Ako zistiť, či vás priatelia začínajú mať plné zuby: 14 krokov

Priateľstvo niekedy rastie a niekedy vyprchá. Ak si myslíte, že priateľstvo alebo skupina priateľov môže byť na odchode, hľadajte niektoré znaky, aby ste vedeli, či sa niečo deje. Možno sa vám to podarí napraviť, alebo je čas rozlúčiť sa. Ak sú k vám vaši priatelia zlí alebo máte pocit, že sa k vám správajú nespravodlivo, je pravdepodobné, že sa priateľstvo zmenilo. Je na vás, čo budete ďalej robiť, ale vedzte, že priateľstvo môžete buď napraviť, alebo si nájsť nových priateľov.

1. časť z 2:Hodnotenie vašich priateľstiev

Rozhodnite sa, či ich začínate mať plné zuby. Keď máte podozrenie, že vás vaši priatelia začínajú unavovať, môže to byť preto, že ste unavení vy z nich. Položte si niekoľko otázok, aby ste zistili, či je to tak:

  • Vkladáte do vzťahu málo úsilia, napríklad ich nekontaktujete a neplánujete?
  • Cítite sa znudene, keď ste s nimi?
  • Dúfate, že sa plány s nimi zrušia?

Zistite, či vás vaši priatelia vylučujú. Ak sú vaši priatelia z vás unavení, je pravdepodobné, že vás začnú z vecí vylučovať alebo ignorovať. Môžete si všimnúť, že sa od vás cítia viac vzdialení.[1]
Aj keď sa s vami rozprávajú, môže to byť skôr z pohodlnosti a nemusia vám vychádzať v ústrety a pozývať vás na podujatia.

  • Vaši priatelia sa s vami môžu napríklad stretávať v škole, ale cez víkendy vás vylučujú.
  • Skôr než sa rozhodnete, že vás vaši priatelia vylučujú, spýtajte sa sami seba, či vynakladáte rovnaké úsilie, aké očakávate od nich. Ak ich nepozývate na rôzne akcie, možno im nenapadne pozvať vás.

Rozpoznajte, či sa vo vašom priateľstve v poslednom čase vyskytli nárazy. Niekedy môžu konflikty viesť k odstupu. Ak ste sa napríklad pohádali s jedným alebo viacerými kamarátmi, môžu si vziať odstup, kým veci vychladnú. Vziať si nejaký čas od seba je normálne, ak sa na niečom nezhodnete. Ak čas plynie a vy ste sa neusmierili alebo hovorí, že je všetko v poriadku, ale takmer sa s vami prestal rozprávať, môže to naznačovať väčšie problémy.

  • Pochopenie širšieho kontextu vám niekedy pomôže pochopiť, prečo sa vaši priatelia môžu dištancovať.
  • Ak ste sa od seba oddelili kvôli nejakému problému, oslovte ich, aby ste začali napravovať váš vzťah. Po hádke sa napríklad najprv ospravedlňte.

Venujte pozornosť neustálym výhovorkám. Výhovorky sú slabým spôsobom, ako otvorene nepovedať, čo si daná osoba naozaj myslí. S kamarátmi sa môžete stále rozprávať, ale keď príde na zábavu, môžu sa vyhovárať, že nechcú, aby ste prišli. Ak sa výhovorky stále hromadia, môže to byť jeden zo spôsobov, ako vám nepriamo hovoria, že už vás majú plné zuby.

  • Ak výhovorky nedávajú celkom zmysel, daná osoba ich môže využiť na vytvorenie odstupu alebo na to, aby od vás strávila nejaký čas oddelene.

