tri celé strany rukou. Nekontrolujte si svoju prácu ani príliš nerozmýšľajte nad tým, čo píšete – jednoducho to vypíšte.[5]
  • Skúste si viesť mesačný kontrolný denník. Na konci každého mesiaca napíšte záznam o hlavných udalostiach, ktoré sa stali. Vysvetlite, čo sa stalo, čo sa vám páčilo a čo ste sa naučili. Sledujte, ako každý mesiac rastiete a rozvíjate sa.


Udržujte svoj denník v bezpečí. Ak do tejto knihy vylievate svoje najhlbšie, najzraniteľnejšie myšlienky, potom pravdepodobne nechcete, aby ju vzal do ruky niekto iný a začal čítať. Denník noste so sebou kvôli bezpečnosti a pohodliu. Prípadne si knihu schovajte doma alebo v kancelárii: pod matrac, za iné knihy v polici alebo do trezoru či uzamykateľnej skrinky. Ak si vediete digitálny denník, nezabudnite svoje dokumenty chrániť heslom alebo ich uložiť do skrytého priečinka.


Používajte svoj denník na pochopenie svojho rastu. Raz za čas si prečítajte, čo ste do denníka napísali za posledných niekoľko týždňov alebo mesiacov. Prelistujte si záznamy v denníku, ktoré ste napísali pred rokmi. Porovnajte spôsob, akým ste premýšľali o veciach vtedy, so spôsobom, akým premýšľate o veciach teraz. Spomeňte si na minulosť, aby ste boli lepšie pripravení na budúcnosť.

  • Všimnite si, ako zneli vaše záznamy v denníku v čase, keď ste sa cítili smutní, zaseknutí alebo frustrovaní životom. Skúste sa pristihnúť, keď takto píšete, aby ste s tým mohli niečo urobiť.
  • Všimnite si, ako ste písali v čase, keď ste boli šťastní a nadšení z budúcnosti. Premýšľajte o tom, ako môžete tento pocit usmerniť.

3. časť z 3:Hlboký denník


Skúste napísať „skrytý príbeh“ svojho života. Použite svoj denník na preskúmanie vecí, ktoré by ste nikdy nepovedali inej osobe. Buďte k sebe úplne úprimní a nič nezatajujte.[6]

  • Snažte sa počas písania neopravovať.[7]
    Odborný zdroj
    Grant Faulkner, MA
    Profesionálny spisovateľ
    Rozhovor s odborníkom. 8. januára 2019.
    Nič neskrášľujte. Píšte tak, akoby tieto slová nikto nikdy nečítal.


Denník na terapiu. Štúdie ukázali, že písanie denníka môže byť účinným spôsobom spracovania smútku, traumy a iných emocionálnych bolestí.[8]
Nech vás váš zvyk písať podrží, keď máte pocit, že sa vám všetko rúca.[9]


  • Dajte si podnety na písanie, ktoré vám pomôžu pri introspekcii. Vyhľadajte si podnety na písanie denníka na internete, požiadajte priateľa alebo terapeuta o nápady alebo sa pokúste vymyslieť niekoľko pevných tém, ktoré chcete preskúmať. Mať každý deň inú otázku alebo výzvu do denníka, na ktorú treba odpovedať, môže byť skvelý spôsob, ako udržať krok s písaním. Keď píšete na výzvu, môžete mať pocit, že píšete niekomu, a nie len pre seba, a môžete sa cítiť zodpovední za štruktúru denníka. Zvážte tieto otázky:

    • Ako by ste chceli, aby si vás pamätali? Ste hrdí na to, kým ste?
    • Akú osobnostnú črtu obdivujete alebo vyhľadávate u iných – a prečo?
    • Zamyslite sa nad niečím, čo sa cítite byť povinní robiť, denne alebo pravidelne. Prečo?
    • Akú najlepšiu radu ste kedy dostali?
  • Odkazy