Ako začať odznova a mať život, aký chcete

Ste pripravení na veľkú zmenu? Začať v živote odznova znamená byť ochotný pustiť to, čo nefunguje alebo čo vás brzdí. Pri vytváraní života, po ktorom túžite, si stanovte realistické a dosiahnuteľné ciele, aby ste sa mohli dopracovať k svojim snom. Nájdite si čas na zábavu a voľnočasové aktivity, ktoré vnesú do vášho života zmysel a radosť. A nakoniec, buďte flexibilní vo svojom prístupe a ochotní prispôsobiť svoj život, keď to budete potrebovať.

1. časť z 3:Odpustenie minulosti

Postarajte sa o všetko, čo vás brzdí. Ak chcete vykročiť novou cestou vpred, odstráňte všetko, čo vás brzdí. Ak máte napríklad dlhy, pracujte na ich splatení a nájdite si finančného poradcu. Nájdite aj tie najmenšie spôsoby, ako sa posunúť vpred, aby ste sa necítili zaseknutí.[1]

  • Ak sa napríklad chcete presťahovať do novej krajiny, začnite predávať svoj majetok alebo ho uložte do skladu. Alebo, ak je mať auto príliš drahé, nájdite si spôsob, ako využívať verejnú dopravu a ušetriť peniaze.

Priznajte si svoje emócie. Nedovoľte, aby vás minulé emócie brzdili alebo ovplyvňovali vašu schopnosť napredovať. Začnite tým, že si uvedomíte emócie a uznáte, že ich cítite, ale nie ste to vy. Keď pocítite nejakú emóciu, označte si ju a povedzte si: „Cítim hnev“ alebo „Toto je smútok“.“ Nechajte svoje negatívne emócie existovať, ale nepripájajte k nim odsudzovanie alebo identitu.[2]

  • Útek pred problémami síce môže dočasne zmierniť stres alebo bolesť, ale nie je to dlhodobé riešenie. Je lepšie priznať si svoje emócie a pracovať s nimi.
  • Ak začínate odznova po bolestivej alebo stresujúcej skúsenosti, uvedomte si, že ste viac ako táto skúsenosť. Aj keď to teraz môže bolieť, táto bolesť ustúpi.

Vyjadrite svoje emócie. Stres a emócie môžu byť často zdrvujúce, preto si nájdite zdravý spôsob, ako sa vyjadriť. Medzi spôsoby, ako vyjadriť svoje emócie, môže patriť tanec, počúvanie hudby, maľovanie, plač a rozhovor s dôveryhodným priateľom. Aj keď vám priateľ nemôže nijako pomôcť, často je katarzné podeliť sa o to, ako sa cítite.[3]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Nedržte sa svojich emócií, keď ich cítite, ale snažte sa ich vyjadriť zdravým spôsobom. Vyjadrenie svojich emócií vám pomôže preniesť sa cez vaše emócie, bez ohľadu na to, aké ťažké sa cítite.

Píšte si denník. Denný denník vám môže pomôcť zhromaždiť vaše myšlienky a pocity a vyjadriť ich pozitívnym spôsobom. Denník môže vniesť jasno do situácií, ktoré sú mätúce, pomôže vám vyriešiť problémy a pomôže vám lepšie spoznať samého seba. Keďže denník je súkromný, môžete slobodne vyjadriť, čo si myslíte, cítite a chcete.[4]

  • Pravidelne sa zamýšľajte nad svojimi zápismi v denníku. Môže vám to pomôcť uznať rast, ktorý ste dosiahli, a pristupovať k problémom z novej perspektívy.

Naučte sa byť zraniteľní. Zraniteľnosť vám môže pomôcť vyrovnať sa s minulosťou, aby ste sa jej mohli zbaviť a začať odznova. Znamená to byť úprimný k svojim chybám, ľútosti a túžbam. Možno budete musieť čeliť niektorým nepríjemným pravdám, ale využite ich na to, aby ste sa uistili, že ste silnejší.[5]

  • Urobte niečo, čo ste vždy chceli urobiť, ale príliš ste sa báli to skúsiť. Pozvite niekoho na večeru. Adoptujte si domáce zviera. Začnite chodiť na hodiny spevu. Tým, že sa vystavíte riziku, začnete sa cítiť pohodlnejšie.
  • Ak sa cítite skleslo alebo rozrušene, obráťte sa na iných. Pamätajte, že emócie nie sú slabosti. Dôvera a spoliehanie sa na iných môže v skutočnosti pomôcť posilniť vaše vzťahy.

