Ako vyliezť na tehlovú stenu: 15 krokov

Lezenie po tehlovej stene môže byť náročná úloha a vyžaduje si dostatočnú silu hornej časti tela. Na tehlovú stenu môžete vyliezť holými rukami pomocou štandardných horolezeckých techník. Môžete tiež vyskúšať parkourové techniky, aby ste v podstate vybehli na stenu.

Metóda 1 z 2:Používanie lezeckých techník

Najprv si naplánujte trasu. Bežné techniky lezenia budú fungovať len vtedy, ak chýba časť malty medzi tehlami alebo ak tehly vyčnievajú. V zásade platí, že ak je stena dokonale hladká, nebudete na ňu môcť liezť štandardnými technikami. Pozrite sa na stenu a zistite, či nájdete dostatok chytov na ruky a nohy, aby ste sa dostali na stenu.[1]

  • Pokúste sa predstaviť si svoj výstup na stenu. Ukážte si napríklad miesta, kde by ste sa mohli chytiť alebo držať prstov, a predstavte si, ako ich používate na skutočné lezenie. Zhodnoťte, či to zvládnete alebo nie.[2]
  • Na úspešné zvládnutie tejto techniky musíte mať aj značnú silu v prstoch, najmä v končekoch prstov. Ak si myslíte, že väčšinu svojej telesnej hmotnosti neudržíte pomocou prstov, mali by ste vyskúšať inú techniku.

Ak je to možné, uľahčite si to. Hľadajte predmety, ktoré vyčnievajú vertikálne, aby sa vám ľahšie šplhalo. Ak napríklad vyčnieva tehlový stĺp, môžete sa okolo neho obtočiť, aby ste lepšie liezli. Podobne môžete na pomoc pri lezení použiť pevnú odkvapovú rúru.[3]

Noste správnu obuv. Najlepšie topánky na nosenie budú tie, ktoré vám umožnia zachytiť hrany. Napríklad topánky, ktoré majú ostrú hranu, vám môžu umožniť uchopiť stenu z bočnej aj prednej strany topánky. Okrem toho musí mať topánka dobrú oporu po celej dĺžke podrážky, aby pri uchopení prstami dokázala podoprieť celé chodidlo.[4]

  • Vyberte si tiež topánky s dobrou trakciou, ktoré vám pomôžu vytvoriť trenie, keď ho budete potrebovať.

Vylezte nahor tak, že nájdete prvý oporný bod. Svoju váhu musíte vyvážiť prevažne na chodidlách. Ruky slúžia predovšetkým na udržanie rovnováhy. Po nájdení prvej opory hľadajte držadlá, ktoré vás podržia pri vyťahovaní sa nahor. Vystúpte na chyt na nohách a vyvažujte svoju váhu na trenie. Chyťte sa držadla, ktoré vám pomôže vytiahnuť sa hore.[5]

  • Pri hľadaní úchytov vyberajte také, ktoré poskytujú čo najväčší kontakt s vašou nohou. Inými slovami, hľadajte čo najširšie priestory a chyty.[6]
  • Čím bližšie je opora k zemi, tým ľahšie sa vytiahnete nahor. Ak si vyberiete príliš vysoké, bude sa vám ťažšie dvíhať zo zeme. Pri hľadaní sa snažte vybrať také, ktoré sú ďalej dole.

Vyhľadajte ďalšie úchopy pre nohy a ruky. Striedavo pohybujte nohami a rukami po stene. Pri hľadaní miest sa nebojte vytočiť nohu do strany, aby ste sa lepšie uchytili.[7]

  • Druhou rukou sa chyťte najbližšieho úchytu, na ktorý môžete pohodlne a bezpečne dosiahnuť. Nájdite ďalší chyt nohou. Pred hľadaním ďalšieho chytu sa vytiahnite nahor pomocou rúk aj nôh.
  • Uistite sa, že ste skontrolovali tehly predtým, ako na ne položíte váhu. Uvoľnené tehly by mohli spôsobiť váš pád. Ak chcete skontrolovať jednu z nich, natiahnite ruku a zatraste ňou. Ak sa zdá, že by mohla vypadnúť, vynechajte ju.

