Ako vystúpiť na Mount Everest

Napriek tomu, že Mount Everest je najvyššia a najvýškovejšia hora v Himalájach, je relatívne ľahké na ňu vyliezť, ak si zvolíte správnu trasu. Aj keď zostanete na ľahšej trase na juhovýchodnom okraji, budete čeliť nebezpečenstvám, ako je vyčíňanie vetra a extrémna nadmorská výška. Pred lezením na horu je dobré zlepšiť si kondíciu a mať k tejto myšlienke nadšený postoj. Juhovýchodnú trasu prvýkrát našli a použili Novozélanďan Edmund Hillary a šerpa Tenzing Norgay v roku 1953.

Časť 1 z 3: Príprava

Získajte serióznu kondíciu. Everest je výzvou aj pre tých najzdatnejších ľudí.[1]
Nielenže je to výzva pre vaše fyzické sily, ale aj pre vaše duševné sily. Zamerajte sa na cvičenia, ktoré zlepšia kardiovaskulárny systém a silu. Cvičte chôdzu po schodoch so záťažou. Najskôr vyskúšajte lezenie na iné hory. Keď si zlepšíte kondíciu, zvýšte dĺžku a intenzitu tréningu.

  • Šesť mesiacov vopred: Začnite sa štyrikrát týždenne venovať cvičeniu. Vaše tréningy by mali byť príjemné, napríklad behanie alebo bicyklovanie. Zoznámte sa so stredne intenzívnymi svalovými cvičeniami, ako sú kliky, bradlá a sedy-ľahy.
  • Pred piatimi mesiacmi: Zvýšte dĺžku a intenzitu tréningu. Možno budete chcieť zvýšiť počet tréningov na 6 dní v týždni. Zvýšenie počtu opakovaní svalových cvičení. Do tréningu zaraďte lezecký prvok, napríklad chôdzu do strmých kopcov s ťažkým batohom na chrbte.
  • Štyri mesiace predtým: Vybudujte si aeróbnu vytrvalosť. Teraz by ste mali šesť dní v týždni cvičiť vysoko intenzívne 45-minútové aeróbne tréningy. Pokračujte v horolezeckých cvičeniach a zvyšujte hmotnosť batohu, len ak ste si istí, že ste pripravení, inak si môžete poškodiť kolená.
  • Tri mesiace pred: V tomto okamihu musíte byť fyzicky a psychicky pripravení. Pravidelne užívajte multivitamínové tablety a malé množstvo doplnkov železa. Železo pomáha krvným bunkám prenášať kyslík,[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Lekárske centrum Rochesterskej univerzity
    Popredné akademické zdravotnícke centrum v U.S. zameraný na klinickú starostlivosť a výskum
    Prejdite k zdroju
    ale príliš veľa je nezdravé. Dodržiavajte zdravú stravu a zvýšte počet aeróbnych tréningov na hodinu. Pokračujte v nácviku lezenia, ale sťažte si ho, napríklad šprintom do strmých kopcov. Pokúste sa získať príležitosť ísť táboriť, aby ste mohli zlepšiť svoje zručnosti.
  • Dva mesiace predtým: Udržujte si rutinu. Zvýšte dĺžku aeróbnych tréningov. Zlepšite svoju vytrvalosť. Namiesto toho, aby ste sa zameriavali na to, ako ťažkú váhu dokážete zdvihnúť, zmiernite váhu a zistite, koľko opakovaní dokážete urobiť za minútu. Vydajte sa do divočiny a vyskúšajte si svoju výbavu. Nezabúdajte na zdravú stravu a pite veľa vody.

Naučte sa technické horolezecké zručnosti. Aby ste mohli vystúpiť na Mount Everest, musíte rozumieť horolezeckým, lezeckým a navigačným zručnostiam. Absolvovanie outdoorových a navigačných kurzov vám pomôže. S prípravou na výstup na Everest vám pomôže aj váš sprievodca expedície. Dobre rozumieť zručnostiam pri prekonávaní kríkov, manipulácii s lanom, prekonávaní riek, istení a viazaní uzlov, zlaňovaní, navigácii, riešení trhlín a záchrane v skalách. Samotná starostlivosť o močenie a vyprázdňovanie si vyžaduje špeciálne techniky a mimoriadnu opatrnosť pri nízkych teplotách.

