Ako skrotiť divoký jazyk: 15 krokov (s obrázkami)

Možno máte vo zvyku povedať všetko, čo vás napadne, a tým druhých nahnevať alebo zraniť ich city bez toho, aby ste to chceli. Alebo možno nie je problém vo vašom divokom jazyku, ale v niekom inom, koho poznáte a na kom vám záleží. Či už ste to vy alebo niekto iný, kto potrebuje kontrolovať, čo hovorí, naučiť sa premýšľať o tom, čo hovorí, a o vplyve divokého jazyka môže pomôcť skrotiť ho.

Časť 1 zo 4:Učenie sa verbálnej kontrole


Upokojte sa. Niektorí ľudia majú tendenciu vkladať si nohu do úst, keď sú nervózni alebo sa im situácia zdá naliehavá.[1]
Odborný zdroj
Nicole Barile, PhD, NTP
Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.
V skutočnosti výskumy ukazujú, že je pravdepodobnejšie, že urobíte slovné faux pas (chybný krok), ak ste už v extrémne stresovej situácii.[2]
Upokojenie vám môže pomôcť kontrolovať váš divoký jazyk.

  • Ak vás nervozita núti hovoriť veci, ktoré neskôr ľutujete, zhlboka sa nadýchnite, aby ste sa upokojili.
  • Vizualizujte si, že stretnutie dopadlo dobre. Predstavte si, ako budete pokojní a budete mať pod kontrolou seba a svoj jazyk.


Urobte si desať.[3]
Expertný zdroj
Nicole Barile, PhD, NTP
Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut
Expertný rozhovor. 12. augusta 2021.
Predtým, ako začnete hovoriť, urobte 10-sekundovú prestávku, aby ste si dali čas na premyslenie, či to, čo hovoríte, je dobrý nápad.[4]
Ak sa vám po týchto 10 sekundách stále zdá, že je dobré hovoriť, tak do toho choďte. Desatoro tiež umožňuje, aby rozhovor pokračoval bez vášho komentára, čím sa vaša hrubá poznámka môže stať do tej doby irelevantnou.

  • Niekedy osoba čaká na vašu odpoveď a 10 sekúnd môže spôsobiť nepríjemnú pauzu. Predtým, ako odpoviete, venujte aspoň tri sekundy zváženiu svojich slov.
  • Nájdite si čas na premyslenie niečoho iného, vhodnejšieho, čo by ste mohli povedať namiesto toho.[5]
    Odborný zdroj
    Nicole Barile, PhD, NTP
    Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.
  • Nezabudnite si urobiť 10-sekundovú pauzu predtým, ako niečo napíšete, okomentujete alebo odpoviete na internete.[6]
    Uistite sa, že to, čo zverejňujete, nie je niečo, čo by ste neskôr mohli ľutovať.


Zvážte dôsledky. Chvíľu sa zamyslite nad tým, aký vplyv môžu mať vaše slová na druhú osobu a na situáciu všeobecne.[7]
Využite svoju empatiu a spýtajte sa sami seba: „Ako by som sa cítil, keby mi niekto povedal toto?“ alebo: „Aké pocity pravdepodobne vyvolá táto poznámka u druhej osoby??“ Uvedomenie si rozpakov a škôd, ktoré môžete spôsobiť svojimi slovami, je jedným zo spôsobov, ako sa ich môžete naučiť zadržať.

  • Pamätajte si, že slová môžu zraniť, a aj keď vám odpustia, ľudia si pamätajú, ako sa vďaka vám cítia. Osoba nemusí hneď nič povedať, ale mohlo by to poškodiť váš vzťah s ňou.
  • Naozaj chcete druhú osobu rozčúliť? Ak áno, prečo? Aj keď vás niekto nahneval, zraniť ho svojimi slovami nie je spôsob, ako situáciu riešiť. V skutočnosti by to mohlo problém vystupňovať. Pokúste sa pochopiť význam svojich myšlienok a zámerov.[8]
    Odborný zdroj
    Nicole Barile, PhD, NTP
    Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.
  • Negativita plodí ďalšiu negativitu, a keď sa budete sťažovať alebo niekoho iného zhadzovať, získate len veľmi málo.


