Ako uspieť v živote ako oneskorenec: 12 krokov (s obrázkami)

Románopisec Robert Louis Stephenson raz povedal, že „byť tým, čím sme, a stať sa tým, čím sme schopní sa stať, je jediným cieľom v živote.“[1]
Maxwell, J. C. (2008). Na dnešku záleží: 12 každodenných postupov, ktoré zaručia zajtrajší úspech. Center Street.
Inými slovami, najhodnotnejším cieľom života je stať sa samým sebou, nech už to pre vás znamená čokoľvek. Individuálny rozvoj sa môže odvíjať rôznymi spôsobmi v závislosti od životných podmienok človeka.[2]
Gilligan, C. (1993). Iným hlasom: Psychologická teória a vývoj žien (reedícia). Cambridge, Mass: Harvard University Press.
Bolo by teda chybou očakávať, že osobný rozvoj bude zodpovedať skôr koncipovaným očakávaniam, ktoré sa naň vzťahujú.[3]
Burman, E. (2007). Dekonštrukcia vývojovej psychológie. Routledge.
To, že máte pocit, že ste do určitého veku nedosiahli svoj plný potenciál, neznamená, že sa nikdy nestanete tým, čoho ste najviac schopní alebo po čom skutočne túžite. Existujú nekonečné možnosti, čo môže myseľ a telo dosiahnuť, a to aj v neskoršom veku.[4]
Bez ohľadu na váš vek alebo spoločenské postavenie sa môžete naučiť aktívne realizovať svoje túžby. Možno ste neskorší kvet, ktorý sa práve dostáva do popredia neskôr ako vaše okolie.

1. časť z 2:Pochopenie a posúvanie svojich hraníc


Zistite, či ste neskorý kvet. Neskorý rozkvet je človek, ktorý svoj potenciál v určitej časti života dosiahne neskôr ako jeho rovesníci. Neskorý rozkvet nie je zlyhanie, je to len niekto, kto dosiahne úspech neskôr ako ostatní. Existuje mnoho spôsobov, ako sa môže váš „rozkvet“ oneskoriť:

  • Vzdelávacie oneskorenie. Mohlo by to znamenať, že vaše známky v škole sú také-také, až kým zrazu nerozkvitnete a neprekonáte mnohé z ostatných detí pri jednej sérii skúšok. Možno ste dokázali spojiť to, čo ste robili v škole, s nejakým cieľom v neskoršom živote. Alebo ste dokázali využiť to, o čom ste sa učili, na to, aby ste si v danom momente nejako zlepšili život. Nech je to akokoľvek, vo vzdelávacom prostredí budete s najväčšou pravdepodobnosťou rozkvitať, ak budete schopní nájsť zmysel v tom, čo sa učíte.[5]
  • Kariérny neskorý rozkvet. Môže sa tiež stať, že ste prvých 15 – 20 rokov svojho dospelého života strávili premýšľaním, akú kariéru chcete. Potom do toho zrazu spadnete a darí sa vám skvele. Rozkvet kariéry si vyžaduje, aby ste našli vášeň v tom, čo robíte. Možno sa cítite vášnivo pre ľudí, s ktorými pracujete, alebo pre veci, ktoré ste dosiahli.[6]
    Robinson, K., & Aronica, L. (2009). Živel: Ako nájdenie vášne zmení všetko (opakované vydanie). Concordville, Pa.; Norwood, Mass.: Penguin Books.
    Ak necítite vášeň pre tieto veci, skúste sa spýtať svojich priateľov alebo blízkych, či to dokázali nájsť vo svojej kariére. Alebo by ste mohli skúsiť hľadať nové pracovné smery, ktoré by mohli uspokojiť dôležitú ľudskú potrebu vášne.
  • Sociálne neskoré kvitnutie. Keď všetci ostatní zbierali svoje prvotiny, predstava nadväzovania nových priateľstiev a randenia bola pre vás cudzia, možno až desivá. To platí, až kým si jedného dňa neuvedomíte, že rozprávať sa s ľuďmi nie je až také strašné, ako sa zdá, a váš spoločenský okruh sa nerozvinie.


