Ako zistiť, kto ste (s obrázkami)

Zistiť, kto ste, môže byť náročná úloha. Keďže neustále rastieme, meníme sa a učíme sa nové veci, možno zistíte, že sa neustále mení aj vaša identita. Existuje však niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste sa lepšie spoznali a zistili, kto ste.

Časť 1 z 3:Prijímanie opatrení


Urobte si osobnú inventúru. Tým, že si urobíte inventúru svojich silných stránok a oblastí, ktoré potrebujú zlepšenie, začnete vidieť, čo robíte dobre a na čom potrebujete pracovať. Môže to byť dobrý východiskový bod na zistenie, kto ste. Pri vytváraní zoznamu formulujte svoj zoznam tak, aby ste pri silných stránkach použili výroky „som“ a pri oblastiach, ktoré treba zlepšiť, použili výroky „chcem“.

  • Napríklad v prípade silných stránok môžete uviesť veci ako „Som dobrý priateľ“ a „Som štedrý vo svojom čase“.“ Do oblastí, v ktorých sa chcete zlepšiť, môžete zahrnúť veci ako „Chcem byť lepším poslucháčom“ a „Chcem sa menej starať o to, čo si o mne myslia ostatní ľudia“.“


Požiadajte o pomoc ľudí, ktorým dôverujete. Aby bol váš zoznam ešte dlhší, môžete sa spýtať svojich priateľov, aké sú podľa nich vaše silné stránky a v čom by ste sa mohli zlepšiť. Uistite sa, že sa pýtate ľudí, ktorí vás dobre poznajú a ktorí vám poskytnú konštruktívnu, pozitívnu spätnú väzbu.[1]

  • Nežiadajte svojich priateľov o pomoc so zoznamom, ak si myslíte, že by to mohlo zraniť vaše city.


Urobte si čas pre seba. Naplánujte si čas osamote, aby ste si mohli prezrieť svoj zoznam. Naplánujte si čas osamote, čo vám tiež poskytne príležitosť na sebapreskúmanie. Možno si dokonca budete chcieť na nejaký čas naplánovať pravidelnú časť dňa pre seba, aby ste mali čas a súkromie na lepšie spoznanie seba samého.

  • Majte na pamäti, že čas strávený osamote nemusíte venovať meditácii alebo reflexii. Môžete o sebe objaviť niečo nové, aj keď sa len pozeráte na svoj obľúbený film alebo si ľahko zacvičíte. Dôležité je nájsť si čas, ktorý je určený len vám, a užívať si ho.


Začnite v malom. Rozhodovanie o tom, čo chcete na sebe zmeniť, vám tiež môže napovedať o vašich prioritách a pomôcť vám lepšie pochopiť, kto ste. Ak ste identifikovali niektoré oblasti, ktoré chcete zlepšiť, skúste si stanoviť malý cieľ. Zamyslite sa nad tým, čo tento cieľ o vás vypovedá. Čo to vypovedá o tom, kto ste?

  • Uistite sa, že váš cieľ je malý a merateľný.Ak ste sa napríklad rozhodli, že chcete byť asertívnejší, stanovte si cieľ raz denne sa za seba prihovoriť. Môže to byť tak jednoduché, ako vyjadriť svoju voľbu pri večeri alebo povedať niekomu „Nie“.“


Vytvárajte umenie. Možno si myslíte, že ste najmenej kreatívny človek na svete, ale možno ste si nikdy nedali šancu. Skúste napísať báseň, príbeh alebo pieseň. Namaľujte niečo alebo nakreslite čokoľvek, čo vidíte za oknom. Navštevujte kurzy herectva alebo natáčajte videá s priateľmi. Stretávajte sa s kreatívnymi ľuďmi a zistite, či vás môžu niečo naučiť. Prinútenie k tvorivosti vás vyvedie z vašej komfortnej zóny a môže vám pomôcť objaviť o sebe niečo nové.[2]

  • Nebuďte príliš kritickí k svojej tvorbe, keď práve začínate. Nezabudnite, že ide o to, aby ste preskúmali, kto ste, a aby ste sa tešili.


