Ako zablokovať strelu v basketbale

Keďže basketbal je rýchly šport s veľkým počtom bodov, skúsený blokátor striel môže znamenať rozdiel medzi prehrou alebo víťazstvom tímu. Neustále blokovanie striel súperov bude mať negatívny psychologický účinok na ich morálku.[1]
Aj keď radšej hráte v útoku, je dobré zdokonaľovať svoje blokovacie schopnosti.

Časť 1 z 3:Precvičovanie techniky blokovania

Zostavte skupinu troch ľudí. Na správne precvičenie blokovania budete potrebovať troch hráčov. Jedna osoba bude vykonávať prihrávku, druhá sa bude snažiť získať loptu a tretia bude vykonávať blok. Ak trénujete kvôli súťažnej hre, je dobré trénovať so spoluhráčmi. Koniec koncov, zlepšenie ich blokovacích schopností prospeje vášmu tímu rovnako ako zdokonalenie vlastných. Počas tréningu by ste mali striedať každú z troch pozícií. Vďaka tomu sa stanete dynamickejším hráčom a ostatní hráči budú mať možnosť precvičiť si aj blokovanie.

  • Ak máte trénera, pokúsi sa prihrávať loptu.
  • Môžete to robiť aj s dvoma hráčmi. Ak blokujete, postavte sa pred stenu a snažte sa blokovať strely, aby netrafili stenu. Cvičenie v dvoch hráčoch sa však až tak neodporúča, pretože sa tým cvičenie ochudobňuje o dynamický prvok.

Vyhnite sa kontaktu so strieľajúcim hráčom.[2]
Najčastejším spôsobom, ako získať faul, je fyzický kontakt s členom súperovho tímu.[3]
Zdroj experta
Ryan Tremblay
Basketbalový tréner
Rozhovor s odborníkom. 13. novembra 2020.
Toto sa často stáva, keď sa hráči pokúšajú blokovať strely. V dôsledku toho by ste mali prispôsobiť svoje blokovanie tak, aby ste minimalizovali riziko nárazu do hráča. Pomôcť vám môže skok smerom nahor a použitie vášho tela ako prekážky namiesto aktívneho natiahnutia sa a chytenia lopty.

  • Nemali by ste sa snažiť aktívne vytrhnúť loptu z rúk súperovho hráča. Ak tak urobíte, bude vám odpískaný faul. Blokovanie faulov ponúkne súperovi možnosť získať strelu za 3 body bez rizika, že bude z vašej strany narušená.

Bežte a otočte sa medzi strelcom a sieťou.[4]
Hoci výška a veľkosť sú pre blokovanie striel samozrejme dôležité, je potrebná aj obratnosť, aby ste sa dostali na miesto, kde môžete blokovať. V súťažnom prostredí sa hráči súpera budú pohybovať rýchlo. Vo väčšine prípadov máte len niekoľko sekúnd na to, aby ste sa dostali medzi súperovho hráča a sieť. Rozbehnite sa, aby ste zablokovali cestu súperovi, a rýchlo sa otočte tvárou k nemu.

  • Môže vám pomôcť cvičenie „behaj a otáčaj sa“ vo voľnom čase. Našťastie sa to dá zvládnuť aj bez cudzej pomoci.

Stabilizujte svoje nohy.[5]
Ak budete mať nohy pod kontrolou vo všetkých fázach techniky blokovania, obmedzíte riziko faulu a zabezpečíte si správnu pozíciu, aby ste po dokončení bloku mohli plynule pokračovať v hre.[6]
Zdroj experta
Ryan Tremblay
Basketbalový tréner
Rozhovor s odborníkom. 13 novembra 2020.
Nedávajte jednu nohu pred druhú. Udržujte ich v rovnomerných rozostupoch a relatívne rovnobežne vedľa seba.

  • Keď sa pripravujete na blokovanie, je dobré pokrčiť nohy v skrčenom postoji. To vám poskytne vybudovanú silu potrebnú na vykonanie správneho bloku.

Ovládnite načasovanie výskoku.[7]
Keďže strely z výskoku patria medzi najpoužívanejšie strely v basketbale, je nevyhnutné vedieť, ako načasovať svoj výskok. Držte ruku pri blokovaní zdvihnutú, aby ste si zabezpečili väčšiu výšku, a vyskočte tak, aby ste sa stretli s protihráčom v jeho najvyššom bode. Jedným zo spôsobov správneho načasovania je sledovať nohy druhého hráča, keď opúšťajú zem. Na reakciu vám tak zostane len zlomok sekundy, ale po dostatočnom tréningu sa vám začne dariť skákať inštinktívne.

  • Pri blokovaní vyskočte priamo nahor. Obmedzíte tým riziko, že sa dostanete do kontaktu s protihráčom.

Blokujte rukou, ktorá je najbližšie k lopte.[8]
Pri vykonávaní bloku budete musieť zdvihnúť jednu zo svojich rúk do vzduchu, aby ste zabránili smerovaniu lopty. Najistejší spôsob, ako odraziť loptu, je použiť ruku, ktorá je najbližšie k lopte vzhľadom na vaše telo. Hoci väčšina hráčov bude uprednostňovať jednu ruku pri blokovaní pred druhou, je dôležité, aby ste si osvojili mechaniku blokovania oboma rukami. Vďaka tomu budete všestrannejší, a teda aj efektívnejší hráč.

  • Dôležité je používať ruku ako prekážku, ktorá bráni prirodzenému oblúku lopty, a nie natiahnuť ju a chytiť. Priame uchopenie lopty by mohlo viesť k faulu.