Zvážte svoje obmedzenia. Najmä na začiatku života je mnoho našich rozhodnutí založených na tom, do akej miery sa cítime bezpečne vo svojom prostredí. Rovnako dôležitá je naša schopnosť vytvárať si medziľudské väzby s inými ľuďmi.[7]
Aj neskôr v živote môžu obavy prameniace z neistoty v detstve obmedzovať naše konanie.

  • Experimentovaním s obmedzeniami svojho prostredia môžete spochybniť svoju neistotu. Pritom môžete objaviť nové možnosti pre svoj život.[8]
    Schrage, M. (1999). Seriózna hra: Ako najlepšie svetové spoločnosti simulujú, aby inovovali (1. vydanie). Boston, Mass: Harvard Business Review Press.
  • Aby ste sa posunuli za hranice svojich obmedzení, budete musieť vyskúšať nové veci v mnohých oblastiach svojho života. Pri akejkoľvek príležitosti by ste sa mali snažiť vystaviť sa novým skúsenostiam. V ďalších krokoch nájdete niekoľko konkrétnych návrhov.


Experimentujte so svojimi každodennými činnosťami a svojím prostredím. Psychológovia sa domnievajú, že naše individuálne schopnosti sú úzko prepojené s prostredím, v ktorom žijeme.[9]
Experimentujte s týmito životnými podmienkami tak, že sa posuniete za hranice svojej komfortnej zóny.

  • Predstavte si napríklad, že väčšinu času trávite buď sami doma, alebo izolovaní v kancelárii v práci. Bude dosť nepravdepodobné, že si vytvoríte schopnosť vlastností, ako je fyzické zdravie alebo spoločenskosť. Bude to platiť aj vtedy, ak sú tieto vlastnosti súčasťou vašej genetickej výbavy.
  • Aby ste prekonali tieto obmedzenia, môžete sa prihlásiť na týždenný kurz telesného cvičenia. Alebo sa môžete jednoducho zaviazať, že budete chodiť viac na prechádzky do parku. Tak či onak, zažiť zmenu prostredia alebo prinútiť svoje telo urobiť niečo nové vám môže otvoriť nové emócie a predstavy o tom, čo je možné.


Rozvíjať nové vzťahy. Ak sa každý deň stretávate s tými istými ľuďmi, môže to brániť vašej schopnosti rásť novým spôsobom. Kontakt s ľuďmi, ktorí majú opačné názory ako vy, môže rozšíriť vaše predstavy o tom, čo je pre vás a pre svet možné.

  • Trávenie času s novými ľuďmi môže rozšíriť vaše obzory. Môže spochybniť stereotypy a predsudky a vystaviť vás novým spôsobom života.[10]
  • Nadviažte rozhovor s neznámym človekom v kaviarni alebo sa pridajte k skupine ľudí, s ktorými máte spoločné záujmy.
  • Ak sa necítite schopní stretávať sa s novými ľuďmi, ale napriek tomu sa chcete s niekým novým porozprávať, zvážte návštevu odborníka na duševné zdravie alebo životného kouča. Môžu vám poskytnúť podporné ucho a ponúknuť stratégie, ako sa posunúť za hranice vašej komfortnej zóny s ostatnými.


Prehodnoťte svoje vnímanie seba samého.[11]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
Často sa brzdíme v dosahovaní svojho potenciálu kvôli nerealistickým ideálom o tom, kým by sme mali byť.[12]
Tie môžu pochádzať z vášho detstva, možno z očakávaní vašich rodičov. Aj rýchle porovnanie facebookových stránok môže vytvoriť nerealistické očakávania o živote.

