Ako švihať golfovou palicou

Hoci golf môže byť náročný, kým sa ešte len učíte správnu techniku, hra môže byť veľmi príjemná, keď si osvojíte svoje zručnosti. Jedným z aspektov, ktoré robia golf náročným, je, že aj malé detaily môžu mať veľký vplyv na váš úder. Všetko sa začína švihom. Ak loptičku krájate alebo háčkujete, ak sa vám jednoducho nedarí dosiahnuť správny odpal alebo ak ste nikdy v živote neodpálili golfovú loptičku, tu je návod, ako z golfového švihu vyťažiť to najlepšie.

Časť 1 zo 4:Zvládnutie postoja

Začnite s prednou nohou mierne pred loptičkou. Postavte si nohy tak, aby bola vaša predná noha mierne pred loptičkou; tak bude vaša palica spočívať blízko stredu vášho tela. Nohy by mali byť trochu širšie ako na šírku ramien a golfová loptička by mala smerovať do stredu postoja.

  • Hrajte väčšími palicami (ako sú hybridy alebo drivery) viac k prednej nohe a menšími palicami (ako sú železá) smerom k stredu postoja.
  • Ak ste pravoruký hráč, bude to naopak. Vaša ľavá noha bude približne o jeden meter – často menej – bližšie k jamke ako loptička.
  • Ak ste ľavoruký hráč, vaša pravá noha bude bližšie k jamke ako loptička.

Priblížte sa k loptičke natoľko, aby stred tváre palice dosiahol na loptičku s vystretými, ale stále uvoľnenými rukami. Nestojte tak blízko pri loptičke, aby ste museli ohýbať lakte, aby ste sa prispôsobili polohe palice. Zároveň nestojte tak ďaleko, aby ste mali úplne vystreté ruky. Horná časť tela má byť mierne ohnutá smerom k lopte a trup má byť ohnutý smerom od cieľa, ale nie výrazne. Hornú časť tela mierne nakloňte smerom od cieľa. [1]

Skontrolujte si zarovnanie. Vyrovnanie je smer, ktorým smerujú vaše nohy a ramená. Nohy a ramená chcete nastaviť tak, aby pomyselná čiara prechádzajúca od zadného ramena k prednému ramenu – a od zadnej nohy k prednej – smerovala priamo na váš cieľ. Tomuto postupu sa hovorí udržiavanie zarovnania „v štvorci“.“[2]

  • Ak chcete skontrolovať svoje zarovnanie, zaujmite postoj a položte golfovú palicu na odpalisko pozdĺž špičiek prstov na nohách. Odstúpte od golfovej palice a pozrite sa na smer, ktorým mieri. Mal by smerovať buď na váš cieľ, alebo na samotnú jamku.

Mierne pokrčte kolená. Namiesto strnulého manévru sa snažte zaujať „atletický postoj“ miernym pokrčením kolien. Vyskúšajte si cvičný švih s úplne rovnými kolenami, aby ste zistili, aké ťažké je – a aký neprirodzený je to pocit – švihať golfovou palicou bez mierne pokrčených kolien.

  • Vyvážte svoju váhu mierne na guľôčkach chodidiel.[3]
    Hoci je to ťažšie ako balansovať na pätách, je jednoduchšie prenášať váhu dopredu a potom dozadu, keď vykonávate švihový pohyb.
  • Rovnomerne rozložte váhu na obe nohy. V rýchlom slede za sebou mierne odlepte päty chodidiel od zeme a prenášajte váhu medzi prednou a zadnou nohou, aby ste získali pocit rovného postoja. Aj keď počas švihu dozadu a potom počas švihu nadol budete prenášať váhu, na začiatku by ste mali mať rovnomerne rozloženú váhu.

2. časť zo 4: Uchopenie

Bez ohľadu na to, aký úchop si zvolíte, držte palicu uvoľnene. Uvoľnený úchop umožní, aby sa hlava palice pri švihu otočila, čo vám zabezpečí lepšiu presnosť a zvyčajne aj väčšiu vzdialenosť. Toto sa označuje ako zatváranie pri údere. Ako pri väčšine vecí v golfe, čím viac sa snažíte, tým horšie to ide, pretože pri väčšej snahe sa vaše svaly môžu napnúť, čo brzdí váš švih. Snažte sa, aby to bolo pohodlné a prirodzené.

Vyskúšajte baseballový úchop. Ide o veľmi základný úchop podobný tomu, ako hráči bejzbalu držia bejzbalovú pálku, preto ten názov. Poznámka: Pri všetkých troch nasledujúcich úchopoch bude ľavá ruka (u praváka) v rovnakej polohe.

