Ako zistiť, či môžete veriť svojmu manželovi, že vás prestane podvádzať

Keď vás manželský partner podvádza, môže byť ťažké mu opäť dôverovať. Keď sa vyrovnávate s ďalšími krokmi vo vašom manželstve, zhodnoťte, aké sú vaše priority vo vzťahu. Zamerajte sa na oznámenie svojich obáv a očakávaní, aby ste mali pocit, že môžete manželovi/manželke dôverovať. Identifikovať, či je ich klamlivé správanie pretrvávajúcim vzorcom, alebo niečím, čo chcú aktívne zmeniť. Uistite sa, že sa staráte o seba a veríte si.

1. časť z 3:Zhodnotenie svojich potrieb vo vzťahu

Posúďte, či sa vyskytol pretrvávajúci vzorec nedôveryhodnosti. Premýšľajte o tom, či sú nedávne činy vášho manžela/manželky novým správaním, alebo pretrvávajúcim vzorcom klamstva alebo nehodnosti. Bez ohľadu na to, či ste manželia dlhé roky alebo len pár mesiacov, je dôležité zhodnotiť ich konanie v priebehu času, keď ich poznáte.[1]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Žiaľ, v týchto situáciách je bežné „postupné odhaľovanie“, keď sa podvádzaný manželský partner časom prizná k viacerým tajomstvám.

  • Boli bezohľadní vo svojich finančných rozhodnutiach, vo vzťahoch s priateľmi alebo rodinou a zdá sa, že im chýba sebakontrola?
  • Cítite sa bezpečne a chránení, keď ste s nimi, alebo ste neustále v napätí z ich správania?
  • Zdá sa, že zistenie, že podvádzali, len dopĺňa zoznam problematických vecí vo vzťahu, alebo vystupuje ako výnimka v zdanlivo zdravom vzťahu?

Určite, čo od svojho manžela potrebujete, aby ste sa cítili milovaní. Podvádzanie je často znakom toho, že sa vo vzťahu deje niečo hlbšie. Je možné, že jedna alebo obe strany nedostávajú to, čo cítia, že potrebujú. Identifikujte, aké sú vaše špecifické potreby, aby ste sa vo vzťahu cítili milovaní a oceňovaní.[2]
Rozhovor s poradcom, či už osamote alebo v páre, je dobrým spôsobom, ako odhaliť tieto potreby alebo nespokojnosť. Môžete začať hneď teraz tým, že sa zamyslíte nad týmito otázkami:

  • Cítite, že vás partner oceňuje svojimi slovami, fyzickým dotykom alebo oceňujúcimi činmi?
  • Čo podľa vás v tomto vzťahu chýba? Premýšľajte o realistických možnostiach riešenia týchto obáv.
  • Máte pocit, že s nimi chcete obnoviť dôveru?

Verte si. Podvádzanie nie je vaša chyba. Nesnažte sa obviňovať seba za zraňujúce konanie inej osoby. Vyhnite sa však pocitu, že vás oslabuje pocit hanby za to, čo sa stalo. Zamerajte sa na budovanie seba samého. Viete, že ste schopní a krásni.[3]

  • Viac sa sústreďte na činnosti, ktoré zvyšujú vaše sebavedomie. Zvážte víkendový pobyt s priateľmi, relaxačný deň v kúpeľoch alebo dobrodružný výlet na nejaké nové miesto.
  • Vytvorte si zoznam všetkých vecí, ktoré vás robia cennými a žiaducimi, a pravidelne tento zoznam prehodnocujte. Požiadajte dôveryhodných priateľov alebo rodinu, aby naň prispeli.
  • Vyhnite sa túžbe „získať späť svojho manžela/manželku“ tým, že ho/ju naopak podvediete alebo vyhľadáte aféru. V konečnom dôsledku to vám ani vášmu manželovi nepomôže obnoviť dôveru a istotu vo vašom vzťahu.

