Ako v živote niečo dosiahnuť: 12 krokov (s obrázkami)

Ak chcete v živote niečo dosiahnuť, budete si musieť určiť dôležité životné ciele, vytvoriť akčný plán a prípadne aj zvážiť otázky osobnej identity. Dosahovanie cieľov si vyžaduje jasný cieľ, vytrvalé odhodlanie a systém odmeňovania, ktorý vás udrží na vytýčenej ceste. Najdôležitejšie je, aby ste si stanovili cieľ, ktorý vás bude inšpirovať.[1]
Odborný zdroj
Kirsten Parker, MFA
Myslenie & Action Coach
Rozhovor s odborníkom. 22 júla 2020.

Časť 1 z 3:Stanovenie vašich cieľov


Ujasnite si svoje životné ciele. Možno túžite získať vysokoškolský titul, založiť si rodinu, vytvoriť úspešný podnik alebo napísať knihu. Začnite si tieto ciele vizualizovať a porozprávajte sa s kompetentnými ľuďmi o tom, ako by ste mohli svoje túžby dosiahnuť. Spýtajte sa sami seba, čo vás skutočne robí šťastnými, a pokúste sa nasledovať svoje šťastie.[2]
Zdroj experta
Kirsten Parkerová, MFA
Mindset & Akčný kouč
Rozhovor s odborníkom. 22. júla 2020.


Uznajte svoje silné stránky. Nie je dobrý nápad nasledovať životnú dráhu len preto, že vám to niekto povie. Iní ľudia však budú schopní objektívne rozpoznať vaše silné stránky, čo vy často nedokážete. Počúvajte, čo hovoria o vašich silných a slabých stránkach. Pokúste sa prispôsobiť svoje ciele svojim silným stránkam.

  • Ak ste napríklad dobrí v kreslení, zvážte kariéru v oblasti vizuálneho dizajnu. Ak ste dobrí v písaní, premýšľajte, ako to môžete využiť vo svojej kariére. To nemusí nevyhnutne znamenať, že by ste sa mali zaviazať stať sa spisovateľom alebo umelcom, čo môžu byť náročné povolania. Mali by ste však zvážiť aj iné povolania, ktoré využívajú tieto zručnosti, ako napríklad reklama, architektúra, interiérový dizajn alebo právo.


Identifikujte prekážky, ktoré môžu prekážať vášmu cieľu. Môžete mať napríklad inovatívny podnikateľský koncept, ale nemáte dostatok kapitálu na jeho rozbehnutie. Je nepraktické začať športovať alebo vykonávať niektoré profesionálne povolania po dosiahnutí určitého veku. Porozprávajte sa s ľuďmi, ktorí prešli cestou, ktorá vás baví, aby ste zistili, či je to pre vás reálna možnosť.

2. časť z 3: Vytvorenie plánu


Porozprávajte sa s niekým, kto je úspešný. Ak chcete získať predstavu o tom, čo budete musieť urobiť, aby ste dosiahli svoj cieľ, mali by ste sa porozprávať s niekým, kto ho už dosiahol. Opýtajte sa jej, aké kroky musela urobiť, aby dosiahla svoje ciele. Pokúste sa získať predstavu o „cene“, ktorú zaplatila, v zmysle toho, koľko hodín denne venovala práci. Vytvorte si plán, ako ísť v jej stopách.

  • Časť tohto plánu bude pozostávať zo stanovenia denného rozvrhu. Ak sa venovala práci 3 hodiny denne, spýtajte sa, ako môžete urobiť to isté vy. Budete musieť vyradiť televíziu zo svojho rozvrhu alebo ju výrazne obmedziť na určitý čas denne? To zistíte len vtedy, ak si to spočítate.[3]


Vytvorenie akčného plánu na dosiahnutie cieľov. Vaše ciele budú uskutočniteľnejšie, ak si vytvoríte plán na ich realizáciu. Vytvorte si časový plán pre každý cieľ a určte kroky potrebné na realizáciu každého z nich. Napíšte to písomne a čo najkonkrétnejšie uveďte dátumy, malé kroky a overiteľné kritériá úspechu.[4]

