Ako učiť potápanie

Naučiť niekoho plávať môže byť náročné, pretože váš žiak sa môže zraniť, ak nezvládol správny postoj. Demonštrácia potápačského postoja na súši a ukážka potápania v pokľaku môže plavcovi pomôcť, aby sa pohodlne ponoril do vody hlavou napred. Potom môžete prejsť k tomu, že ich naučíte skok do vody v stoji, aby sa naučili správnu formu. Pri učení sa potápania zostaňte vždy v blízkosti plavca, aby ste mu mohli v prípade potreby pomôcť.

Časť 1 z 3:Demonštrácia potápačského postoja

Ukážte žiakovi správny postoj pri potápaní na zemi. Začnite tým, že si dáte ruky rovno nad hlavu, pričom bicepsy držte tesne pri ušiach. Mierne pritiahnite bradu k hrudníku, ale nie natoľko, aby ste sa cítili nepríjemne. Ruky majte položené na sebe, nie zovreté. Pokrčte 1 koleno na zemi s pokrčenou nohou a druhé koleno priblížte k hrudníku, pričom noha musí byť plocho na zemi.[1]

  • Tento postoj je dôležitý pri lekcii potápania na kolenách. Postavenie rúk bude neskôr kľúčové pre lekciu potápania v stoji.

Nechajte žiaka niekoľkokrát si precvičiť postoj. Keď ste postoj predviedli, môžete potom žiaka prinútiť, aby si ho sám precvičil. Uistite sa, že majú bicepsy tesne pri ušiach a že sú v polohe kľačiacej na zemi s rukami nad hlavou. Dajte žiakovi pokyn, aby sa predklonil na prednú nohu a odrazil sa od zadnej nohy a viedol ju prstami. Nechajte ich to urobiť niekoľkokrát, aby si osvojili pohyb vpred, ako pri potápaní.[2]

  • Predtým, ako prejdete k výučbe potápania pri vode a vo vode, najskôr skontrolujte, či žiak dobre ovláda postoj na súši.

Upokojte nervózneho žiaka. U žiakov, ktorí majú strach, je väčšia pravdepodobnosť, že skočia nesprávnym spôsobom a zrania sa. Nedovoľte žiakom, aby sa potápali vystrašene. Namiesto toho ubezpečte študenta, že potápanie je zábavné a bezpečné. Ponúknite úsmev a povzbudivé slová.

  • Sľúbte študentovi, že mu budete k dispozícii na každom kroku a poskytnete mu podporu, keď sa ponorí do vody.
  • Ak učíte dieťa, nezabudnite mu vysvetliť, že voda je mäkká, nie tvrdá, a že pri pristátí vo vode neutrpí žiadne zranenia.
  • Potvrďte, že žiak dokáže sám plávať pod vodou. Ak žiak nevie plávať alebo ešte nikdy nebol pod vodou, budete ho musieť najprv naučiť tieto zručnosti, aby sa mohol naučiť potápať.

Časť 2 z 3:Výučba potápania v pokľaku

Použite bazén, ktorý má aspoň 8 stôp (2.4 m) hĺbka pre dospelého. Výučba potápania by sa mala vždy vykonávať v oblasti, ktorá je dostatočne hlboká na to, aby sa osoba mohla bezpečne ponoriť. Pre dospelých to znamená bazén, ktorý je o niekoľko metrov hlbší, ako je ich výška. Hlboký koniec bazéna je ideálny, pretože zabezpečí, že sa budú môcť ponoriť do vody bez rizika poranenia hlavy.[3]

Cvičenie vykonávajte v bazéne, ktorý má 4 až 6 stôp (1.2 až 1.8 m) hlboko, ak učíte dieťa. Ak učíte dieťa, vyberte si bazén, ktorý nie je príliš hlboký, pretože chcete, aby ste ho mohli pri potápaní podoprieť. Uistite sa, že bazén je dostatočne hlboký na to, aby sa doň mohli bezpečne ponoriť, ale zároveň dostatočne plytký na to, aby ste v ňom mohli stáť.[4]

Nechajte žiaka kľačať na vonkajšom okraji bazéna v potápačskom postoji. Povedzte žiakovi, aby si kľakol s prednou nohou tesne za okrajom bazéna a so zadnou nohou pokrčenou s kolenom na zemi a pokrčeným chodidlom. Uistite sa, že majú ruky nad hlavou, bicepsy tesne pri ušiach a bradu mierne zastrčenú.[5]

  • Aby ste žiakovi pomohli udržať bradu zastrčenú, môžete mu dať pokyn, aby sa v postoji pozeral na pupok.
  • Keďže ste už niekoľkokrát nacvičovali postoj pri skoku do vody na súši, učiaci sa by mal byť s touto pozíciou oboznámený a mal by sa v nej cítiť pohodlne.

