Ako urobiť test s minimom spánku (s obrázkami)

Dostali ste sa do bodu, keď ste strávili celú noc šprtaním sa na test. Hoci je vždy najlepšie dostatočne sa vyspať, niekedy sa stane, že sa na skúšku dostanete s príliš malým množstvom spánku. Ak vás čaká skúška, musíte sa pred ňou najprv čo najviac prebudiť. Na skúšku sa tiež musíte udržať v bdelom stave a potom použiť tipy, aby ste na skúške dopadli dobre.

Časť 1 z 3:Prebúdzanie


Odložte vstávanie čo najdlhšie. Chcete sa čo najviac vyspať. Spánok si však nechcete predlžovať stláčaním tlačidla snooze, pretože to vás môže len viac unaviť. Namiesto toho sa zamyslite nad tým, kedy najneskôr by ste mohli vstať a ešte sa dostať na skúšku. Nastavte si budík na tento čas.[1]

  • Len si nezabudnite dať budík alebo telefón mimo dosahu, aby ste si nestlačili budík bez toho, aby ste na to mysleli.


Nasávajte slnečné svetlo. Slnečné svetlo vám pomôže prebudiť sa a cítiť sa bdelšie. Kľúčom k úspechu je byť vonku približne hodinu po prebudení. Je dôležité vynechať slnečné okuliare, aspoň zo začiatku. Slnečné svetlo musí dopadnúť do vašich očí, aby ste mohli využiť výhody pobytu vonku pri prebúdzaní.[2]


Hydratujte sa. Hydratácia vám pomôže cítiť sa bdelšie. Nedostatok vody vás ešte viac unaví, preto sa pred skúškou nezabudnite napiť vody. Ako vedľajšiu poznámku si nezabudnite pred skúškou zájsť na toaletu, aby sa vám počas nej nechcelo ísť.[3]

  • Studená voda vás viac prebudí, preto sa držte ľadovej vody alebo fľaše vody z chladničky.


Jedzte poriadne jedlo. S prázdnym žalúdkom nemôžete myslieť najlepšie, preto sa musíte pred testom najesť. Nejedzte nič príliš ťažké, pretože vás to môže uspať. Vyberte si niečo, čo sa sústreďuje na bielkoviny s nejakými sacharidmi na posilnenie. Sacharidy vás udržia plnými energie.[4]

  • Skúste napríklad jogurt s ovocím.
  • Ďalšou možnosťou je niekoľko kúskov kuracej klobásy a celozrnný toast.
  • Môžete vyskúšať aj humus s mrkvovými tyčinkami. Ak vás tlačí čas, vyskúšajte proteínovú tyčinku alebo kokteil.


Vypite kofeín 30 minút pred skúškou. Ak sa rozhodnete vypiť kofeín, ktorý vás povzbudí, nezabudnite to urobiť asi 30 minút pred skúškou, aby stihol do skúšky účinkovať.[5]
Kofeín vás zvyčajne povzbudí len vtedy, ak ho nepijete každý deň, takže ho používajte striedmo.[6]

  • Udržujte spotrebu kofeínu pod 400 miligramov za deň. Jedna šálka kávy obsahuje približne 100 miligramov.


Dajte si sprchu na prebudenie. Sprcha vám dodá energiu a naštartuje vás k bdelosti na skúšku. Trik však spočíva v tom, že po skončení očisty použijete techniku teplého a studeného, aby ste zvýšili svoju bdelosť.

  • Zapnite sprchu úplne na studenú asi na 30 sekúnd, potom ju znova zapnite na takú horúcu, ako dlho vydržíte. Nakoniec na ďalších 30 sekúnd prepnite na studenú teplotu. Proces otáčania na teplé a studené vás urobí oveľa bdelšími.