Zhodnoťte svoju potrebu schválenia. Ak stále hľadáte uznanie, vaši priatelia môžu byť unavení z toho, že vás potvrdzujú. Hovoriť veci ako: „Sme najlepší priatelia, že??“ alebo: „Pozveš ma na tú párty, však??“ môže byť vyčerpávajúce. Aj keď sa chcete cítiť prijatí a začlenení, nechoďte aktívne hľadať toto začlenenie.[2]

  • Ak zistíte, že od svojich priateľov žiadate potvrdenie, ustúpte. Ak sa obávate ukončenia priateľstva a chcete sa neustále uisťovať, môže sa to v okamihu zmeniť na sebanapĺňajúce sa proroctvo.
  • Uistite sa, že nie ste potrební. Venujte čas práci na veciach, ktoré sú pre vás výnimočné, namiesto toho, aby ste žiadali, aby vás iní potvrdili.

Všimnite si šikanujúce správanie. Niektorí ľudia môžu byť na vás niekedy milí a inokedy zlí. Ak vám títo priatelia nadávajú, okrádajú vás alebo o vás hovoria za vašimi chrbtami, nie je to priateľské správanie. Znie to skôr ako šikanovanie než priateľstvo.[3]
Dôveryhodný zdroj
Stop šikanovaniu.gov
Webová stránka prevádzkovaná U.S. Ministerstvo zdravotníctva a sociálnych vecí poskytujúce informácie týkajúce sa identifikácie a prevencie šikanovania
Prejsť na zdroj

  • Medzi ďalšie šikanujúce správanie môže patriť ohováranie, šírenie klebiet alebo zámerné zahanbovanie.

Venujte pozornosť zraňujúcim slovám. Možno zistíte, že ste terčom vtipov alebo si všimnete, že vás priatelia zhadzujú. Ak niečo poviete, môžu vám povedať, aby ste prestali byť citliví alebo že neviete prijať vtip. Priatelia sa neposmievajú ani neurážajú priateľov. Môže to byť vážnym znakom toho, že sa vás snažia vylúčiť.[4]

  • Možno sa budete smiať spolu s nimi, ale v skutočnosti sa budete cítiť neisto alebo nešťastne, že si z vás robia srandu.
  • Ak vaši priatelia o vás hovoria zraňujúce veci, povedzte: „Nemyslím si, že je to vtipné. V skutočnosti je to naozaj neslušné a zraňujúce.“ Ak pokračujú v týchto slovách, potom nie sú dobrými priateľmi.
  • Pocit, že medzi týchto priateľov zapadáte, nestojí za to, aby vás zhadzovali alebo sa vám posmievali.

2. časť z 2:Reagovanie na vzdialených priateľov

Buďte realistickí. Nenamýšľajte si, že sú to stále skvelí priatelia, ak vás prestali pozývať von alebo sa správajú, akoby im na vás nezáležalo. Môže byť ťažké prijať, že sa vaše priateľstvo zmenilo alebo že ľudia, ktorých ste považovali za priateľov, nie sú pre vás veľkými priateľmi. Jednoducho sa nezdržiavajte s nepríjemnými ľuďmi, pretože sa chcete cítiť prijatí.

  • Ak sa k vám priatelia správajú nepríjemne, nemajte pocit, že ich potrebujete alebo si ich musíte získať späť. Ak sa k vám nesprávajú dobre, je najlepšie prijať koniec priateľstva a nájsť si nových priateľov.
  • Keďže rastiete a meníte sa ako osobnosť, možno nebudete mať so svojimi starými priateľmi toľko spoločného. To je úplne v poriadku![5]
    Odborný zdroj
    Lena Dickenová, psychiatrička.D
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 15. decembra 2020.

Porozprávajte sa so svojimi priateľmi. Dospelý spôsob, ako pristupovať k situácii, je rozhovor a jasná komunikácia. Spýtajte sa ich, prečo sa tak správajú a ako sa pri tom cítite. Je možné, že si neuvedomili, že ich konanie je hrubé alebo nepriateľské. V niektorých prípadoch sa priateľ môže cítiť zle alebo mať vlastné problémy a namiesto jasného myslenia sa vybíja.

