Ako vniesť do svojho života disciplínu: 10 krokov (s obrázkami)

Tento článok sa snaží vniesť do života disciplínu vo všeobecnosti. Disciplína sa nesmie obmedzovať na detskú disciplínu a to, že sa niekto stane dospelým, z neho nerobí disciplinovaného. Disciplína neznamená trest, vynucovanie alebo prísne prostredie. Každý sa môže stať žiakom disciplíny.

Časť 1 z 2: Sebaanalýza


Analyzujte najprv seba. Zistite, ktoré veci vám momentálne stoja v ceste k väčšej disciplíne. Môžu to byť charakterové chyby, neschopnosť vyjadriť, čo od života chcete, alebo uprednostňovanie strácania sa v stimulantoch či závislostiach. Možno sa príliš prispôsobujete bez toho, aby ste mysleli sami za seba; to môže uľahčiť nasledovanie cudzích predstáv o disciplíne bez toho, aby ste si vypracovali disciplínu, ktorá vám vyhovuje a napĺňa vaše skutočné potreby. Nech je dôvod akýkoľvek, skúste ho najprv určiť.[1]

  • Prečo máte pocit, že teraz nie ste dostatočne disciplinovaní? Aké faktory vám stoja v ceste k väčšej disciplíne?
  • Píšte si denník o svojich myšlienkach, aby ste mali šancu ich lepšie pochopiť.[2]
    Odborný zdroj
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
  • Okrem posúdenia vlastných obmedzení zvážte aj to, ako na vás vplývajú iní ľudia vo vašom živote. Robíte druhým príliš veľa radosti, než aby ste venovali čas sebe? Vždy ustupujete prianiam iných ľudí a svoje nechávate na vedľajšej koľaji?


Snažte sa presvedčiť sami seba, že chcete naučiť sa disciplíne za účelom viery v seba samého. To je dôležité najmä vtedy, ak trávite veľa času len tým, že sa zapáčite iným. Bude oveľa ťažšie zostať disciplinovaný, ak budete mať pocit, že potrebujete, aby vám iní určovali hranice alebo vám hovorili, ako sa máte správať a myslieť alebo čo máte robiť.[3]

  • Aké hlasy vo vašej hlave vám hovoria, že ste nehodní alebo že ste zlyhali? Ide o negatívne myšlienky, ktoré nemajú žiadne opodstatnenie a ktoré je potrebné odstrániť, aby ste do svojho života zaviedli starostlivosť o seba a disciplínu. Možno budete potrebovať poradenstvo alebo by mohlo stačiť, aby ste sa cez svoje negatívne myšlienky prepracovali pomocou techniky všímavosti alebo kognitívno-behaviorálnych techník.

2. časť z 2:Zavedenie väčšej disciplíny do svojho života


Vyberte si oblasť, v ktorej chcete byť disciplinovanejší. V akej oblasti chcete byť disciplinovanejší? Možno je to práca, štúdium, udržiavanie čistoty, nedodržiavanie zlozvyku atď.


Osvojte si pozitívny postoj. Rozhodnite sa, že urobíte potrebné zmeny, a snažte sa na ne sústrediť. Uvedomte si, že to nebude ľahké, ale berte to ako dobrú výzvu, nie ako zdroj ťažkostí alebo odriekania. Keď sa raz rozhodnete niečo urobiť, dodržujte to bez ohľadu na to, čo sa stane. Často sa vyskytnú chvíle, keď sa prejaví lenivá túžba a zabrzdí vašu prácu. Pamätajte, že tieto pocity sú normálne a majú ich aj tí najväčší úspešní. Rozdiel s nimi nie je v tom, že sú nejako „lepší“ ako vy. Majú jednoducho vo zvyku zachytiť tieto momenty a odvrátiť ich skôr, ako sa stanú významnými.[4]

  • Prijmite, že zmenu vo svojom živote prinášate vy, nie niekto iný. Nie ste trojročné dieťa, ktoré potrebuje usmernenie. Využite deň a urobte to, čo je potrebné urobiť.
  • Bežná rutina je pohodlná a známa. Preto vás to pravdepodobne vtiahne späť. Používajte signály, aby ste si pripomenuli, že sa vraciate k starým zvykom, a zakaždým sa rozhodnite, že s tým prestanete.
  • Snažte sa čítať a počúvať veľa pozitívneho obsahu, napríklad svojpomocné knihy alebo podcasty.[5]
    Odborný zdroj
    Sandra Possingová
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.


Rozhodnite sa správať a konať striedmo. Vlastnosti ľudského správania sú ovplyvnené kultúrami, odlišnými postojmi, emóciami, rôznymi hodnotami a inými sociálnymi normami v rámci skupiny alebo komunity človeka. Vo všetkých situáciách sa správajte zdvorilo a so zdravým rozumom.[6]


Naučte sa základy samosprávy. Budete sa musieť naučiť, ako si niektoré veci spravovať sami, od rozpočtu na financie až po organizáciu stretnutia. Určite to neznamená založenie spoločnosti Fortune 500, ale jednoducho zmysel pre poriadok v živote. Robte viac vecí v určitom čase a začnite v malom. Napríklad obed si dajte po 12:00 a večeru po 20:00.

  • Naplánujte si svoju prácu. Vytvorte si časový plán a dôsledne ho dodržiavajte.
  • Rozdeľte si prácu na malé a dosiahnuteľné časti.
  • Nesedieť v jednom čase dlhšie ako hodinu. Vstaňte, pretiahnite sa a prejdite sa. Doprajte svojmu telu a mysli oddych. K akejkoľvek úlohe sa vrátite oddýchnutí a fyzicky uvoľnení.


Udržujte sa v poriadku a čistote. Bude to prospešné nielen pre vás, ale budete sa vďaka tomu aj dobre cítiť. Čistota má veľký vplyv na to, ako sa cítite emocionálne, a vďaka nej bude vaše prostredie pre vás lepšie a sviežejšie. Na tejto stránke aj inde je k dispozícii mnoho článkov o tom, ako to dosiahnuť [7]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj


Používajte vhodné gestá. Komunikovať výstižne a asertívne a používať vhodné gestá, keď je to potrebné. Nekričte a nepoužívajte vo svojej reči intenzifikátory. Disciplína v jemnom umení komunikácie môže mať vplyv na disciplínu, ktorú prejavujete v nápadnejších oblastiach svojho života.[8]


Uvedomte si, že ostatní sa vás môžu pokúsiť odradiť. Vždy sa nájde niekto, kto bude profitovať z vašej nedisciplinovanosti, a keď mu dáte jasne najavo, že to zmeníte, ohrozí ho to. Buďte ostražití voči pokusom odkloniť vás od vašej novej cesty a túžte sa jej držať. Počúvajte ich, buďte zdvorilí, ale nekonajte podľa ich zdržiavacej alebo odvádzacej taktiky. Držte sa toho, o čom viete, že je pre vás lepšie.


  • Keď sa raz naučíte robiť niečo správne, pokračujte v tom. Urobte si pravidelné postupy tak automatické, ako je dýchanie.[9]
    Odborný zdroj
    Sandra Possingová
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
    [10]

    • Zahrňte odmeny za dosiahnutie cieľov.
  • Odkazy