Kladiete si výzvy. Urobte niečo, čo by ste nikdy neurobili, pretože vás to desí alebo zastrašuje. Nedovoľte, aby vás prekážky zastavili. Začnite s malými výzvami a dopracujte sa k väčším. Možno zistíte, že ste rozhodnejší, ako ste si mysleli, a možno dokonca objavíte talent, o ktorom ste nevedeli, že ho máte.[3]

  • Napríklad môžete ísť do novej skupiny ľudí a pokúsiť sa nadviazať priateľstvá, prihlásiť sa na 10 km, hoci ste nikdy nebežali viac ako dve míle, alebo zistiť, ako dlho vydržíte bez toho, aby ste sa prihlásili na svoje konto na Facebooku.


Trávte čas s ľuďmi, ktorí vás robia šťastnými. Viac sa o sebe dozviete, ak vás ľudia okolo vás povzbudia a dajú vám dobrý pocit zo seba samého. Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí vás negatívne kritizujú, a vyhľadávajte ľudí, ktorí vás budujú. Snažte sa nájsť ľudí, ktorí vás vzrušujú, žijú svoj život spôsobom, ktorý obdivujete, a s ktorými je zábava.

2. časť z 3:Uvedomovanie si svojich myšlienok


Veďte si denník. Písanie do denníka vás môže urobiť zodpovednejšími voči sebe samým, znížiť váš stres a priniesť pozitívne zmeny. Snažte sa každý deň aspoň 20 minút písať do svojho denníka.

  • Môžete si napríklad zapisovať svoje myšlienky na konci každého dňa, písať, keď sa cítite utrápení, alebo písať, keď máte dobrý nápad. Nezabudnite uviesť, ako sa cítite vo svojom živote, aké sú vaše ciele a aké máte otázky týkajúce sa ďalšieho postupu.
  • Keď sa cítite stratení, môžete si prečítať svoj denník a pokúsiť sa identifikovať veci, ktoré vám pomôžu znovu nájsť cestu. Ak máte napríklad zlý deň, čítanie o niečom, čo vám urobilo radosť, vám môže pomôcť, aby ste sa opäť začali cítiť sami sebou.


Zbavte sa dokonalosti. Dokonalosť je ideál, ktorý si vnucujeme a ktorý je nemožné dosiahnuť. Odpusťte si chyby z minulosti a prijmite to, kým ste. Nie je dôležité, aby ste boli dokonalí, ale aby ste sa snažili robiť to najlepšie, čo viete.


Majte na pamäti, že vaša identita sa neustále mení. Nájsť svoju identitu môže byť ťažké, pretože sa môže časom meniť v závislosti od toho, čo robíte so svojím životom. Pamätajte, že tieto zmeny sú normálnou súčasťou života, preto sa ich snažte prijať a akceptovať svoju meniacu sa identitu.[4]

  • Práve teraz sa môžete definovať ako syn, účtovník a človek, ktorý si cení čestnosť. Vaša identita sa však môže časom meniť podľa toho, ako sa mení vaša situácia. Napríklad, ak máte deti, môžete sa začať identifikovať ako otec. Ak začnete podnikať, potom sa môžete začať identifikovať ako podnikateľ.


Vytvorte si zoznam svojich priorít. Mali by to byť veci, ktoré sú pre vás najdôležitejšie. Zoraďte zoznam podľa dôležitosti. Poznanie toho, na čom vám záleží, vám pomôže zistiť, čo skutočne môže vášmu životu dodať pocit dôležitosti a zmysluplnosti, preto si so zoznamom nájdite čas. Zoznam vás možno prekvapí.