Držte sa tesne pri stene. Priblíženie sa čo najbližšie k stene vám pomôže udržať rovnováhu. Presuniete tak ťažisko nad nohy, čo vám uľahčí držanie sa.[8]

Pri lezení umiestnite topánku do priestoru medzi tehlami. Aby ste si poskytli potrebnú dodatočnú oporu, pokrčte nohy v kolenách a šplhajte sa po tehlách, keď sa pri každom uchopení prstami vyťahujete hore. Ostrý okraj podrážky vašej topánky by mal byť umiestnený do priehlbiny vytvorenej medzi tehlami, aj keď tam nie sú medzery v malte.[9]

  • Ak sa vám nedarí dostať nohu do priestoru, môžete vyskúšať „mazanie“, pri ktorom v podstate využívate trenie o trhliny, aby ste nohu udržali. Položte nohu naplocho k stene, aby ste sa mohli zachytiť do trhlín. Tento typ uchopenia používajte len veľmi rýchlo, keď sa presúvate na novú pozíciu.[10]

Po dosiahnutí hornej rímsy sa vytiahnite nahor. Keď obe ruky dosiahnu na mantinel na stene, posuňte nohy tak, aby boli približne na rovnakej úrovni. Vykročte dominantnou nohou, aby ste sa pohli cez stenu.

  • Pred odtlačením sa uistite, že máte dlane položené rovno na povrchu.
  • Prípadne môžete dominantnú nohu prehodiť cez horný okraj steny a pätu nohy zaháknuť za bočnú časť. Využite silu svojich rúk a dominantnej nohy na to, aby ste sa prehupli do strany cez vrchol steny.

Metóda 2 z 2:Používanie parkourových techník

Noste správnu obuv. Na parkour musíte nosiť tenké topánky s jednodielnou podrážkou. Tenké podrážky vám umožnia lepšie cítiť stenu, čím sa zlepší vaša technika, zatiaľ čo jednodielne podrážky sa nebudú tak ľahko trhať na kusy. Topánka by mala mať dobre definovanú klenbu, aby vám pomohla zakopnúť päty. Mal by mať aj mäkkú gumu pre čo najlepšiu priľnavosť.[11]

  • Ak sa chcete naučiť parkour v kontrolovanejšom a bezpečnejšom prostredí, vyhľadajte vo svojom okolí parkourovú telocvičňu. Budú mať k dispozícii trénerov, ktorí vám pomôžu naučiť sa techniky.

Pri približovaní sa k stene naberajte rýchlosť. V podstate využívate svoju hybnosť, aby ste sa dostali na stenu. Preto sa pri behu musíte chytiť steny.[12]

  • Parkour nie je pre slabé povahy. Pri pokuse o parkour môžete spadnúť alebo si poraniť členky.[13]

Na odrazenie použite nedominantnú nohu. Keď dosiahnete stenu, odlepte sa od zeme nedominantnou nohou. Mali by ste byť dostatočne blízko steny, aby ste ju mohli ľahko zasiahnuť druhou nohou. Inými slovami, musíte byť vo vzdialenosti jedného alebo dvoch metrov. V podstate sa snažíte vytlačiť čo najďalej na stenu.[14]

Zdvihnite ruky. Hneď, ako sa dostanete k stene, vystrčte ruky hore. Musíte byť pripravení, keď sa priblížite k vrcholu steny, aby ste sa jej mohli chytiť.[15]

Zachyťte sa dominantnou nohou o stenu. Pomocou gule chodidla sa oprite o stenu. Pomocou tejto nohy zmeníte horizontálny pohyb na vertikálny a tlačíte sa na stenu.[16]
Pritom sa nezabudnite nakláňať smerom k stene, pretože vás to udrží v pohybe smerom nahor, a nie smerom od steny.[17]

Znovu vylezte druhou nohou. Pomocou nedominantnej nohy urobte ďalší krok na stenu. V podstate sa stále snažíte dostať čo najďalej na stenu. Všetky tieto kroky sa musia vykonať v rýchlom slede za sebou.[18]

  • Môžete urobiť tretí krok, ale viac ako tri kroky je pravdepodobne prehnané.[19]
  • Vytiahnite sa hore. Chyťte sa oboma rukami hornej časti steny. Vytiahnite sa nahor. Keď dosiahnete vrchol, tlačte sa, akoby ste vyliezali z bazéna. Potom môžete jednoducho tlačiť, kým sa vám nepodarí položiť nohu na stenu a postaviť sa.[20]
    Prípadne môžete nohou švihnúť do strany, pretlačiť ju a spustiť sa na druhú stranu steny.
  • Odkazy