Ako trénovať volejbal

Trénovanie volejbalu môže byť náročnou a obohacujúcou skúsenosťou, najmä ak tento šport sami hráte alebo ho vášnivo sledujete. Existuje mnoho úrovní volejbalu, ktoré môžete trénovať, od profesionálneho plážového alebo dvorcového volejbalu až po rekreačnú ligu kolektívnych hráčov v obecnej telocvični. Bez ohľadu na úroveň budú vaši volejbalisti potrebovať pochopiť hru, trénovať podanie a returny a venovať sa kondičnej príprave, vďaka ktorej budú na kurte rýchli a pružní. Trénujte volejbal tak, že budete efektívne komunikovať s hráčmi, učiť ich základy hry a viesť svoj tím k úspešným víťazstvám na turnajoch a v zápasoch.

Časť 1 z 3:Efektívna komunikácia s tímom

Uistite sa, že každý člen vášho tímu rozumie hre. Taktika a logistika sú potrebné a možno ich budete musieť naučiť, ak trénujete začiatočníkov.

  • Učte pravidlá. Vaši hráči nemôžu hrať dobre, ak nerozumejú pravidlám volejbalu, a riskujete, že stratíte body, nehovoriac o zápasoch. Uistite sa, že váš tím vie, čo môže a čo nemôže robiť, čo mu prinesie body a za čo sú tresty.

Buďte komunikatívni. S hráčmi sa rozprávajte podporne, a ak trénujete deti, otvorene hovorte s rodičmi, aby vedeli, čo sa na tréningu deje.

  • Udržiavaním pozitívnej komunikácie namiesto súťaživosti preukážete, že máte na zreteli najlepšie záujmy hráčov, a poskytnete vzor dobrého športového správania. Toto je obzvlášť dôležité, ak trénujete deti.

Trénujte sokraticky. Sokratovská metóda koučovania využíva otázky, aby hráči sami kriticky uvažovali. Táto metóda je síce pomalšia, ale prináša lepšie výsledky. V konečnom dôsledku musia hráči na ihrisku sami prijímať rozhodnutia na vysokej úrovni. Napríklad:

  • „Carl, čo si myslíš, že môžeš urobiť inak, aby si posilnil svoje podanie?“
  • „Dobre, všetci, na čo si myslíte, že sa v tomto cvičení zameriame?“[1]

Trénujte demokraticky. Zapojenie hráčov do rozhodovania buduje dôveru a podporuje ich v kritickom myslení o hre.[2]

  • Počas prestávky môžete napríklad požiadať tím o spätnú väzbu na súpera a návrhy stratégie.[3]

Pri rozhovore s hráčmi používajte radšej „ja“ a „my“ než „ty“, čo ich stavia do defenzívy. Napríklad: „Musíme . . .“[4]

  • Buďte struční. Ak budete hovoriť príliš veľa a príliš všeobecne, môžete ľahko stratiť pozornosť hráčov. Sústreďte sa na slovnú spätnú väzbu a pomôžte každému hráčovi sústrediť sa na to, čo je v danom momente dôležité.[5]

Druhá časť z 3: Plánovanie tréningu

Zabezpečte bezpečné tréningové prostredie. Či už trénujete deti alebo dospelých, profesionálov alebo amatérov, fyzický kurt musí byť bezpečný. Pred každým tréningom a zápasom skontrolujte tréningové a súťažné kurty.

  • Na zemi by nemali byť ostré predmety a sklo.
  • Skontrolujte, čo je nad ihriskom. Nad hlavou by malo byť 23 stôp voľného priestoru. Z priestoru nad ihriskom odstráňte predmety, ako sú prenosné basketbalové bránky, svietidlá a konáre stromov.
  • Ak používate sieť podopretú drôtmi, mali by byť pokryté mäkkým materiálom.
  • Hráči by sa nikdy nemali chytať siete alebo sa zavesiť na podpery; to môže spôsobiť, že sa sieť prevráti a spadne na nich.
  • Aby sa znížilo riziko kolízie, hráči by si mali „privolať“ loptu, aby sa znížila možnosť kolízie s iným hráčom.
  • Mať vedomosti o prvej pomoci je veľmi dôležité. Mali by ste vedieť, ako ošetriť bežné drobné poranenia, ako sú rezné rany na tvári, modriny alebo drobné zápaly šliach, natiahnutia či podvrtnutia.
  • Majte plán núdzových kontaktov pre prípad vážnejších zranení, ktoré si vyžadujú lekársku pomoc.[6]

Plánujte si tréningy vopred. Plánovanie môže byť časovo náročné, ale je dôležité vopred zistiť, čo robiť počas tréningu.

  • Rozhodnite sa, aké rozcvičky, cvičenia a/alebo tréningové hry budete robiť.
  • Rozhodnite sa, koľko času si necháte na jednotlivé prvky.
  • Napísanie plánov vám nielenže dáva niečo, na čo sa môžete počas tréningu odvolávať, ale slúži aj ako pripomienka toho, čo ste urobili a čo sa chystáte urobiť.
  • Niektoré webové stránky poskytujú na stiahnutie plánovače pre volejbalových trénerov. Tieto šablóny vám môžu pomôcť pri organizácii.

Každý tréning začnite ľahkým 5 – 10 minútovým behom. Nemalo by to byť intenzívne: zo 40 % srdcovej frekvencie postupne prejdite až na 60 %, potom nasleduje 5-minútové zotavenie.