  • Namiesto toho, aby ste sa obávali, či robíte „správne veci“, skúste sa sústrediť na to, čo vás skutočne baví.[13]
    Odborný zdroj
    Sandra Possingová
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
  • Skúste sa zúčastniť kurzu alebo workshopu v niečom, čo ste ešte neskúšali, aj keď si nie ste istí, či ste v tom dobrí. Skúmanie potenciálnych vášní je rovnako dôležité ako nájdenie niečoho, v čom vynikáte.[14]
    Odborný zdroj
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
  • Bez ohľadu na zdroj týchto predstáv je dôležité spochybniť ich, keď máte pocit, že vás brzdia. Keď sa objavia, zhlboka sa nadýchnite a sústreďte sa na to, čo môžete urobiť v prítomnom okamihu, aby sa váš život zlepšil.
  • Skúste svoje očakávania do budúcnosti zakotviť vo vnímaní prítomného okamihu. Zamerajte sa na proces budovania k svojmu cieľu na rozdiel od samotného konečného výsledku.
  • Predstavte si napríklad, že máte myšlienku, že potrebujete nového priateľa. Zvážte, ako by ste mohli postupovať pri dosahovaní tohto cieľa počnúc prítomným okamihom. Môžete si len tak dobrovoľne nájsť nového priateľa, alebo sa budete musieť najprv porozprávať s novým človekom? Možno je nevyhnutným prvým krokom jednoducho obklopiť sa novými ľuďmi.


Vyhnite sa porovnávaniu svojho života s inými. Každý z nás je jedinečná ľudská bytosť s osobitými telesnými schopnosťami a biologickou skladbou. To znamená, že každý z nás sa bude vyvíjať podľa rôznych rytmov a tempa. Ľudia plnia predpokladané vývinové míľniky rôznym tempom a vlastnými spôsobmi.[15]

  • Koniec dvadsiatky je čas, keď sa mozog a telo mnohých ľudí prestávajú vyvíjať relatívne stabilným tempom ako predtým. Napriek tomu si telo zachováva určitú plasticitu počas celého života. To vytvára potenciál pre niekedy dramatické zmeny v osobnosti a správaní, a to aj v neskoršom veku.[16]
    Doidge, N. (2007). Mozog, ktorý sa mení sám: Príbehy osobného triumfu z hraníc vedy o mozgu (1. dotlač). New York: Penguin Books.
  • Žiadne dve telá sa nevyvíjajú podľa rovnakých rytmov a trajektórií. To znamená, že je v poriadku, ak dosiahnete kultúrne a biologické míľniky v iných obdobiach svojho života ako ostatní. Niekedy môže byť dokonca v poriadku, ak ich vôbec neoslovíte.
  • Puberta sa napríklad môže začať v širokom vekovom rozpätí. Často sa bude líšiť v závislosti od faktorov, ako je rasa, zloženie telesného tuku a stres.[17]
    Nemá zmysel nútiť svoje telo, aby dosiahlo pubertu skôr, ako je na to pripravené. Len na seba budete vyvíjať zbytočný tlak, aby ste boli niekým, kým nie ste.
  • Ak si všimnete, že porovnávate svoj život a schopnosti s inými ľuďmi, zhlboka sa nadýchnite a pokúste sa sústrediť na prítomný okamih. Nájsť radosť a vášeň v činnostiach, ktorých sa zúčastňujete počas každodenného života, je najlepší spôsob, ako rozkvitnúť v každom veku.


Praktizujte cvičenia hlbokého dýchania alebo všímavosti. Meditácia a dychové cvičenia môžu nasmerovať vašu pozornosť na telesné procesy v prítomnom okamihu. Toto sú skvelé nástroje na zvládnutie obsedantných a/alebo nežiaducich myšlienok o minulosti alebo budúcnosti.[18]

  • Na jednoduchú meditáciu si sadnite na pohodlné miesto s rukami v kolenách. Zhlboka, pomaly dýchajte a vnímajte, ako vzduch prechádza vaším telom. Sústreďte všetku svoju pozornosť na dýchanie. Ak sa vaše myšlienky začnú vzďaľovať, sústreďte sa na dýchanie a prítomný okamih.[19]
  • Keď sa stanete zručnejšími v sústredení sa na prítomnosť, dovoľte, aby ste sa priklonili k činnostiam, ktoré vás zaujímajú. Takto sa vaše ciele a očakávania do budúcnosti môžu vyvinúť z vašich vlastných túžob a vášní.

