Ako si vytvoriť silný vnútorný stred kontroly: zvládanie neúspechov, správne rozhodnutia a udržanie motivácie

Máte niekedy pocit, že niektoré veci v živote pracujú proti vám a nedá sa s tým veľa robiť? Aj keď sa to môže zdať ťažké zvládnuť, práca na budovaní vnútorného locus of control vám môže pomôcť zlepšiť vaše myslenie. Lokus kontroly je vaše presvedčenie o tom, aký veľký vplyv máte na udalosti vo svojom živote. Vieme, že máte pravdepodobne niekoľko otázok, preto čítajte ďalej a dozviete sa viac o tom, ako môžete začať preberať zodpovednosť za svoj život!

Otázka 1 z 8:Čo znamená mať vnútorný lokus kontroly?


Veríte, že to, čo sa deje vo vašom živote, je spôsobené rozhodnutiami, ktoré robíte. Ak máte vnútorný lokus kontroly, dávate osud do vlastných rúk. Neveríte, že iní ľudia alebo vonkajšie sily môžu spôsobiť váš úspech alebo neúspech, pretože sami podnikáte kroky, aby ste sa k nemu dopracovali. Veríte, že rozhodnutia, ktoré robíte, priamo ovplyvňujú výsledky a šťastie s tým nemá nič spoločné.[1]

  • Ak napríklad zvládnete naozaj ťažkú skúšku, viete, že ste si počínali dobre vďaka tomu, že ste dávali pozor na hodinách a usilovne ste sa učili.
  • Ďalší príklad: ak dostanete novú prácu, ktorá sa vám páči, veríte, že je to vďaka tvrdej práci, ktorú ste strávili hľadaním pozície a prípravou na pohovor.

Máte rastové myslenie namiesto fixného. Rastové myslenie máte vtedy, ak sa vždy snažíte zlepšovať svoj talent tvrdou prácou, vytváraním plánu a získavaním podnetov od ostatných. Človek s fixným myslením verí, že má prirodzené talenty, ktoré jednoducho má. Keďže sa dôsledne rozhodujete robiť dobré rozhodnutia s cieľom zlepšiť sa pomocou rastového myslenia, riadite sa vecami, ktoré môžete ovplyvniť.[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Napríklad spisovateľ s rastovým myslením neustále číta, píše a získava spätnú väzbu o svojej práci od iných ľudí, aby našiel spôsoby, ako sa zlepšiť. Spisovateľ s fixným myslením si myslí, že je talentovaný bez akejkoľvek praxe.

Otázka 2
Otázka č. 2 z 8: Na akom správaní môžem pracovať, aby som rozvíjal svoj vnútorný locus of control?


Prevezmite zodpovednosť za svoje činy namiesto toho, aby ste obviňovali iných. Vždy, keď sa stane niečo zlé, je ľahké povedať, že ste nemohli urobiť nič, aby ste tomu zabránili. Namiesto toho sa zamyslite nad rozhodnutiami, ktoré ste urobili.[3]
Zastavte sa a zamyslite sa nad tým, ako prispievate k problému, a zistite, či je niečo, čo môžete zmeniť, aby sa situácia zlepšila. Ak ste sa previnili, ospravedlňte sa za to, čo ste urobili, aby ste vinu neprenášali na inú osobu.[4]

  • Ak sa napríklad dostanete do kolízie, neobviňujte z nehody druhú osobu ani si nehovorte, že ste mali len smolu. Namiesto toho si priznajte, že ste počas jazdy mohli byť roztržití a nevenovali ste dostatočnú pozornosť. Ospravedlniť sa druhému vodičovi a prijať vinu za nehodu.
  • Spoznajte sami seba – pochopte, aký ste človek, čomu veríte, čo od života chcete a aké sú vaše silné stránky. Keď viete, kto ste, je ľahšie spoliehať sa na seba.[5]
    Odborný zdroj
    Julia Lyubchenko, MS, MA
    Poradca pre dospelých & Certifikovaný hypnoterapeut
    Odborný pohovor. 29. apríla 2020.
  • Snažte sa vyhýbať sebaobviňovaniu a sebaľútosti, pretože oboje má tendenciu presúvať vinu na iných ľudí.[6]

Zamerajte sa na riešenia, keď sa stretnete s problémami. Keď sa vám stane niečo zlé, nedovoľte, aby ste mysleli len na to. Zameriavate sa na veci, ktoré ste sa z danej skúsenosti naučili, namiesto toho, aby ste sa pozerali na negatíva. Namiesto toho, aby ste stratili nádej alebo nerobili nič, zistite, či môžete urobiť niečo pre zlepšenie situácie. Zostavte si zoznam možných riešení a vyberte si to, ktoré je najúčinnejšie.[7]
Na základe toho navrhnite realizovateľný a realistický plán, ktorý môžete krok za krokom dodržiavať.[8]

  • Ak máte napríklad dokončiť pracovný projekt, ktorý začal niekto iný, skontrolujte, čo už je hotové, a urobte si zoznam zlepšení, ktoré by ste mohli pridať. Potom napíšte zoznam vecí, ktoré ešte musíte dokončiť, a spôsob, ako by ste ich mohli dokončiť.

