Ako zistiť, či ste v toxickom vzťahu: 15 krokov, ako zistiť, či ste v takomto vzťahu

Toxický vzťah je taký, ktorý vyčerpáva vašu emocionálnu a fyzickú energiu. Vyznačuje sa neustálou negativitou, kritikou a spoluzávislosťou. Tieto vzťahy môžu byť s kýmkoľvek: s vašimi rodičmi, rodinou, partnerom, šéfom, kolegami v práci alebo priateľmi. Mali by ste sa naučiť identifikovať toxické vzťahy vo svojom živote. Nechcete zotrvávať vo vzťahu, ktorý vám odčerpáva energiu a spôsobuje, že sa cítite zle.

Časť 1 z 3:Vyhodnotenie vašich pocitov

Pozrite sa, ako sa cítite v blízkosti danej osoby. Toxické vzťahy majú tendenciu vyčerpávať vašu energiu. Ak ste v toxickom vzťahu, môžete sa cítiť nervózne, keď ste s niekým v blízkosti, pretože ste neustále v strese, že ho vytočíte.

  • Ste v prítomnosti tejto osoby vždy úzkostliví? Môžete mať pocit, že musíte chodiť po ulitách, aby ste si udržali stabilitu. Toxická osoba sa ľahko rozčúli alebo sa stáva emocionálnou.
  • Baví vás tráviť čas s touto osobou? Možno sa budete báť stretnutí s touto osobou. Môžete mať pocit, že sa musíte psychicky pripraviť na stretnutie.
  • Toxickí ľudia majú tendenciu nerešpektovať vaše hranice. Ak si všimnete, že táto osoba pravidelne nerešpektuje vaše hranice alebo vás núti robiť veci, ktoré sú vám nepríjemné, môže ísť o toxickú osobu vo vašom živote.[1]
    Odborný zdroj
    Jin S. Kim, MA
    Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
    Odborný rozhovor. 14. mája 2019.

Zvážte, či sa cítite ovládaní alebo izolovaní. Toto je obzvlášť dôležité, ak ste v romantickom vzťahu. Toxické romantické vzťahy často zahŕňajú veľkú kontrolu a izoláciu.[2]

  • Váš partner môže ignorovať vaše požiadavky alebo robiť rozhodnutia za vás. Môžete mať pocit, že váš partner má mentalitu „buď po mojom, alebo po diaľnici“. Môžu to byť drobnosti, ako napríklad trvanie na výbere reštaurácie, alebo väčšie veci, ako napríklad diktovanie, ako tráviť čas. Romantický partner na vás môže napríklad vyvíjať nátlak, aby ste sa vzdali určitých koníčkov a záujmov.
  • V romantickom vzťahu sa tiež môžete cítiť izolovaní. Váš partner môže trvať na tom, aby ste trávili čas len s ním alebo s ňou. Môže sa vám snažiť brániť v nadväzovaní vzťahov s inými ľuďmi alebo v trávení času s rodinou. Váš romantický partner môže napríklad povedať, že nemá rád určitú skupinu priateľov, a odrádzať vás od stretávania sa s nimi.

Spýtajte sa sami seba, či sa tešíte z pekných chvíľ. V toxickom vzťahu môže byť čoraz ťažšie užívať si dobré chvíle. Keďže každý deň je pre vás výzvou, vždy sa obávate emocionálneho výbuchu alebo hádky.[3]

  • Napríklad vy a váš priateľ chodíte na obed s priateľmi. Zatiaľ čo pri príprave je ťažký a náladový, v reštaurácii je príjemný. Zdá sa, že sa všetci dobre rozprávajú a užívajú si to.
  • Zistíte však, že si nedokážete celkom užiť chvíľu. Môžete sa obávať, čo sa stane, keď sa vrátite domov. Bude sa váš priateľ hnevať na niečo, čo ste povedali? Môžete sa tiež obávať, že dobrá chvíľa nebude trvať dlho. Váš priateľ je typ, ktorý sa rýchlo rozčúli, a vy sa obávate, že ho drobná nerozvážnosť môže vytočiť a zničiť pekné chvíle.

Zamyslite sa nad svojou sebaúctou. Toxické vzťahy môžu spôsobiť, že sa budete cítiť zle. Keď komunikujete s touto osobou, odchádzate zo situácie so zlým pocitom?[4]

  • Možno sa cítite zle alebo sa za seba často hanbíte. Toxická osoba vás môže zhadzovať za malé chyby a nerozvážnosti.
  • Po čase strávenom s touto osobou sa môžete cítiť vyčerpaní a smutní. Osoba môže byť veľmi kritická voči vám a vášmu správaniu. Po čase strávenom s touto osobou môžete mať pretrvávajúce negatívne pocity o sebe.