Určite, či budete môcť svojmu manželskému partnerovi opäť dôverovať. Hoci sa môžete obávať, či môžete manželovi dôverovať, je dôležité, aby ste sa zamysleli nad sebou. Úprimnosť k sebe samému vám pomôže byť úprimný k nim. Zamyslite sa nad tým, ako sa cítite, keď vidíte svojho manželského partnera, a či ste ochotní a schopní tento vzťah napraviť.

  • Môže vám pomôcť odísť na víkend, aby ste sa zamysleli, alebo sa porozprávať s dôveryhodnými priateľmi a rodinou, ktorí vám pomôžu ujasniť si svoje pocity.
  • Existuje formálny spôsob, ako môže váš manželský partner dosiahnuť nápravu? Čo by vám pomohlo cítiť, že sa snažia napraviť škody, ktoré spôsobili?
  • Dnes neurobíte konečné rozhodnutie. Môžete sa zaviazať nanajvýš k tomu, že vzťahu dáte určitú dobu šancu, a po uplynutí tejto doby opäť zhodnotíte, ako sa cítite.

2. časť z 3:Rozhovor s manželským partnerom

Pýtajte sa na motiváciu a správanie svojho manžela/manželky. Máte pocit, že sa s manželským partnerom môžete porozprávať? Zvážte možnosť počúvať, či prijímajú vinu za svoje správanie, alebo sa zdá, že obviňujú všetkých a všetko okrem seba.[4]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.
Skúste si vypočuť ich pohľad na to, či je pre nich toto manželstvo dôležité.

  • Zdá sa vám, že sa správajú len defenzívne a negatívne? Ak áno, možno nie sú pripravení alebo schopní vyjadriť, čo si myslia alebo cítia o podvádzaní.
  • Po tom, čo sa opýtate, aby ste sa dozvedeli viac o ich motiváciách a správaní, zdá sa, že za svoje správanie obviňujú vás alebo iných? Môže to byť znakom toho, že vo svojom správaní nevidia problém.
  • Ospravedlňujú sa za svoje činy? A či máte pocit, že môžete dôverovať ich ospravedlneniu? Je dôležité posúdiť, či dôverujete ich odpovediam a ich ospravedlneniu.

Zistite, či je váš manžel ochotný zmeniť sa. Zdravý vzťah je o kompromise. zistite, či sa váš partner zdá byť skutočne otvorený zmene, alebo sa vám len snaží vyhovieť, aby sa necítil tak vinný. Podvádzajúci manželský partner bude pravdepodobne podnecovať túžbu po zmene. Zhodnoťte, či váš manželský partner skutočne vidí zmenu ako možnosť pre seba.[5]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť k zdroju

  • Snažte sa spoliehať na konkrétne dôkazy, nie na svoj pocit alebo na to, čo hovorí váš manželský partner. Dôležité sú činy vášho manžela, či už ide o návštevu poradcu, rozhovor s duchovným poradcom alebo čítanie o problémoch v správaní a o tom, ako ich prekonať.
  • Myslite na zmenu ako na niečo, čo sa udeje v priebehu času, a nie zo dňa na deň.
  • Pochopte, že niektoré zmeny, ako napríklad ukončenie aféry, sa môžu líšiť od dlhodobých problémov so správaním, ktoré môže mať váš manželský partner. Môže byť pre nich jednoduchšie ukončiť aféru ako zmeniť svoje základné emocionálne alebo sexuálne správanie.

Vytvorte si termín na zmenu. Možno budete musieť jasne vysvetliť svoje očakávania zmeny v správaní vášho manžela/manželky, aby ste mu mohli dôverovať. Použite časový rámec, napríklad šesť mesiacov alebo iný primeraný čas, ako spôsob, ako určiť, či je možné obnoviť dôveru.