Pripravte sa na riziká a nebezpečenstvá výstupu na Everest. Najčastejšími spôsobmi úmrtia na horách sú únava, pád z ľadu, nedostatok kyslíka, vysoká nadmorská výška, drsné poveternostné podmienky a omrzliny. Poučte sa z chýb iných horolezcov a pochopte príznaky výškovej choroby a techniky jej prevencie a núdzového ošetrenia.[3]

Pochopte zónu smrti. Vo výške nad 8 000 metrov (26 000 stôp) budete čeliť značným výzvam na prežitie. Každá vystavená časť tela utrpí omrzliny. Teplota je taká nízka, že ľad predstavuje extrémne nebezpečenstvo pošmyknutia. Hladina kyslíka je len 337 mbar, čo je tretina normálnej potreby na dýchanie.[4]
Podmienky sú také drsné, že väčšine horolezcov trvá až 12 hodín, kým prejdú vzdialenosť 1.72 kilometrov od južného Col na vrchol. Na život v zóne smrti budete potrebovať približne 50 dní aklimatizácie na nadmorskú výšku pre typickú expedíciu, inak stratíte vedomie v priebehu niekoľkých minút.

  • Keďže na vrchol sa nedá ľahko dostať vrtuľníkmi, ak sa stanete neschopnými chôdze, budete ponechaní napospas smrti. V horách nie je zriedkavé naraziť na mŕtve telá.

Získajte skúsenosti. Aj keď si myslíte, že viete všetko, pravdepodobne to tak nie je. Majte aspoň 3 roky skúseností s horolezectvom. Precvičte si výstup na iné hory, ktoré majú vysokú nadmorskú výšku a extrémne teploty.

Objednajte si expedičnú spoločnosť. Väčšina expedičných spoločností berie skupiny približne 10 ľudí s početnými šerpami a niekoľkými sprievodcami. Turistická spoločnosť sa postará o vaše horolezecké povolenia a zásoby kyslíka. Šerpovia sú pôvodom z himalájskych hôr Nepálu, ktorí vám budú nosiť jedlo, náklad a vybavenie. Môže vám tiež ponúknuť podporu a pomoc pri výstupe na horu. Očakávajte, že za expedíciu zaplatíte najmenej 60 000 dolárov.

  • Ak si zaplatíte lacnú túru alebo vôbec nevyužijete služby spoločnosti, vystavíte svoj život väčšiemu riziku. Vo všeobecnosti platí, že čím viac si zaplatíte, tým bezpečnejší bude váš výstup. Stovky horolezcov, ktorí zaplatili minimálne ceny, zomreli.

Zorganizujte si vybavenie. Musíte požiadať svoju expedičnú spoločnosť o zoznam vybavenia, ktoré si budete musieť priniesť. Budete potrebovať horolezecké vybavenie, ako sú cepíny a mačky, oblečenie, ako sú rukavice a pokrývka hlavy, a zásoby, ako sú potraviny, varič na rozmrazovanie vody a potravín a materiál na prvú pomoc.

2. časť z 3: Trasa juhovýchodným hrebeňom

Túra zo základného tábora v Káthmandu v Nepále do základného tábora na ľadovci Khumbu. Na absolvovanie prechádzky si vyhraďte 6 až 8 dní. Časovo náročná prechádzka je prospešná, pretože vám pomôže zvyknúť si na vysokú nadmorskú výšku. Tento tábor je vo výške 5 380 m. Typické je stráviť niekoľko dní v základnom tábore, aby ste si zvykli na nízku hladinu kyslíka a vyhli sa tak výškovej chorobe. Počas pobytu vám šerpovia pripravia laná a rebríky na ďalšiu časť cesty.

Prechod cez ľadopád Khumbu. Ľadopád je pohybujúca sa ľadovcová masa rozbitého ľadu s hlbokými trhlinami. Najlepšie je začať pred svitaním, aby mráz pevne zvaril ľad.[5]
Pokračujte do tábora I, ktorý je vo výške 6 065 m n. m.

Prechádzka po ľadovci Western Cwm. Najpriamejšia trasa je rozrytá hlbokým ľadom a mohutnými trhlinami. Západný Cwm je ploché, mierne stúpajúce ľadovcové údolie. Na úpätie steny Lhotse prídete do tábora II alebo Advanced Base Camp (ABC), ktorý je vo výške 6 500 m (21 000 stôp).

Výstup po stene Lhotse do tábora III. Táto stena je zľadovatená, preto budete musieť používať fixné laná, ktoré sú trvalo na mieste. Sú navzájom prepojené, takže ste neustále napojení na lano. Strmé svahy so sklonom do 50 stupňov a tvrdý ľad spôsobujú, že sa vám ľahko pošmyknú mačky. Tábor III sa nachádza vo výške 7 470 m (24 500 stôp).

