Ako zakriviť bowlingovú guľu: 13 krokov

Priamy úder ste zvládli a teraz je čas vyzerať ako profesionáli. Naučiť sa hádzať bowlingovú guľu oblúkom si vyžaduje veľa času a cviku, ale námaha sa vyplatí vďaka novonadobudnutému sebavedomiu, ktoré získate po zvládnutí tejto zručnosti a zlepšení svojho bowlingového skóre.

Časť 1 z 3:Zvládnutie techniky


Začnite so správnym postojom a držaním. Chcete byť niekoľko centimetrov od čiary faulu a najlepšie aspoň štyri kroky od vášho uvoľnenia. Niektorým ľuďom to trvá dlhšie a je to v poriadku – ale ideálne sú aspoň štyri kroky. Vyrovnajte si nohy so šípkou na dráhe, na ktorú sa chcete zamerať (čo bude závisieť od toho, aká veľká je vaša krivka).

  • Ak máte vlastnú loptu, pravdepodobne viete, ako ju uchopiť. Ak však pracujete s domácou guľou, možno budete musieť upraviť svoj štýl. Domáce lopty majú spravidla kĺbové úchopy – chcete, aby vaše prsty (a najmä palec) vychádzali rýchlo, takže ich tam nezasekávajte. Držte loptu tak, aby bola zarovnaná rovno so zápästím. Pozíciou rúk sa zaoberáme neskôr v tomto článku; je dôležitejšia počas švihu ako pred ním.


Vždy sa sústreďte na šípku na dráhe, ktorú chcete trafiť. Nikdy sa nesústreďujte na kolík, na ktorý mierite. Je oveľa ľahšie trafiť cieľ, ktorý je desať metrov pred vami, ako cieľ, ktorý je päťdesiat metrov pred vami. Šípka, ktorú chcete zasiahnuť, sa bude líšiť podľa podmienok na dráhe (mokrá vs. sucho). Ak chcete zmeniť mierenie, je jednoduchšie zmeniť miesto, kde stojíte na začiatku, ako zmeniť strelu. Ak netrafíte doľava, posuňte svoj štartovací bod doľava a naopak. Znie to proti intuícii, ale ak sa pohneš doľava a trafíš tú istú strelu, loptička pôjde na začiatku ďalej doprava, než sa prehupne doľava. Na podlahe sú bodky, ktoré vám pomôžu pri nastavovaní. Pohyb nohou po iba jednej doske môže byť rozdielom medzi úderom a obávaným rozštepom 7-10.


Začnite svoj nájazd ako pri priamej strele. Váš prístup je rovnaký ako pri akejkoľvek štandardnej strele – zmena je v následnom údere a hlavne v ruke. Priveďte loptičku späť do švihovej polohy, pričom dlaň držte za loptičkou, tak ako to robíte bežne.

  • Uistite sa, že máte silné zápästie. Ak budete nosiť príliš veľkú váhu na zápästí alebo ju budete krútiť sem a tam, mohli by ste si ublížiť – alebo sa prinajmenšom unaviť skôr, ako sa vám zdvihnú rámy.


Uvoľnite loptičku v spodnej časti švihu, pričom palec vytiahnite skôr ako prsty. Myšlienka háku spočíva v tom, že na samom konci sú vaše prsty jedinou vecou, ktorá loptičku drží, a pri uvoľňovaní ju roztočia – preto sa musí váš palec dostať z cesty. Tu je niekoľko možností polohy rúk: [1]

  • Štandardný spôsob zaháknutia loptičky je umiestniť dva prsty a palec do troch otvorov ako zvyčajne. Inými slovami, nič nemeňte.
  • Niektorí ľudia sa rozhodnú, že palec do loptičky vôbec nedajú, a namiesto toho si loptičku akoby podoprú na dlani a/alebo zápästí, keď švihajú loptičku späť a uvoľňujú ju pri následnom údere. A predsa sa niektorí rozhodnú umiestniť do štrbiny len jeden prst (ukazovák) a loptičku dlaňou roztočiť rovnakým pohybom pri uvoľňovaní. Riskujete však, že sa vám loptička v úchope otočí, čo môže viesť k vyvrtnutiu zápästia a prstov.


Pri uvoľňovaní otáčajte prsty pozdĺž vonkajšej strany gule a usmerňujte prstami jej rotáciu. Pokračujte v pohybe rukou nahor, aby ste nasmerovali loptičku po dráhe a skončili v pozícii podania ruky. V ideálnom prípade chcete prejsť z pozície na 4 hodinách na pozíciu na 7 hodinách.

  • Guľa by mala byť úplne mimo vašich rúk v polohe na siedmich hodinách a vaša ruka by mala nasledovať do polohy na dvanástich hodinách s rukou hore pri uchu, zatiaľ čo vaše oči sú zamerané na šípku, ktorú sa snažíte trafiť.
  • Snažte sa podvedome nespomaliť svoj švih v snahe sústrediť sa na hák a priblížiť sa k nemu; stále je potrebná rovnaká sila. Alebo ak tak urobíte, počítajte s rozdielom; keď budete pokračovať v normálnom hode, hák môže byť úplne iný.