  • Používajte výroky „ja“ a vyhýbajte sa obhajovaniu alebo obviňovaniu. Povedzte napríklad: „Bolí ma, keď ma vynechávajú. Čo sa deje?“[6]
  • Vyhnite sa obviňovaniu, kritizovaniu alebo obhajovaniu.

Zamysli sa nad užitočnou spätnou väzbou. Zatiaľ čo niektorí ľudia hovoria veci preto, že sú zlomyseľní, vaši priatelia môžu mať cennú spätnú väzbu, nad ktorou sa môžete zamyslieť. Ak sú úprimní a nesnažia sa byť zlí, skúste sa na veci pozrieť z ich perspektívy. Ak vám napríklad povedia, že hlasno žujete, a nechcú vás pozvať na jedlo, snažte sa príliš neuraziť. Namiesto toho sa snažte žuť so zatvorenými ústami.

  • Ak hovoria veci len preto, aby boli zlí, a zdá sa, že ich vyjadrenia sú útokom na vás, nevšímajte si, čo hovoria.

Pozvite svojich priateľov na zábavu. Ak máte pocit, že vaši priatelia sú od vás vzdialení, pozvite ich k sebe, aby sa s vami zabavili. Mohli by ste si zorganizovať filmový večer, nocľah alebo hrať spoločné hry. Ak sa všetci stretnete a budete sa dobre baviť, možno sa vám podarí vyriešiť všetky problémy a začať odznova. Uvedomte si však, že to nie je dobré riešenie, ak sú vaši priatelia neustále nepríjemní.

  • Ak ich stále pozývate k sebe a oni pozvanie odmietajú, je čas ísť ďalej alebo si s nimi pohovoriť.

Pracuj na budovaní svojich priateľských zručností. Priateľstvo a sociálne zručnosti sú dôležité pre udržanie a budovanie skupiny priateľov. Spýtajte sa sami seba, aké vlastnosti chcete mať u priateľa, a potom sa snažte, aby ste takými boli. Hľadajte ľudí, ktorí sa k vám správajú tak, ako chcete, aby sa správali k vám, a snažte sa k nim tiež správať dobre.[7]

  • Napríklad sa snažte byť starostlivý, spoľahlivý a dobrý poslucháč. Vyhľadajte ľudí, ktorí reagujú rovnako.

Posuňte sa ďalej a získajte si nových priateľov. Možno si uvedomíte, že priateľstvo sa skončilo, a budete chcieť do svojho života pozvať nových priateľov. Nadväzovanie nových priateľstiev môže byť zábavné a vzrušujúce a poskytne vám nové príležitosti na učenie a rast. Bude trvať istý čas, kým sa uzdravíte a nájdete si nových priateľov, ale nájdete si iných ľudí. Buďte otvorení a zistite, kto ďalší sa chce spojiť. Nakoniec je dôležité, aby ste sa stretávali s ľuďmi, ktorí skutočne chcú byť vašimi priateľmi a ktorým na vás záleží.[8]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Ak si nie ste istí, kde si nájsť priateľov, zapojte sa do aktivít v škole alebo mimo školy, ako sú športové tímy, koníčky a dobrovoľníctvo.
  • Pamätajte: je v poriadku cítiť smútok, keď sa priateľstvo skončí![9]
    Odborný zdroj
    Lena Dicken, psychiatrička.D
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 15. decembra 2020.
  • Vyberte si prostredie, ktoré bude priťahovať správnych priateľov. Pozitívnych ľudí, ktorí majú vlastnosti, po ktorých túžite u priateľa, stretnete, ak budete chodiť na miesta, kde sa často vyskytujú, napríklad do charitatívnych organizácií, mimoškolských aktivít alebo rekreačných skupín. Hľadajte priateľov a známych, ktorí majú vlastnosti, ktoré si ceníte, ako napríklad čestnosť a veľkorysosť.

    • Skúste meetup.com hľadať miestne skupiny.
    • Ak ste v škole, hľadajte kluby a organizácie, ktoré zodpovedajú vašim záľubám alebo sa venujú komunite.
  • Odkazy