  • Napríklad môžete chcieť, aby váš manželský partner trávil viac večerov s vami a vašimi deťmi a menej večerov do noci v práci alebo s priateľmi. Uvádzate, že je to zmena, ktorú by ste chceli vidieť a ktorá môže pomôcť obnoviť dôveru. Požiadajte, aby ste svojho manžela videli doma do 19.00 hod. aspoň štyri večery počas týždňa. Po troch mesiacoch skontrolujte, ako dobre váš manželský partner dodržiava tieto pravidlá.
  • Ak sa dohodnutý časový plán nedodrží, prediskutujte dôsledky, ktoré by mohli nastať. Ak máte pocit, že manželskému partnerovi nemôžete dôverovať, úprimne hovorte o možných dôsledkoch, napríklad o rozchode, ak to predpokladáte.
  • Uistite sa, že sa vyhýbate prázdnym hrozbám, pri ktorých môžete očakávať, že sa zmenia, ale naďalej ustupujú svojmu správaniu.

Orientujte sa v prítomnosti. Ak sa snažíte obnoviť dôveru s manželským partnerom, vyhýbajte sa tomu, aby ste sa zaoberali minulosťou, predchádzajúcou bolesťou a zranením. Rozprávanie a premýšľanie o minulosti je dôležité, ale je ľahké v nej uviaznuť. Zvážte naplánovanie určitého času na rozhovory o problémoch z minulosti, aby nezasahovali do každodenného života.

  • Pokúste sa zaujať otvorenejší a pozitívnejší prístup k vzťahu, aby ste sa posunuli vpred. Aj keď to môže trvať dlhšie, skúste robiť malé kroky smerom k pozitívnemu. Zistite, či je váš manželský partner schopný pracovať na týchto malých krokoch aj s vami.
  • Ak vás počas dňa napadnú dotieravé myšlienky, zapíšte si ich, aby ste o nich mohli hovoriť vo vhodnejšom čase.
  • Ak máte pocit, že sa nedokážete odpútať od minulosti, môže to byť znamenie, že vzťah nemôže vydržať pokračovať.

Stanovte pravidlá, aby sa vzťah mohol posunúť dopredu. Aby ste mali pocit, že svojmu manželskému partnerovi dôverujete, možno budete musieť otvorene definovať, čo je v poriadku a čo nie je v poriadku s jeho správaním v budúcnosti. Napríklad môže byť potrebné stanoviť nové hranice v tom, s kým môže váš manželský partner komunikovať, aby ste sa cítili menej znepokojení alebo znepokojení z jeho konania. Možno budete chcieť mať na určitý čas aj prístup k ich telefónu alebo e-mailom.[6]

  • Každý vzťah je postavený na vašom pocite bezpečia a dôvery. Buďte k manželovi/manželke úprimní, že keď podvádza, pocit bezpečia a dôvery bol narušený. Spýtajte sa, či sú otvorení určitým obmedzeniam v tom, s kým trávia čas.
  • Môžete si napríklad stanoviť pravidlo, podľa ktorého by nemal byť mimo práce žiadny kontakt s priateľmi opačného pohlavia, pokiaľ nie je váš partner určitý čas prítomný.
  • Hoci sa monitorovanie ich účtov môže zdať ako príliš veľký zásah do súkromia, buďte schopní viesť s nimi otvorený dialóg, ak je to možné, o tom, čo potrebujete, aby ste im opäť dôverovali.

Trávte spolu čas. Ak ste sa rozhodli vo vzťahu zotrvať, obaja sa musíte snažiť, aby dobré časy pokračovali. Keď sa budete cítiť pripravení, pozvite svojho partnera na spoločné aktivity a výlety. Musíte sa znovu spojiť na osobnej úrovni a nestretávať sa len preto, aby ste sa porozprávali o stave vášho manželstva.[7]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.

