Ako spievať soprán

Soprán je najvyššia ženská časť zo 4 hlavných hlasových rozsahov. V závislosti od vášho zboru alebo školy sa rozsah sopránu môže pohybovať od stredného C (C4) až po vysoké A (A5), hoci niektoré operné sopranistky môžu dosiahnuť „sopránové C“ (C6), čo je 2 oktávy nad stredným C. Váš prirodzený hlas sa možno hodil na úlohu sopránu, ale len cvičením a cvičením môžete dúfať, že dosiahnete svoj plný potenciál.

Časť 1 z 3:Zahriatie na spev

Pochopte výhody rozcvičky. Ak svoj hlas správne nezahrejete, môžete sa dostať do situácie, že nebudete schopní spievať v celom hlasovom rozsahu. Ešte horšie je, že spievanie bez rozcvičky, najmä spievanie zložitého alebo náročného partu, môže poškodiť vaše hlasivkové záhyby a viesť k hlasovému vyhoreniu. [1]

Natiahnite sa, aby ste uvoľnili svoje telo. Zohybnite svoje telo niekoľkými základnými strečingami. Nezabudnite si ponaťahovať ruky, hrudník a chrbát, pretože všetky tieto časti tela sú spojené s hlasivkami a trupom a ovplyvňujú ich. Uvoľnená horná časť tela vytvorí pri speve kvalitnejší zvuk a zníži možnosť poškodenia hlasiviek.

  • Masírujte si čeľusť, aby ste uvoľnili napätie v jej svaloch a zlepšili produkciu hlasu. Pätami rúk alebo končekmi prstov si rozmasírujte tvár od spodnej časti lícnej kosti pozdĺž línie čeľuste smerom k brade.

Hydratujte hlasivky. Zle hydratovaný hlas môže spôsobiť, že budete znieť skreslene alebo váš tón bude nečistý. Pred spevom by ste mali piť veľa vody, vyhýbajte sa pitiu čohokoľvek príliš horúceho alebo príliš studeného. Nápoje izbovej teploty sú pre váš hlas najšetrnejšie.[2]

  • Vážni speváci by sa mali snažiť vypiť denne 6 až 8 pohárov vody, hoci toto číslo sa môže výrazne meniť v závislosti od individuálneho telesného typu.[3]
  • Do vody si môžete dať trochu citrónovej šťavy, aby ste jej dodali trochu chuti a spríjemnili si ju.[4]
  • Ďalším spôsobom, ako udržať hlasivky hydratované, je používanie osobného zvlhčovača vzduchu.

Spustite stupnice. Snažte sa o dvojoktávovú stupnicu v šestnástinových tónoch, pretože to umožní vašim hlasivkám viac sa roztiahnuť pri príprave na spev. Začnite stupnicu od tónu v nižšom registri a plynulo stúpajte, až kým nedosiahnete 2 oktávy nad svojím začiatočným tónom. Potom plynulo klesnite na počiatočný sklon. Uistite sa, že používate hlas hlavy a spievate z bránice.

  • Kľúčom k úspechu je, aby sa váš hlas dobre natiahol. Toto cvičenie môžete vykonávať s mnohými rôznymi zvukmi a tónmi. Skúste spievať na pomocou hlások „me“, „ee“ a „oo“.“

Robte trilky z pier. Toto je dobrý spôsob, ako zahriať hlasivky s minimálnym zaťažením hlasu. Držte pery zatvorené a rýchlo cez ne tlačte malé množstvo vzduchu, aby ste vytvorili zvuk „brr“. Činnosť je podobná fúkaniu malinoviek a možno ju vykonávať pri rôznych výškach tónu.[5]

  • Meníme dĺžku a intenzitu trilkovania pier, aby sme sa dobre rozcvičili.
  • Pozrite si toto video, na ktorom Celine Dion predvádza trilkovanie pier: https://youtu.be/1NFz2Ff6ZlM

Zlepšite prúdenie vzduchu pomocou zvuku „S“. Príliš veľa vzduchu pri vysokých tónoch spôsobí, že sa vaše hlasivky budú o seba obtierať, čo ich môže časom opotrebovať. Precvičujte si ovládanie prúdenia vzduchu pomocou sykavého zvuku „S“ po dobu 15-20 sekúnd.

  • Hľadajte napätie v hlase, keď spievate vysoké tóny, pretože to je znakom nesprávneho prúdenia vzduchu.
  • Ďalším cvičením na zlepšenie prúdenia vzduchu je rýchle fúkanie vzduchu cez malú slamku na kávu. Dbajte na správne držanie tela! Boľavé brušné svaly sú znakom, že toto cvičenie robíte správne.