Premýšľajte, nie hovorte. Každý si niekedy o niekom alebo o nejakej situácii myslel niečo negatívne alebo zlé. Je to prirodzené. Môžete si myslieť, čo chcete; problémy sa začnú až vtedy, keď sa myšlienky stanú slovami, ktoré zraňujú iných ľudí. Ovládajte svoj jazyk tým, že si budete myslieť, čo chcete, ale poviete len to, čo je vhodné.

  • Držte sa rady: „Ak nemáte čo pekné povedať, nehovorte vôbec nič.“
  • Ak vás nenapadá nič pozitívne, čo by ste mohli povedať, jednoducho sa zdvorilo usmejte, prikývnite a nenápadne zmeňte tému.
  • Ak vám napríklad kamarátka povie, že sa dala upraviť, a jediné, čo vás napadne povedať, je, že vyzerá ako klaun, ne. Namiesto toho sa usmejte, prikývnite a povedzte niečo ako: „Čo ťa prinútilo zmeniť svoj pohľad??“

2. časť zo 4:Náprava po incidente


Priznajte si, čo ste povedali. Aj keď je to len pre seba, priznajte, že ste povedali niečo, čo nebolo v poriadku. Nevyhýbajte sa tomu, aby ste to len zamlčali a išli ďalej. Priznanie, že ste nemali povedať to, čo ste povedali, je prvým krokom k náprave vášho divokého jazyka.

  • Premyslite si, čo vyprovokovalo vaše slová a čo ste mohli urobiť inak.
  • Môžete si napríklad pomyslieť: „Páni, jeho postoj ma naozaj vytočil. Cítil som sa v defenzíve, tak som na neho vyletel. Mohol som sa upokojiť skôr, ako som mu odpovedal.“
  • Nečakajte, kým vás niekto iný opraví. Väčšina ľudí zvyčajne vie, kedy ich poznámka prekročila hranicu, skôr než ich na to upozorní niekto iný. Prevezmite zodpovednosť za svoje slová na seba.
  • Svoju chybu môžete uznať tým, že poviete: „To, čo som práve povedal, vyznieva oveľa ostrejšie, ako som chcel.“


Ospravedlňte sa okamžite. Ak viete alebo si dokonca myslíte, že váš komentár bol urážlivý, hrubý alebo niekoho zranil, mali by ste sa čo najskôr úprimne ospravedlniť.[9]
Ospravedlniť sa hneď vtedy bude pre ľudí, ktorých ste urazili, znamenať viac, ako keď sa neskôr ospravedlníte.

  • Priznajte, čo ste povedali, a potom okamžite povedzte niečo ako: „Je mi to ľúto, bolo to nevhodné. Pracujem na tom, aby som ovládal svoj jazyk, ale za to, čo som povedal, neexistuje ospravedlnenie. Urobím všetko pre to, aby sa to už neopakovalo.“
  • V závislosti od toho, čo bolo povedané a v akom kontexte, môže byť najvhodnejšie vziať si osobu bokom a ospravedlniť sa v súkromí. Takýto postup vám tiež dáva príležitosť vysvetliť viac o tom, čo ste povedali a prečo, ako aj o tom, ako pracujete na skrotení svojho jazyka.
  • Ak bol váš komentár vyslovený online smerom ku konkrétnej osobe, potom ho podľa možnosti vymažte a pošlite danej osobe súkromnú správu, v ktorej sa jej ospravedlníte za svoje slová.


V prípade potreby sa verejne ospravedlňte. V situáciách, keď sa vaše slová týkajú viacerých ľudí alebo sa o nich dozvie veľa ľudí, sa možno budete musieť verejne ospravedlniť. Nielenže tým napravíte škodu ľuďom, ktorých ste svojimi slovami zranili, ale zároveň to pomôže skrotiť váš divoký jazyk tým, že vás pokorí.