  • Určite si kroky potrebné na dosiahnutie každého životného cieľa. Napríklad, aby ste sa dostali na renomovanú právnickú školu, musíte najprv ukončiť bakalárske štúdium s vysokým priemerom známok. Potom budete potrebovať vysoký počet bodov v prijímacom teste na právnickú fakultu (LSAT). Potom sa prihlásite na zoznam starostlivo vybraných renomovaných právnických škôl.
  • Každý veľký cieľ si rozdeľte na menšie kroky. Napríklad prihlášky na renomované právnické fakulty budú vyžadovať, aby ste predložili referenčné listy, napísali osobné vyhlásenie a podrobne opísali všetky skúsenosti z advokátskej kancelárie. Identifikácia týchto menších krokov na začiatku vám pomôže aktívne nadviazať vzťahy s profesormi, ktorí vám môžu napísať odporúčacie listy ešte pred ukončením štúdia. Podobne si môžete začať plánovať nájsť letnú prácu na čiastočný úväzok v advokátskej kancelárii už počas bakalárskeho štúdia.
  • Vytvorte si plán na riešenie prekážok a osobných výziev. Ak je napríklad vaším cieľom oženiť sa a založiť rodinu, ale nemôžete si nájsť romantického partnera, pretože bojujete s plachosťou, môžete požiadať priateľov, aby vás zoznámili s ľuďmi, presadiť si účasť na spoločenských aktivitách alebo sa poradiť s poradcom pre vzťahy.


Zostaňte motivovaní. Keď máte akčný plán, mali by ste sa odmeniť zakaždým, keď splníte cieľ. Ak ide o malý cieľ, choďte na večeru alebo drink, možno si vezmite voľno navyše. Ak ide o veľký cieľ, vezmite si dlhú dovolenku. Odmeňovanie vás bude motivovať, hoci sa musíte uistiť, že ste si stanovili jasné kritériá, napríklad konkrétne percento nárastu tržieb alebo určitú známku z LSAT. V opačnom prípade by ste sa nemuseli nútiť k veľmi vysokému štandardu.[5]

  • Zamyslite sa nad svojimi osobnými potrebami. Okrem fyzických potrieb zostať najedený, chránený a zdravý, zvážte svoje mentálne, emocionálne a duchovné potreby, keď pracujete na tom, aby ste v živote niečo dosiahli. Potreba cítiť sa rešpektovaný, duševne stimulovaný, vyzvaný a milovaný sú životne dôležité faktory na udržanie motivácie.[6]
    Odborný zdroj
    Kirsten Parkerová, MFA
    Myslenie & Akčný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 22. júla 2020.
    Neustále si uvedomujte výsledky svojej práce.
  • Overte si, či vaše ciele podporujú vašu motiváciu. Šance na vytvorenie milujúcej rodiny sú napríklad oveľa väčšie, ak si vyberiete životného partnera, vďaka ktorému sa budete cítiť milovaní a rešpektovaní a ktorý vás bude povzbudzovať v dosahovaní vašich životných cieľov.


Zhodnoťte svoj pokrok. Neustále vyhodnocujte, či plníte svoje ciele. Ak nie, zistite, či ste sa dostatočne angažovali, a ak nie, vyčleňte si vo svojom rozvrhu viac času na splnenie týchto cieľov. Ak tvrdo pracujete bez výsledku, zvážte, či by iná stratégia nefungovala lepšie, alebo či by ste sa nemali zamyslieť nad novým cieľom.[7]

Časť 3 z 3:Zmena perspektívy


Naučte sa odkladať uspokojenie. Jedným z najsilnejších prediktorov toho, ako je človek úspešný, je to, či dokáže odložiť uspokojenie pre väčšie odmeny v budúcnosti. Vezmite si zlozvyk, ktorý vám zaberá čas alebo obetuje zdravie – ako napríklad konzumácia nezdravého jedla alebo sledovanie televízie – a trénujte jeho odklad tak dlho, ako vydržíte.