Zahrňte dynamické strečingy. Dynamické strečingy sa vykonávajú počas pohybu. Výskum naznačuje, že sú oveľa účinnejšie ako statické strečingy (napr.g., dotýkanie sa prstov na nohách po dobu 30 sekúnd) pri znižovaní rizika zranenia. Niekoľko nápadov:

  • Pochod s rovnými nohami (hamstringy a gluteálne svaly): Vykopnite jednu nohu rovno dopredu s prstami ohnutými nahor a medzitým dosiahnite opačnou rukou na vzpriamené prsty. Spustite nohu a urobte opačnú nohu a ruku. Opakujte 6-7 krát.
  • Škorpión (spodná časť chrbta, ohýbače bedier a svaly hýždí): V ľahu na bruchu s vystretými rukami a nohami ohnutými tak, aby sa zeme dotýkali len prsty na nohách, vykopnite pravú nohu smerom nahor k ľavej ruke a potom ľavú nohu smerom k pravej ruke. Pracujte pomaly, opakujte až 12-krát.
  • Chôdza rukami (ramená, svaly jadra, hamstringy): Stojte rovno s nohami pri sebe a potom sa predkloňte a položte dlane na zem. „Rozkročte“ ruky vpredu, až kým sa chrbát takmer nevytiahne. Držte nohy rovno, chodidlá smerujú k rukám. Opakujte 5 alebo 6-krát.[7]

Naučte svojich hráčov cvičenia. Cvičenia sú cielené a opakujúce sa pohyby a hry, ktoré musia hráči pohodlne vykonávať rýchlo, bez rozmýšľania. Existujú tri typy cvičení:

  • Špecifické pre zručnosti a pohyby: Tento najbežnejší typ cvičenia využíva opakovanie na zlepšenie zručností, ako je blokovanie a podanie. Pomocou týchto cvičení si vybudujte dobré návyky a napravte tie zlé.
  • Taktické, systematické a strategické: Tieto cvičenia precvičujú kombinácie herných zručností a mali by byť zaradené po tom, ako si hráči osvoja základné zručnosti. Pri týchto typoch cvičení je tiež čas naučiť tím, ako komunikovať na ihrisku.
  • Kondičné cvičenia: Tieto cvičenia budujú silu a vytrvalosť. Všimnite si, že energia potrebná na kondičné cvičenia môže odvádzať pozornosť od techniky vykonávania. Z tohto dôvodu počas tréningu v sezóne oddeľte kondičné cvičenia od cvičení zameraných na konkrétne zručnosti.[8]
  • Cvičenia sú zamerané a zábavné. Plán tréningu zostavte na základe zručností, ktoré chcete zlepšiť, a/alebo problémov, ktoré chcete vyriešiť. Pri každom cvičení si stanovte cieľ a zameranie a oznámte ich hráčom. Vedieť, na čo sa majú sústrediť, im pomáha vyťažiť z cvičenia maximum.[9]
  • Zistite, čo vám vyhovuje. Nemusíte neustále zaraďovať nové cvičenia; namiesto toho sa zamerajte na nájdenie niekoľkých cvičení, ktoré sa vám a vášmu tímu páčia, a používajte ich striedavo, pričom ich v prípade potreby obmieňajte.

Hrajte tréningové hry. Rozdeľte hráčov a nechajte ich hrať proti sebe. Vďaka tomu noví hráči pocítia rytmus volejbalovej hry a skúsení hráči si môžu precvičiť, kde to potrebujú.

Vypracujte si plán rozostavenia a striedania. Toto bude nevyhnutné, keď váš volejbalový tím začne súťažiť s inými tímami. Dobrý tréner bude taktizovať a bude schopný určiť stratégiu na základe silných a slabých stránok hráčov.

3. časť z 3:Hľadanie príležitostí na trénovanie volejbalu

Rozhodnite sa, či dúfate, že budete trénovať profesionálne (za odmenu) alebo rekreačne (dobrovoľne). Veľkú úlohu pri tomto rozhodovaní zohráva vaša kvalifikácia: profesionálne trénerstvo si vyžaduje vysokú úroveň skúseností a odborných znalostí, zatiaľ čo rekreačné trénerstvo je menej konkurenčná oblasť.

Trénujte volejbal profesionálne s vysokoškolským alebo univerzitným tímom. Národná kolektívna športová asociácia (NCAA) dohliada na volejbalové programy na všetkých úrovniach divízií na vysokých školách a univerzitách.

  • Aby ste sa mohli uchádzať o prácu vo vysokoškolskom programe, musíte mať dlhoročné skúsenosti s hraním volejbalu a s jeho trénovaním. Športový riaditeľ školy je často zodpovedný za nábor trénerov.

Tréner na úrovni strednej školy. Mnohé stredoškolské tímy majú mužské a ženské volejbalové tímy. To, či sú tieto pozície platené alebo dobrovoľnícke, závisí od školy a rozpočtu.

Hľadajte príležitosti na trénovanie mládežníckych líg. Miestne parkové a rekreačné oddelenia a komunitné združenia využívajú profesionálnych a dobrovoľných trénerov pre mládežnícke programy.

  • Pozrite sa na celoštátne populárne programy, ako sú I-9 Sports, Diversity Youth Sports a We Play Sports.
  • Vyjadrite záujem o mládežnícke športové ligy, ktoré sú špecifické pre volejbal, ako napríklad United States Youth Volleyball League alebo Youth Volleyball Association. Národné ligy vám môžu sprostredkovať kontakt s miestnymi pobočkami.
  • Prihláste sa do rekreačnej ligy dospelých. Ak ste lepší tréner ako hráč, môžete trénovať dospelý jednočlenný alebo kolektívny tím. Informujte sa na miestnej komunitnej škole, v rekreačnom centre alebo YMCA o ligách a tímoch.
  • Referencie