  • Napríklad, ak ste urobili hrubý komentár pred skupinou ľudí, mali by ste sa ospravedlniť skôr skupine ako každému jednotlivcovi.
  • Je vhodné zverejniť verejné ospravedlnenie za online komentáre, ktoré sú urážlivé, najmä ak viete, že ich videlo niekoľko ľudí.


posunúť sa od incidentu ďalej. Podľa starého príslovia sa zvonenie nedá zrušiť. Nájdite si čas na úprimné ospravedlnenie, premyslite si, čo ste urobili a prečo, ako sa môžete v budúcnosti správať inak, a potom sa pohnite ďalej. Zamyslenie sa nad incidentom, ospravedlnenie sa a následné napredovanie s tým, čo ste sa z tejto situácie naučili, vám môže pomôcť skrotiť svoj jazyk v budúcich podobných situáciách.[10]

  • Dajte si za cieľ, že nabudúce to bude lepšie. Plánujte obnoviť 10-sekundovú pauzu pred komentárom, kým nebudete mať pocit, že lepšie odhadujete dav.
  • Pokúste sa byť nejaký čas obzvlášť opatrní v tom, čo hovoríte v blízkosti tejto konkrétnej osoby alebo v podobných situáciách.

Časť 3 zo 4:Zváženie dôsledkov


Chráňte svoju kariéru. Ak necháte svoj jazyk voľne plynúť a budete v práci používať vulgarizmy, môžete dostať oficiálne pokarhanie alebo dokonca výpoveď.[11]
Skôr než poviete akúkoľvek nevhodnú vec, ktorá vám napadne, myslite na svoju kariérnu budúcnosť.

  • Pri poskytovaní spätnej väzby nezabudnite vložiť jednu kritiku medzi dve pozitívne poznámky. Napríklad: „Môžem povedať, že ste do toho vložili veľa úsilia. Bolo by to ešte silnejšie, keby sme sem pridali viac. Tento dodatok by preukázal veľké možnosti, ktoré ste predtým predstavili.“
  • Na stretnutiach alebo iných skupinových diskusiách si nezabudnite dať 10-sekundovú pauzu.
  • V odpočinkovej miestnosti sa nenechajte vyviesť z miery. Nedovoľte, aby neformálne prostredie rozpútalo váš divoký jazyk. Stále ste v práci, takže sa vyhýbajte klebetám, zhadzovaniu druhých, obscénnostiam atď.


Zachovajte si dobrú povesť. Štúdie naznačujú, že ľudia, ktorí často používajú nadávky, urážky a sarkazmus, sú považovaní za menej inteligentných, vyspelých a schopných zvládať stresové situácie.[12]
Premýšľajte o tom, akú chcete mať povesť, a uistite sa, že váš divoký jazyk tomu neprekáža. Hovorte veci, ktoré ukazujú vašu inteligenciu, zrelosť a schopnosť riešiť problémy.


Zvážte svoje vzťahy.[13]
Niektoré z vecí, ktoré poviete, keď sa vám rozviazal jazyk, môžu rozrušiť vašich blízkych alebo prinútiť vašu drahú polovičku, aby zapochybovala, či chce zostať spolu. Premýšľanie o účinkoch vašich slov a o tom, že môžete ohroziť svoje vzťahy, vám pomôže skrotiť svoj jazyk.

  • Napríklad, či váš ostrý tón a slová dávajú vašej partnerke pocit, že si ju nevážite alebo vám na nej nezáleží?
  • Povedali vám členovia rodiny, že veci, ktoré hovoríte, zraňujú ich city?
  • Ak si nie ste istí, opýtajte sa svojich blízkych, či a ako na nich pôsobí váš divoký jazyk.

Časť 4 zo 4:Uskutočnenie dlhodobých zmien


Premýšľajte o svojich motívoch. Zistenie, prečo a kedy máte divoký jazyk, vám môže pomôcť skrotiť ho tým, že rozpoznáte situácie, v ktorých sa to pravdepodobne stane. Premýšľajte o tom, prečo je vašou prvou reakciou povedať niečo hrubé alebo zlé. Zvážte, či váš jazyk nie je divoký v určitých situáciách alebo v blízkosti konkrétnych ľudí.

