Ako zdieľať spoločnú izbu: 11 krokov (s obrázkami)

Zdieľanie izby s niekým môže byť stresujúca skúsenosť, najmä ak ste to nikdy predtým nerobili. Či už ste s druhou osobou súrodenci, spolubývajúci na vysokej škole alebo máte romantický vzťah, obaja máte rôzne zvláštnosti a preferencie. Spoločným nastavením priestoru, rešpektovaním potrieb toho druhého a riešením konfliktov však môžete žiť pokojne vedľa seba.

Časť 1 z 3:Zariadenie priestoru


Rovnomerne rozdeľte priestor. Stanovte hranice v priestore pre oblasti, ktoré sú vaše a spolubývajúcich. To môže znamenať jednoduché rozdelenie miestnosti na polovicu uprostred alebo vytvorenie rôznych zákutí a sekcií v celej miestnosti. Ak chcete vytvoriť súkromie, zakúpte si skladací paraván alebo zaveste závesy, aby ste ohraničili oddelené priestory.[1]


Vyzdobte spoločne. Choďte spoločne nakupovať veci, ako sú posteľné obliečky, záclony, koberce a nástenné obrazy. Je to dobrý spôsob, ako sa zblížiť a spoznať štýlové preferencie svojho spolubývajúceho.[2]
Ak nechcete kupovať nové veci (alebo si to nemôžete dovoliť), stále môžete spoločne robiť iné dekoratívne činnosti, ako je maľovanie, vešanie plagátov alebo organizovanie šatníka.


Striedavo vyberajte položky, ktoré budete obaja používať. Pravdepodobne sa nedohodnete na každej veci, ktorú potrebujete do svojej izby. Vytvorte pocit spravodlivosti rozdelením rozhodnutí o dizajne spoločných predmetov. Napríklad nechajte spolubývajúceho vybrať štýl koberca, potom si vyberte záclony.[3]

2. časť z 3:Rešpektovanie spolubývajúceho


Stanovte základné pravidlá. Hneď sa porozprávajte o svojom životnom štýle a obľúbených činnostiach. Rozhodnite sa, v akom čase sa v noci vypnú svetlá, hudba alebo televízor. Prediskutujte, ako často budete povoľovať hostí, ako budete udržiavať čistotu v priestore a či si môžete navzájom požičiavať svoje veci.

  • Vytvorte písomnú dohodu o spolubývaní, ktorú obaja podpíšete. Ak niekto poruší pravidlá, môžete vytiahnuť túto zmluvu, ktorá vám pomôže vyriešiť prípadné spory.[4]


Udržujte svoje priestory čisté. Upratujte po sebe čo najčastejšie, aby váš spolubývajúci nemusel riešiť váš neporiadok. Umiestnite špinavé oblečenie do koša na bielizeň alebo do koša na bielizeň, aby nebolo rozhádzané po podlahe, a uteráky zaveste hneď po ich použití. Ak ste sa dohodli, že si obaja každý deň usteliete postele, urobte to hneď, ako ráno vstanete.[5]

  • Vymieňajte si úlohy, ako je vysávanie a utieranie prachu. Vyvesenie harmonogramu čistenia na stenu vám pomôže sledovať, kto je na rade.


Udržujte nízku úroveň hluku. Dávajte si pozor na hluk, ktorý spôsobujete pri telefonovaní, sledovaní televízie, počúvaní hudby alebo pri občerstvení, pretože tieto zvuky môžu niekoho iného rýchlo dráždiť. Ak sa váš spolubývajúci pokúša študovať alebo spať, používajte k elektronike slúchadlá. A na dlhé rozhovory sa snažte nájsť iný priestor mimo miestnosti, kde môžete telefonovať.

  • Naplánujte si pokojné hodiny, napríklad od 22:00 do 8:00, aby ste presne vedeli, v akom čase musíte vypnúť zvuk.


Pred požičaním si ich vecí sa vždy opýtajte. Ak nejde o spoločnú vec, ako napríklad televízor, ktorý obaja zdieľate, nezačnite jednoducho používať jej veci bez toho, aby ste sa najprv opýtali. Ak nie sú nablízku, pošlite im rýchlu správu a požiadajte ich o povolenie. Ak je odpoveď nie, nepokúšajte sa ju požičať bez ich vedomia. Nechcete dať spolubývajúcemu dôvod, aby vám nedôveroval.[6]

  • Ak chcete podporiť vzťah, v ktorom si navzájom požičiavate veci, ponúknite najprv tie svoje. Povedzte im, že si môžu požičať bundu alebo použiť vašu tlačiareň, kedykoľvek to budú potrebovať.

Časť 3 z 3:Riešenie konfliktov


Zachovajte pokoj a rešpekt. Nestrácajte nervy a nevrhajte sa na spolubývajúceho, ak urobí niečo, čo sa vám nepáči. Vyvolá to nevôľu a daný problém sa tým pravdepodobne nevyrieši.[7]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj
Zhlboka sa nadýchnite a láskavo ich požiadajte, aby nerobili to, čo vás obťažuje. Váš spolubývajúci si možno ani neuvedomuje, že ho jeho správanie irituje.

  • Napríklad necvaknite: „Buď ticho!“ na nich. Povedzte: „Tá hudba mi sťažuje štúdium. Mohli by sme mať jednu hodinu pokojného času?“


Diskutujte o problémoch včas. Nedovoľte, aby sa vaše frustrácie časom nahromadili bez toho, aby ste o nich hovorili. Prvýkrát, keď sa niečo stane, riešte problém do 24-48 hodín. Zabezpečíte si tak, že všetky detaily budú v mysliach oboch z vás čerstvé a váš hnev nebude príliš dlho vrieť.[8]

  • Ak sa problém opakuje, naplánujte si čas na stretnutie a prediskutujte ho. Stanovenie konkrétneho času na stretnutie môže ukázať, že to s komunikáciou myslíte vážne.


Stráviť čas oddelene. Netrávte všetok čas, v izbe aj mimo nej, v spoločnosti toho druhého. Každý potrebuje čas pre seba, preto sa nebojte oň požiadať. Len dajte jasne najavo, že to nie je preto, že by druhá osoba urobila niečo zlé.[9]

  • Skúste ponúknuť výmenu za „čas pre mňa“. Dostanete izbu na hodinu pre seba, potom odídete niekam inam, aby váš spolubývajúci mohol mať hodinu sám v izbe.

  • Vyhľadajte inú osobu na nápravu konfliktov. Ak nemôžete vyriešiť problém medzi vami dvoma, nájdite si tretiu, nezaujatú osobu, ktorá si vypočuje obe strany. Ak sa o izbu delíte so súrodencami, požiadajte o to rodiča. Ak ste spolubývajúci na vysokej škole, väčšina univerzít má určených asistentov, ktorí sú vyškolení v tomto druhu riešenia konfliktov.[10]
  • Referencie