Ako zablokovať hluk: 15 krokov (s obrázkami)

Či už sú to zvuky z ulice, ktoré vám bránia v spánku, alebo kancelárske rozhovory narúšajúce vaše sústredenie v práci, nežiaduci hluk môže byť skutočne nepríjemný. Existujú však spôsoby, ako tento hluk zablokovať! Existuje napríklad veľa jednoduchých opatrení, ktoré môžete prijať na lepšiu zvukovú izoláciu svojej kancelárie, spálne alebo celého domu. Alebo môžete použiť veci, ako sú štuple do uší, slúchadlá a vysielače bieleho šumu, aby ste neutralizovali nepríjemné zvuky, nech ste kdekoľvek.

Metóda 1 z 2: Odhlučnenie priestoru


Na všetky okná umiestnite ťažké závesy. Aj keď sú okná zatvorené, často predstavujú najľahšiu cestu pre vonkajšie zvuky, ktoré sa dostávajú dovnútra. Skúste cez okná zavesiť závesy z ťažkej tkaniny – pomôžu stlmiť zvukové vlny, ktoré prenikajú cez sklo.

  • Najlepšie fungujú textúrované látky, ako je zamat alebo mikrovlákno, a prospešné sú aj záhyby alebo volány na závesoch.
  • Ako dočasné opatrenie môžete nad okná zavesiť aj deky alebo uteráky.[1]
  • Ľahké závesy neposkytnú takmer rovnakú zvukovú izoláciu, ale prepustia viac svetla.


Zrolujte uteráky na dno dverí. Ak je dostatočná medzera na to, aby sa denné svetlo alebo prievan vkradli pod zatvorené dvere, je tu priestor aj na prienik zvukových vĺn. Jednoducho zrolujte uterák a položte ho na spodnú časť dverí.[2]

  • Môžete tiež zrolovať malý plošný koberec alebo veľkú mikinu.


zaveste na steny textúrované textílie. Mäkké a nadýchané materiály s nerovným povrchom pohlcujú zvukové vlny oveľa účinnejšie ako pevné, hladké steny. Použite háčiky, spony alebo iné metódy na zavesenie prikrývok, tkaných kobercov alebo podobných látok pozdĺž stien, kde je problém s prenikaním hluku. Môžu byť dekoratívne aj funkčné!

  • Snažte sa, aby visiace textílie neboli vystavené priamemu slnečnému žiareniu, najmä ak sú drahé. Slnečné svetlo prenikajúce cez okno môže vyblednúť farby.


Posuňte nábytok k stenám. Najmä vysoké knižnice, skrine a šatníkové skrine môžu skutočne pomôcť utlmiť zvuky, ktoré prenikajú cez stenu. V podstate tak stenu zahustíte a znížite schopnosť zvukových vĺn prechádzať cez ňu.

  • Vystrihnite a zasuňte za nábytok dosky z pevnej alebo pružnej peny, aby ste ešte viac zvýšili zvukovú izoláciu.
  • Pre maximálny efekt môžete pridať vstavanú knižnicu, ktorá sa tiahne cez celú spoločnú stenu. Zaplnenie políc knihami len ďalej zvýši vplyv zvukovej izolácie.


Používajte plyšový nábytok s vankúšmi a poduškami. Ak ste sa niekedy sťahovali, pravdepodobne ste si všimli, že prázdna miestnosť má ozvenu, ktorá po jej vybavení zmizne. Mäkké kusy nábytku, ako napríklad pohovky, sú obzvlášť užitočné pri tlmení zvukov, ale aj pridanie niekoľkých vankúšov môže byť zlepšením.[3]

  • Teoreticky teda môže ponechanie špinavého oblečenia nahromadeného v spálni priniesť určité zvukovoizolačné výhody. Ale neočakávajte, že vám rodičia túto výhovorku zoberú!


Pridajte na podlahu koberce alebo predložky. Podobne ako pridanie nábytku v miestnosti, aj podlahové krytiny pomáhajú znižovať ozvenu, ktorá zvyšuje vplyv prenikania hluku. Takisto, ak nepríjemný hluk prichádza zdola, pomôžu znížiť množstvo zvuku, ktorý sa do vášho priestoru vôbec dostane.[4]

  • Čím hrubšia podlahová krytina, tým väčší vplyv. Zvážte retro štýl a použite koberce v štýle 70. rokov!


Utesnite miesta, kde dochádza k prenikaniu vzduchu. Ak sa zvonku môže dostať vzduch, môže sa dostať aj hluk. Skontrolujte najmä okolie okien, či v nich nie sú diery, praskliny alebo medzery, cez ktoré je cítiť prúdenie vzduchu. Na upchatie týchto miest použite tesnenie alebo iné tesniace materiály.[5]

  • Skontrolujte aj okolie elektrických zásuviek na vonkajších stenách.
  • Najmä ak máte staršie jednokrídlové okná, pridanie búrkových okien z vonkajšej strany alebo priehľadných plastových fólií z vnútornej strany pomôže pri prenikaní vzduchu aj hluku.


Pridajte izoláciu do vnútorných stien. Ak bývate v staršom dome s neizolovanými alebo zle izolovanými stenami, zvukové vlny budú oveľa ľahšie prenikať do vášho obytného priestoru. Zvážte možnosť najatia firmy, ktorá vám na vnútorné steny pridá fúkanú izoláciu. Môže sa to zdať ako drahá investícia do zvukovej izolácie, ale ušetríte aj dosť na nákladoch na vykurovanie a chladenie.