  • Ľavú ruku položte pod golfovú palicu a zakrivte prsty nad palicou tak, aby ju pevne uchopili. Golfová palica by mala spočívať presne v mieste, kde sa vaša dlaň stretáva s prstami; ľavý palec by mal smerovať priamo nadol k hlave palice.
  • Pravú ruku podložte pod golfovú palicu tak, aby sa malíček pravej ruky pohodlne dotýkal ukazováka ľavej ruky. Pravá ruka by mala byť na palici tesne pod ľavou.
  • Stiahnite úchop hornej časti palice tak, aby sa záchranná časť dlane opierala o ľavý palec. Váš pravý palec by mal smerovať mierne doľava od stredu, zatiaľ čo ľavý palec by mal smerovať mierne doprava od stredu.

Vyskúšajte úchop s presahom. Hoci na bejzbalovom úchope nie je nič zlé, prsty sú v podstate navzájom odpojené, čo bráni vašej spolupráci rúk. Prekrývajúci úchop spája prsty tak, že sa prekrývajú. Tento úchop poskytuje o niečo väčšiu stabilitu.

  • Začnite s rukami v baseballovom úchope. Namiesto toho, aby ste držali pravý malíček a ľavý ukazovák vedľa seba, zdvihnite pravý malíček nahor. Posuňte pravú ruku po úchope a pravý malíček položte buď na kĺb medzi ľavým ukazovákom a ľavým prostredníkom, alebo na vrch samotného ukazováka.

Vyskúšajte prekrížený úchop. Tento úchop ponúka pravdepodobne najväčšiu stabilitu zo všetkých troch úchopov tým, že ľavá a pravá ruka sú prepletené na spodnej strane palice. Tento úchop používajú golfoví velikáni Jack Nicklaus a Tiger Woods.[4]

  • Ak chcete dosiahnuť prekrížený úchop, začnite s bejzbalovým úchopom. Potom vložte ľavý ukazovák medzi kĺb pravého malíčka a prstenníka a zároveň vezmite pravý malíček a vložte ho medzi ľavý ukazovák a prostredník. Váš pravý malíček a ľavý ukazovák sa v podstate držia navzájom v prepletenom „x.“

Vyberte si úchop, ktorý je pre vás najpohodlnejší. Každý grip má svoje výrazné výhody a nevýhody a existuje ešte mnoho ďalších variantov týchto gripov, ktoré sme nespomenuli – slabé alebo silné gripy atď. Experimentujte s golfovými úchopmi, kým sa vám švih nebude zdať najpohodlnejší a kým neodstránite niektoré svoje najhoršie tendencie.

  • Napríklad prepletený úchop sa bežne predpisuje golfistom s malými rukami (myslíme na Nicklausa), zatiaľ čo prekrývajúci úchop je pre ľudí s menšími rukami ťažko použiteľný.
  • Ak máte problémy so slice (loptička sa pohybuje doľava a potom dramaticky doprava v prípade pravákov), zvážte zmenu „slabej“ verzie úchopu, ak ju používate.[5]
  • Ak máte problémy s hákom (loptička sa pohybuje doprava a potom dramaticky doľava pre pravákov), zvážte zmenu „silnej“ verzie úchopu, ak ju používate.[6]

Časť 3 zo 4:Švihnutie palicou

Začnite spätný švih. Pri spätnom švihu zdvihnete palicu z východiskovej polohy späť a vynesiete ju nad hlavu. Snažte sa pri spätnom odpale otáčať trup prenášaním váhy z plôšky prednej nohy na plôšku zadnej nohy. Venujte pozornosť trom odlišným fázam spätného odpalu:

  • Prvá fáza: Pohybujte rukami rovno dozadu, pričom ich držte blízko zadnej nohy. Snažte sa pri tom udržať prednú ruku rovnú. Keď sa hlava palice zavesí dozadu medzi vašu ľavú ruku a hriadeľ palice, hriadeľ sa stane takmer rovnobežným so zemou.
  • Druhá fáza: Pokračujte v miernej prestávke v zápästí, keď sa pohybujete rameno rovnobežne so zemou. Hokejka by mala byť približne kolmo na ľavú ruku (pre pravákov). Koniec palice by mal smerovať mierne mimo golfovej loptičky.
  • Tretia fáza: Otočte trup ešte viac dozadu, aby hlava palice na vrchole spätného švihu putovala mierne za rukami. Počas poslednej fázy spätného úderu by sa vaša predná ruka mala mierne ohnúť.