Otázka 3 z 8:Ako sa môžem lepšie rozhodovať, aby som zlepšil svoj vnútorný lokus kontroly?


Stanovte si realizovateľné ciele, na základe ktorých sa budete rozhodovať. Určite si, čo chcete v živote naozaj robiť a prečo je to pre vás dôležité. Vyberte si ciele, ktoré vás najviac zaujímajú a ktoré vás napĺňajú. Rozdeľte svoje ciele na menšie merateľné kroky, ktoré musíte vykonať. Stanovte si časový rámec, v ktorom chcete dosiahnuť svoj cieľ, a uistite sa, že je možné ho dosiahnuť.[9]
Potom vložte svoje úsilie a energiu do týchto rozhodnutí, aby ste sa priblížili k dosiahnutiu svojich cieľov.[10]

  • Ak sa napríklad chcete stať počítačovým programátorom za 1 rok, začnite tým, že si napíšete všetko, čo už viete robiť. Potom si na internete vyhľadajte základné informácie o tom, čo sa musíte naučiť alebo aké tituly potrebujete na prácu programátora. Potom sa môžete začať učiť z videí alebo online kurzov, aby ste si každý deň precvičili.
  • Zamerajte sa na rozhodnutia, ktoré môžete priamo kontrolovať. Ak sa napríklad chcete stať lepším kuchárom, vyskúšajte niekoľko nových receptov, varte pre svojich priateľov a navštívte niekoľko kurzov varenia.

Prijmite nové príležitosti, aj keď sú desivé. Ak sa bojíte neúspechu, možno nevyužijete úžasnú príležitosť, ktorá sa vám v živote naskytne.[11]
Aktívne hľadajte veci, ktoré chcete robiť a dosiahnuť, a zapojte sa do nich. Vytláčajte sa zo svojej komfortnej zóny a robte veci, ktoré by ste bežne nerobili. Keď robíte niečo nové, zachovajte si otvorenú myseľ a premýšľajte o tom, ako táto skúsenosť prospieva vašim cieľom.[12]

  • Napríklad, aj keď si nemyslíte, že ste dobrý umelec, zdieľajte svoju prácu s priateľmi, aby ste mohli získať spätnú väzbu. Nikdy neviete, komu sa páči to, čo už robíte.
  • Ďalší príklad: Ak je v práci vedúca pozícia, o ktorú máte záujem, ale nezodpovedá presne popisu práce, využite príležitosť a aj tak sa o ňu uchádzajte.

Otázka 4
Otázka č. 4 z 8: Ako mám riešiť neúspechy a nezdary?


Premyslite si neúspechy ako skúsenosti na učenie. Aj keď sa vám niečo nepodarí, z negatívneho to premeňte na pozitívne. Ak sa vám niečo nepodarí, pozrite sa späť na to, čo ste urobili, aby ste sa dostali do tohto bodu, aby ste videli svoje chybné kroky. Udržujte si pozitívne myslenie a vyhýbajte sa tomu, aby ste sa nechali strhnúť negatívnou situáciou. Určite najlepšie spôsoby, ako môžete rásť a poučiť sa z danej situácie.[13]
Keď sa nabudúce ocitnete v podobnej situácii, spomeňte si, aké kroky viedli k neúspechu, a urobte kroky, ktoré vám pomôžu urobiť lepšie rozhodnutie.[14]

  • Ak napríklad nie ste schopní dokončiť preteky na 5 km v čase, ktorý ste chceli, uznajte, že ste dostatočne netrénovali alebo že ste sa predtým dobre nevyspali. Ak opäť pobežíte preteky, začnite trénovať intenzívnejšie a uistite sa, že ste sa dostali do postele v primeranom čase, aby ste boli dobre oddýchnutí.
  • Ďalším príkladom je, že ak investujete veľa peňazí do podniku a ten sa vám nedarí, buďte finančne zodpovednejší a snažte sa zlepšiť štýl riadenia.

