Ako vytvoriť trať pre horský bicykel: 12 krokov

Jazda na horskom bicykli je zábavný a obohacujúci šport, ale vyžaduje si mať poriadnu trať na jazdenie. Nájsť ihrisko, ktoré je náročné a zároveň vzrušujúce, môže byť ťažké, pretože najlepšie ihriská bývajú veľmi preplnené alebo zle udržiavané. Ak to s horskou cyklistikou myslíte vážne a máte správne ambície, môžete si vytvoriť osobný kurz horskej cyklistiky, ktorý bude prispôsobený vašej osobnej úrovni zručností a túžbam.

Časť 1 z 3:Plánovanie umiestnenia trate

Získajte povolenie na vybudovanie trate pre horské bicykle. Uistite sa, že pozemok, na ktorom chcete stavať, nie je v súkromnom vlastníctve alebo chránený, napríklad štátny park. Najlepšia plocha na výstavbu je pozemok, ktorý osobne vlastníte. Ak nie ste osobným vlastníkom pozemku, kontaktujte majiteľa pozemku a predložte mu písomný návrh, v ktorom podrobne uvediete, kde a ako by ste chceli trať vybudovať.[1]

  • Pre krátku trať budete potrebovať od 2 do 10 míľ (3.2-16.1 km) terénu.
  • Pri stredne dlhej trati sa uistite, že máte k dispozícii aspoň 11-15 míľ (18-24 km).
  • Na dlhšiu trasu budete potrebovať 16 míľ (26 km) alebo viac terénu.
  • Pokúste sa nadviazať partnerstvo s majiteľom alebo správcom pozemku, aby z toho mali prospech všetky zúčastnené strany.

Prejdite si všeobecnú trasu, na ktorej chcete vytvoriť svoju trať pre horský bicykel. preskúmajte terén a uistite sa, že nie je ani príliš strmý, ani príliš rovný. Ak narazíte na neočakávané prekážky, ktoré nie je ľahké prekonať, napríklad veľké pne stromov alebo korene, naplánujte si trasu tak, aby ste prekážky obišli. Najlepšie trate pre horské bicykle pracujú s prírodnými danosťami terénu a zapadajú do nich.[2]

  • Ak nemôžete prejsť po svahu pozemku bez toho, aby ste sa rozbehli alebo sa museli zachytiť, pozemok je pravdepodobne príliš strmý na vybudovanie udržateľnej trate.
  • Ak terén nie je vôbec naklonený, nemusí byť pre skúsenejších jazdcov dostatočne náročný.[3]

Na označenie začiatočných a koncových bodov použite kolíkové vlajky. Keď ste zistili, že terén je prijateľný a na ceste nie sú žiadne veľké prekážky, vráťte sa späť a umiestnite vlajku s kolíkom na počiatočný a koncový bod trate. Dbajte na to, aby ste neprekročili hranice pozemku.

  • Ak chcete, aby vaša trať tvorila slučku, začiatočný a koncový bod budú rovnaké. Namiesto toho, aby ste dvakrát označili to isté miesto, vyznačte hranicu na vonkajšom okraji vašej trate na všetkých 4 stranách.[4]
  • Lepšie sú špendlíkové vlajky, ale môžete použiť aj farbu v spreji alebo akúkoľvek inú značku, ktorá je dobre viditeľná.

Prejdite si trasu a označte hlavné prvky. Umiestnite vlajku alebo značku do všetkých špecifických oblastí, ktoré chcete zahrnúť do svojej trate, ako sú prírodné zrázy, zákruty alebo orientačné body. Tieto body sa nazývajú kontrolné body a ovplyvňujú, kadiaľ bude trasa viesť.

  • Pozitívne kontrolné body sú miesta, ktorými chcete trasu viesť, napríklad skalné výbežky, skoky alebo iné prírodné prekážky, ktoré chcete zahrnúť.
  • Negatívne kontrolné body sú miesta, ktorým sa chcete na trati vyhnúť, napríklad extrémne strmé svahy, niektoré prechody cez vodu alebo iné bezpečnostné riziká.[5]

Zakreslite kontrolné body do topografickej mapy. Uveďte miesta, kde ste si vyznačili začiatok a koniec trasy. Pomocou kontrolných bodov si nakreslite základnú trasu, ktorú chcete na trati prejsť, a body postupne spájajte.

  • Topografickú mapu svojho regiónu nájdete vo väčšine miestnych obchodov s potravinami alebo si ju môžete vytlačiť tu: http://www.mytopo.com/maps/
  • Keď začnete plánovať trasu trate, zohľadnite krajinu a jej prírodné prvky. Použite ich vo svoj prospech, aby ste podľa potreby zahrnuli svahy, zákruty a skoky.
  • Použite ceruzku, aby ste v prípade potreby mohli značky vymazať.
  • Toto je počiatočné plánovanie trasy trailu.[6]

Prejdite späť po nakreslenej ceste a vyznačte si celkové smerovanie trasy. Počas chôdze používajte na označenie trasy trate špendlíkovú vlajku. Na každú stranu vyznačenej trasy umiestnite kolíkovú značku, aby ste udržali jednotnú šírku. Uistite sa, že vaša trasa zasahuje do všetkých pozitívnych kontrolných bodov a vyhýba sa negatívnym bodom.