2. časť z 2:Využitie vašich silných stránok


Nadviažte kontakt so svojou introspektívnou stránkou. Ľudia s neskorým rozkvetom sú často hĺbaví, reflexívni myslitelia. Často majú tendenciu snažiť sa kontrolovať viac aspektov života ako ich rovesníci.[20]
Pravdepodobne ste múdry človek; nájdite spôsob, ako využiť svoju reflexívnu povahu vo svoj prospech.

  • Váš sklon k reflexii a kontrole môže znamenať, že iní dosahujú svoje ciele rýchlejšie ako vy. Ale vďaka tomu, že venujete čas dôkladnému premýšľaniu, keď sa vám naskytne príležitosť, môžete byť schopnejší a pripravenejší ujať sa kormidla.
  • Cvičte sa v tvorivom písaní. Ak sa doma zdržiavate viac, ako by ste chceli, alebo len hľadáte spôsob, ako stráviť čas, skúste sa venovať tvorivému písaniu. Môže to byť vo forme poézie alebo prózy. V každom prípade môže byť tvorivé písanie skvelým spôsobom, ako využiť svoju kreatívnu stránku.[21]
    To vám môže pomôcť rozkvitnúť do niečoho neočakávaného.
  • Skúste tvoriť umenie alebo hudbu. Ak pre vás nie je vhodné tvorivé písanie, možno vás zaujme výtvarné umenie alebo hudba. Tieto činnosti vám tiež môžu pomôcť dostať sa do kontaktu s vašou kreativitou.


Zaznamenávajte svoje myšlienky. Zaznamenávanie myšlienok a nápadov vám môže pomôcť dostať sa do kontaktu s vašimi túžbami a potenciálom. Ďalej, váš proces, ktorým ste sa dostali tam, kde ste, môže pomôcť niekomu inému, najmä iným členom rodiny.

  • Vlastnosti, ako sú tie vaše, sa môžu dediť. Ak sa z vašich skúseností môžu poučiť vaše deti alebo iný člen rodiny, niekomu inému ste zlepšili život.
  • Veďte si denník. Písanie denníka môže byť skvelým spôsobom, ako preskúmať svoje emócie a umožniť im voľnejšie prúdiť do vášho každodenného života.[22]
    Nesnažte sa vtesnať písanie do určitej štruktúry. Namiesto toho si zapíšte všetko, čo vás napadne. Sadnite si a začnite voľne asociovať – možno budete prekvapení, čo vám vyjde na povrch. To môže byť tiež dobrý spôsob, ako podporiť introspekciu a hlboké myslenie.
  • Majte po ruke „knihu nápadov“. Majte zápisník, do ktorého si zapisujte svoje myšlienky, možno vedľa postele alebo v taške. To vám môže pomôcť vo chvíľach nerozhodnosti alebo kolísajúcej sebadôvery. Kedykoľvek vás napadnú nápady, zapíšte si ich. Ľudia s neskorým rozkvetom sú často plní nápadov, niekedy ich je toľko, že nevedia, čo s nimi majú robiť. Keď vás napadne nejaký nápad, možno sa budete brodiť v nerozhodnosti. Táto myšlienka má však význam a môže byť užitočná neskôr, keď sa k nej vrátite.[23]


Spoznajte svoje silné stránky. Neskoro kvitnúci ľudia majú často niekoľko vlastností, ktoré sú veľmi cenné. Patrí medzi ne premýšľanie, ohľaduplnosť a trpezlivosť. Neskoro kvitnúci ľudia majú často vysokú schopnosť abstraktného myslenia a kreativity.[24]