Odpustite ľuďom, ktorí vám ublížili. Hoci to môže trvať určitý čas, nezabudnite, že odpustenie je určené vám, nie niekomu inému. Rozhodnite sa, že necháte odísť bolesť, hnev, zášť alebo bolesť, ktorú vám niekto spôsobil. Nemusíte formálne odpustiť alebo dokonca s danou osobou vôbec komunikovať. Rozhodnite sa odpustiť a nechať odísť bolesť, ktorú cítite.[6]

  • Napíšte napríklad list danej osobe, v ktorom napíšete, ako sa cítite zranení a rozrušení jej konaním. Môžete napísať samostatný list o tom, že im odpúšťate a chcete ísť ďalej. Bezpečne spáľte písmená ako symbol toho, že ste sa pustili a posunuli sa vpred.

Spolupracujte s terapeutom. Odpustenie minulosti sa môže zdať, že žiadate príliš veľa, napriek tomu je dôležité niektoré veci nechať odísť, ak chcete napredovať v živote, ktorý chcete. Ak sa snažíte odísť sami alebo sa cítite zahltení bolesťou a stresom vo svojom živote, zvážte spoluprácu s terapeutom. Môžu vám pomôcť preniesť sa cez vaše emócie a vniesť jasno do vašej minulosti aj budúcnosti.[7]

  • Existuje mnoho druhov terapie, preto si vyberte, čo potrebujete. Môžete napríklad navštevovať individuálneho terapeuta alebo môžete navštevovať párové či rodinné poradenstvo.
  • Nájdite si terapeuta tak, že kontaktujete miestnu kliniku duševného zdravia alebo poisťovňu. Môžete tiež požiadať o odporúčanie priateľov alebo svojho lekára.

2. časť z 3:Vytvorenie života, po ktorom túžite

Prevezmite zodpovednosť za seba. Vyhnite sa tomu, aby ste svoj život začali odznova ako spôsob, ako sa niekomu pomstiť alebo ako vyjadrenie v reakcii na inú osobu. Prijmite svoje rozhodnutie začať odznova a urobte to pre seba a pre nikoho iného. Rozhodujte sa na základe toho, čo potrebujete vy, a nie čo od vás potrebujú alebo očakávajú iní ľudia.[8]

  • Zvyknite si klásť si otázky: „Čo chcem a potrebujem práve teraz??“
  • Aj keď vám ľudia môžu ponúkať rady a spätnú väzbu, nezabúdajte, že ste zodpovední za svoje vlastné rozhodnutia. Počúvajte, čo hovoria druhí, ale robte aj to, čo musíte urobiť vy.

Píšte o živote, ktorý chcete. Definujte veci a ľudí, ktorých chcete vo svojom živote. Napíšte si svoje ciele alebo ideály týkajúce sa zvolenej kariéry, romantického partnerstva, wellness alebo súčasného životného štýlu. Mať zoznam alebo záznam v denníku vám pomôže usporiadať si myšlienky a pomôže vám premýšľať o nich a aktualizovať ich v budúcnosti.

  • Možno chcete dať výpoveď v práci alebo zmeniť kariéru. Napíšte si, čo by vaše ideálne ja robilo pre prácu a ako by ste sa pri tom cítili.
  • Premýšľajte napríklad o živote, ktorý chcete práve teraz, ako aj o živote, ktorý chcete o 5 alebo 10 rokov. Spýtajte sa sami seba, čo by ste chceli robiť, kde by ste chceli žiť a aký životný štýl by ste viedli.