Vystúpte cez Ženevskú ostrohu do tábora IV. Výbežok je veľké čierne rebro alebo skala, za ktorou nasleduje tvrdá žltá skala známa ako Yellow Band. Pomenovala ho švajčiarska expedícia v roku 1952. Na mieste sú fixné laná, ktoré vás vedú. Tábor IV (High Camp) sa nachádza na južnom Col, ktorý má nadmorskú výšku 7 920 m (26 000 ft).[6]

Výstup na vrchol. Budete musieť počkať na jasné počasie a slabý vietor, inak budete musieť zostúpiť, mnoho metrov späť do základného tábora. Záverečný úsek výstupu na vrchol zahŕňa chôdzu po sérii alebo schodoch vytvorených zo skaly a chôdzu po hrebeni s nožmi na 12 m (40 stôp) stene nazývanej Hillary Step. Vystúpite po snehovom svahu a dosiahnete vrchol, ktorý je najvyšším bodom na zemi vo výške 8 848 m (29 029 stôp).

Časť 3 z 3:Trasa po severnom hrebeni

Túra do základného tábora pre pokročilých zo severnej strany Mount Everestu v Tibete. Trasa do základného tábora Advanced Base Camp (ABC) je dlhá 22 km (12 míľ), je členitá a je na nej veľa balvanov, ľadu a snehu. Cesta sleduje ľadovec Rongbuk a potom sa spája s ľadovcom Eastern Rongbuk. Tábor ABC je vo výške 6 400 m.

Výstup na severný hrebeň cez ľadovec East Rongbuk. Keď dosiahnete ľadovec East Rongbuk, budete musieť prvýkrát použiť mačky. Po krátkej chôdzi sa môžete pripojiť k fixnému lanu. Táto časť naberie značnú nadmorskú výšku a niektoré časti sa vám budú zdať vertikálne. Cesta na severný Col (Camp I), ktorý sa nachádza vo výške 7 000 m, trvá približne 5 hodín.

Prejdite do tábora II. Tento úsek je známy ako Vysoké tábory. Cesta je prevažne snehová s niekoľkými kameňmi. Tento úsek je známy silným vetrom, ktorý v oblasti prevláda. Do tábora II, ktorý je vo výške 7 500 m, sa dostanete za približne 4 hodiny. Mnoho horolezcov využíva tento tábor na aklimatizáciu.

Pokračujte do tábora III po vetrom rozbitom snehu. Mnoho horolezcov tento tábor vynecháva a ide priamo do tábora IV. Tábor III je vo výške 7 900 m (25 600 stôp). Väčšina horolezcov bude musieť spať s prídavným kyslíkom. Cesta do tábora je extrémne veterná, čo znamená, že jej zdolanie môže trvať až 6 hodín, avšak po dosiahnutí tábora ste chránení severnou stenou hory. Tábor je postavený na malých skalných rímsach, pretože v tejto časti hory nie je veľa voľných priestorov.

Pokračujte do tábora IV pomocou lán. Postupujte po fixnom lane cez zasnežený žľab. Potom sa vydajte po malej rampe na severovýchodný hrebeň, ktorý sa nachádza tesne pod táborom. V tábore nechcete stráviť veľa času, je to v podstate len odpočinková zastávka. Tábor IV je vo výške 8 300 m (27 390 stôp).

Prejdite cez Tri kroky. Aby ste sa dostali na vrchol, budete musieť prejsť tri skalné prvky, tzv. tri kroky. Prvý krok si vyžaduje ťažké ťahanie za fixné laná, aby ste sa dostali cez skalu v tvare hríbu. Je plná voľnej skaly, po ktorej sa ťažko chodí. Druhý stupeň, čínsky rebrík, je najintenzívnejší. Budete musieť preliezť cez hrubú ľadovú dosku, aby ste mohli vystúpiť na vertikálny rebrík s prevýšením 3 000 m. Tretí stupeň je jednoduchý skalný výstup, v extrémnych podmienkach je však veľmi náročný.[7]

  • Pokračovanie na vrchol. Na záverečnom úseku je extrémne chladno, strmo a veterno. Smerom k vrcholu pyramídy sa nachádzajú ďalšie malé skaly, ktoré je náročné prekonať. Vrcholový hrebeň je veľmi exponovaný a má strmý sklon až 60 stupňov. Na oboch stranách sú zrázy vo výške 3 000 m (10 000 stôp). Na konci hrebeňa dosiahnete najvyšší bod na Zemi s výškou 8 848 m (29 029 stôp).
  • Odkazy