Časť 3 z 3: Hľadanie podpory

Pracujte na otvorenejšej komunikácii. Komunikácia o svojich myšlienkach, pocitoch a starostiach úctivým a čestným spôsobom môže pomôcť usmerniť dôveru. Nespoliehajte sa len na to, že váš manželský partner bude otvorenejší. Uistite sa, že sa o to obaja usilujete. Hoci sa môžete cítiť menej schopní byť otvorení a úprimní, keď ste zranení, vyhnite sa úplnému uzavretiu, ak sa zdá, že váš manželský partner je pripravený a schopný komunikovať.[8]

  • Premýšľajte o tom, ako sa vy a váš manželský partner líšite v komunikácii. Ste zhovorčivejší a vyjadrujete svoje emócie? Je váš manželský partner uzavretejší a váhavo sa otvára?
  • Buďte k sebe trpezliví. Efektívna komunikácia môže byť zložitá, keď ste rozrušení. Ak máte pocit, že nemôžete hovoriť bez toho, aby ste sa rozčúlili a rozrušili, uveďte to a ukončite rozhovor, kým nebudete pripravení byť otvorenejší. Povedzte napríklad: „Chcem s tebou komunikovať otvorenejšie, ale práve teraz som príliš nahnevaný a rozrušený, aby som to mohol urobiť. Dúfam, že v tomto rozhovore budeme môcť pokračovať o niekoľko hodín alebo neskôr.“

Vyhľadajte manželské poradenstvo. Nájdite podporu a poradenstvo od odborníka, ktorý už pomohol mnohým párom. Terapeuti s výcvikom v manželskom a párovom poradenstve môžu pomôcť podporiť porozumenie, dôveru a otvorenú komunikáciu. Vnímajte to ako spôsob, ako sa naučiť lepšie komunikovať s manželským partnerom o svojich potrebách a obavách týkajúcich sa dôvery.[9]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Odborný rozhovor. 3 September 2018.

  • Mnohé zdravotné poisťovne hradia časť nákladov na poradenstvo. Pozrite si plán zdravotného poistenia o súvisiacich nákladoch a zoznam poradcov v sieti poisťovní.
  • Ak by ste radšej platili súkromne, môžu existovať možnosti kĺzavých poplatkov prostredníctvom nízkonákladových poradenských centier alebo súkromných terapeutov. Obráťte sa na niektoré poradenské centrá vo vašom okolí a informujte sa o možnostiach.
  • Zvážte ďalšie zdroje poradenstva vo vašom okolí prostredníctvom cirkví alebo miest uctievania.
  • Vyhraďte si čas na premýšľanie a omladenie. Starajte sa o svoju myseľ a telo. Keď sa zdravo rozhodnete pre seba, môžete sa cítiť jasnejšie, pokiaľ ide o váš vzťah a o to, aké ďalšie kroky podniknúť. Robte veci bez manžela/manželky, vďaka ktorým sa budete cítiť lepšie a zdravšie. Zvážte tieto spôsoby, ako si nájsť čas pre seba: [10]

    • Cvičenie. Choďte do posilňovne. Vydajte sa do prírody. Chodievajte častejšie na prechádzky.
    • Vyskúšajte nové oblečenie a veci, vďaka ktorým sa môžete cítiť dobre vo svojom tele.
    • Vykonávajte cvičenia na uvedomenie, ako je meditácia, joga alebo hlboké dýchanie. To môže pomôcť znížiť negatívne myšlienky a zabezpečiť jasnosť vo vašom myslení.
  • Odkazy

      http://greatergood.Berkeley.edu/article/item/surviving_betrayal

      http://joydavidson.com/portfolio/po-nehode-môžete-už-nikdy-dôverovať/

      http://www.prevencia.com/sex/vzťah-zmeny-po-podvádzaní

      Lauren Urbanová, LCSW. Licencovaný psychoterapeut. Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.

      http://greatergood.Berkeley.edu/article/item/surviving_betrayal

      http://psychcentral.com/lib/affair-recovery-jealousy-forgiveness-and-building-trust/

      Lauren Urbanová, LCSW. Licencovaný psychoterapeut. Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.

      http://joydavidson.com/portfolio/po-nehode-môžete-už-nikdy-dôverovať/

      Lauren Urbanová, LCSW. Licencovaný psychoterapeut. Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.