Zvážte, či sa vo vašom vzťahu cítite šťastní. Keď sa snažíte zistiť, či ste v toxickom vzťahu, môže byť užitočné pozrieť sa na to, ako by mal vyzerať pozitívny vzťah. Skúste zistiť, či váš vzťah obsahuje niektorý z týchto prvkov. Ak mu chýbajú, potom je pravdepodobné, že ste v toxickom vzťahu. V dobrom vzťahu by ste sa mali cítiť:

  • Oceňovaný, milovaný a o ktorého sa starajú.
  • Pohodlne im dôverujete a ste zraniteľná, napríklad zdieľaním tajomstiev.
  • Oceňovaný za to, kým ste, nielen za to, čo robíte alebo poskytujete.
  • Slobodne komunikovať úprimne a vyjadrovať svoje skutočné názory.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

2. časť z 3:Zohľadnenie správania druhej osoby

Zvážte, koľko viny sa kladie na vás. V toxickom vzťahu sa veľká časť viny kladie na vás. Správanie druhej strany nikdy nie je jej chybou.

  • Druhá osoba môže byť veľmi manipulatívna. On alebo ona môže obviňovať zo zlého správania vás. Môže hovoriť veci ako: „Žiarlim na teba a nedokážem sa ovládať.“ Druhá osoba môže tiež povedať, že ste „príliš citlivý“ alebo že „sa musíte zľahčiť“.“
  • Napríklad zostanete dlho vonku s priateľmi a vaša priateľka vám celé hodiny nadáva, keď sa vrátite domov. Neskôr, keď jej vysvetlíte, že zranila vaše city, sa neospravedlní. Namiesto toho hovorí: „Vieš, že ma v minulosti podviedli. Nemôžem za to, že ľahko žiarlim a ty mi nevenuješ dostatočnú pozornosť. Keby si so mnou trávil viac času, nebola by som taká žiarlivá.“

Premýšľajte o tom, či sa k vám správa s opovrhnutím. Toxickí ľudia nie sú schopní efektívne zvládať konflikty. Hoci sa nikto vo vzťahu nesprával dokonale, toxická osoba bude vaše nerozvážnosti brať s nezaslúženým opovrhnutím. Máte pocit, že vás táto osoba obzvlášť uráža alebo hryzie? Ak áno, možno ste v toxickom vzťahu.
[6]
Dôveryhodný zdroj
Väčšie dobro v akcii
Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktorá propaguje vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
Prejsť na zdroj

  • Pohŕdanie je veľmi deštruktívna forma kritiky. Namiesto toho, aby toxická osoba len povedala: „Tvoje správanie ma rozrušilo,“ rozoberie vás. V toxickom vzťahu môžete byť za určité správanie zosmiešňovaní alebo urážaní.
  • Napríklad sa po práci oneskoríte do domu svojho priateľa, pretože ste mali kávu s kolegom. Váš priateľ môže reagovať s veľkým opovrhnutím. Môže hovoriť veci ako: „Si neuveriteľne bezstarostný“ alebo „Nemáš úctu ku mne ani k iným ľuďom“.“ Aj keď meškanie môže byť niekedy nezdvorilé, takáto úroveň pohŕdania je neoprávnená.

Zvážte, či vás táto osoba niekedy kameňuje. V toxickom vzťahu sa konflikty neriešia zdravo. Toxická osoba vás môže ukameňovať. To znamená, že vás jednoducho ignoruje, keď je nahnevaný alebo rozrušený.[7]
Dôveryhodný zdroj
Väčšie dobro v akcii
Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na univerzite v Berkeley propagujúca vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
Prejsť na zdroj

  • Stonewalling môže mať podobu fyzického zanedbávania, mlčania alebo odchodu bez toho, aby ste niečo povedali.[8]
    Odborný zdroj
    Jiný typ S. Kim, MA
    Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.
  • Napríklad váš priateľ chce, aby ste sa s ním v poludňajších hodinách maznali. Ste zaneprázdnení prácou a povedzte mu: „Nie.“ Náhle odchádza z domu a počas dňa vám neodpovedá na textové správy alebo telefonáty. Je to forma obkľúčenia.

Zhodnoťte pocit zodpovednosti danej osoby. Toxickí ľudia nie sú schopní prevziať zodpovednosť za čokoľvek vrátane svojich vlastných činov a pocitov. Ak toxickú osobu konfrontujete s jej správaním, začne sa brániť a ospravedlňovať.[9]
Dôveryhodný zdroj
Väčšie dobro v akcii
Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na univerzite v Berkeley, ktorá propaguje vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
Prejsť na zdroj

  • V toxickom vzťahu sa zlé správanie málokedy priznáva. Druhá osoba môže hovoriť veci ako: „Nemyslím si, že som urobil niečo zlé.“ Môže sa tiež ospravedlniť namiesto toho, aby ponúkol ospravedlnenie. Napríklad: „Viete, aký som vystresovaný po práci. Keď som na teba kričal, nebol som vo svojej koži.“
  • V toxickom vzťahu sa stávate zodpovedným za správanie a pocity inej osoby. Toxická osoba nie je schopná alebo ochotná uznať, že ovláda svoje správanie.