Vykonajte nejaké ľahké cvičenie. Aby ste sa na skúšku lepšie prebudili, tesne pred ňou si ľahko zacvičte. Rozprúdenie krvi vám pomôže byť ostražitejší a pripravený vydať zo seba maximum. Nemusíte bežať maratón. Venujte 5 až 10 minút rýchlej chôdzi, skákaniu alebo behu na mieste.[7]


Neodkladajte spánok príliš dlho. Spánok je nevyhnutný pre vaše zdravie a pohodu. Môže zvýšiť pravdepodobnosť, že budete chorí, časom vám zvýši krvný tlak, zvýši negatívne nálady a ovplyvní vašu koncentráciu a pamäť. V skutočnosti je dobrý spánok jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste dobre zvládli test, ktorý musíte napísať.

  • Ak môžete, skúste si pred testom zdriemnuť.[8]
    Odborný zdroj
    Jake Adams
    Akademický tútor & Špecialista na prípravu na test
    Rozhovor s odborníkom. 24. júla 2020.
  • Zdriemnutie vás môže uviesť do spánkového cyklu REM, ktorý, ako ukázali štúdie, môže byť nápomocný pri opätovnom zapamätávaní.[9]
    Odborný zdroj
    Jake Adams
    Akademický tútor & Špecialista na prípravu na test
    Odborný rozhovor. 24. júla 2020.

Druhá časť z 3: Zostať počas testu bdelý


Zostaňte v pohode. Ak je to možné, udržujte si nižšiu teplotu. Oblečte sa primerane triede, v ktorej budete. Chlad vás môže udržať v bdelosti, preto si vyzlečte sveter a oblečte si tričko. Ak je vám príliš teplo, je pravdepodobnejšie, že budete ospalí.[10]


Sadnite si k oknu. Tak ako vás svetlo môže prebudiť, môže vám pomôcť zostať bdelšími aj počas skúšky. Aby ste mali čo najviac svetla, skúste sa usadiť pri okne. Svetlo budete mať zvonku aj zvnútra a prirodzené svetlo vám môže pomôcť udržať si bdelosť.[11]


Žujte žuvačku. Žuvačka vám pomôže udržať si bdelosť. V skutočnosti pomáha prúdeniu kyslíka do mozgu, vďaka čomu budete na skúšku ostražitejší. Počas skúšky si dajte žuvačku, ktorá vám pomôže lepšie dávať pozor, ale uistite sa, že žujete potichu, aby ste nerušili celú miestnosť.


Robte si mozgové prestávky. Ak máte pocit, že máte problémy so sústredením, venujte niekoľko sekúnd na osvieženie mozgu. Samotné odvrátenie pohľadu môže čiastočne pomôcť, ale ešte lepšie je zhlboka sa nadýchnuť. Ak dostanete do mozgu viac kyslíka, môžete sa cítiť bdelší.[12]


Požiadajte o to, aby ste mohli ísť na toaletu. Ak vás učiteľ nechá odísť, urobte si krátku prestávku na toaletu. Postriekajte si tvár vodou, aby ste si oddýchli. Ďalšou možnosťou je vybehnúť von a nadýchať sa čerstvého vzduchu. Aj obyčajná prechádzka vás môže urobiť pozornejšími.[13]

Časť 3 z 3:Vykonávanie testu


Nedovoľte, aby vás test zahltil. Keď ste unavení, test sa vám môže zdať ohromujúci všetkými odpoveďami, ktoré musíte uviesť. Kľúčom k úspechu je upokojiť sa. Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite, aby ste sa uistili, že ste pokojní, a potom sa venujte jednej otázke po druhej.[14]

  • Až do začiatku testu si pravidelne osviežujte pamäť pomocou poznámok a vnútorných študijných príručiek.[15]
    Odborný zdroj
    Jake Adams
    Akademický tútor & Špecialista na prípravu na testy
    Odborný rozhovor. 24. júla 2020.