Postavte sa pred učiaceho sa a podoprite ho rukami. Postavte sa pred žiaka, jednou rukou sa chyťte za končeky jeho prstov a druhou rukou sa oprite o jeho brucho. Použite vonkajšiu stranu ramena a ruky na podopretie ich brucha, takmer ako rímsu, o ktorú sa môžu oprieť.[6]

  • Ak učíte dospelého, pravdepodobne budete musieť šliapať do vody, keď sa postavíte pred neho, pretože voda bude príliš hlboká na to, aby ste sa postavili na vlastné nohy.

Poučte ho, aby sa nakláňal dopredu, kým sa končekmi prstov nedotkne vody. Keď sú vaše ruky na mieste ako opora, povedzte žiakovi, aby sa odrazil od zadnej nohy a predklonil sa, pričom vedie prsty. Nechajte ich, aby smerovali končekmi prstov k vode tak ďaleko, ako to len dokážu. Uistite sa, že ich podopierate, keď sa nakláňajú dopredu, aby sa cítili stabilne a bezpečne.[7]

  • Ak je žiak nervózny z toho, že sa nakláňa hlavou k vode, možno bude potrebné, aby ste s ním tento krok niekoľkokrát precvičili, kým sa bude cítiť pohodlne a bude vedieť, že má oporu.

Povzbuďte žiaka, aby vkĺzol do vody a použil vaše ruky ako oporu. Držte svoju ruku v rovine a pripevnite ju k bruchu žiaka, ktorý pomaly vchádza do vody a úplne sa opiera o zadnú nohu. Najskôr by sa mali vody dotknúť prsty a hlava a až potom nohy.[8]

  • Dbajte na to, aby ste žiaka pri potápaní viedli vodou tak, že ho budete držať za končeky prstov, keď bude skĺzavať do vody.

Potápanie v pokľaku si nacvičte aspoň 2-3-krát. Žiak by mal s vašou podporou niekoľkokrát urobiť ponor v kľaku, aby sa uistil, že to zvládne. Môže trvať niekoľkokrát, kým sa im podarí pohodlne naraziť do vody hlavou napred, ale po dostatočnom tréningu by mali byť schopní hladko a čisto skĺznuť do vody.

  • Môžete tiež skúsiť, aby žiak nacvičil niekoľko ponorov v pokľaku bez vašej podpory. Uistite sa, že stojíte blízko vo vode, aby ste mohli žiakovi pomôcť, ak má nejaké problémy.

Časť 3 z 3:Výučba potápania v stoji

Cvičenie v hlbokom bazéne. Keď žiak zvládne ponor v kľaku, je čas vyskúšať verziu v stoji. Vždy trénujte skoky v stoji v oblasti bazéna, ktorá je 8 stôp (2.4 m) alebo hlbšie, pretože to zabezpečí, že žiak nebude vystavený riziku poranenia hlavy.

Dajte žiakovi pokyn, aby sa postavil nohami k sebe na okraj bazéna. Uistite sa, že majú prsty na nohách vytočené cez okraj, aby boli dostatočne blízko vody.[9]

  • Ak je žiak nervózny z potápania v stoji, môžete mu predviesť postoj a potom ho nechať, aby ho urobil sám.

Nechajte ich, aby sa dostali do potápačského postoja s rukami. Skontrolujte, či sú ich bicepsy tesne pri ušiach a ruky sú na sebe a tvoria rovnú líniu. Mali by sa pozerať dole na pupok, aby ich brada zostala zastrčená.[10]

Povedzte im, aby sa ohli v páse a odrazili sa nohami. Pripomeňte im, aby mali uvoľnené telo, keď sa ohýbajú a odstrkujú, aby pri ponáraní príliš neudreli do vody. Skontrolujte, či sa najprv dotýkajú vody končekmi prstov, potom hlavou a potom nohami.[11]

Zostaňte vo vode nablízku, aby ste im mohli v prípade potreby pomôcť. Možno budete musieť kričať aj povzbudivé slová a pripomienky, ako napríklad: „Uvoľni telo“ a „Uisti sa, že máš zastrčenú bradu“, aby si pri potápaní zachoval správnu formu.[12]

  • Niekoľkokrát si precvičte potápanie v stoji. Po každom ponore poskytnite žiakovi spätnú väzbu, aby mohol zlepšiť svoj postoj a techniku. Spýtajte sa ich: „Aké to bolo?“ po každom ponore, aby ste sa uistili, že sa cítia pohodlne pri samostatnom vykonávaní ponoru v stoji.

    • Keď žiak niekoľkokrát nacvičí ponor v stoji a zdá sa, že ho robí pohodlne, môžete ho inštruovať na potápačskom bloku alebo doske niekoľko metrov nad vodou.
    • Uistite sa, že blok alebo doska na potápanie je umiestnená nad dostatočne hlbokou časťou bazéna, pretože nechcete, aby žiak riskoval poranenie hlavy.
  • Odkazy