Cvičenie na výslovnosť. Výslovnosť sa nazýva aj dikcia a znamená, ako zreteľne vyslovujete slová, ktoré hovoríte. Zlá dikcia môže viesť k tomu, že sa vám pri speve zvrtne jazyk alebo že slová, ktoré spievate, budú nejasné. Existuje mnoho rôznych cvičení, ktoré môžete použiť kvôli dikcii, niektoré môžete vyskúšať povedať: [6]

  • Červený nákladiak, žltý nákladiak, červený nákladiak, žltý nákladiak.
  • Predáva mušle na morskom pobreží. Mušle, ktoré predáva, sú určite morské mušle. Lebo ak predáva mušle na morskom pobreží, potom som si istý, že predáva mušle na morskom pobreží.
  • Betty Botter si kúpila kúsok masla. „Ale,“ povedala, „toto maslo je horké. Ak ho dám do cesta, urobí moje cesto horkým. Ale trochu lepšieho masla, to mi zlepší cesto.“ Betty Botterová si kúpila kúsok lepšieho masla, lepšieho ako horké maslo, potom si ho dala do cesta, teraz je jej horké cesto lepšie!

Prispôsobte svoju rozcvičku častiam, ktoré precvičujete. Relatívne nízke sopránové a mezzosopránové party môžu sťažovať zreteľnú dynamiku spevu, preto si precvičujte pohyb medzi forte, klavír, a tak ďalej. Vyššie sopránové party si vyžadujú veľké množstvo vzduchu, preto cvičte dychové cvičenia.

2. časť z 3:Cvičenie hlasu na spev sopránu

Zaujmite správny postoj. Správne držanie tela zlepší prúdenie vzduchu a rozšíri váš hlasový trakt a trup, aby ste vytvorili najlepší zvuk. Správne držanie tela môže výrazne zlepšiť farbu a výšku vášho hlasu aj v sede. Vo všeobecnosti by ste mali mať vzpriamenú chrbticu, plecia vzadu a hruď držať vysoko, ale pohodlne.

  • Bradu držte približne rovnobežne s podlahou.
  • Brucho by malo byť ploché a pevné, ale pripravené na rozšírenie pre brušné dýchanie.
  • Ruky majte uvoľnené a po stranách.
  • Mierne pokrčte kolená, nikdy nestojte so zovretými kolenami.
  • Nohy dajte od seba na šírku ramien, pričom jedna je trochu pred druhou.
  • Ak sedíte, držte si chrbát od operadla stoličky.[7]

Dýchajte zhlboka, aby ste zapojili brušné dýchanie. Správne riadenie dychu je rozhodujúce pre to, aby ste pri speve zneli čo najlepšie, a je nevyhnutné na to, aby ste spievali zručne. Bránica, čo je sval pozdĺž spodnej časti hrudného koša, sa pri nádychu pohybuje smerom nadol do trupu, aby sa v pľúcach vytvoril priestor pre vzduch. Pri výdychu sa stláča ako dáždnik.[8]

  • Toto majú na mysli hlasoví inštruktori, keď hovoria: „Dýchajte od brucha.“ Myslí sa tým: „Dýchajte bránicou kontrolovaným spôsobom.“
  • Čím väčšiu kontrolu máte nad svojím dýchaním, tým väčšiu podporu dychu budete môcť vniesť do svojho spevu, čím vytvoríte bohatší a plnší tón.
  • Pri správnom dýchaní bránicou by ste mali cítiť mierne rozťahovanie a sťahovanie pri dýchaní v oblasti medzi hrudnou kosťou a pupkom.[9]

Spievajte arpeggia. Intervalový tréning vám môže pomôcť trénovať hlas s väčšou presnosťou. Keďže arpeggiá sú tóny akordu spievané v progresii, toto cvičenie je ideálne na tréning sopranistiek. Ako soprán budete pravdepodobne musieť robiť časté, veľké intervalové skoky a cvičenie arpeggií vás na to pripraví.[10]

  • Ak ste oboznámení so solfège, interval arpeggia pripadne na tóny Do-Me-Sol-Do na celú oktávu. Na klaviatúre v tónine C by to znamenalo stúpajúce intervaly stredné C-E-G-vysoké C.[11]

Bezpečne rozšírte svoj hlasový rozsah. Pracujte na zdokonaľovaní kvality tónov, ktoré dokážete dosiahnuť, skôr než sa ich pokúsite prekonať do vyššieho alebo nižšieho rozsahu. Ak skúšate cvičenia na rozšírenie svojho rozsahu vyššie, robte to postupne a okamžite znížte svoje úsilie, ak sa váš hlas cíti namáhaný alebo chrapľavý. Aby ste si nepoškodili hlas, úzko spolupracujte s hlasovým trénerom, ak sa snažíte výrazne zmeniť svoj hlasový rozsah.

  • Ak spozorujete napätie, únavu alebo nepríjemné pocity v hlase alebo hrdle, možno spievate príliš náročnú pieseň.
  • Najvyšší tón, ktorý kedy zaznel, je A nad sopránom C.[12]
    Je neuveriteľne zriedkavé, aby spevák dosiahol túto úroveň, preto si nedávajte príliš vysoké očakávania.

Upravte spôsob vyslovovania spoluhlások pri sopránovom speve. Pri spievaní vysokých tónov je potrebné upraviť alebo vypustiť niektoré spoluhlásky. Spievajte napríklad americké „R“ ako britské „R“ a americké „L“ ako talianske „L“ Upravte slovo tak, aby ste spievali samohlásku „ah“. Poslucháčovo ucho si prirodzene opraví výslovnosť, aby počulo slovo.