Pozorne si prečítajte otázky. Budete veľmi ospalí a unavení, a to môže spôsobiť, že vám v otázkach niečo unikne. Pri každej otázke sa uistite, že ste si ju dôkladne prečítali a že jej úplne rozumiete, kým na ňu odpoviete. Takto sa nedopustíte neopatrných chýb.[16]

  • Ak musíte, skúste pri čítaní pohybovať perami. Otázku si, samozrejme, nemôžete prečítať nahlas, ale predstieranie, že to robíte, vás môže spomaliť natoľko, že budete otázke venovať väčšiu pozornosť.


Najskôr pracujte na najťažších častiach. Keď sa dostanete k testu, skúste najprv riešiť najťažšie časti. Váš mozog bude na začiatku testu najostražitejší a najviac pripravený a neskôr vás môže málo spánku vyčerpať. Preto sa snažte najprv zvládnuť najťažšie alebo najdôležitejšie časti, aby ste mali dostatok mozgovej sily na ich zvládnutie.[17]

  • Ďalším prístupom je pracovať najprv na častiach, ktoré viete najlepšie. Takto ich môžete prejsť bez toho, aby ste urobili chyby. Môže sa však stať, že budete mať ťažšie časy, keď príde na časti, ktoré považujete za ťažšie.


Zapíš si, čo si zapamätáš. Keď pracujete s malým množstvom spánku, nemusíte mať dokonalú pamäť. To však neznamená, že by ste mali úplne vynechať otázky, ak máte predstavu, na čo odpovedať. Namiesto toho si skúste napísať, čo si pamätáte pri krátkych odpovediach, alebo si tipnite zo zoznamu možností.

  • Väčšina učiteľov vám dá aspoň čiastočný kredit, ak máte časť odpovede správnu.
  • Ak chcete urobiť kvalifikovaný odhad z výberu odpovedí, začnite tým, že prečiarknete odpovede, o ktorých viete, že sú nesprávne. Ak neviete prísť na odpoveď, jednoducho si vyberte jednu z tých, ktoré vám zostali.


Nestresujte sa otázkami, ktoré neviete. Keď ste unavení, je pravdepodobnejšie, že budete posadnutí otázkami, na ktoré vôbec neviete odpovedať, a budete sa snažiť prísť na odpoveď. Namiesto toho, aby ste boli posadnutí, jednoducho zatiaľ preskočte tie, ktoré neviete. Ak máte na konci testu čas, vráťte sa k otázkam, ktoré ste preskočili, a zistite, či dokážete prísť na odpoveď.


Sledujte svoj rukopis. Váš rukopis môže utrpieť, ak ste väčšinu noci nespali. Uistite sa, že píšete jasne. Za odpoveď, ktorú učiteľ nedokáže prečítať, nedostanete zápočet, a ak váš rukopis aj tak nie je najčitateľnejší, budete musieť dávať mimoriadny pozor, keď ste unavení.[18]


Skontrolujte si test na konci. Ak máte na konci čas, vždy sa vráťte k testu. Únava vás robí nepozornými, takže musíte hľadať hlúpe chyby. Prečítajte si každú otázku a odpoveď, aby ste sa uistili, že ste odpovedali na celú otázku a že ste nevynechali jej časť alebo ju nesprávne interpretovali.[19]

  • Nemusíte meniť odpovede, ak ste si otázku prečítali správne. Váš inštinkt je zvyčajne najlepší.

  • Trochu sa vyspite. Po dokončení testu choďte domov a trochu sa vyspite. Nemôžete si vynahradiť všetok stratený spánok, ale dobrý spánok nasledujúcu noc je nevyhnutný. Musíš pracovať na tom, aby si obnovil svoj normálny spánkový režim.[20]

    • Nedostatok spánku dôsledne spôsobuje spánkový deficit. Na druhej strane, vaše zdravie môže časom veľmi utrpieť, pretože vaše telo nemá čas, ktorý potrebuje na zotavenie.[21]
    • Niektoré štúdie ukázali, že sústavný nedostatok spánku je podobný ako byť pod vplyvom alkoholu.
  • Odkazy