Dávajte si pozor na príznaky zneužívajúceho vzťahu. Mnohé z príznakov toxického vzťahu môžu byť zneužívajúce. Niekedy môže byť ťažké odhaliť zneužívanie, keď ste uprostred neho, ale existujú niektoré spôsoby, ako to zistiť.

  • Ak máte podozrenie, že vás niekto citovo, slovne alebo inak zneužíva, porozprávajte sa o tom s niekým a vyhľadajte pomoc, aby ste sa zo vzťahu dostali.

3. časť z 3:Vyrovnávanie sa s toxickými ľuďmi

Vyhľadajte pomoc terapeuta. Ak ste v toxickom vzťahu, potom môžete čeliť niektorým náročným situáciám, keď sa budete snažiť zo vzťahu dostať. Terapeut vám môže pomôcť zorientovať sa v týchto problémoch. Vyberte si terapeuta vo svojom okolí, ktorý má skúsenosti s pomocou ľuďom s týmito typmi vzťahov.

Presvedčte sa o sebe. Je dôležité, aby bol váš hlas vypočutý. Nechcete, aby po vás toxická osoba chodila. V danom momente sa presadiť, aby ste sa vyhli tomu, že vás niekto bude tlačiť.[10]

  • Keď sa objaví zlé správanie, povedzte osobe, čo cítite. Používajte výroky „ja“, ktoré znižujú obviňovanie. Uveďte, ako sa cítite, aké správanie k tomuto pocitu vedie a prečo sa cítite tak, ako sa cítite.
  • Napríklad, váš priateľ na vás kričí, že ste mu vrátili správu o niekoľko hodín neskôr, pretože ste boli vonku s priateľom. Keď začne kričať, povedzte: „Cítim sa izolovaný, keď ma obviňuješ z toho, že trávim čas s inými, pretože potrebujem spoločenský život pre svoju emocionálnu pohodu a mám pocit, že to nerešpektuješ.“

Ukončite vzťah, ak je to potrebné. Toxické vzťahy sa časom často nemenia. Toxickí ľudia často nedokážu rozpoznať svoje škodlivé správanie. Ak vás vzťah neustále vyčerpáva, ukončite ho.

  • Buďte k sebe úprimní. Skutočne sa vám páči tráviť čas s touto osobou? Cítite sa pri tejto osobe vyčerpaní? Máte túto osobu skutočne radi?
  • Môžete sa s danou osobou konfrontovať priamo alebo jej poslať e-mail či textovú správu.[11]
    Odborný zdroj
    Jin S. Kim, MA
    Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.
    Opatrne používajte svoje slová. Môžete byť asertívny bez toho, aby ste boli agresívny. Napríklad: „Je mi ľúto, ale jednoducho si myslím, že sa k sebe ako priatelia nehodíme. Myslím, že bude najlepšie, ak sa už nebudeme kontaktovať.“
  • Ak vám vzťah skutočne neprináša úžitok, mali by ste ho ukončiť. Mali by ste sa obklopiť pozitívnymi ľuďmi, ktorým na vás skutočne záleží.

Obklopte sa pozitívnymi ľuďmi. To môže pomôcť neutralizovať účinky toxického vzťahu. Ak máte toxický vzťah, ktorému nemôžete uniknúť, napríklad so šéfom, je to obzvlášť dôležité.

  • Stretávajte sa s ľuďmi, ktorí vás budujú. Ak sa cítite plní energie a máte zo seba dobrý pocit, keď ste v blízkosti určitého priateľa, trávte s ním čas. Dajte si kávu s kolegom, ktorý je neustále pozitívne naladený.
  • Udržujte zaneprázdnenosť. Ak ste práve ukončili toxický vzťah, môže vám to pomôcť. Mali by ste mať veľa koníčkov, ktoré vám zabránia prežívať nad vzťahom.

    • Robte veci, ktoré vás bavia. Ak milujete filmy, stanovte si, že si každý večer pozriete nejaký film. Ak radi čítate, zastavte sa v kníhkupectve a vyberte si niekoľko nových kníh.
    • Venujte sa koníčkom. Môžete sa pokúsiť venovať novému koníčku, napríklad pleteniu, aby ste zostali zamestnaní.
  • Odkazy