Posuňte sa ďalej po negatívnych udalostiach namiesto toho, aby ste sa nimi zaoberali. Namiesto toho, aby ste sa zaoberali tým, čo si o vás myslia iní ľudia, a negatívnymi pocitmi, prijmite to, čo sa stalo, a prejdite na ďalšiu vec. Vždy, keď budete cítiť, že prichádzajú negatívne myšlienky, venujte chvíľu tomu, aby ste si uvedomili svoje pocity a zamysleli sa nad nimi. Môžete sa tiež pokúsiť rozptýliť cvičením, rozhovorom s priateľom alebo začatím projektu.[15]

  • Ak sa napríklad cítite skleslo, že ste nezískali prácu, skúste si zahrať obľúbenú hru alebo sa choďte dlho prechádzať, aby ste sa zbavili stresu. Potom si môžete hľadať nové pracovné miesta, o ktoré sa môžete uchádzať.

Otázka 5
Otázka č. 5 z 8: Ako si môžem udržať motiváciu, aby som zlepšil svoj vnútorný locus of control?


  • Vybudujte si sieť podporujúcich ľudí. Môže byť naozaj ťažké cítiť motiváciu a robiť správne rozhodnutia na dosiahnutie svojich cieľov, preto požiadajte o pomoc svojich priateľov a rodinu. Hľadajte v nich povzbudenie a inšpiráciu, čo môžete urobiť pre ďalšie kroky pre svoj cieľ. Nechajte sa viesť k zodpovednosti, aby ste sa uistili, že vynakladáte potrebné úsilie.[16]

    • Pripojte sa k online alebo osobným komunitám ľudí, ktorí majú podobné ciele. Ak sa napríklad chcete naučiť posunkovú reč, vyhľadajte klub v škole alebo v miestnom komunitnom centre, kde sa môžete stretnúť s inými ľuďmi.
  • Otázka 6 z 8:Aké sú výhody vnútorného miesta kontroly?


    Môžete mať vyššie sebavedomie a väčšiu sebadôveru. Keďže preberáte kontrolu nad tým, čo robíte, budete sa cítiť oveľa pohodlnejšie a sebavedomejšie vo svoje schopnosti. Ste schopní ovplyvniť to, čo sa vo vašom živote deje, takže sa budete cítiť oveľa lepšie bez ohľadu na to, či zlyháte alebo uspejete.[17]

    • Aj keď je dobré byť presvedčený o svojich schopnostiach, dávajte si pozor, aby ste neboli príliš arogantný v tom, čo dokážete urobiť sami.

    Môžete sa cítiť viac motivovaní k dosiahnutiu svojich cieľov. Keď si rozdelíte jednotlivé kroky svojich cieľov, zistite, ktoré udalosti môžete kontrolovať, aby ste boli motivovaní vydať zo seba to najlepšie. Nájdite nové riešenia problémov, ktoré ste mali v minulosti, a cíťte sa spokojní, keď dokončíte každý krok a priblížite sa k dokončeniu svojho cieľa.[18]

    • Poznajte svoje hranice toho, koľko toho môžete kontrolovať, pretože ak si nastavíte príliš vysokú latku, môžete si spôsobiť väčší stres alebo úzkosť.

    Otázka 7 z 8:Je lepšie mať vnútorný alebo vonkajší lokus kontroly?


  • Mnohí psychológovia tvrdia, že vnútorný locus of control je lepší. Keďže ľudia s vonkajším lokusom kontroly obviňujú nešťastné udalosti alebo iných ľudí, majú tendenciu byť pasívnejší a vystresovanejší. Niektoré veci v živote, ktoré vás zrážajú na kolená, môžete ovplyvniť, preto si zistite, aké kroky môžete podniknúť na zlepšenie.[19]

    • Vonkajší locus of control tiež znižuje motiváciu, pretože je pravdepodobnejšie, že budete mať zlé očakávania od vecí, ktoré robíte.[20]
    • Okrem toho, ak je vaša sebakontrola založená na vonkajších okolnostiach a potom sa tieto okolnosti zmenia, môže to byť veľmi riskantné.[21]
      Odborný zdroj
      Julia Lyubchenko, MS, MA
      Poradca pre dospelých & Certifikovaný hypnoterapeut
      Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.
  • Otázka 8
    Otázka č. 8 z 8:Ako ovplyvňuje lokus kontroly stres?


  • S vnútorným miestom kontroly lepšie zvládate stres. Keďže rozhodujete o tom, ako sa vyrovnáte so stresom, zvyčajne sa nebudete cítiť tak preťažení. Vyhnite sa tomu, aby ste vinu hádzali na niekoho iného, inak sa budete ešte viac stresovať. Verte v seba, aby ste sa mohli aktívne pokúsiť situáciu zlepšiť.[22]
  • Referencie