  • Vždy, keď staviate nové steny, vonkajšie steny by mali byť dobre izolované. Ale aj izolácia vnútorných stien prinesie znateľné výhody blokovania hluku.


Vynechajte drahé akustické panely, s výnimkou stropných aplikácií. V skutočnosti akustické panely, ktoré zavesíte na steny a stropy, lepšie zadržiavajú zvuk v miestnosti, ako ho udržiavajú mimo nej. Pokiaľ teda ide o blokovanie vonkajších zvukov, možno zistíte, že nedosiahnete výrazne lepšie výsledky ako pri oveľa lacnejších alternatívach (napríklad pri zavesení závesov alebo prikrývok).

  • Ak však rušivý hluk prichádza cez váš strop, napríklad od hlučného suseda na poschodí, zavesenie akustických panelov podľa návodu na použitie výrobku je pravdepodobne najlepšou voľbou. Budovanie druhého, nižšieho stropu s izoláciou medzi nimi je menej praktickou alternatívou.
  • Ak chcete dosiahnuť lepšie výsledky, môžete investovať do vybudovania zvukotesnej miestnosti, ale vo väčšine prípadov to nie je praktické ani nákladovo efektívne.

Metóda 2 z 2: Vyladenie rušivých zvukov


Zapnite ventilátor alebo generátor bieleho šumu. Väčšina ľudí považuje za rušivé zvuky s veľkou variabilitou – napríklad rozprávanie ľudí -, zatiaľ čo konzistentné zvuky sú oveľa menej rušivé. Napríklad konzistentné bzučanie ventilátora môže pomôcť zablokovať rušivé zvuky bez toho, aby bolo samo o sebe rušivé.

  • Ak ventilátor nestačí na potlačenie nepríjemných zvukov, možno budete chcieť investovať do generátora bieleho šumu. Tieto zariadenia vydávajú konzistentné zvuky, ktoré sú špeciálne určené na to, aby pomohli zablokovať rušivé vplyvy.


Prehrávanie zvukov prírody alebo okolitej hudby. Fungujú podobne ako ventilátory alebo prístroje na výrobu bieleho šumu, ale majú o niečo väčšiu zvukovú variabilitu. CD alebo aplikácie so zvukmi prírody, ako je padajúci dážď alebo morské vlny, môžu blokovať nežiaduci hluk a samy o sebe pôsobiť upokojujúco.[6]

  • Pokiaľ ide o hudbu, myslite na „výťahovú hudbu“ – ľahké akustické skladby, ktoré majú tendenciu ustupovať do pozadia.


Používajte štuple do uší alebo chrániče sluchu. Ak nechcete alebo nepotrebujete nič počuť, najlepšou voľbou je zablokovať vstup zvukových vĺn do uší. Mäkké penové štuple do uší sú lacné a pekne sa prispôsobia vonkajšiemu zvukovodu. Ešte lepšie výsledky môžete dosiahnuť s chráničmi sluchu určenými na používanie pri práci s elektrickým náradím a podobne. Hľadajte ich v železiarňach a domácich centrách.[7]

  • Tieto metódy budú pravdepodobne praktickejšie, keď sa učíte vo svojej izbe, a menej, keď pracujete v kancelárii a potrebujete počuť zvonenie telefónu atď.


Stiahnite si aplikáciu na nastavenie bieleho šumu. Na stiahnutie je k dispozícii množstvo aplikácií pre biely šum, ale hľadajte také, ktoré využívajú mikrofón vášho smartfónu na samočinné prispôsobenie bieleho šumu okolitému hluku. Jemné zmeny v bielom šume si sotva všimnete, ale úpravy lepšie zablokujú vonkajšie zvuky.[8]

  • Ak chcete dosiahnuť maximálny účinok, zvážte prehrávanie aplikácie na ochranu pred bielym šumom cez slúchadlá a potom si na uši a slúchadlá nasaďte chrániče sluchu.


Investujte do slúchadiel s potlačením hluku. Ako už názov napovedá, tieto typy slúchadiel sú navrhnuté tak, aby potlačili vonkajšie zvuky a zároveň vám umožnili počúvať zvolenú hudbu, zvuky prírody, biely šum atď. Sú obzvlášť dobrou voľbou pri cestovaní lietadlom alebo dochádzaní do práce vo verejnej doprave.[9]

  • Väčšina kvalitnejších značiek slúchadiel na potlačenie hluku sa pohybuje v rozmedzí 200-300 USD (alebo viac).[10]
  • Niektoré modely majú tlačidlá, ktoré umožňujú vpustiť vonkajšie zvuky – napríklad tak, aby ste počuli letušku.

  • Vyhľadajte pomoc pri riešení citlivosti na hluk. Pravdepodobne máte konkrétne zvuky, ktoré vám naozaj vadia a spôsobujú reakciu, ktorá presahuje vplyv samotného hluku. Môže vás napríklad veľmi rozptyľovať slabý zvuk štekotu psa, možno kvôli zlým skúsenostiam z minulosti alebo iným faktorom. Pri tomto type citlivosti na hluk môžete využiť odbornú pomoc.[11]

    • Zvážte návštevu licencovaného odborníka na duševné zdravie, ktorý by mohol využiť techniky, ako je kognitívno-behaviorálna terapia, aby znížil vaše reakcie na konkrétne zvuky.
    • Hoci neexistuje veľa dôkazov, ktoré by to potvrdzovali, niektorí ľudia veria, že terapia hypnózou môže pomôcť pri citlivosti na hluk.
  • Odkazy