  • Medzi veci, ktoré si ceníte, môžu patriť: vaši priatelia, rodina, štúdium, niektoré predmety alebo vaša práca, prípadne zručnosť. Zvážte, akú hodnotu majú tieto veci alebo ľudia vo vašom živote. Venujte viac času tomu, aby ste ich zahrnuli do svojho života.[5]


Prijmite zodpovednosť za svoje činy. Je ľahké obviňovať zo všetkých svojich neúspechov alebo neúspechov iných ľudí. Keď však prijmete, že máte kontrolu nad svojím životom, vrátane neúspechov, budete schopní zmeniť svoj život k lepšiemu.[6]

  • Uistite sa, že ste prijali aj zodpovednosť za svoje úspechy. Vaše úspechy sú výsledkom vašej osobnej snahy a ambícií. Či už ste najlepší tenista vo svojom štáte, alebo sa učíte nový jazyk, uistite sa, že si za svoje úspechy ceníte.


Vážte si sami seba. Pamätajte, že ste jedineční a že si zaslúžite lásku a pozornosť. Preto je dôležité, aby ste sa pochválili, čo si zaslúžite. Napíšte si zoznam vecí, ktoré na sebe milujete. Mohlo by vám tiež pomôcť pozrieť sa do zrkadla a identifikovať niektoré svoje obľúbené fyzické vlastnosti. Pochváľte sa, ako by ste pochválili priateľa.[7]

Časť 3 z 3:Pokračovanie v hľadaní


Vytvorte si zoznam 100 vecí, ktoré chcete dosiahnuť. Vaše ciele môžu mať vplyv na to, ako vnímate sami seba, preto si urobte zoznam 100 vecí (veľkých aj malých), ktoré by ste chceli počas svojho života dosiahnuť. Zistite, čo spája položky na vašom zozname, a vypracujte si plán, ako dosiahnuť čo najviac z týchto vecí. Niektoré z vašich cieľov sa môžu zdať nereálne, ale aj tak si ich napíšte. Zapisovanie si ich môže pomôcť odhaliť, čo vás vzrušuje.

  • Tým, že si svoje ciele napíšete, je aj väčšia pravdepodobnosť, že ich splníte.[8]
    Nebojte sa zmeniť alebo doplniť svoj zoznam, keď vás napadnú nové veci, ktoré chcete robiť.


Pracujte na posilnení svojho sebavedomia. Budovanie sebadôvery je neustála výzva, ale ak budete venovať pozornosť robeniu malých krokov a dosahovaniu svojich cieľov, pomôže to zvýšiť vaše sebavedomie a možno aj sebadôveru. Sebavedomie vám tiež umožní klásť si výzvy. Môže vám to pomôcť rásť ako osobnosť.

  • Ak máte problémy s nízkym sebavedomím, prestaňte sa porovnávať s ostatnými, oceňte svoje úspechy a stanovte si realistické ciele.[9]


Snažte sa byť trpezliví. Hľadanie svojho pravého ja je celoživotná cesta, takže sa netrápte, ak na to nemôžete prísť hneď. Ak vás hľadanie ohromuje, urobte si prestávku, aby ste spomalili. Možno o sebe objavíte niečo dôležité už len tým, že sa na chvíľu necháte.[10]


Nechajte svoju myseľ blúdiť. Pozerajte sa von oknom alebo zavrite oči a sledujte, aké myšlienky vás napadajú. Je dobré občas sa zasnívať a nechať svoju myseľ ísť tam, kam chce, namiesto toho, aby ste sa nútili myslieť na niečo konkrétne. Možno sa počas tohto procesu dozviete aj niečo o sebe.

  • Snívanie vám môže pomôcť uvoľniť sa a môže vám tiež pomôcť byť kreatívnejší a produktívnejší.[11]


Pýtajte sa sami seba. Možno si myslíte, že všetky vaše názory sú pevne dané, ale na chvíľu sa zastavte a zamyslite sa nad tým, prečo si myslíte práve to, čo si myslíte. Neustála snaha klásť si otázky vám môže pomôcť byť zvedavým mysliteľom. Zvedavosť na seba samého vám pomôže zistiť, kto ste.[12]


  • Napíšte si, čo máte radi a čo si ceníte. Ak si vytvoríte zoznam ľudí a vecí, na ktorých vám najviac záleží, môžete získať prehľad o tom, čo je pre vás skutočne dôležité. Použite tento zoznam, ktorý vám pomôže definovať si, kto ste.
  • Odkazy