Ako využiť modernú psychológiu na nešťastný život: 9 krokov

„Keď som bol šťastnejší, bolo to preto, lebo som vedel, že som na ceste späť k nešťastiu. Nikdy som nebol presvedčený, že šťastie je cieľom hry. Dávam si pozor na šťastie.“ – Hugh Laurie[1]

Kritici „pozitívnej psychológie“ varujú, že šťastie sa preceňuje, dokonca je nebezpečné.[2]
Ehrenreich, B. (2009). Bystrá strana: Ako neúnavná propagácia pozitívneho myslenia podkopala Ameriku. New York: Metropolitan Books.
Svet potrebuje nešťastných ľudí. Bez utrpenia by sme nemali Alexandra, Mozarta, Tolstého ani van Gogha. Niektorí ľudia sa naozaj potrebujú cítiť skleslo, nahnevane a mizerne, aby mohli robiť svoje najlepšie diela, či už ide o umenie, literatúru, ľúbostné piesne alebo revolúcie. Problémom je, že sa príliš často uchyľujú k sebazničujúcim metódam, ako sú alkohol a drogy, aby sa dostali do svojho vytúženého stavu. Ak sa vám darí „negatívny efekt“, nasledujúce kroky vám pomôžu byť nešťastní, ale prostredníctvom bezpečnejších, klinicky overených metód.[3]
Haidt, J. (2006). Hypotéza šťastia: Hľadanie modernej pravdy v starovekej múdrosti. New York: Vydanie: Basic Books.
A keby ste si niekedy potrebovali oddýchnuť od trápenia, môžete vyskúšať aj toto: Využite modernú psychológiu na šťastný život. Všetko, dokonca aj utrpenie, je najlepšie s mierou.

Kroky


Prijmite, že možno patríte k ľuďom, ktorí sú stvorení na to, aby boli nešťastní. Obviňujte kortikálnu lotériu.[4]
Približne polovica ľudí sa rodí v negatívnej polovici spektra „afektívneho štýlu“. Niektorí ľudia sa jednoducho narodili ako pesimisti.

  • Vďaka svojim génom máte predispozíciu sústrediť sa na hrozby a chýba vám sebadôvera, aby ste sa s nimi vyrovnali. Rozvíjate si štýly zvládania, ktoré sa vo veľkej miere spoliehajú na vyhýbanie sa a iné obranné mechanizmy. Viac sa snažíte zvládnuť svoju bolesť, ako vyriešiť problémy. Máte sklon myslieť si, že svet je nespravodlivý a neovládateľný a že veci sa vyvíjajú k najhoršiemu.[5]
    Lykken, D. T., McGue, M., Tellegen, A., & Bouchard, T. J. J. (01. január 1992). Emergenesis. Genetické vlastnosti, ktoré sa nemusia vyskytovať v rodinách. The American Psychologist, 47, 12, 1565-77.
  • Ak to viete, môže vám to pomôcť prestať sa snažiť takpovediac vtesnať hranatý kolík do okrúhlej diery. Pri všetkom tom dôraze na šťastie môže byť váš život funkčnejší, ak budete vedieť, že ste štandardne nešťastní a že na tom nie je nič nezvyčajné ani nefunkčné.


Vedieť, ako pohnúť ihlou. Aby ste boli funkční, je dobré oboznámiť sa so spôsobmi, ako sa pohybovať na spektre utrpenia a šťastia. Existujú tri klinicky overené metódy na posunutie negatívnych afektívnych predispozícií smerom k pozitívnemu koncu spektra; buď sa týmto metódam úplne vyhnite, alebo ich použite len toľko, aby vás vaše produktívne trápenie nezabilo:

  • Meditácia, [6]
    Shapiro, S, GER, & Santerre, C. Meditácia a pozitívna psychológia. In Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2002). Príručka pozitívnej psychológie. Oxford [Anglicko: Oxford University Press.
  • Kognitívno-behaviorálna terapia,[7]
    DeRubeis, R. J., Hollon, S. D., Amsterdam, J. D., Shelton, R. C., Young, P. R., Salomon, R. M., O’Reardon, J. P., … Gallop, R. (1. januára 2005). Kognitívna terapia verzus lieky pri liečbe stredne ťažkej až ťažkej depresie. Archives of General Psychiatry, 62, 4, 409-16.
  • Lieky (hlavne selektívne inhibítory spätného vychytávania serotonínu).[8]
    Schatzberg, A. F., Cole, J. O., & DeBattista, C. (2003). Príručka klinickej psychofarmakológie. Washington, D.C: American Psychiatric Pub.