Naučte sa kontrolovať stupeň svojho oblúka zmenou polohy loptičky a načasovaním uvoľnenia. Ak chcete zvýšiť stupeň zakrivenia, uvoľnite prsty z loptičky rýchlejšie. Váš pohyb proti smeru hodinových ručičiek môže byť aj viac (alebo menej) drastický.[2]

  • S trochou cviku spoznáte, či ste hodili dobrú loptičku alebo nie, podľa toho, ako blízko je šípka.
  • Ak sa vám to nedarí, izolujte premenné a experimentujte s každou z nich samostatne. Skúste začať z iného štartovacieho miesta. Skúste zmeniť prácu nôh. Sakra, experimentujte s rôznymi loptičkami. Je možné, že vaša poloha zápästia a ruky je v poriadku a je tu iný prvok, ktorý to mieša.

2. časť z 3:Nácvik háku


Na nácvik použite tenisovú loptičku. Skvelým spôsobom, ako si precvičiť hod hákom bez toho, aby ste museli absolvovať trápny výlet do bowlingovej herne, je cvičiť s tenisovou loptičkou. Pri hádzaní pôjde lopta rovno, ale pri odraze sa bude odchyľovať do strán – samozrejme, ak to robíte správne![3]

  • Ďalšou možnosťou je biliardová guľa, ale potenciál poškodenia blízkych predmetov je o niečo výraznejší!


Pri učení používajte bowlingovú guľu, ktorá je o niekoľko kilogramov ľahšia ako guľa, ktorú bežne používate. Ľahšia lopta vám umožní sústrediť sa na osvojenie si novej techniky hádzania. Aj keď sa určite chcete skôr ako neskôr dostať k normálnej lopte, ľahšia lopta vám môže pomôcť sústrediť sa na to, čo by mali robiť vaše ruky. Len si na to príliš nezvyknite!


Predstavte si to ako špirálu na futbalovú loptu, len hore nohami. Ak máte skúsenosti so špirálovaním futbalovej lopty, ide o rovnaký všeobecný princíp. Len pod rukou! Vaše prsty sa pohybujú po strane loptičky rovnako. Len si predstavte, že hádžete futbalovú loptu pod rukou a snažíte sa udržať rovnakú rotáciu. Loptička sa začína v ruke cupovať a posledný kontakt s ňou majú končeky prstov, keď sa loptička roztočí.

Časť 3 z 3:Výber správnej loptičky


Ak používate domácu guľu, vedzte, že to môže byť veľmi ťažké. Tieto gule na bowlingovej dráhe sú určené na rovné hody; ich hákovanie by si mohlo vyžadovať inú, nehoráznejšiu metodiku, aby ste dosiahli rovnaký, prirodzený efekt hákovania. Ak teda nemáte svoje vlastné, nestresujte sa! Môže to byť vaším vybavením.

  • Všeobecným pravidlom je, že si vyberiete loptičku, ktorá je 10 % vašej telesnej hmotnosti. Ak máte 160 kíl, vyberte si 16-kilogramovú loptu.[4]
    Teda ak ste normálneho zdravia a nemáte dôvod, prečo by ľahšia guľa mala byť viac na vašej (bowlingovej) dráhe.


Kúpte si guľu s úchopom končekmi prstov. Niektoré lopty (väčšina domácich lôpt) sa dodávajú s kĺbovým úchopom, kde otvory siahajú až po druhý kĺb. Uchopenie prstami je však oveľa vhodnejšie na hádzanie lopty s hákom – keďže palec a prsty musia vyjsť von, úkony sú oveľa rýchlejšie a plynulejšie.[5]


Zaobstarajte si vlastnú guľu s uretánovým alebo živicovým poťahom. Uretánový poťah na bowlingovej guli vám uľahčí hod hákom; neabsorbuje olej z dráhy a poskytuje oveľa väčšie trenie ako štandardná plastová guľa (domáca guľa). Tieto dve veci spolu vytvárajú predpoklady na úspech.[6]

  • Pryskyřicový povlak sa môže skutočne zabárať do oleja v dráhe, čím sa zvyšuje šanca, že trafíte presne tam, kam ste mierili. Sú však pomerne veľkou investíciou a sú určené len pre tých najvážnejších bowlerov.

  • Ak zvažujete zaobstarať si vlastnú guľu, opýtajte sa na hodnotenie RG a poťah. Lopta s vysokým rozdielom hodnotenia RG vytvorí naozaj ostrý hák.[7]
    Môžete však mať guľu s nízkym diferenciálom, pokiaľ má matný povrch poťahu, ktorý bojuje proti oleju z dráhy. Ak máte do činenia so suchou dráhou (teda na domácej dráhe), zvážte tuhý alebo perleťový poťah.

    • Toľko možností! Keď máte pochybnosti, vysvetlite svoju situáciu asistentovi. Pokiaľ im uvediete všetky svoje premenné a to, čo by ste chceli robiť, môžu pre vás nájsť ideálnu loptičku.
    • Nevyberajte si loptičku vŕtanú na prsty a s bodom osi, kým nemáte zvládnutý háčik. Ako sa v tom zlepšujete, mení sa aj váš hák. Tak si na to počkajte! Keď ste na vrchole, chcete mať loptu len pre seba.
  • Odkazy