Ako urobiť džezovú piruetu: 15 krokov

Piruety sú typom otočky vykonávanej na jednej nohe, ktorá vznikla v balete a používa sa aj v džezovom tanci. Ak chcete vykonať džezovú piruetu, musíte vedieť, ako natiahnuť a posilniť svaly, aby ste sa vyhli zraneniu. Musíte sa tiež naučiť správne kroky, ktoré vás pripravia na vykonanie piruety.

1. časť z 3:Rozcvičenie strečingom

Posilňujte členky a nohy pomocou cvičebnej gumy. Sadnite si na zem s nohami vystretými pred sebou a omotajte si terapeutickú pásku okolo jedného chodidla. Konce pásu držte v každej ruke a ukazujte prstami na nohách, pričom udržujte napätie v páse, aby ste vytvorili odpor. Nohu ohnite tak, aby prsty smerovali k stropu a lýtko bolo natiahnuté. [1]

  • Ak máte zranené nohy, nenatiahnite ani jednu z nich, pretože by ste mohli zranenie ešte zhoršiť.

Natiahnite si nohy na baletnej tyči. Stojte na jednej nohe, druhú nohu zdvihnite a členkom sa oprite o barle. Uvoľnite sa nad natiahnutou nohou a udržujte boky v rovine nad stojacou nohou. Je dôležité, aby ste udržiavali boky v rovine v smere, ktorým sa naťahujete, pretože mnohé baletné pozície vyžadujú, aby ste udržiavali boky stabilné.[2]

  • Počas strečingu nezabudnite zhlboka dýchať, pretože sa tak uvoľní vaše telo a dosiahnete lepšiu flexibilitu.
  • Napnite sa na hrazdu, ktorá je v dobrej výške pre vašu úroveň flexibility.

Stiahnite nohy dozadu, aby ste natiahli horné svaly. V sede na podlahe natiahnite jednu nohu, druhú prekrížte cez stehno. Zatlačte jednou rukou do päty, ale uvoľnite pritom Achillovu šľachu. Potom ťahajte prsty na nohách smerom nadol, až kým sa chodidlo nevyklenie a vy nepocítite natiahnutie v hornej časti chodidla.[3]

  • Neťahajte príliš silno, inak by ste mohli dostať kŕč do nohy.
  • Posaďte sa a natiahnite jednu nohu alebo obe nohy a natiahnite ich do strán alebo urobte štvornožky.[4]
    Odborný zdroj
    Bridgette Borzillo
    Inštruktor tanca & Umelecký vedúci
    Rozhovor s odborníkom. 10. septembra 2021.
  • Aby ste precvičili kĺby a svaly, môžete pokrčiť kolená do strán a držať nohy pri sebe.[5]
    Odborný zdroj
    Bridgette Borzillo
    Inštruktor tanca & Umelecký vedúci
    Rozhovor s odborníkom. 10. septembra 2021.

V sede s vystretými nohami robte krúžky v členkoch. Sadnite si na podlahu s nohami vystretými pred sebou a špičkami smerujúcimi k stropu. Pohybujte nohami do kruhu, aby ste umožnili členkom plný rozsah pohybu.[6]

  • Tento postup zopakujte 10-krát v oboch smeroch.

Rotujte ramenami krúžením ramenami. Ľahnite si na chrbát a ruky vystrite na obe strany ako strašiak. Celý hrudník by sa mal dotýkať podložky. Začnite krúžiť rukami tak, aby vaše prsty smerovali k stropu.[7]

  • Ak chcete získať plný úžitok z tohto pohybu, zopakujte 5 až 8-krát pohyb rúk v oboch smeroch.

Natiahnite si chrbát pomocou ohýbania a predlžovania chrbtice. Sadnite si na stoličku na okraj sedadla. Pokrčte hlavu smerom ku kolenám, aby ste ohli chrbtové svaly. Obráteným pohybom predĺžte chrbticu, takže hlava by mala smerovať k stropu.[8]

  • Tento postup zopakujte 5-krát, aby ste si úplne natiahli chrbtové svaly.

2. časť z 3: Zaujatie pozície

Zaobstarajte si džezové topánky, najlepšie s delenou podrážkou kvôli flexibilite. Delená podrážka umožňuje väčšiu flexibilitu ako topánky s plnou podrážkou. Tieto topánky sú podobné baletným a umožňujú vám ohýbať nohy pri piruete. Polovičná podrážka alebo topánky na otáčanie sa tiež dobre hodia na piruety.