Stanovte si ciele. Keď máte jasno v tom, čo chcete, stanovte si ciele, aby ste mohli pracovať na tom, aby ste mali to, čo chcete. Vaše ciele by vám mali dodať pocit, že vaše priania a potreby sú dosiahnuteľné, preto sa nad ich vytvorením zamyslite. Zvážte rôzne aspekty svojho života, v ktorých chcete začať odznova, ako sú vaše vzťahy, financie, vzdelanie, kariéra, zdravie a koníčky. Stanovte si dlhodobé a krátkodobé ciele, ktoré vás budú motivovať a udržia vás pri práci.[9]

  • Vytvorte si tabuľu vízií pre svoj život a napíšte si alebo nakreslite obrázky cieľov, ktoré chcete dosiahnuť. Umiestnite si ho na miesto, ktoré budete mať ľahko na očiach, aby ste si pripomínali, že máte pokračovať v dosahovaní svojich cieľov.

Čerpajte zo svojich zdrojov, aby ste svoje ciele mohli realizovať. Keď ste definovali svoje ciele, oslovte toho, kto a čo vám môže pomôcť. Môže to zahŕňať návštevu úradu práce, prihlásenie sa do miestnej posilňovne, aby ste si zlepšili kondíciu, alebo prihlásenie sa na zoznamku, aby ste stretli niekoho výnimočného. Pri vytváraní života, po ktorom túžite, nezabúdajte, že nie ste sami a pravdepodobne máte k dispozícii zdroje, ktoré vám v mnohých ohľadoch pomôžu.[10]

  • Oslovte priateľa, ktorý vás podporuje a povzbudzuje vo vašich cieľoch. Podpora od niekoho, komu na vás záleží, vám môže pomôcť udržať si motiváciu.
  • Nedovoľte strachu a nervozite, aby vás brzdili. Ak vás veľký skok desí, urobte najprv malé kroky mimo vašej komfortnej zóny. Skúšanie nových vecí sa vám spočiatku môže zdať nepríjemné, ale čoskoro si na ne zvyknete.

Zvážte pravdepodobné prekážky a dôsledky. Pri veľkých rozhodnutiach môže byť zábavné a vzrušujúce nechať sa unášať a vyskúšať niečo úplne nové. Hoci to môže viesť k úžasným veciam, nezabudnite zvážiť, aké problémy by mohli vzniknúť a ako by mohli ovplyvniť vás alebo ľudí okolo vás. Nepoškodzujte úmyselne niekoho iného ani nerobte veľké rozhodnutia, ktoré by vás v budúcnosti mohli pravdepodobne negatívne ovplyvniť.

  • Ak život, ktorý chcete, zahŕňa napríklad adopciu psa, uistite sa, že rozumiete zodpovednosti, ktorá je spojená so starostlivosťou o domáce zviera. Hoci psy môžu byť skvelými spoločníkmi, potrebujú aj pozornosť, pohyb a zdravotnú starostlivosť, preto sa pred prijatím psa uistite, že im tieto veci môžete poskytnúť.
  • Pripravte sa na neúspechy skôr, ako nastanú. Vďaka tomu sa vám výzvy a prekážky budú zdať menej hrozivé, keď na ne narazíte. Nezabúdajte, že sa musíte stále posúvať vpred.

Vyhľadajte podporu vo svojej komunite. Je ťažké uskutočniť zmeny úplne sám, preto sa obráťte na ľudí okolo seba, aby vám poskytli emocionálnu podporu. Môže to zahŕňať dobrého priateľa, s ktorým sa môžete porozprávať, alebo navštevovanie týždennej podpornej skupiny. Ak robíte veľké zmeny, nájdite si niekoho, kto vás podporuje a chce, aby ste uspeli. Mali by ste mať pocit, že im môžete dôverovať a otvorene s nimi hovoriť.[11]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Je na vás, kto a kde chce nájsť podporu. Zatiaľ čo niektorí ľudia uprednostňujú rozhovor medzi štyrmi očami s blízkym priateľom, iní dávajú prednosť anonymite skupiny. Nech sa rozhodnete pre čokoľvek, mali by ste cítiť podporu a povzbudenie.
  • Ak poznáte niekoho, kto dosiahol vaše vytúžené sny, požiadajte ho, aby sa stal vaším mentorom.