Pokračujte v švihu nadol. Pri švihu nadol by ste mali mať pocit, že hlavu palice ťaháte alebo mierne ťaháte, aby zaostávala za všetkým ostatným. Nechajte 90-stupňový uhol predlaktia a hriadeľa zväčšiť a potom sa rýchlo odvíjajte cez úderovú plochu. Tým sa vytvorí obrovská rýchlosť hlavy palice, pričom telo sa môže pohybovať relatívne pomaly a udržať si kontrolu.

  • Tesne pred úderom sa pokúste opäť zablokovať prednú ruku tak, aby bola opäť úplne rovná, presne taká, aká bola na začiatku spätného švihu.
  • Počas švihu nadol preneste váhu z loptičky zadnej nohy na loptičku prednej nohy. Dovoľte kolenám, aby sa pohybovali smerom k cieľu. Snažte sa mať predné koleno pokrčené, najmä ak odpaľujete driverom, pretože to pomôže vašej prednej nohe preniesť váhu.

Dbajte na to, aby bol hriadeľ v okamihu úderu naklonený dopredu smerom k cieľu. Pomôže vám to zabezpečiť, aby boli vaše ruky počas úderu pred hlavou palice, čo následne pomôže hlave palice zasiahnuť loptičku pred pohybom po zemi. Nezabudnite používať boky, aby ste do úderu vniesli energiu; nespoliehajte sa len na ruky, aby ste vytvorili silu.

Nezabúdajte na pokračovanie. Nie je rozhodujúce, ako ďaleko dozadu palicu odopnete, ale ak ju správne uvoľníte, mali by ste úplne pokračovať v odpale. Vaša pracka bude smerovať k cieľu, palica sa prehupne do polohy trochu za vami a vy budete balansovať na vedúcej nohe, pričom zadná noha bude balansovať na špičke. Tento koniec by ste mali byť schopní pohodlne držať, keď sledujete, ako loptička odlieta do diaľky.

  • Sledujte loptičku počas švihu dozadu, švihu nadol a následného švihu. Nezdvíhajte hlavu hneď po údere, aby ste videli, kam loptička smeruje; spôsobí to len nesprávne odpálenie loptičky. Sledujte loptičku, kým nedokončíte následný úder.

Nesnažte sa loptu pumpovat celou svojou silou – ľahkosť to dokáže! Tak ako by ste sa nemali snažiť uškrtiť golfovú palicu v úchope, nemali by ste sa snažiť celou silou udierať do golfovej loptičky. Najdôležitejším faktorom pri dosahovaní vzdialenosti a smeru je forma a dobrá forma sa zvyčajne obetuje, keď sa snažíte ísť na golfovú loptičku ako jaskynný muž.

Časť 4 zo 4:Náprava bežných problémov

Náprava slice. Ak sa vaša loptička počas letu zakrivuje zľava doprava (pre praváka), snažte sa mať počas spätného švihu pokrčené a ohnuté kolená.[7]
Je prirodzené, že počas spätného švihu chcete narovnať zadné koleno, ale snažte sa tomuto impulzu vyhnúť. Nedovoľte ani kolenu, aby sa posunulo dozadu; držte ho v ohnutej polohe a pod bok.

Opravte hák. Hook je loptička, ktorá letí mierne doprava (pre pravorukého golfistu) a potom prudko doľava. Stáva sa to vtedy, keď má loptička rotáciu proti smeru hodinových ručičiek, čo znamená, že je zasiahnutá sprava doľava namiesto zozadu dopredu.

  • Skúste sa pozrieť na svoj úchop. Ak ste pravák a pri držaní golfovej palice sú na ľavej ruke viditeľné viac ako dva kĺby, prejdite na „slabší“ úchop a uistite sa, že sú viditeľné len dva kĺby.
  • Uistite sa, že váš postoj nesmeruje príliš doľava. Môžete sa pokúsiť trochu prekompenzovať smerom doprava, ale to môže tiež zhoršiť hákovanie, ak to príliš preženiete. Položte golfovú palicu na zem, aby ste sa uistili, že mierite priamo na cieľ.
  • Opravte švihy, ktoré nezasiahnu loptičku „rovne. Niekedy je váš švih „tučný“, inokedy „tenký“ a váš drive nedosahuje takú vzdialenosť, ako by ste chceli. Najčastejším liekom na tento problém je udržiavať hlavu sklonenú a pohľad upretý na loptičku počas celého spätného švihu.

    • Keď pri spätnom odpale posuniete hlavu dozadu, v skutočnosti zväčšujete vzdialenosť medzi základňou krku a spodnou časťou loptičky. Vďaka tomu je oveľa ťažšie trafiť loptičku priamo do vášho kolotoča. Sledujte loptičku a mali by ste odpalovať dlhšie a konzistentnejšie.
  • Odkazy