  • Cvičte v ponožkách alebo tanečných topánkach, aby sa vám ľahšie otáčalo. Otáčanie naboso môže bolieť, ak nemáte vybudované mozole, a je veľmi ťažké.
  • Uistite sa, že sa otáčate na rovnom povrchu.

Umiestnite nohy do štvrtej pozície, aby ste si pripravili postoj. Aby ste sa dostali do štvrtej pozície, vaše nohy musia byť rovnobežné s chodidlami. Takže obe nohy musia byť vytočené rovnako, pričom špičky prstov musia smerovať od tela. Jedna noha by mala byť umiestnená pred druhou, pričom chodidlá by nemali byť viac ako 1.5 stôp (0.46 m) od seba. Jednu ruku vystrite pred seba a druhú do strany tak, aby boli v tvare písmena „L“.[9]

  • Predná päta by mala byť dole, zatiaľ čo zadná päta je vystretá a pripravená na použitie pri zdvíhaní.

Urobte demi plie vo štvrtej pozícii. Keď sú nohy stále vo štvrtej polohe, pokrčte kolenné kĺby tak, aby smerovali von. Päty zároveň držte na podlahe. Pokrčte kolená tak ďaleko, ako to len pôjde, bez toho, aby ste vystrčili zadok a bez toho, aby ste zdvihli kolená.[10]

  • Počas demi plie nezdvíhajte päty z podlahy, pretože pri piruetách a skokoch potrebujete päty odtlačiť.

Pohybujte zadnou nohou do pasáže. Odtlačte zadnú nohu a položte nohu tak, aby koleno smerovalo dopredu, pričom je vytočené. Prsty na nohách by mali byť tesne nad kolenom na opačnej nohe. Vaša oporná noha by mala byť vytočená smerom von, aby podporovala passé. [11]

  • Príliš vysokú výšku kolena spoznáte, ak vám koleno presahuje bedrový kĺb. Môžete sa tiež pozrieť na uhol štvorhlavého svalu, aby ste zistili, či je rovnobežný so zemou. V dobrej pasáži by štvornožky mali byť rovnobežné s podlahou.[12]

Presuňte ramená do prvej polohy. Pri pasáži dajte ruky do prvej polohy tak, že ich pokrčíte, aby ste vyzerali, akoby ste si k rebrám pritláčali loptu. Konce prstov by sa mali takmer dotýkať, keď sú vaše ruky v prvej pozícii, a vaše ruky by mali byť na úrovni hrudného koša.[13]

  • Dlane by mali smerovať k telu.

Časť 3 z 3:Vykonávanie piruety

Pozerajte sa na ohniskový bod, aby ste udržali rovnováhu. Tomuto postupu sa hovorí spotting. Môžete si všimnúť tak, že sa pozriete na niečo na stene, na niekoho v publiku alebo na svoj odraz v zrkadle. Keď začnete točiť, budete sa na toto miesto pozerať a potom sa naň pozriete znova, keď piruetu ukončíte.[14]

  • Bodkovanie je mimoriadne dôležité; ak ho nebudete robiť, pravdepodobne spadnete.
  • Vaša hlava a krk zostanú lepšie vyrovnané, ak budete mať bradu rovnobežne s podlahou.[15]

Špičky chodidiel smerujte do pasáže, aby ste udržali stred tela v rovnováhe. Prsty na nohách by mali byť nad opačným kolenom a mali by byť ohnuté tak, aby sa vaše chodidlo klenulo. Vaša oporná noha by mala byť rovná.

  • Dbajte na to, aby ste mali rovné členky a nehrbili ich.

Obtočte ľavú stranu tela, aby ste vykonali otočku. Toto by sa malo robiť z pasáže. Pohybujte telom smerom nahor, akoby vás šnúra ťahala do vzpriamenej polohy. Pri otáčaní majte stiahnuté brucho, aby ste zostali v rovnováhe.[16]

  • Počas piruety nemávajte rukami okolo seba. Namiesto toho sa sústreďte na to, aby celé vaše telo robilo otočku.[17]
  • Začatie otáčania sa dá ľahko dosiahnuť tlakom v smere nohy za predpokladu, že ste v rovnováhe. Cvičte balansovanie v zrkadle, kým si nebudete istí, že dokážete udržať rovnováhu počas otočky.
  • Jemne spomaľte rýchlosť a elegantne dosadnite do východiskovej polohy. Držte ruky v prvej polohe, postavte sa do pasáže a na zlomok sekundy balansujte tvárou dopredu, než úplne dopadnete. Po dokončení piruety dopadnite späť do štvrtej pozície.[18]
  • Odkazy