Zachovajte to, čo je pre vás dôležité. Začať odznova neznamená, že sa musíte vzdať všetkého a všetkých z minulosti. Hoci možno budete chcieť zhodnotiť svoje vzťahy a osobné hodnoty, nebojte sa držať ľudí a vecí, na ktorých vám záleží. Okrem toho by ste mohli oceniť, ak máte v blízkosti ľudí alebo veci, ktoré sú vám známe.

  • Ak sa napríklad presťahujete, môžete stále zostať v kontakte s rodinou a priateľmi, aj keď sa tieto vzťahy trochu posunú.

3. časť z 3: Po novej ceste vpred

Pridajte do svojho života trochu zábavy. Nájdite si čas na zábavu a udržujte ju ako prioritu. Môže to zahŕňať pravidelné spoločenské výlety s priateľmi, vstup do bowlingového tímu, učenie sa hrať na gitaru alebo týždenné túry. Venujte sa činnostiam, ktoré vás bavia, a robte ich pravidelne.

  • Záujmy a zábavné aktivity vám môžu pomôcť vyrovnať sa so stresom a udržať si život vzrušujúci. Môže vám to tiež pomôcť cítiť, že máte cieľ a zmysel.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj

Zamerajte sa na prítomnosť a nie na minulosť. Naučte sa žiť každý okamih tak, ako prichádza, tým, že sa nebudete držať minulosti a nebudete sa obávať budúcnosti. Ak máte problém zostať v prítomnosti, skúste sa sústrediť na svoj dych alebo na svoje zmysly. Keď sa cítite nesvoji alebo si nie ste istí sami sebou, preneste sa do prítomného okamihu bez toho, aby ste sa sústredili na čokoľvek iné.[13]

  • Napríklad vypnite elektroniku a sústreďte sa na svoje zmysly. Nalaďte sa na jednotlivé zmysly, jeden po druhom, až kým sa nebudete cítiť sústredení a pokojní.

ODBORNÝ TIP

Annie Lin, MBA

Život & Kariérna koučka Annie Linová je zakladateľkou newyorského životného koučingu, služby životného a kariérneho koučovania so sídlom na Manhattane. Vďaka svojmu holistickému prístupu, ktorý spája prvky východných aj západných múdrych tradícií, sa stala vyhľadávanou osobnou koučkou. O práci Annie sa písalo v časopisoch Elle, NBC News, New York Magazine a BBC World News. Získala titul MBA na Oxford Brookes University. Annie je tiež zakladateľkou New York Life Coaching Institute, ktorý ponúka komplexný certifikačný program pre životných koučov. Ďalšie informácie: https://newyorklifecoaching.com Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč

Cvičte všímavosť, aby ste zostali prítomní. Minulosť sa nedá vrátiť späť, ale záleží na tom, ako o nej premýšľate, preto sa vedome snažte sústrediť na veci, ktoré sú skutočne okolo vás. Zakaždým, keď sa zdržíte vnášania minulosti do prítomnosti, dávate si príležitosť vytvoriť niečo nové.

Osvojte si flexibilné myslenie. Vaše priania sa môžu časom meniť, preto buďte flexibilní a z času na čas prehodnoťte, čo chcete. Spomeňte si, akí odvážni ste boli pri uskutočňovaní počiatočných zmien, a buďte rovnako odvážni, ak potrebujete urobiť ďalšie.

  • Dovoľte svojim túžbam, aby sa vyvíjali. Ak ste sa napríklad vrátili do školy a zistili ste, že nechcete byť inžinierom, zvážte svoje možnosti a buďte ochotní zmeniť svoje zameranie.
  • Požiadajte o pomoc, keď ju potrebujete. V každom okamihu, keď začínate odznova alebo sa posúvate vpred, vedzte, že môžete požiadať o pomoc. Je v poriadku priznať si, keď sa veci nevyvíjajú tak, ako ste dúfali, alebo že sa vám nedarí. Vedzte, ako sa môžete spoľahnúť na podporu, a obráťte sa na ňu, keď ju budete potrebovať.

    • Ak ste predtým ignorovali užitočné zdroje, porozmýšľajte, či sa do nich opäť nepozrieť.
  • Odkazy