Nastúpte na „hedonický bežecký pás“. Pracujte tak tvrdo, ako chcete, nahromadite všetky veci, ktoré chcete, a staňte sa rozprávkovo slávnymi. To zvýši vaše očakávania, budete stále chcieť viac a nebudete na tom lepšie ako predtým.[9]
Brickman, P, Campbell DT. Hedonistický relativizmus a plánovanie dobrej spoločnosti. In Appley, M. H., Sympózium o teórii úrovne adaptácie. (1971). Teória úrovne adaptácie: Sympózium. New York: Academic Press.


Kúpte si šťastie. Tí, ktorí si myslia, že za peniaze si šťastie nekúpia, jednoducho nevedia, kde nakupovať.[10]
Frank, R. H. (1999). Luxusná horúčka: Prečo peniaze nedokážu uspokojiť v ére nadbytku. New York, NY: Free Press.
Kupujte si veci, ktoré vás robia šťastnými. Najlepšie ostentatívne drahé veci, ako napríklad kabelka cez rameno Gucci Soft Stirrup Crocodile, Heidsieck 1907 Shipwrecked (ak si to nemôžete dovoliť, funguje aj Cristal), tenisky Nike Air Force 1 alebo, ak ste revolucionár, raketa zem-vzduch Nike Ajax. Na rozdiel od výdavkov na nezabudnuteľné zážitky s rodinou a priateľmi, výdavky na „veci“ vás neudržia šťastnými príliš dlho. Toto je „princíp adaptácie“ v praxi.[11]
Helson, H. (1964). Teória úrovne adaptácie; experimentálny a systematický prístup k správaniu. New York: Harper.


Ponorte sa do hluku. Ľudia sa nikdy úplne neprispôsobia hluku, najmä ak je premenlivý alebo prerušovaný.[12]
Glass, D. C., & Singer, J. E. (1972). Mestský stres: experimenty s hlukom a sociálnymi stresormi. New York: Academic Press.
Zaručene to zvyšuje váš stres. Presťahujte sa na rušnú križovatku, ak môžete.


Dochádzanie na dlhé vzdialenosti. Ľudia sa plne neprispôsobujú dlhému dochádzaniu do práce, najmä ak je spojené s jazdou v hustej premávke. Aj po rokoch dochádzania do práce prichádzajú tí, ktorí sa stretávajú s hustou dopravou, do práce a domov s vyššou hladinou stresových hormónov.[13]
Koslowsky, M., Kluger, A. N., & Reich, M. (1995). Stres pri dochádzaní do práce: Príčiny, účinky a metódy zvládania. New York: Singer, J.: Plenum Press.
Bonusové body, ak máte dlhé cesty do práce, pretože ste si kúpili veľký dom v drahej štvrti ďaleko od práce. Hoci sa ľudia neprispôsobujú premávke, rýchlo sa prispôsobujú tomu, že majú viac priestoru.[14]
Frank, R. H. (1999). Luxusná horúčka: Prečo peniaze nedokážu uspokojiť v ére nadbytku. New York, NY: Free Press.


Nemať kontrolu. Pocit kontroly je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako zvýšiť svoj pocit angažovanosti, energie a šťastia.[15]
Haidt, J., & Rodin, J. (1. januára 1999). Kontrola a účinnosť ako interdisciplinárne mosty. Review of General Psychology, 3, 4, 317-337.
Možno budete musieť uplatniť určitú kontrolu, aby ste vytvorili svoj obraz, román, hudbu alebo revolúciu, ale snažte sa neuplatňovať väčšiu kontrolu, ako je absolútne nevyhnutné.