  • Dokázal to klasický experiment s marshmallow, pri ktorom boli deťom sľúbené dva marshmallow, ak sa dokážu zdržať zjedenia jedného marshmallow počas pätnástich minút. Tí, ktorí odkladali uspokojenie, aby dostali dva marshmallow, mali ďalej lepšie výsledky v testoch SAT, lepší zdravotný stav a nižšie riziko zneužívania návykových látok. Následné štúdie ukázali, že ak by deti spoľahlivo dostávali odmeny, keď odkladajú uspokojenie, boli by lepšie schopné to urobiť.[8]


Pestujte si odvahu. Podobne je dôležité trénovať vytrvalosť. Prestaňte o živote premýšľať ako o šprinte, namiesto toho ho vnímajte ako maratón. Neočakávajte, že svoj cieľ dosiahnete za krátke obdobie intenzívneho úsilia. Zostaňte aktívni a pracujte na svojich cieľoch neustále a čo najdôslednejšie.[9]

  • Seinfeld napríklad tvrdí, že kľúčom k jeho úspechu bolo, že si každý deň sadol a napísal niekoľko vtipov. Nešlo o obdobia intenzívnej, vysoko motivovanej činnosti, ale skôr o oddaný, dôsledný návyk.[10]
  • Niektorí ľudia odporúčajú dokončiť svoju najdôležitejšiu alebo najťažšiu úlohu hneď na začiatku dňa. Ak to urobíte, budete mať dynamiku a náročné úlohy vás nebudú zastrašovať, aby ste ich odkladali.[11]


Pracujte na svojich sociálnych zručnostiach. Výskumy ukazujú, že v súčasnosti sú najúspešnejší ľudia, ktorí kombinujú zručnosti so spoločenským pôvabom. Sociálne zručnosti sú v modernom svete čoraz dôležitejšie.[12]
Najlepšie sa dajú vypestovať neustálym cvičením.

  • Precvičujte si spoločenské správanie, aj keby to malo byť len pozdravenie alebo poďakovanie niekomu, koho stretnete na verejnosti. Sledujte, ako sa správajú ľudia, ktorí sú obľúbení, aby ste zistili, čím priťahujú ostatných ľudí. Podobne sledujte, ako na vás ľudia reagujú, aby ste zistili, čo funguje a čo nie.[13]


Majte sebadôveru. Štúdie ukazujú, že sebavedomie, ktoré o sebe prezentujete, je rovnako dôležité ako vaša skutočná kvalifikácia.[14]
Premýšľajte o svojich úspechoch. Precvičte si reč tela, ktorá vyžaruje sebadôveru. Keď si raz vybudujete sebadôveru, aby ste mohli konať a byť úspešní, vaše sebavedomie sa bude prirodzene nabaľovať na snehové gule spolu s vašimi úspechmi.[15]

  • Ak chcete vyžarovať sebavedomie, postavte sa rovno, s ramenami vzadu a vypnutým hrudníkom. Projektujte svoj hlas tak, aby znel silno. Keď sa s niekým rozprávate, nadviažte očný kontakt.[16]
    Cvičenie, aby ste vyzerali a cítili sa silní.[17]

  • Prijmite zmenu. Mnoho ľudí má pocit, že prijatie zmeny porušuje naše autentické ja. Najúspešnejší ľudia sú však tí, ktorí sa nevnímajú ako nemenní, ale skôr ako rastúci, meniaci sa, aby zlepšili svoje schopnosti a prispôsobili sa okolitému svetu.[18]
    Vzorovať sa podľa úspešných ľudí a nasledovať ich príklad.

    • Hoci autentickosť môže byť silnou devízou, nemali by ste dovoliť, aby vás brzdila vaša neschopnosť zmeniť sa. Namiesto toho prijmite rozvíjajúci sa zmysel pre autenticitu: myšlienku, že autentické ja je to, kým sa stávate, nie to, kým ste boli.[19]
      Dôveryhodný zdroj
      Harvard Business Review
      Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
      Prejsť na zdroj
  • Odkazy

      Kirsten Parker, MFA. Myslenie & Akčný kouč. Rozhovor s odborníkom. 22 júla 2020.

      Kirsten Parker, MFA. Myslenie & Akčný kouč. Rozhovor s odborníkom. 22. júla 2020.

      http://oliveremberton.com/2013/3-steps-to-achieve-something-big/

      http://www.podnikateľ.com/article/201888

      http://www.kent.ac.uk/careers/sk/skillsactionplanning.htm

      Kirsten Parkerová, MFA. Myslenie & Akčný tréner. Rozhovor s odborníkom. 22 júl 2020.

      http://www.kent.ac.uk/careers/sk/skillsactionplanning.htm

      http://jamesclear.com/delayed-gratification

      http://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_the_key_to_success_grit/transcript?language=sk