Ako využiť poradenstvo na prekonanie problémov na pracovisku: 15 krokov

Väčšina dospelých trávi veľkú časť svojho dňa v práci, čo znamená, že problémy v práci môžu ovplyvniť ostatné časti života. Na pracovisku je veľa rôznych osobností, rozvrhov a očakávaní, čo znamená, že to môže byť stresujúce a náročné na každodenné zvládanie. Ak sa s tým ťažko vyrovnávate, môžete využiť poradenstvo na riešenie problémov na pracovisku.

Časť 1 z 3:Posúdenie problémov na pracovisku a hľadanie pomoci


Určte svoje výzvy. Existuje mnoho rôznych situácií, ktoré vás môžu v práci postaviť pred problémy, ktoré vám môžu spôsobiť stres alebo úzkosť. Predtým, ako budete môcť preskúmať svoje problémy súvisiace s výzvami, musíte presne pochopiť, aké sú vaše výzvy na pracovisku. Porozprávajte sa s poradcom o svojej práci a o tom, aké problémy máte každý deň. Váš poradca vám bude schopný pomôcť presne určiť, aké môžu byť vaše výzvy. Tieto výzvy môžu zahŕňať: [1]

  • Obťažovanie alebo šikanovanie zo strany spolupracovníkov alebo šéfov
  • Konflikty so spolupracovníkmi
  • Klebety, ktoré sa o vás šíria v práci
  • Problémy s komunikáciou medzi vami a tými, ktorí sú v práci
  • Diskriminácia na pracovisku
  • Problémy s výkonom z vašej strany alebo zo strany vašich spolupracovníkov
  • Nízka spokojnosť v práci
  • Nedostatočný súlad medzi vašimi zručnosťami a pracovným miestom
  • Nedostatok pracovnej motivácie


Posúďte a prijmite svoje emócie. Keď už viete, aké sú vaše problémy na pracovisku, musíte presne zistiť, čo v súvislosti s problémami v práci pociťujete. Porozprávajte sa s poradcom o svojich výzvach a spolupracujte s ním, aby ste presne zistili, ako sa pri týchto výzvach cítite. Ak nebudete k sebe pravdiví v tom, ako sa cítite, nebudete schopní pracovať na svojich výzvach.[2]
Keď zistíte, aké sú tieto emócie, budete musieť spolupracovať s poradcom, aby ste sa naučili, ako ich prijať.

  • Ak sa napríklad väčšinu dní necítite motivovaní robiť svoju prácu, možno sa cítite nenaplnení alebo znudení svojou prácou.
  • Ak neprijmete svoje pocity, pravdepodobne budete mať neskôr ďalšie problémy. Okrem toho nebudete schopní spolupracovať s poradcom na riešení problémov na pracovisku, ak nebudete pravdiví a nebudete akceptovať svoje pocity.
  • Nemusí to byť ľahké. Ešte predtým, ako sa môžete obrátiť na poradcu so žiadosťou o pomoc, musíte vedieť, s čím potrebujete pomôcť.[3]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj


Hľadajte základné poruchy. Ak trpíte rozsiahlymi výzvami na pracovisku, možno máte základné problémy, ktoré vyplynuli z vášho nešťastia v práci. Medzi bežné problémy patria psychické problémy, ako je depresia a úzkosť, alebo fyzické problémy, ako je hypertenzia alebo nespavosť.[4]
Váš poradca vám môže pomôcť identifikovať niektoré z týchto stavov, ale možno budete musieť navštíviť aj svojho lekára prvého kontaktu, ktorý vám pomôže.

  • Ak napríklad trpíte depresiou, budete sa o tom musieť porozprávať so svojím terapeutom, ale môžete zvážiť aj rozhovor so svojím lekárom alebo návštevu psychiatra, aby ste prediskutovali možnosti užívania liekov.
  • Ak máte ďalšie problémy s duševným zdravím, požiadajte svojho poradcu, aby do vášho sedenia zahrnul liečbu týchto stavov. Najprv budete musieť pracovať na svojich problémoch na pracovisku, aby ste pomohli zmierniť následné problémy s duševným zdravím.
  • Ďalšie fyzické problémy by mal skontrolovať váš lekár.