Po cvičení nechajte svoj hlas odpočívať. Dajte svojmu hlasu čas na zotavenie po každom cvičení, urobte si prestávku od výkrikov, šepotu alebo iných námah. Prestaňte spievať hneď, ako sa váš hlas bude cítiť namáhaný, inak si môžete spôsobiť dlhotrvajúce poškodenie.

Pridajte sa k zboru. Spievanie s inými ľuďmi môže byť pre váš hlas veľkým prínosom. Nielenže si budete môcť vypočuť hlasy ďalších talentovaných interpretov, ale budete si môcť pozrieť aj to, ako títo ľudia vystupujú. Pýtajte sa svojich kolegov v zbore na ich metódy a triky, ktoré používajú na zlepšenie kvality svojho hlasu a dosiahnutie nádherného zvuku.[13]

  • Veľký zbor môže rozdeliť svoje soprány na 2 časti. Prvé soprány spievajú najvyššie tóny a niekedy aj descant (vyššiu melódiu). Druhý soprán spieva o niečo nižší part.

Identifikujte svoj typ sopránu. Operný svet rozdeľuje soprány do 5 kategórií: koloratúrny, soubrette, lyrický, spinto a dramatický. Partie napísané pre rôzne typy sopránu môžu mať mierne odlišné rozsahy a vyžadujú si rôzne hlasové kvality. Zistite, ktorý typ sopránového spevu je vašou silnou stránkou, a zamerajte sa naň.

  • Pre dosiahnutie najlepších výsledkov požiadajte kvalifikovaného učiteľa spevu, aby vám pomohol určiť, aký typ sopránu ste.
  • Všimnite si, že vaše hlasivky neprestanú rásť až do veku okolo 20 rokov, takže váš typ hlasu sa môže časom meniť.

Pravidelne vystupujte. Hoci malá menšina sopranistov môže spievať pre vlastné potešenie, drvivá väčšina spevákov spieva, aby ich bolo počuť. Atmosféra vystúpení sa však bude veľmi líšiť od vašich uvoľnených cvičení, takže budete musieť cvičiť aj prednes. Na to môžete: [14]

  • Dobrovoľnícky spievajte na komunitnom podujatí.
  • Pridajte sa k komunitnej zborovej skupine, aby ste získali skúsenosti s vystupovaním.
  • Vytvorte si vlastnú zborovú skupinu s priateľmi, spolužiakmi alebo spolupracovníkmi.

Najmite si hlasového kouča. Hlasový kouč vás prevedie typickými sopránovými cvičeniami a zároveň zapojí dobre vycvičený hudobný sluch, aby pracoval na zlepšení vášho hlasu. Hlasový kouč vám tiež pomôže identifikovať slabé miesta vašich schopností a zadá vám cvičenia na zlepšenie týchto nedostatkov.

3. časť z 3:Starostlivosť o telo, aby ste mohli spievať soprán

Cvičte a jedzte zdravo. Stav vášho tela ovplyvní stav vášho hlasu. Tak ako preťažené dutiny zanechávajú nosový zvuk, tak aj zdravé a upravené telo vám môže pomôcť dosiahnuť konzistentnejšiu a čistejšiu kvalitu hlasu. Nástrojom speváčky je jej telo, preto by ste mali:

  • Jedzte vyváženú stravu.
  • vykonávajte ľahké cvičenie, aby ste si udržali sopránovú postavu.[15]
    Kardio cvičenie vám môže pomôcť zlepšiť kontrolu a podporu dychu.[16]

Počúvajte svoje telo. Mnohí speváci chcú posunúť svoje schopnosti na vyššiu úroveň tým, že si hlas natiahnu. V niektorých prípadoch to môže mať za následok príliš silné tlačenie, ktoré niekedy spôsobí nenapraviteľné poškodenie hlasu. Pri speve a cvičení spevu vždy dbajte na to, aby ste počúvali svoje telo. Ak niekedy pocítite únavu hlasu alebo spozorujete netypické zmeny hlasu, mali by ste sa poradiť s odborníkom.[17]

  • Niektorí lekári sú špecialisti na spev, ak však tento druh odborníka nemáte k dispozícii, môžete sa poradiť s ušným, nosným a krčným lekárom.

Vyhýbajte sa agresívnym látkam. Niektoré látky môžu vysušiť vaše hlasivky, napríklad kofeín a alkohol. Suché hlasivkové záhyby nebudú schopné podávať taký dobrý výkon, preto by ste sa mali vyhnúť týmto látkam. Fajčenie môže tiež dráždiť váš hlas a dokonca môže spôsobiť zmeny v tkanive hlasivkových záhybov.[18]

  • Aspoň raz ročne absolvujte laryngoskopické vyšetrenie. Tento druh procedúry sa používa na kontrolu nepravidelností na vašich hlasivkách, ako sú uzlíky a krvácania. Bez správnej liečby môžu tieto stavy alebo iné patologické stavy spôsobiť vážne a niekedy aj trvalé poškodenie hlasu.[19]
  • Odkazy