Vyhýbajte sa predavačom „sebaúcty“. Nesprávne pokusy škôl, guruov svojpomoci a populárnej tlače o zvýšenie sebaúcty u detí podporili narcizmus a ďalšie temné stránky vysokej sebaúcty.[16]
Baumeister, R. F., Smart, L., & Boden, J. M. (01. januára 1996). Vzťah ohrozeného egoizmu k násiliu a agresii: The Dark Side of High Self-Esteem. Psychological Review, 103, 1, 5.
Populárna posadnutosť „krásou“ viedla k poruchám, ako je anorexia a bulímia. Ale hoci atraktívni ľudia nie sú vo všeobecnosti šťastnejší ako neatraktívni, niektoré zlepšenia vzhľadu človeka vedú k trvalému zvýšeniu šťastia.[17]
Reis, H, & Gable, SL. K pozitívnej psychológii vzťahov. In Keyes, C. L. M., & Haidt, J. (2003). Flourishing: Pozitívna psychológia a dobre prežitý život. Washington, DC: Americká psychologická asociácia.
Takže ak nemáte o sebe vysoké mienenie alebo o tom, ako vyzeráte, ste presne tam, kde potrebujete byť.


  • Múdro si vyberajte svojich priateľov. Toto je veľký.[18]
    Argyle, M. Príčiny a koreláty šťastia. Podľa Kahnemana D., Diener, E., & Schwarz, N. (1999). Pohoda: Základy hedonickej psychológie. New York: Russell Sage Foundation.
    Sila a počet vašich vzťahov prevyšujú všetky ostatné faktory v honbe za utrpením.[19]
    Prínosy častého pozitívneho ovplyvňovania: Vedie šťastie k úspechu? Lyubomirsky, Sonja; King, Laura; Diener, Ed. Psychologický bulletin, roč. 131(6), november 2005, 803-855
    Zlé vzťahy robia ľudí nešťastnými a nešťastní ľudia priťahujú zlé vzťahy[20]
    (nešťastie má v skutočnosti rado spoločnosť). Ľudia sa nikdy neprispôsobujú osobným konfliktom.[21]
    Frederick, S, & Lowenstein G. Hedonická adaptácia. Podľa Kahnemana sa D., Diener, E., & Schwarz, N. (1999). Blahobyt: Základy hedonickej psychológie. New York: Russell Sage Foundation.
    Môžete sa spoľahnúť, že ten šikanujúci mecenáš, redaktor, hlavný spevák, pochmúrny a odhodlaný súdruh alebo manžel/manželka vám budú neustále pridávať na utrpení, aj keď nebudú fyzicky prítomní (stačí prežívať konflikt).
  • Odkazy

      Rozhovor s Hughom Lauriem, držiteľom Guinnessovho rekordu za najsledovanejšiu hlavnú mužskú postavu v televízii a jedným z najlepšie platených hercov na svete (viac ako 400 tisíc dolárov za epizódu) http://www.štandard.co.uk/news/a-blighter-life-for-hugh-laurie-6302187.html

      Ehrenreich, B. (2009). Bright-sided: Ako neúnavná propagácia pozitívneho myslenia podkopala Ameriku. New York: Metropolitan Books.

      Haidt, J. (2006). Hypotéza šťastia: Hľadanie modernej pravdy v starovekej múdrosti. New York: Základné knihy.

      http://books.google.com/books?id=gHEv9yzj_a4C&q=cortical+lottery#v=snippet&q=cortical%20lottery&f=false

      Lykken, D. T., McGue, M., Tellegen, A., & Bouchard, T. J. J. (01. januára 1992). Emergenesis. Genetické znaky, ktoré sa nemusia vyskytovať v rodinách. The American Psychologist, 47, 12, 1565-77.

      Shapiro, S, GER, & Santerre, C. Meditácia a pozitívna psychológia. V Snyderovom prípade C. R., & Lopez, S. J. (2002). Príručka pozitívnej psychológie. Oxford [Anglicko: Oxford University Press.

      DeRubeis, R. J., Hollon, S. D., Amsterdam, J. D., Shelton, R. C., Young, P. R., Salomon, R. M., O’Reardon, J. P., … Gallop, R. (01. január 2005). Kognitívna terapia vs. lieky v liečbe stredne ťažkej až ťažkej depresie. Archives of General Psychiatry, 62, 4, 409-16.

      Schatzberg, A. F., Cole, J. O., & DeBattista, C. (2003). Príručka klinickej psychofarmakológie. Washington, D.C: American Psychiatric Pub.

      Brickman, P, Campbell DT. Hedonistický relativizmus a plánovanie dobrej spoločnosti. In Appley, M. H., Sympózium o teórii úrovne adaptácie. (1971). Teória na úrovni adaptácie: Sympózium. New York: Academic Press.