Zaviažte sa k poradenstvu. Poradenstvo neposkytne rýchle riešenie vašich problémov na pracovisku. Bude to vyžadovať čas a prácu.[5]
Ak dúfate, že sa vám podarí prekonať problémy na pracovisku, musíte sa zaviazať, že budete spolupracovať s poradcom na zmene. Ak nebudete brať poradenstvo ako neoddeliteľnú súčasť procesu uzdravovania, bude oveľa menej pravdepodobné, že sa vám podarí preniesť sa cez svoje problémy.

  • Znamená to, že musíte byť k poradcovi úprimní, robiť to, čo vám povie, a urobiť všetko pre zlepšenie svojej situácie.
  • Ak vás napríklad poradca požiada, aby ste si každý deň pred odchodom do práce a po ňom písali denník o tom, ako sa cítite, uistite sa, že to robíte.


Pozrite sa na poradcu na vašom pracovisku. Ak váš stres pramení priamo z problémov na pracovisku, možno budete mať prostredníctvom svojho zamestnania prístup k terapeutovi. Ide o bežný problém, čo znamená, že mnohé pracoviská poskytujú poradenskú pomoc pri riešení problémov na pracovisku. Existuje viacero druhov poradcov, ktorých využívajú zamestnávatelia. Zamestnávatelia poskytujú pomoc prostredníctvom: [6]

  • Pracovné poradenstvo, ktoré pracuje s otázkami súvisiacimi s výkonom, spokojnosťou a vhodnosťou práce.
  • Priemyselná a organizačná psychológia, ktorá pomáha s ľudským správaním na pracovisku a pracuje na vytváraní zdravého, spolupracujúceho pracoviska.
  • Profesionálni poradcovia prostredníctvom programov pomoci zamestnancom (EAP), čo je bezplatná služba umiestnenia poradcu, ktorá poskytuje pomoc pri problémoch súvisiacich s prácou.

2. časť z 3:Riešenie emocionálnych výziev na pracovisku


Získajte pomoc v prípade nezdravých myšlienkových vzorcov. Keď budete v práci čeliť problémom, pravdepodobne nebudete v práci spokojní. Môže to spôsobiť, že budete mať myšlienkové vzorce, ktoré vám budú prekážať pri vykonávaní vašej práce. Porozprávajte sa s poradcom o tom, ako zmeniť svoje myšlienkové vzorce. Poradca vám môže poskytnúť spôsoby, ako zmeniť svoje myšlienkové vzorce počas dňa.[7]

  • Negatívne myšlienky o vašej práci môžu spôsobiť ďalšie problémy v práci okrem tých, ktoré už riešite.
  • Ak sa napríklad neustále bojíte chodiť do práce, pretože nie ste spokojní so svojou prácou alebo sa cítite nedocenení, môžete začať o svojej práci premýšľať negatívne, čo môže spôsobiť, že budete vykonávať nekvalitnú prácu alebo budete menej produktívni ako predtým.
  • Ak sa to stane, požiadajte svojho poradcu, aby vás naučil niekoľko spôsobov, ako sa sústrediť na to, čím prispievate k svojej práci, namiesto toho, ako ste nešťastní.


Naučte sa nové spôsoby, ako sa motivovať. Ak sa v práci cítite nedocenení alebo nešťastní z rôznych dôvodov, môžete začať poľavovať. To znamená, že môžete prestať plniť svoje povinnosti alebo zaostávať v plnení úloh. Ak vidíte, že sa to deje, porozprávajte sa s poradcom o tom, ako v sebe nájsť motiváciu. Váš poradca vám môže pomôcť vymyslieť motivačné frázy alebo vnútornú sebadôveru, ktoré vám pomôžu pri riešení vašich problémov.[8]

  • Môžete napríklad požiadať svojho poradcu, aby vás naučil nejaké osobné mantry, ktoré vám pomôžu udržať si motiváciu, prediskutovať spôsoby, ako si každý deň stanoviť ciele, alebo si nacvičiť spôsoby, ako povedať spolupracovníkovi svoje ciele, aby ste sa zodpovedali niekomu inému.
  • Pomôže vám to prekonať problémy na pracovisku a stále vykonávať svoju prácu.