  • Priemerná šírka jednopruhovej trasy pre horské bicykle je 36-48 palcov (91-122 cm), zatiaľ čo viacpruhová trasa má 4-10 stôp (1.2-3.0 m).[7]
  • Ak je vaša trať viacúčelová, zahrňte do nej niekoľko miest na prechádzanie, kde sa cyklisti môžu v prípade potreby navzájom obísť. V týchto oblastiach rozšírte trasu tak, aby sa na ňu pohodlne zmestili 2 cyklisti jazdiaci vedľa seba. Približne 10 stôp (3.0 m) šírka je dobrým pravidlom.[8]

Časť 2 z 3:Čistenie behúňa trate

Používajte kvalitné pracovné rukavice na ochranu rúk. Budete veľa kopať, preto si nasaďte pracovné rukavice, aby ste si chránili ruky pred pľuzgiermi a inými zraneniami. Pomôžu vám tiež udržať pevný úchop pri práci.

Odstráňte z cesty kríky, kamene, konáre a iné nečistoty. Prejdite späť po ploche, ktorú ste práve označili kolíkovými vlajkami, a odstráňte všetky ostré, špicaté alebo voľné kamene na ceste. Na odstránenie malých kameňov, konárov alebo lístia použite hrable.

  • Nazbieraný odpad buď vyhoďte mimo hraničných značiek, alebo ho naložte do traktora, aby ste ho neskôr mohli vysypať mimo cesty.
  • Vopred odstránené nečistoty uľahčia neskoršie rozbíjanie pôdy.

Na uvoľnenie pôdy a vykopanie behúňa použite hrable alebo maticu. Po odstránení všetkých prekážok na ceste rozruste zeminu medzi kolíkovými vlajkami na vyznačenej ceste pomocou matraca. Zhrabte vrchnú vrstvu trávy, kým pod ňou nezostane len zemina. Urobte to po celej dĺžke trate.

  • Ak je terén už pokrytý zeminou alebo pôdou, budete musieť ešte rozbiť vrchnú vrstvu pôdy, aby ste sa mohli vrátiť a zabaliť ju.
  • Odstráňte viac pôdy pre zákruty. Polomery otáčania by mali byť približne 6-8 stôp (1.8-2.4 m) široký.[9]

Časť 3 z 3:Dokončenie a údržba trate

Uvoľnený behúň zhutnite hrabľami alebo lopatou. Vráťte sa späť na zem, ktorú ste práve uvoľnili, a pomocou plochej lopaty alebo hrablí ju zhrňte. Ak je zemina piesčitá alebo sypká a je ťažké ju zhutniť, použite záhradnú hadicu alebo vedro s vodou, aby ste zeminu pred zhutnením navlhčili. Uistite sa, že pôda je dobre zhutnená, aby ste po nej mohli jazdiť na bicykli bez toho, aby ste sa vytočili alebo spôsobili veľké koľaje.

  • Balenie zeminy je jedným z najnáročnejších a najzdĺhavejších aspektov budovania trate pre horské bicykle, ale zároveň je to jeden z najdôležitejších. Ak je pôda pri jazde na horskom bicykli príliš sypká, predné koleso sa vám bude šmýkať.
  • Niekoľkokrát opatrne prejdite po trase pešo alebo na bicykli, aby sa pôda ľahšie zhutnila.
  • Ak je trasa dostatočne široká, prejazd vozidlom cez behúň ju dokáže rýchlo a účinne zabaliť.

Na zvýšenie obtiažnosti zahrňte do trate prekážky. Prebytočnú zeminu, ktorú ste predtým odstránili, použite na vybudovanie hlinených skokov pozdĺž trate alebo na pridanie niekoľkých drevených rámp. Pred pridaním umelých prekážok využite zabudované prvky terénu. Prírodné prekážky sú vo všeobecnosti najlepšie a zvyčajne je tu veľa stromov, veľkých skál a kríkov, ktoré môžete obísť, aby ste mali väčšiu výzvu.

  • Ak chcete postaviť skok z hliny, použite zeminu, ktorú ste nazbierali pri kopaní behúňa. Nahrňte zeminu do požadovanej výšky a pomocou hadice navlhčite vrchnú vrstvu zeminy. Použite plochú lopatu alebo hrable na čo najtesnejšie utesnenie zeminy, aby sa predné koleso nevytáčalo na sypkej zemine.
  • Udržujte skoky v rozmedzí 1 – 3 stôp (0.30-0.91 m) od zeme, pretože akákoľvek vyššia výška by mohla byť nebezpečná.
  • Ďalšími príkladmi bežných prekážok sú balvany a kmene, ktoré môžete umiestniť na trasu vašej trate.[10]
  • Vybudovanú dráhu udržiavajte tak, že ju niekoľkokrát ročne skontrolujete. Skontrolujte, či nie sú popadané konáre, a odstráňte vrstvy opadaného lístia alebo buriny. Ak pôda začala erodovať, vezmite si lopatu a znovu ju zabaľte.

    • Pridanie zhutnenej zeminy alebo štrku na ihrisko zabráni jeho rýchlejšej erózii a zníži potrebu údržby potrebnej na udržiavanie ihriska.[11]
    • Nejazdite na trati, keď je pôda mokrá. Vďaka tomu nebude pôda tak rýchlo erodovať.
  • Odkazy