  • Je to pre vás prirodzená reakcia? Ste jednoducho nekomunikatívny? Je to niečo, s čím ste vždy bojovali?
  • Spôsobuje prítomnosť v blízkosti konkrétneho človeka alebo ľudí, že sa vám rozvoniava jazyk? Napríklad, či vás jeden nepríjemný spolupracovník núti neustále mu niečo vyčítať?
  • Snažíte sa získať pozornosť? Zistili ste, že je to spôsob, ako si vás ľudia všimnú – v dobrom aj zlom?
  • Stáva sa to častejšie, keď ste nervózny, vystresovaný alebo defenzívny? Napríklad, dávate si nohu do úst, keď ste postavení do pozoru alebo v nepríjemnej situácii?


Obmedzte alkohol a iné látky, ktoré znižujú zábrany. Niekedy môže nespútanosť alkoholom spôsobiť, že povieme veci, ktoré ľutujeme. Zvážte, či je alkohol faktorom uvoľnenia vášho jazyka, a ak áno, obmedzte alebo sa úplne vyhnite alkoholu, keď ste v situáciách, v ktorých sa obávate o svoj divoký jazyk.

  • Ak napríklad viete, že alkohol znižuje vaše zábrany natoľko, že môžete povedať veci, ktoré neskôr ľutujete, možno bude najlepšie, ak sa na firemnom večierku budete držať len jedného nápoja alebo si nedáte vôbec žiadne nápoje. Takto sa nemusíte obávať, že poviete niečo, čo by mohlo uraziť vášho šéfa alebo vás dokonca vyhodiť.


Staňte sa poslucháčom. Mnohí ľudia, ktorí sa neustále urážajú, trávia veľa času rozprávaním a veľmi málo počúvaním. Skroťte svoj divoký jazyk tým, že sa vedome rozhodnete skutočne počúvať, keď niekto hovorí, namiesto toho, aby ste mysleli na to, čo môžete povedať na oplátku.

  • Počúvanie osoby vám môže napovedať, ktoré témy by mohli byť citlivými oblasťami, ktorým by ste sa mali vyhnúť.
  • Skúste sa namiesto odpovede opýtať danej osoby otvorenú otázku, napr?“ alebo „Ako sa pri tom cítiš?“

  • Vyhýbajte sa citlivým témam. Vezmite si financie, rasu, romantiku, náboženstvo, politiku atď. od stola, ak hovoríte s ľuďmi mimo úzkeho kruhu. Tieto témy úzko súvisia s presvedčením a hodnotami ľudí. Váš divoký jazyk môže vyvolať hnev a spôsobiť, že sa ľudia veľmi urazia.

    • Ak o týchto veciach hovoria iní ľudia, zostaňte mimo rozhovoru. Ak je to možné, nasmerujte rozhovor iným, bezpečnejším smerom.
    • Ak sa bezpodmienečne musíte vyjadriť, nezabudnite si urobiť 10-sekundovú prestávku, aby ste sa zamysleli nad tým, čo hovoríte, a nad tým, aký to môže mať vplyv.
    • Pamätajte, že niektoré veci povedané ako vtip alebo sarkazmus môžu byť interpretované ako diskriminačné.
  • Odkazy

      Nicole Barile, PhD, NTP. Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut. Rozhovor s expertom. 12. augusta 2021.

      http://www.zadrôtované.com/2009/07/fauxpas/

      Nicole Barile, PhD, NTP. Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.

      https://www.linkedin.com/pulse/20141028055925-79916621-pause-the-benefits-of-taking-a-moment-before-you-speak

      Nicole Barile, PhD, NTP. Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.

      http://www.foxbusiness.com/features/2012/08/02/watch-your-mouth-cursing-in-workplace-could-get-fired.html

      https://www.psychologytoday.com/blog/evolution-the-self/201406/8-situations-when-you-should-keep-your-mouth-shut

      Nicole Barile, PhD, NTP. Licencovaný klinický psychológ & Nutričný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.

      http://psychcentral.com/blog/archives/2016/03/21/5-ways-to-bounce-back-from-sticking-your-foot-in-your-mouth/