Vytvorte si spôsoby, ako sledovať svoje emócie. Spolupracujte s poradcom a naučte sa sledovať svoje emócie. Váš poradca vám môže povedať, aby ste si viedli denník alebo si každý deň zapisovali rôzne spôsoby, ako sa cítite a reagujete. Môžete tak zistiť, ako môžu rôzne emócie, ktoré prežívate počas dňa, ovplyvniť rôzne aspekty vášho pracovného výkonu. Potom môžete spolu s poradcom vymyslieť spôsoby, ako svoje emócie posunúť alebo ako sa s nimi vyrovnať, aby neovplyvňovali vašu prácu.[9]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Poradca vám môže odporučiť, aby ste si všímali rôzne emócie, ktoré prispievajú k problémom, ktoré máte v práci, alebo sú nimi spôsobené.
  • Uistite sa, že si zapisujete svoje emócie podľa pokynov, aby ste ich mohli neskôr prediskutovať s poradcom.
  • Pomôže vám to určiť, ako sa vysporiadať s emóciami, ktoré prispievajú k výzvam v práci, ako aj s emóciami spôsobenými výzvami v práci, ktoré nemôžete zmeniť.


Vynechajte emócie z rovnice. Keď ste v práci v blízkosti iných ľudí, snažte sa do svojich interakcií nezasahovať emócie. Ak viete, že ste emocionálny človek alebo reagujete na situácie emocionálnym spôsobom, požiadajte svojho poradcu, aby vám pomohol naučiť sa rôzne spôsoby, ako svoje emócie nasmerovať do iných odbočiek alebo posunúť svoje emócie mimo povrch, keď ste v práci. Váš poradca vám môže pomôcť naučiť sa zachovať si chladnú hlavu namiesto toho, aby ste nechali svoje emócie rozhodovať o tom, ako budete reagovať. Ak dovolíte, aby vaše emócie ovládali to, ako ste v práci, môžete si v práci spôsobiť viac problémov.

  • Ak sa stretávate s diskrimináciou, šikanou alebo inými vonkajšími výzvami, ktoré môžu vyvolať emocionálnu reakciu, spolupracujte s poradcom a zistite, ako zostať profesionálom, kým sa vaše konkrétne výzvy nevyriešia.[10]


Znížte si úroveň stresu. Keď riešite problémy na pracovisku, budete pravdepodobne vo väčšom strese ako zvyčajne. Porozprávajte sa s poradcom o najlepších spôsoboch, ako znížiť úroveň stresu vo vašom živote. Váš poradca bude mať prehľad o tom, ako pristupovať k stresovým situáciám s pokojnejšou a sústredenejšou mysľou. Váš poradca s vami môže spolupracovať aj pri hľadaní spôsobov, ako znížiť stres aj mimo práce.

  • Môže ísť o kombináciu dychových cvičení, meditácie, psychických a fyzických relaxačných techník a pravidelného cvičenia.
  • Môže to chvíľu trvať, ale nájdite to, čo vám najlepšie pomáha znižovať úroveň stresu.

3. časť z 3:Zmena spôsobu práce


Pracujte na svojich komunikačných zručnostiach. Ak máte v práci problémy so spolupracovníkmi, skúste popracovať na svojich komunikačných zručnostiach. Spolupracujte s poradcom, aby ste našli lepšie spôsoby, ako sa vyjadrovať, ako prekonať osobné zábrany, ktoré bránia komunikácii, alebo akúkoľvek sociálnu úzkosť, ktorá môže prispievať k neschopnosti správne komunikovať v práci.