Cvičte, kým sa to nestane vašou druhou prirodzenosťou. Tak ako v iných súťažných športoch, aj v basketbale bude časť vášho úspechu závisieť od vašich vycibrených inštinktov. Takéto veci sa dajú dosiahnuť len s veľkým množstvom cviku. Dokonca aj keď blokujete strely dôsledne, je dobré sa neustále posúvať, kým to nebudete schopní robiť bez toho, aby ste na to vedome mysleli.

2. časť z 3:Vykonávanie blokov v súťažnom prostredí

Vyberte si správnych blokátorov striel vo svojom tíme.[9]
Vo všeobecnosti platí, že najlepšími blokátormi strely sú hráči s najväčšou alebo najvyššou postavou. Hoci je potrebná aj rýchlosť, vyšší hráči predstavujú ťažšiu prekážku pri streľbe. Možno to nie je spravodlivé, ale z praktického hľadiska to má zmysel.

  • V súťažnom prostredí sa výber blokátorov strely zvyčajne ponecháva na trénera.

Predvídať strely druhého tímu. Situačné povedomie je dôležité počas každého basketbalového zápasu. Majte oči na stopkách a sledujte, čo robia hráči druhého tímu, aj keď práve nemajú loptu. Ak sa budete sústrediť na to, kde sa nachádzajú ostatní hráči, budete schopní predvídať, kde musíte byť, aby ste mohli blokovať strely, keď sa to počíta.

Falošný blok.[10]
Časť úspešnej techniky spočíva v oklamaní druhého hráča. Nadviažte na úvodné kroky blokovania. Prikročte nohami pred hráča a pôsobte, akoby ste sa chystali vyskočiť. Druhý hráč vás uvidí a prepracuje svoju techniku tak, aby zabránil predpokladanému bloku. Strelci, ktorí sa obávajú blokovania hráčov, bývajú menej presní. Ešte lepšie je, že keďže technicky nevykonávate pohyb, nehrozí vám faul.

Zvážte riziko prípadného faulu.[11]
Ak dostanete faul proti svojmu tímu, druhá strana bude mať šancu získať jasný trojbodový cieľ. Kvôli tomu sa neoplatí pokúšať sa blokovať všetky strely, najmä ak hrozí fyzický kontakt s protihráčom. Nesnažte sa blokovať strelu na obvode ihriska. Aj keď by sa strela aj tak minula, vášmu tímu bude pravdepodobne odpískaný faul.

Zostaňte dynamickí. Na rozdiel od tréningu budú hráči, proti ktorým stojíte, neustále meniť svoju taktiku. Platí to najmä vtedy, ak sa vám doteraz darilo úspešne blokovať určitý druh strely. Počas hry sa snažte dostať do hláv súperovho tímu. Ak dokážete určiť, ktoré pohyby každý hráč s najväčšou pravdepodobnosťou vykoná, budete mať väčšiu šancu predvídať ich ešte predtým, ako sa stanú.

Časť 3 z 3:Riešenie problémov s technikou blokovania

Trénujte všestrannú škálu striel. Najúspešnejších športovcov definuje ich schopnosť prispôsobiť sa širokej škále techník. V súťažnom prostredí sa nemôžete spoliehať na to, že súper použije len jeden druh strely. Ak máte pocit, že ste zvládli určité bloky, ale ostatní hráči vás stále obchádzajú, je pravdepodobné, že ste ešte nezohľadnili všetky možné strely. Tu je niekoľko bežných striel, na ktoré si treba dávať pozor:

  • Strela z výskoku je najbežnejšia strela. Aby útočníci získali výšku, vyskočia do vzduchu a hodia loptu smerom k sieti.
  • Slam dunk je najefektívnejšia strela v basketbale. V tomto prípade útočiaci hráč vybehne priamo na ihrisko, vyskočí a doručí loptu priamo do siete.
  • Fadeaway je pokročilá strela, pri ktorej sa útočiaci hráč pri vhadzovaní nakláňa smerom od koša. Toto sa robí s cieľom odvrátiť snahu blokujúcich hráčov. Dá sa mu brániť tak, že si dáte ruky do predpokladanej dráhy basketbalovej lopty.
  • Predstieraná strela je situácia, keď sa útočiaci hráč pripravuje na strelu, ale v skutočnosti loptu nevhodí. Robí sa to z psychologických dôvodov, aby sa oklamal súperov tím.

Vyskočte, aby ste odrazili smeč. Slam dunky sa považujú za veľmi riskantné strely, pretože je ťažké správne zablokovať loptu bez toho, aby ste sa dopustili faulu.[12]
Ak sa pokúšate blokovať smeč, postavte sa medzi sieť a protihráča a vyskočte priamo hore, pričom ruku nasmerujte do dráhy lopty.

prispôsobte sa na blokovanie falošnej strely.[13]
Strieľanie s odskokom je situácia, keď strieľajúci hráč pri hádzaní lopty smerom k obruči skáče dozadu. Táto taktika je špeciálne zameraná na oklamanie blokujúceho hráča. Ak chcete maximalizovať svoje šance na zablokovanie fadeaway, vyskočte medzi loptu a sieť a natiahnite ruky smerom k lopte.

  • Pri blokovaní zbytočne nemávajte rukami. Za to sa bude pískať faul.[14]
  • Zamerajte sa na svoj výskok. Významná časť blokovania striel v basketbale zahŕňa správne používanie výskoku. Skákanie je cvičenie založené na svaloch, ale pre mnohých hráčov nie je často považované za primárne zameranie tréningu. Cvičte sady vertikálnych skokov a snažte sa odlepiť od zeme čo najväčšou silou. Ďalej k tomuto cvičeniu pridajte držanie činiek v každej ruke a skákanie s nimi. Zvýšite tak tlak na svoje nohy, vďaka čomu budú lepšie prispôsobené na skákanie blokov pri súťažnej hre.[15]
  • Odkazy