  • Využívajte tieto silné stránky na budovanie sebadôvery a na posilnenie sa v ťažkých životných chvíľach.
  • Vďaka vašej trpezlivosti a reflexívnej povahe sa na vás môžu ostatní obrátiť, keď majú osobné problémy. Využite svoje zručnosti, aby ste im pomohli. Vaša trpezlivosť a ohľaduplnosť sú tiež vlastnosti, ktoré môžete využiť pri výbere povolania alebo životného štýlu. Napríklad sa z vás môže stať skvelý poradca alebo akademik.


Dôverujte sebe a svojim schopnostiam. robíte pokroky a dokážete prekonať životné výzvy. Ak začnete váhať, použite samomluvu, aby ste si pripomenuli, že ste kompetentná osoba s cennými schopnosťami.

  • Vaše úspechy môžu trvať dlhšie ako u iných. Nezabúdajte však, že okamžitý úspech nie je vždy rozprávkovým splnením. Mnohí ľudia sa boja robiť pozitívne kroky, pretože sa cítia unáhlení a nevedia, čo robia. Oneskorenci sa tomuto pocitu vyhnú tým, že si dajú načas a uistia sa, že naozaj vedia, čo robia.
  • Zároveň sa učte zo svojich chýb. Prekážky, s ktorými sa stretávate na ceste k úspechu, nie sú osobným zlyhaním. Môžu byť zdrojom cenných poznatkov o tom, ako nabudúce robiť veci lepšie.[25]

  • Tešte sa zo svojich úspechov a stavajte na nich. Keď v živote dosiahnete niečo dôležité, uznajte svoj úspech. Využite tento úspech na to, aby vás motivoval dosiahnuť ešte viac.

    • Možno vám trvalo dlho, kým ste dosiahli svoje ciele. V dôsledku toho však pravdepodobne viete, čo robíte, oveľa viac ako tí, ktorí sa tam dostali skôr.
    • Ľudia sa na vás môžu začať obracať so žiadosťou o pomoc, pretože si všimnú vaše skúsenosti a znalosti. Venovali ste čas hlbokému premýšľaniu o živote. Ďalej ste dospeli k vlastným záverom, a nie len k preberaniu záverov iných.
  • Odkazy

      Maxwell, J. C. (2008). Na dnešku záleží: Robinson: 12 každodenných postupov, ktoré zaručia zajtrajší úspech. Stredná ulica.

      Gilligan, C. (1993). Iným hlasom: Psychologická teória a vývoj žien (reedícia). Cambridge, Mass: Harvard University Press.

      Burman, E. (2007). Dekonštrukcia vývinovej psychológie. Routledge.

      http://www.huffingtonpost.com/2012/12/02/encore-career_n_2212614.html

      https://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn/201212/can-you-measure-education-can-you-define-life-s-meaning

      Robinson, K., & Aronica, L. (2009). Prvok: Ako nájdenie vašej vášne zmení všetko (reprint edition). Concordville, Pa.; Norwood, Mass.: Penguin Books.

      Kidd, C., Palmeri, H., & Aslin, R. N. (2013). Racionálne občerstvenie: Rozhodovanie malých detí pri úlohe s marshmallow je ovplyvnené presvedčením o spoľahlivosti prostredia. Cognition, 126(1), 109-114. http://doi.org/10.1016/j.Poznanie.2012.08.004

      Schrage, M. (1999). Seriózna hra: Ako najlepšie svetové spoločnosti simulujú, aby inovovali (1 vydanie). Boston, mass: Harvard Business Review Press.

      Morgan, P. (2010). K vývojovej teórii pripútanosti k miestu. Journal of Environmental Psychology, 30(1), 11-22. http://doi.org/10.1016/j.lenvp.2009.07.001