  • Môže vám to pomôcť lepšie nadviazať vzťah s ľuďmi okolo vás, čo vám pomôže povedať spolupracovníkom o problémoch, ktoré s nimi máte, požiadať o pomoc s pracovnými povinnosťami, v ktorých si nie ste istí, alebo vyjadriť nespokojnosť s tým, ako vaša práca prebieha.[11]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj


Buďte asertívnejší. Jedným zo spôsobov, ako môžete zlepšiť svoje pracovné prostredie a vyriešiť problémy, je byť asertívnejší. Využite poradenské sedenia na to, aby ste prišli na spôsob, ako prekonať osobnú neistotu, ktorá vám bráni byť asertívnejším. Požiadajte svojho poradcu, aby vám pomohol nájsť korene vašich pracovných neistôt a pomohol vám ich prekonať, aby ste mohli byť každý deň sebavedomejší a asertívnejší.

  • Ak ste šikanovaní, diskriminovaní alebo ste nespokojní so svojou prácou, povedzte to svojim nadriadeným, aby vám mohli s týmito problémami pomôcť. Možno ani nevedia, že sa to deje.[12]
  • Ak máte ľudí, ktorí pracujú pod vami a neplnia si svoje úlohy, buďte aj voči nim asertívnejší. Nebudú sa cítiť zodpovední, kým im nepoviete, čo od nich očakávate.


Delegujte úlohy, keď je to možné. Ak vaše problémy na pracovisku pramenia z toho, že máte príliš veľa práce alebo nie ste kvalifikovaní na vykonávanie určitých prác, naučte sa delegovať úlohy na iných.[13]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj
Spočiatku to môže byť ťažké, najmä ak máte radi kontrolu nad vecami v práci. Porozprávajte sa s poradcom o tom, prečo cítite potrebu mať vždy všetko pod kontrolou a ako by ste sa mohli tejto kontroly pohodlnejšie vzdať.

  • Odpustenie časti zodpovednosti v práci však môže pomôcť vám aj vašim spolupracovníkom k plynulejšiemu životu.


Snažte sa riešiť konflikty. Skvelým spôsobom, ako riešiť medziľudské problémy v práci, je riešenie konfliktov. Môže to pomôcť znížiť stres a napätie medzi vami a kolegami. Spolupracujte so svojím poradcom na tom, ako by ste mali k tomuto riešeniu pristupovať. Môže to znamenať, že sa treba vyrovnať s bolesťou spôsobenou konfliktom, ako aj naučiť sa zbaviť pretrvávajúceho hnevu.

  • Mali by ste k tomu pristupovať s otvorenou mysľou a pozitívnym prístupom, aby ste prekonali problémy, ktoré konflikt v práci spôsobuje.
  • Ak nie ste schopní dospieť k riešeniu, spolupracujte s poradcom a nájdite spôsob, ako sa vyrovnať s pretrvávajúcim konfliktom v práci a ako ho prekonať.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
  • Ak vám zamestnávateľ poskytne poradcu, môže sa zúčastniť na riešení konfliktu, aby vám pomohol.

  • Stanovte si priority pracovných úloh. Ak máte problémy s plnením úloh v práci, urobte si každý deň zoznam úloh, pričom tie najnaliehavejšie by mali byť na prvom mieste. Ak všetky vaše úlohy nie sú naliehavé, najprv urobte tie nepríjemné. Takto ich budete mať skoro za sebou, aby ste si mohli neskôr ušetriť tie príjemnejšie.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
    Ak sa vám nedarí dostať sa do bodu, v ktorom by ste to dokázali, porozprávajte sa so svojím poradcom o tom, prečo to tak môže byť a čo vám môže brániť v tom, aby ste každý deň robili všetko, čo je vo vašich silách. Vaši poradcovia vám tiež môžu pomôcť vymyslieť najlepšie stratégie, ako to urobiť.

    • Môže to vyžadovať, aby ste sa aj zorganizovali. Môže to vyžadovať úsilie a prácu, ale bude to stáť za to. [16]
      Dôveryhodný zdroj
      HelpGuide
      Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
      Prejsť na zdroj
  • Odkazy